Bevensee skrev: Tak Otto for dit aerlige og informative svar. Naar TV2 udesnedelsen bringes frem saa ofte, har det maaske noget at goere med en generel mangel paa gennemsigtighed i kabelbranchen. Medmindre man er ekspert er det da ikke saadan lige umiddelbart indlysende at lyd overfoert gennem et HDMI kabel influeres af jitter mens billede ikke goer.
Det er også fint nok, men så skal man vel lade være med at føre sig frem med at man ved en masse om hvordan HDMI virker, så snart man har set én (poppet) udsendelse.
Bevensee skrev: Kabler er efterhaanden den eneste HiFi komponent hvor vi som kunder skal traeffe et valg udelukende paa baggrund af subjektive vurderinger.
Spencer skrev:Det, som TV2-udsendelsen klart viser, er noget omkring forretningsmoral.
Det er tilsyneladende kun en lille smule ulovligt, at bilde en kunde ting ind, som man ikke selv helt tror på.
Nu synes jeg faktisk netop der er stor forskel på uvidenhed og løgnagtighed. Jeg er overbevist om at langt størstedelen af de forhandlere der fortæller kunderne noget forkert, rent faktisk tror på dét de siger. Inklusive dem der siger at plasma'en løber ud af tv'et hvis man lægger det ned... Sælgere er ikke (generelt) mere immune over for marketings-BS end købere.
Spencer skrev:Det, som TV2-udsendelsen klart viser, er noget omkring forretningsmoral.
Det er tilsyneladende kun en lille smule ulovligt, at bilde en kunde ting ind, som man ikke selv helt tror på.
For at man kan kalde noget en løgn, skal sælger vel være sikker på at varen ikke holder hvad den lover, men han har måske hypnotiseret sig selv en smule, med de prislapper, der sidder på produkterne.
Prislapper kan have en hypnotiserende virkning.
Mht. lyd, er der én, og kun én ting jeg vil acceptere som bevis.
Det er en lyttetest, hvor man ikke ved hvad man lytter på.
Man må hverken tro at man lytter på noget billigt eller noget dyrt.
Forventninger trækker i begge retninger, med både positiv og negativ bias.
Otto J skrev:Spencer skrev:Det, som TV2-udsendelsen klart viser, er noget omkring forretningsmoral.
Det er tilsyneladende kun en lille smule ulovligt, at bilde en kunde ting ind, som man ikke selv helt tror på.Nu synes jeg faktisk netop der er stor forskel på uvidenhed og løgnagtighed. Jeg er overbevist om at langt størstedelen af de forhandlere der fortæller kunderne noget forkert, rent faktisk tror på dét de siger. Inklusive dem der siger at plasma'en løber ud af tv'et hvis man lægger det ned... Sælgere er ikke (generelt) mere immune over for marketings-BS end købere.
Det er jo også derfor jeg siger at hvis der skal gøres noget ved det (forudsat at der er et problem), så er det kunderne der skal trække løsningen ud af producenterne. Så længe kunderne ikke kan finde ud af at sætte sig i en rundkreds og blive enige om at en professionel fagpresse der står på kundernes side er noget man gerne vil støtte op om, så bliver der aldrig den nødvendige pres på producenterne til at de tilskyndes til at levere dén ærlighed du efterspørger. I stedet for at pege fingre ad producenter der sælger billigt skrammel dyrt, så peg fingre ad dem der køber det. Det er dér man kan gøre en forskel. Og dér vil jeg så vende hele sagen på hovedet: Hvis du ikke er i stand til at overbevise den gennemsnitlige køber om at dét de køber er snake oil, hvordan ved du så at du har ret? Lige så vel som at producenten af det dyre produkt (ifølge dig) bør kunne bevise at deres produkt er bedre, så kan en producent af et billigt produkt vel gøre det samme?
Det er dét jeg synes er det helt store problem i hifi-branchen lige nu: Hvis du leverer et aldeles fremragende produkt, til en lav pris, så BURDE dette produkt jo lægge markedet ned. Men det gør det ikke. Hvorfor? Fordi folk ikke TROR på at produktet leverer samme ydelse som de dyre. Det er for mig at se dér problemet ligger: Folk køber det de TROR er bedre, ikke det der ER bedre. Det er dér jeg mener der skal sættes ind.
Det er også fint nok, men så skal man vel lade være med at føre sig frem med at man ved en masse om hvordan HDMI virker, så snart man har set én (poppet) udsendelse.
[quote="Otto J"]Otto J skrev:
Det er dét jeg synes er det helt store problem i hifi-branchen lige nu: Hvis du leverer et aldeles fremragende produkt, til en lav pris, så BURDE dette produkt jo lægge markedet ned. Men det gør det ikke. Hvorfor? Fordi folk ikke TROR på at produktet leverer samme ydelse som de dyre. Det er for mig at se dér problemet ligger: Folk køber det de TROR er bedre, ikke det der ER bedre. Det er dér jeg mener der skal sættes ind.
Bevensee skrev:Otto J skrev:<p>Det er også fint nok, men så skal man vel lade være med at føre sig frem med at man ved en masse om hvordan HDMI virker, så snart man har set én (poppet) udsendelse.</p>Otto J skrev:
Igen skal TV2 udsendelsen miskrediteres som poppet! Og i øvrigt mener jeg ikke at jeg fører mig frem som om jeg ved an masse om HDMI kabler!
Men senere i dit indlæg har du faktisk en pointe: Du angriber medierne. Hvis du inkludere HiFi magasiner mener jeg at du har helt ret. De gør en stor indsats for at måle forstærkere, signalkilder og højtalere, men kabler: ingen målinger. Kun subjektive vurderinger.
