Nursetec skrev:Boman skrev:Hvis højttaleren er "tilstrækkelig god", er det uønsket med tilførsel af harmonisk forvrængning.Â
Det giver mening. Men essensen af denne tråd er vel (ret mig hvis jeg tager fejl..) at grunden til at LP for mange lyder bedre end CD, skulle være at der tilføres forvrængning. Godt nok ørevenlig forvrængning, men alligevel.
Jeg lurer bare på om man ville kunne sælge en "forvrængningsgenerator" så CD kom til at lyde som LP, jeg tror det næppe
En anden forskel jeg selv oplever er at basområdet på LP "føles" mere dynamisk end på CD...det undrer mig en del...specielt da jeg har et par plader både som LP og CD, så jeg burde kunne sammenligne direkte.
Jeg har faktisk spekuleret på om man i masteringen har tilstræbt en speciel "CD-lyd".
Jeg tror man på populærindspilninger søger noget der gør sig "højt" på radio, og idag også Ipod.
Når man bl.a. komprimere bliver bassen udynamisk stor og rund og en-tonet, som at slå i en dyne.
Udviklingen høres tydeligt eksempelvis hos Bryan Ferry, prøv at gå fra hans Let's Stick Together til nogle af hans nyeste udspil eksempelvis Dylanesque.
Du taler om en slags generator, jeg tror vi alle gå og fusker mere eller mindre bevist med dette. Selv mange af dem der gå ind for nulfejls-teorien som jo naturligvis er uladsiggørlig, man kan vil sige anlæggets egenlyd er bestemt af fejlsignalerne (plus måske noget som jeg vil kalde materiale lyd som muligvis også grundlæggende bunder i målbare forskelle. Jeg ved det ikke).
Bob Carver manipulerede fejlsignaler helt bevist i dette link. som jeg tidligere har vist i denne tråd: http://www.stereophile.com/content/carver-challenge hvor han for en transistorforstærker til at lyde som en fin og meget dyr rørforstærker således at en flok kompetente anmelder ikke kunne høre forskel.
Det lykkedes ham da han havde nullet til -70 db såvidt jeg husker, det vil sige at alle målbare forskelle på de to apparater lå mere end -70 db nede -70 db er lig med 3162 gange.
Han arbejdede med fejlsignalerne, bl.a. afrulning af frekvensgang og THD hver enkelt harmonisk blev justeret ind til de var ens for de to forstærkere, derudover var det også vigtigt at strømforsyninger var matchet i styrke.
Jeg mener at kunne huske at den udslagsgivende parameter var justering af frekvensgangens afrulning, fordi THD var så lille på begge forstærkere. Dog skal det siges at THD bliver også påvirket af at manipulere med afrulning, også impulsgengivelsen påvirkes.
Der er et You-Tube klip et sted hvor han forklarer om denne udfodring.