Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Højde perspektiv

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf lydarne » tors jun 16, 2011 17:19

Otto J skrev:
lydarne skrev:På A/V Tainment var dem der indtog din holdning langt de mest veltalende og ihærdige, og vist også i flertal, Stereo var 2 D, basta, og var der dybde var det udelukkende niveau forskelle der gjorde det, alt andet var bare "hjernespin".

Jeg har forsøgt at tale for det modsatte synspunkt, at der er tale om 3D som er indlejret i signalet på CD'en når optagelsen indeholder naturlig optaget rumlighed/refleksioner. Dette signal lægger kun og venter på at blive frigivet.
<DIV> </DIV><DIV>Jeg kan så bare konstatere at mine pointer og argumenter på AVTainment ganske enkelt ikke er blevet forstået. Jeg har ikke påstået at man ikke kan høre højde på en stereo-indspilning. Jeg har forsøgt at debattere hvordan dén højde bliver skabt, i stedet for bare at konstatere at "jeg kan høre højde, ergo er der højde". </DIV><DIV> </DIV><DIV>Og jeg har _aldeles_ ikke skrevet nogen steder at det udelukkende er niveauforskelle der gav højden. Du fortolker på hvad jeg siger ud fra hvad du tror jeg siger, i stedet for at forholde dig til hvad jeg rent faktisk siger.</DIV>


Nu var det ikke sikkert at det lige var dig jeg sigtede på Otto J men du startede med dette:

citat Otto j fra starten af tråden
Citat start:
Interessant emne. Et aspekt som jeg ikke synes folk har været inde på: en højttaler KAN ikke gengive højde, lige så lidt som den kan gengive dybde. To højttalere kan gengive bredde, hvis det ellers ligger i indspilningen. Men der ligger ingen højde- eller dybde-information i en stereoindspilning. Vi taler altså om en illusion af højde og dybde. Hvordan skaber vi så den? Jeg tror ikke på at man kan udskille højde særskilt, og få god højde ved at fokusere på bestemte egenskaber. Det er noget der følger med, når gengivelsen helt generelt er troværdig. Dvs højde er ikke en egenskab i sig selv, men en følgevirkning. Derfor kan vi godt bruge højde illusionen som en vurdering af systemets (og ikke mindst rummets) evne tilmat gengive realistisk generelt, men vi kan ikke oversætte det at en højttaler har god eller dårlig dybde til noget konkret teknisk.

Citat slut

TruthSpinner  hægter sig pÃ¥ og sÃ¥ strammer det til

TruthSpinner siger:  


Det er lidt chokerende for mig at læse at folk faktisk tror at streosignalet har en iboende 3-dimensionalitet.

Det er som Otto siger, hvis du placerer en triangel og to mikrofoner i et lyddødt rum vil du ALDRIG kunne placere trianglen på andre spatielle dimensioner end linien mellem de to mikrofoner - altså ingen dybde og ingen højde.

Højde udvindes i vores hjerner fra de spatielle informationer der når frem til optagelsen via reflektioner, dybde fra det samme, plus selvfølgelig det faktum at forskelle i niveau kan (men ikke nødvendigvis gør) indikere dybde.

Netop fordi vi er så dygtige tilden nødvendige signal behandling kan en 'invers' signalbehandling effektivt skabe en illusion af dimensionalitet - men det er jo netop det, en illusion.
Citat slut

Du svarer så med følgende og det tager jeg som om du er enig TruthSpinner holdninger

Citat Otto J  

Ja jeg må indrømme at jeg også er overrasket over at mit argument åbenbart er så kontroversielt... Jeg undrer mig lidt over hvordan man kan være hifi entusiast, og så har brugt så lidt energi på at overveje hvordan lyd og hørelse rent faktisk virker.
Citat slut


Og herfra overtager TruthSpinner,  trÃ¥den spidser til med skarpe holdninger fra begge side og en mere og mere agressiv TruthSpinner og trÃ¥den løber delvis ud i sandet, og faktisk er det nok mest pÃ¥ grund af hvordan tingene skal defineres at det gÃ¥r galt. Alle er vist enige om at 3D mÃ¥ være indlejret i signalet og kan opleves fra et stereoanlæg.



Jeg vil lige foregribe begivenhederne lidt ved at sige at alt er en illusion også det der er mellem højtalerne som er styret af pan effekten alt kommer fra de to højtalere, det er årsagen til at vi ikke kan bevæge os i lydbilledet. så der er ingen grund til at diskutere om objekterne er virkelige eller ikke, de er virtuelle, færdig slut, men undersøgelser viser at vi opfatte dem stort set som rigtige objekter. Derudover vil jeg sige at der skal nok et rum/container til at genskabe 3D lyden.

Jeg vil ogsÃ¥ sige at der nemt  kan høres udstrækning fra en højtaler, højde dybde og bredde, det kaldes pseudo-stereo og er lidt analogt med at tegne en perspektiv tegning beskrevet i det dokument jeg linker til.

Jeg sider faktisk og hører det nu, det har sikkert også en del med højtalerens udstråling at gøre, og da det er et halvt stereosignal er der sikkert godt med fase guf i signalet, akustiken, din placering, har sikkert også betydning for oplevelsen. Dette fænomen mener jeg muligvis også har en del at gøre med bredde udover højtalernes placering, og højde perspektiv der ikke klapper sammen ude ved højtaleren, muligvis drejer det sig om signaler fra mikrofones yderside hvor signalet overgår til at blive mere og mere "mono". men det har jeg ikke styr på.
Senest rettet af lydarne tirs jul 19, 2011 22:13, rettet i alt 4 gange.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf macwerk » tors jun 16, 2011 17:37

NÃ¥r man bytter om pÃ¥ signalet til højre og venstre højttaler i et stereo setup, sÃ¥ vender man jo hele lydbilledet pÃ¥ hovedet  :twisted:
Brugeravatar
macwerk
Supermedlem
 
Indlæg: 1830
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 09:42

Indlægaf Wood » tors jun 16, 2011 17:52

Tjaaa, nu er jeg ikke selv "hvor er musikerne" freak, men vil give lydarne ret i at der sagtens kan ligge "rummeligheds" information i 2-kanaler. Dvs at bagved/foran også kan fornemmes ihverfald hvis der bruges hoved telefoner.

Det lille udmærkede firma AM3D A/S kan bl.a. via headset få lytteren til at fornemme hvor lydkilden kommer fra. Det bruges i mere alvorlige situationen, end lige netop hifi lytning. Det være sig i fly (hvilken retning kommer missilet fra), soldater der via headset får en rummelig fornemmelse af hvor "vennerne" er placeret og brandfolk der udnytter det til samme formål når "røgen" vælter frem!

Hop henover deres hj. side og snup forklaringerne ;-)

Hilsen Flemming
Rør med følelse og horn i panden.
Brugeravatar
Wood
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 192
Tilmeldt: søn sep 16, 2007 09:03
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf I-D » tors jun 16, 2011 20:08

macwerk skrev:NÃ¥r man bytter om pÃ¥ signalet til højre og venstre højttaler i et stereo setup, sÃ¥ vender man jo hele lydbilledet pÃ¥ hovedet  :twisted:
 
Nej, det spejlvendes. For en 180 graders rotation må polariteten også vendes ;)
"Ud med sproget" ??

-Nej tak, lad os endelig bevare det.
I-D
Nyt medlem
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: fre aug 20, 2010 09:16

Indlægaf lydarne » tors jun 16, 2011 20:33

I-D skrev:
macwerk skrev:NÃ¥r man bytter om pÃ¥ signalet til højre og venstre højttaler i et stereo setup, sÃ¥ vender man jo hele lydbilledet pÃ¥ hovedet  :twisted:
<div> </div><div>Nej, det spejlvendes. For en 180 graders rotation må polariteten også vendes ;)</div><div></div>

Du skal bare stå på hovedet så sku den være der.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf macwerk » tors jun 16, 2011 21:55

I-D skrev:
macwerk skrev:Når man bytter om på signalet til højre og venstre højttaler i et stereo setup, så vender man jo hele lydbilledet på hovedet :twisted:

Nej, det spejlvendes. For en 180 graders rotation må polariteten også vendes ;)
Det må jo så næsten være opskriften på at 'stille sig bag scenen'!
Brugeravatar
macwerk
Supermedlem
 
Indlæg: 1830
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 09:42

Indlægaf Otto J » tors jun 16, 2011 22:07

lydarne skrev:


Jeg vil lige foregribe begivenhederne lidt ved at sige at alt er en illusion også det der er mellem højtalerne som er styret af pan effekten alt kommer fra de to højtalere, det er der gør at vi ikke kan bevæge os i lydbilledet. så der er ingen grund til at diskutere om objekterne er virkelige eller ikke, de er virtuelle, færdig slut, men undersøgelser viser at vi opfatte dem stort set som rigtige objekter. Derudover vil jeg sige at der skal nok et rum/container til at genskabe 3D lyden.
 
Nu klipper jeg lidt groft i dit indlæg, men jeg tror dybest set vi er ret enige, jeg tror bare at vi overfortolker på hinandens udsagn. Det er nemlig som du beskriver hér, ALLE dimensioner, inkl. bredde, er for så vidt en illusion - lyden kommer jo dybest set fra de to højttalere (og reflektioner i lytterummet). Selv det ganske almindelige stereoperspektiv i bredden, er dybest set en illusion - det lyder som om at en stemme kommer fra et punkt mellem højttalerne, men det gør den jo ikke. Den kommer fra højttalerne.
 
Dét jeg forsøger at forklare - måske på et for lavt niveau til at du kan forholde dig til det, men jeg skriver altså også af hensyn til dem der læser med, uden selv at deltage i debatten - er at en hvilken som helst virtuel placering af en lyd - hvadenten vi taler om bredde, højde eller dybde - er en funktion af forskelle imellem de to kanaler. Helt banalt: Hvis vi har præcist den samme lyd i de to kanaler (mono), så vil (bør) det lyde som om lyden kommer fra præcist midt mellem højttalerne (i alle dimensioner). Debatten kom blandt andet ind på at en mono-kilde kan indeholde højde-information - hvilket jeg ganske enkelt er lodret uenig i! Forstået på dén måde, at rumklangen i dit rum godt kan få en mono-kilde til at lyde "større", men den kan ikke placere nogle lyde oppe, og andre nede, med én højttaler.
 
Oplevelsen af højde, bredde og dybde (eller rettere, forskelle i samme), opstÃ¥r nÃ¥r vi begynder at lave (eller registrere) forskelle i de to kanaler. Igen helt banalt: Hæver vi niveauet i den ene kanal, flytter lyden sig til siden. Hvis rumklangen pÃ¥ én stemme er anderledes end pÃ¥ en anden stemme, vil vores hjerne placere de to stemmer forskelligt i det virtuelle rum - fordi vores hjerne ved at en stemme lyder forskelligt, alt efter hvor tæt pÃ¥ en væg den stÃ¥r. Tilsvarende for højde-informationen, efterklang, fase og lydtryk fÃ¥r vores hjerne til at "tro" at en lyd kommer oppefra, nedefra, bagerst, forrest, højre eller venstre.
 
Pointen (min påstand!) er så, at eftersom der ikke er nogen specifik egenskab der hedder "højde", oplevelsen af højde er en _funktion_ af de faseudsving, lydtryk-udsving og efterklangs-udsving vi hører - så er der ikke en specifik egenskab som får en højttaler til at være bedre til at gengive højde, som er anderledes end dé egenskaber der får den til at gengive bredde og dybde. Min næste påstand er så at det primært afgøres af 1: lytterummet (som det ALToverskyggende!), 2: Højttalerens korrekthed, herunder fasekorrekthed, og 3: Ensartethed mellem de to kanaler.
 
Dér hvor vi næppe bliver enige, er så når folk kommer med anekdotiske påstande om at en given højttaler er god til højde men dårlig til bredde, mens en anden højttaler er omvendt. Du må sige hvad du vil, og stemple mig som useriøs hvis det er dét du mener, men: Det tror jeg ganske enkelt ikke på, og så er den ikke længere. MEN - jeg tror på at et setup, inkl. rummet, kan gengive perspektiverne _forkert_, på en måde der kan give et bredt, men lavt lydbillede, eller omvendt et smalt, men højt lydbillede. Dét vil den så gøre på alle plader, men igen - dét at gengive et højt lydbillede, er IKKE det samme som at kunne gengive forskelle i placeringen i højden. Og slet ikke at gengive dem korrekt (hvilket er og bliver et abstrakt begreb).
 
Jeg har et godt eksempel på dette, i vores lytterum i butikken. Vi lavede en uhensigtsmæssig ændring (jeg vil springe over hvilken), som forringede akustikken væsentligt (hvilket vi så har rettet op på nu). Resultatet var, at stort set alle plader fyldte HELE væggen. En simpel stemme stod ikke placeret mellem højttalerne, men stemmen fyldte simpelthen hele væggen. Dét vil mange opleve som "god højde" (det var der specifikt nogle der kommenterede), men det er det ikke - for det var kunstig stor højde på ALT, ikke en forskellig placering i højden. Efter at have fikset lytterummet igen, har vi nu fået begge dele tilbage - evnen til at placere en stemme i et specifikt punkt mellem højttalerne, men også evnen til at gengive stort, højt og bredt, og placere lyde forskelligt - også i højden.
 
SÃ¥ nej, jeg mener ikke at der ikke findes højde-information. Men jeg MENER at dén højde-information er afledt af nogle ANDRE egenskaber, og hvis vi vil forbedre højde-gengivelsen, sÃ¥ mÃ¥ vi forbedre disse grundlæggende egenskaber. Højden er indlejret i stereo-informationen, sÃ¥ uden god stereo-information, fÃ¥r vi ikke god højde. Debatten det hele udsprang af, var jo sÃ¥ egentlig om man kan præcisere hvilke egenskaber der er VIGTIGST for højden. Og mÃ¥ske skulle vi se om vi kan dreje debatten dérover igen.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Otto J » tors jun 16, 2011 22:10

macwerk skrev:Når man bytter om på signalet til højre og venstre højttaler i et stereo setup, så vender man jo hele lydbilledet på hovedet :twisted:
 
Hm... Interessant indspark - sådan har jeg faktisk ikke lige overvejet det. Det vil jeg lige lege lidt med (inkl. at vende fasen) ved førstkommende lejlighed (sidder ikke lige ved noget brugbart stereo lige nu...) Det kan være der kommer nogle interessante konklusioner ud af det!
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf allanowich » tors jun 16, 2011 22:13

Pas nu pÃ¥ ikke at fÃ¥ trÃ¥den her til at ændre retning. Selvfølgelig kan de to højttalere lave et 3D lydbillede. Vi klarer os jo med to øjne og kan se i 3 dimensioner. Det samme kan jo siges om  Ã¸rene. I mine indlæg her beskriver jeg hvad højde er, nÃ¥r vi lytter til vort stereo, og det holder jeg fast pÃ¥. Det er jo et interessant emne.
*Snell A/ll- Acurus A150/RL11/P10/ Danish audio Design DAC10/ Argon HA1/AKG 280 Parabolic/ Thorens TD321/Helius Aurum/Benz micro Gold/ PolyPush sug /Vincent CD 400/ Sony DVP-NS718H/ Panasonic TX-37C10Y plasma/ Onkyo T404/ Peter Körner El filter*
Brugeravatar
allanowich
Seniormedlem
 
Indlæg: 666
Tilmeldt: søn jan 02, 2011 13:44

Indlægaf Otto J » fre jun 17, 2011 06:29

allanowich skrev:
Pas nu pÃ¥ ikke at fÃ¥ trÃ¥den her til at ændre retning. Selvfølgelig kan de to højttalere lave et 3D lydbillede. Vi klarer os jo med to øjne og kan se i 3 dimensioner. Det samme kan jo siges om  Ã¸rene. I mine indlæg her beskriver jeg hvad højde er, nÃ¥r vi lytter til vort stereo, og det holder jeg fast pÃ¥. Det er jo et interessant emne.


Trådens emne er hvordan vi får en højttaler til at gengive højde. Så er det jo ikke nok at beskrive at vi kan opleve højde. Der er ingen der betvivler at vi kan høre i 3D, lige så vel som ingen betvivler at vi kan se i 3D. Men ligesom at selv 3D tv reelt kun er 2x 2D, som vi så oplever som en vis form for 3D, så er _gengivelsen_ af lyd altså ikke 3D. Der er kun to kanaler. Alt dén højde-information vi oplever, er "indlejret" i lydtryk, fase og efterklang. At få en højttaler til at gengive højde (som er dét der er trådens emne), drejer sig altså om at gengive lydtryk, fase og efterklang godt nok til at øret (og hjernen) kan "oversætte" dét vi hører. Der er ingen enkeltstående egenskab der skaber højde, det er en afledt effekt af højttalerens generelle kvalitet. Debatten er så om man kan sige at nogle egenskaber er vigtigere end andre.

Hvis vi alligevel skal sammenligne lidt med øjnene (hvor jeg er på hjemmebane), så ser vi f.eks. dybde ved hjælp af vores evne til at fokusere. Vores opfattelse af dybde er afhængig af de to øjnes placering i forhold til hinanden, samt fokus-punktet. Øjet kan eksempelvis godt se forskel på "stort objekt langt væk", og "lille objekt tæt på", selv om objektet fylder det samme i synsfeltet - på grund af fokuseringen. Derfor giver det ikke det samme at sidde 2 meter fra et 50" billede, som at sidde 4 meter fra et 100" billede.

Men øret kan ikke "fokusere", på samme måde som øjet (hjernen kan delvist "fokusere", men ikke øret). Derfor kan vi ikke rigtigt bruge sammenligningen med øjnene til ret meget, for måde vi hører bredde, højde og dybde på, er anderledes end måden vi ser højde, bredde og dybde på. Der er paralleller, men der er også forskelle. Såvidt jeg ved, så er videnskaben stadig lidt usikker på præcist hvordan vores hørelse fungerer. Den mest almene opfattelse er som jeg har forstået det, at vores opfattelse af højde er afhængig af det ydre øres påvirkning af lyden. Vi hører placeringen i bredde ved hjælp af tidsforsinkelsen mellem højre og venstre øre, og placeringen i højde er så yderligere afhængig af det ydre øres påvirkning af lyden inden det rammer trommehinden, samt formentligt andre faktorer såsom efterklang. Vi hører ikke kun placeringen ud fra hvor den direkte lyd kommer fra, men i høj grad også ud fra hvor den indirekte lyd kommer fra.

For at dreje tilbage til emnet, så fik jeg en lidt ophedet reaktion på at sige at lyden jo altså ikke kommer oppefra, den kommer naturligvis fra højttalerne. Det er jo ret banalt. Men dér hvor jeg egentlig ville hen med det, er at uagtet hvor den kommer _fra_, så rammer lyden øret på samme måde, uanset om indholdet er "oppe" eller "nede". Højttaleren skyder ikke noget lyd op, og noget lyd ned. Når vi hører noget i lydbilledet ligger højt, så kommer dét vi fysisk set hører, i sagens natur præcist samme sted fra, som dét der i lydbilledet ligger lavt. Ergo er det ikke en generisk højde-funktion der afgør lydbilledets højde. Og derfor kan vi ikke give højttaleren særlige egenskaber der gør den bedre til højde, end den er til bredde eller dybde.


Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf lydarne » fre jun 17, 2011 07:37

Otto J skrev:
lydarne skrev:

Jeg vil lige foregribe begivenhederne lidt ved at sige at alt er en illusion også det der er mellem højtalerne som er styret af pan effekten alt kommer fra de to højtalere, det er der gør at vi ikke kan bevæge os i lydbilledet. så der er ingen grund til at diskutere om objekterne er virkelige eller ikke, de er virtuelle, færdig slut, men undersøgelser viser at vi opfatte dem stort set som rigtige objekter. Derudover vil jeg sige at der skal nok et rum/container til at genskabe 3D lyden.
<DIV> </DIV><DIV>Så nej, jeg mener ikke at der ikke findes højde-information. Men jeg MENER at dén højde-information er afledt af nogle ANDRE egenskaber, og hvis vi vil forbedre højde-gengivelsen, så må vi forbedre disse grundlæggende egenskaber. Højden er indlejret i stereo-informationen, så uden god stereo-information, får vi ikke god højde. Debatten det hele udsprang af, var jo så egentlig om man kan præcisere hvilke egenskaber der er VIGTIGST for højden. Og måske skulle vi se om vi kan dreje debatten dérover igen.</DIV>


Jeg håber vi er enige om at en simpel mikrofon opstilling med eks.v. to miks adskilt med 18-20 cm hører/ser nøjagtig det samme som hvis vi selv stod der, naturligvis uden den dekodning vores hjerne laver, mikrofonen lagere det elektrisk på CD'en som niveau og tidsforskelle, refleksioner osv. også i højden.
Vi kan derfor efter min mening slå fast at signalet til evt gengivelse af 3D er fanget på CD'en

Det vi diskutere er den inverse situation hvor vi afspiller og skal dekode signalet, som hvis vi havde stået på samme sted som mikrofonen i optagelses øjeblikket.

Jeg er så heldig at jeg har været med til flere optagelser. Den sidste var med en guitarist en sanger og en der annoncerede hvad der skulle ske.

Hvis vi tage højde situationen så sad guitaristen på en stol til venstre for sangeren som sad på et bord lidt højre oppe, yderlige til højre og længere ud mod publikum stod den der annoncerede, han var bag mikrofonen.

Dette senarie er fuldstændig korrekt under afspilning i brede og ikke mindst i højden, i dybden er der den sammentrækning  som jeg har været inde pÃ¥ tidligere alt alt hvad mikrofonen hører ogsÃ¥ det bagved mikrofonen bliver puttet ind "3D firkanten" fra højtalernes forkant og til bagvæggen/"frontvæg". SÃ¥ i dette tilfælde er det faktisk dybde perspektivet som er mest deformeret.

Mine højtaler er kun 90 cm højre men alligevel står ham der annoncerede op det gør han også på flere andre systemmer som jeg har lyttet til hvor højtalerne har været væsentligt højre, han bliver stort placeret samme sted uanset højden på højtaleren og rummets beskaffenhed.
Også den lille højde forskel mellem sanger og guitarist fremstår tydeligt.

Det tyder på at vi i gengive situationen opfatter placeringer af objekter som under live situationen, mere eller mindre uafhængigt af højtaler og afspille rummets kvalitet. Det er altså en temmelig robust information og ikke mindst korrekt, faktisk lige så robust som den horisontale information hvis anlægget kan det med højde, men som du er inde på er anlægget ikke god til bredde info så er det som regel heller ikke godt til højde, det er også min erfaring.

Du nævnende noget med et ens mono signal  i begge kanaler ville samle lyden i midten, det gør den kun hvis der er "pith"  i tonen noget vi kan retnings bestemmer efter eks.v. en øl der knappes op det hører jeg selv meget tydeligt, afspilles en ren sinus med relativ lav frekvens sÃ¥ vil tonen brede sig ud over det hele.

Ps. optagelsen var med tre mikrofoner i Decca opstilling.
Senest rettet af lydarne søn jun 19, 2011 06:55, rettet i alt 2 gange.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Otto J » fre jun 17, 2011 08:32

lydarne skrev:

Jeg håber vi er enige om at en simpel mikrofon opstilling med eks.v. to miks adskilt med 18-20 cm hører/ser nøjagtig det samme som hvis vi selv stod der, naturligvis uden den dekodning vores hjerne laver, mikrofonen lagere det elektrisk på CD'en som niveau og tidsforskelle, refleksioner osv. også i højden.




Det er muligt at jeg læser dine indlæg forkert, men nej, mikrofonerne opfanger IKKE højden. Den opfanger de tidsforskelle, niveau-forskelle, refleksioner osv der er _skabt_ af højden, og som følge af dét tilfældigvis befinder sig i dét punkt hvor mikrofonen er. Mikrofonen opfanger ikke om dén lyd der rammer den, kommer oppefra eller nedefra.

Grunden til at det er vigtigt at skelne, er at når vi så gengiver dén optagelse, så lægger vi jo en ny information om placering og rum _ovenpå_ optagelsens information. Dét vi hører i lyttepositionen, er jo IKKE præcist dét som mikrofonen opfangede, selv i den perfekte to-mikrofons opstilling - det er dét mikrofonen opfangede, plus det som dit anlæg og ikke mindst rum tilfører. Det mest interessante hér er nok at det IKKE er et lyddødt rum der skal til for at bevare illusionen, sådan som man måske skulle tro.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Spencer » fre jun 17, 2011 10:50

Hvis du vil skabe den perfekte illusion om højde i en stereooptagelse, så må du bruge et kunsthoved, til at optage med, hvor det ydre øre har omtrent samme udformning som dit eget.

Hernæst skal du lytte på in ears hovedtelefoner, som er af den type, som tilstopper øret, og dæmper støj fra dit lytterum, til det ikke betydelige.

Det er lidt af et cirkusnummer, og minder meget lidt om den måde, som man normalt hører musik (hifi) på.
Men det er praktisk muligt at udføre, da alt grejet er kommercielt tilgængeligt.
Har du et nogenlunde normalt udformet ydre øre, så vil de kunsthovedoptagelser, der er tilgængelige, fungere efter hensigten.

Qsound forsøger at emulere et kunsthoved, rent elektronisk, men overdriver med vilje.
Det er ret sjovt at lytte til, efter min mening, selvom frekvens-/faseforskellene er temmeligt overdrevne.
Spencer
Profil Lukket
 
Indlæg: 1171
Tilmeldt: tors aug 10, 2006 17:44

Indlægaf I-D » fre jun 17, 2011 15:45


lydarne skrev:
I-D skrev:
macwerk skrev:NÃ¥r man bytter om pÃ¥ signalet til højre og venstre højttaler i et stereo setup, sÃ¥ vender man jo hele lydbilledet pÃ¥ hovedet  :twisted:
Nej, det spejlvendes. For en 180 graders rotation må polariteten også vendes ;)

Du skal bare stå på hovedet så sku den være der.

 

Hvis hovede? Dit eller mit? :? :D

 

--God weekend!

"Ud med sproget" ??

-Nej tak, lad os endelig bevare det.
I-D
Nyt medlem
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: fre aug 20, 2010 09:16

Indlægaf allanowich » fre jun 17, 2011 17:06

Det er ikke bare tidsforskellen mellem de to ører, men ogsÃ¥ øreflippernes krøllede form, der laver smÃ¥ ændringer i frekvens balancen, som hjernen bruger til at opfatte retningen pÃ¥ lyden, der rammer øret. Kunsthoved optagelser kan ogsÃ¥ give fine resultater med hensyn til perspektiv/rum over højttalerne. Og det er selvom  vore ydre øre laver denne ændring een gang til. Jeg har forresten selv lavet kunsthoved optagelser med mine egne ører og to smÃ¥ microfoner i øret. Det var optagelser af børn pÃ¥ en legeplads, ude i trafikken og sÃ¥ et større tordenvejr. I mine AKG hovedtlf'er, var det som at være der igen. Og over højttalerne var det ogsÃ¥ ret livagtigt. Men Otto kommer meget fint ind pÃ¥ min egen ideer om det med højde. Men jeg mener dog stadig, at højde i perspektivet, er det luftrum mellem musikerne og de højt placerede microfoner, særligt ved klassisk musik. Kommer en lyd oppe fra ud for microfonerne, vil det opstÃ¥ foran dig "nede" i lydbilledet akkurat som hvis lyden opstod i samme afstand, men lige foran dem.  Man kan bare forstille sig, at være der oppe, hvor microfonerne er. SÃ¥ fÃ¥r man en fin fornemmelse af at kigge ned pÃ¥ musikerne, bare i det vandrette plan, forstÃ¥s.
*Snell A/ll- Acurus A150/RL11/P10/ Danish audio Design DAC10/ Argon HA1/AKG 280 Parabolic/ Thorens TD321/Helius Aurum/Benz micro Gold/ PolyPush sug /Vincent CD 400/ Sony DVP-NS718H/ Panasonic TX-37C10Y plasma/ Onkyo T404/ Peter Körner El filter*
Brugeravatar
allanowich
Seniormedlem
 
Indlæg: 666
Tilmeldt: søn jan 02, 2011 13:44

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.