Men jeg mener stadig godt man kan angribe en branche hvor en sælger siger "selvfølgelig giver det dyre kabel bedre billede" når det rent faktisk viser sig at være noget sludder.
Hvis jeg er på udkig efter nye højtalere kan veg finde diverse målekurver på frekvensgang, steprespons og impedans, for at skyde mig ind på hvilke højtalere der kunne være interessante med min forstærker og med min stues akustik. Sådanne kurver har eksempelvis hjulpet mig til at forstå hvorfor Vienna Acoustics lyder neutralt og afbalanceret i min stue mens B&W lyder skarpt og aggressivt. Min stue har en temmenig hård klang i præsensområdet. I en meget dæmpet akustik med tunge møbler, ville VAerne sikkert være kedelige, og man ville foretrække B&W. Hér er man hjulpet godt på jej af målinger. Samtiding fortæller VAernes impedanskurve mig at jeg nok ikke lige skal drive dem med en single-ended rørforstærker.
Ovenstående er et eksemplel på hvor jeg som kunde har følt mig godt hjulpet af testdata. Hvorfor må jeg ikke få samme hjælp når det gælder kabler? Hvad er det jeg ikke må se?
Otto J skrev:Det er jo også derfor jeg siger at hvis der skal gøres noget ved det (forudsat at der er et problem), så er det kunderne der skal trække løsningen ud af producenterne. Så længe kunderne ikke kan finde ud af at sætte sig i en rundkreds og blive enige om at en professionel fagpresse der står på kundernes side er noget man gerne vil støtte op om, så bliver der aldrig den nødvendige pres på producenterne til at de tilskyndes til at levere dén ærlighed du efterspørger. I stedet for at pege fingre ad producenter der sælger billigt skrammel dyrt, så peg fingre ad dem der køber det. Det er dér man kan gøre en forskel. Og dér vil jeg så vende hele sagen på hovedet: Hvis du ikke er i stand til at overbevise den gennemsnitlige køber om at dét de køber er snake oil, hvordan ved du så at du har ret? Lige så vel som at producenten af det dyre produkt (ifølge dig) bør kunne bevise at deres produkt er bedre, så kan en producent af et billigt produkt vel gøre det samme?
Det er dét jeg synes er det helt store problem i hifi-branchen lige nu: Hvis du leverer et aldeles fremragende produkt, til en lav pris, så BURDE dette produkt jo lægge markedet ned. Men det gør det ikke. Hvorfor? Fordi folk ikke TROR på at produktet leverer samme ydelse som de dyre. Det er for mig at se dér problemet ligger: Folk køber det de TROR er bedre, ikke det der ER bedre. Det er dér jeg mener der skal sættes ind.
Bevensee skrev:
Men jeg mener stadig godt man kan angribe en branche hvor en sælger siger "selvfølgelig giver det dyre kabel bedre billede" når det rent faktisk viser sig at være noget sludder.
Bevensee skrev:Hvis jeg er på udkig efter nye højtalere kan veg finde diverse målekurver på frekvensgang, steprespons og impedans, for at skyde mig ind på hvilke højtalere der kunne være interessante med min forstærker og med min stues akustik. Sådanne kurver har eksempelvis hjulpet mig til at forstå hvorfor Vienna Acoustics lyder neutralt og afbalanceret i min stue mens B&W lyder skarpt og aggressivt. Min stue har en temmenig hård klang i præsensområdet. I en meget dæmpet akustik med tunge møbler, ville VAerne sikkert være kedelige, og man ville foretrække B&W. Hér er man hjulpet godt på jej af målinger. Samtiding fortæller VAernes impedanskurve mig at jeg nok ikke lige skal drive dem med en single-ended rørforstærker.
Ovenstående er et eksemplel på hvor jeg som kunde har følt mig godt hjulpet af testdata. Hvorfor må jeg ikke få samme hjælp når det gælder kabler? Hvad er det jeg ikke må se?
Spencer skrev:
Otto - du må da kunne se ekspert/elev-forholdet, så det må være den kloge forhandlers ansvar?
Det er ikke barnets ansvar at forlange bedre opdragelse fra sine forældre.
Spencer skrev:Der er, meget behændigt (!), smadret flere led i audiobranchen, så det skal koordineres, hvis det skal repareres igen.
Bedre software først og så efterfølgende bedre hardware, men med et meget kort tidsinterval imellem.
Det er for voldsomt, hvis du forlanger af forbrugeren, at han skal forlange bedre software og hardware samtidig, når han samtidig ikke selv er 'autoriteten'.
Otto J skrev:Spencer skrev:Der er, meget behændigt (!), smadret flere led i audiobranchen, så det skal koordineres, hvis det skal repareres igen.
Bedre software først og så efterfølgende bedre hardware, men med et meget kort tidsinterval imellem.
Det er for voldsomt, hvis du forlanger af forbrugeren, at han skal forlange bedre software og hardware samtidig, når han samtidig ikke selv er 'autoriteten'.
Jeg er dybt uenig i at kunden ikke er autoriteten. Og hvis han ikke er, så er det dét der er problemet som skal løses. Kunden BURDE være autoriteten.
Spencer skrev:
Hvordan skal kunden blive autoriteten, hvis han aldrig har hørt den gode musik med stor dynamik, fordi igen af hans favoritorkestre udgiver i høj kvalitet?
Hvor kommer den erfaring fra, som giver kunden sin autoritet?
Spencer skrev:(Og hvis dine børn er dårligt opdragne, så er det nu dagplejemorens skyld?? - nonono)
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster