ok
skal anlæget ikke være rigtigt ringe for ikke at spille den forskel?
kan ikke rigtigt huske jeg har hørt et hifi anlæg der ikke spillede den forskel.
bliver det ikke lidt kedeligt i længden, hvis man sidder og lytter efter den slags ?
3DX skrev:
skal anlæget ikke være rigtigt ringe for ikke at spille den forskel?
kan ikke rigtigt huske jeg har hørt et hifi anlæg der ikke spillede den forskel.
Jo, men fra at spille den og til ikke at spille den, er der jo også et rimeligt bredt spektrum der hedder at spille den med forskellig tydelighed. Det er ikke så meget forskellen på C og D der tales om, men forskellen på de forskellige måder du kan slå tonen C and på.
I artiklen om dynamik-komprimerede indspilninger i High Fidelity blev det f.eks. nævnt at lyden på lilletrommen på den nye Stones plade var den samme på hvert eneste anslag, som en robot, fordi pladen var dynamik-komprimeret. Forskellen på de forskellige anslag bliver simpelthen maskeret af dynamikkomprimeringen, på samme måde vil et dårligt anlæg maskere sådanne forskelle. Langt hen ad vejen er det bare en anden formulering af dynamik - og det er sådan set ikke så dumt, for ordet dynamik kan nemt blive misforstået, da mange har en forudindtaget holdning til hvad ordet dækker over. Jeg gætter på Jonas om lidt vil korrigere mig og sige at det ikke er dynamik det drejer sig om, men det mener jeg nu at det i hvert fald _primært_ er. Og samtidig vil jeg gætte på at nogen om lidt siger "herregud, er det bare dynamik? Jamen, så forstår jeg ikke at han er til Linn bla bla bla bla bla".
Der kan ligge andre ting i det end dynamik, men de fleste af os vil umiddelbart kaldet dét Jonas mener for dynamik. Forskelle i timing bunder f.eks. umiddelbart netop i dynamik.
3DX skrev:bliver det ikke lidt kedeligt i længden, hvis man sidder og lytter efter den slags ?
Otto, TC skrev:3DX skrev:
skal anlæget ikke være rigtigt ringe for ikke at spille den forskel?
kan ikke rigtigt huske jeg har hørt et hifi anlæg der ikke spillede den forskel.Jo, men fra at spille den og til ikke at spille den, er der jo også et rimeligt bredt spektrum der hedder at spille den med forskellig tydelighed. Det er ikke så meget forskellen på C og D der tales om, men forskellen på de forskellige måder du kan slå tonen C and på.
I artiklen om dynamik-komprimerede indspilninger i High Fidelity blev det f.eks. nævnt at lyden på lilletrommen på den nye Stones plade var den samme på hvert eneste anslag, som en robot, fordi pladen var dynamik-komprimeret. Forskellen på de forskellige anslag bliver simpelthen maskeret af dynamikkomprimeringen, på samme måde vil et dårligt anlæg maskere sådanne forskelle. Langt hen ad vejen er det bare en anden formulering af dynamik - og det er sådan set ikke så dumt, for ordet dynamik kan nemt blive misforstået, da mange har en forudindtaget holdning til hvad ordet dækker over. Jeg gætter på Jonas om lidt vil korrigere mig og sige at det ikke er dynamik det drejer sig om, men det mener jeg nu at det i hvert fald _primært_ er. Og samtidig vil jeg gætte på at nogen om lidt siger "herregud, er det bare dynamik? Jamen, så forstår jeg ikke at han er til Linn bla bla bla bla bla".
Der kan ligge andre ting i det end dynamik, men de fleste af os vil umiddelbart kaldet dét Jonas mener for dynamik. Forskelle i timing bunder f.eks. umiddelbart netop i dynamik.
ja Dynamik er mindst lige så misbrugt som musikalsk. alle kender den der demo, mellem det sælgeren heller vil sælge end noget andet. giv den lige et lille nøk på vol. og sige så, "høre hvor meget mere, dynamisk den er" det siger 99.99% ja til at de da nemt kan hører.
det der er spændene er det dynamik område anlæget har til rådighed ved en given lyd styrke. ikke om det er højt i sig selv.
det der f.eks. ved exploren imponere mig er at den har det dynamiske overskud, selv om der spilles højt (OT) noget som mange ander ht'er slet slet ikke kan.
hvis pladerne er med meget få forskelle, så skal anlæget vel ikke ligge dem til. det prædiker Jonas da hele tiden om. og det er vel som udgangs punkt rigtigt.
men anlæg kan altså være så ringe at man ikke kan kende det ene tromme slag fra det andet. det skal sgu nok passe! selv overhører jeg den slags, og hører så f.eks. bare efter texten. der hjemme kan det så blive lidt mere "analytisk" men jeg glemmer det sgu hurtigt, og nyder så bare at det hele lyder det bedre.
3DX skrev:bliver det ikke lidt kedeligt i længden, hvis man sidder og lytter efter den slags ?
Otto, TC skrev:Som med enhver anden indgangsvinkel til hifi, så drejer det sig om at "lytte hifi" for at finde dét anlæg der giver én den største nydelse af musik. Dvs. Jonas sidder ikke og "lytter forskelle" i dagligdagen. Han definerer at målet er at vise størst mulige forskelle, finder dét anlæg han mener opfylder målet bedst muligt, og hører så musik på dét. Det er sådan set en meget sund indgangsvinkel, hvadenten man så er enig i målet eller ej.
han taler sgu ellers om dem, mindst en gang i hvert indlæg, så han må da bruge en del tid op at lytter efter dem, frem for musikken.
musikken og det kunsteren bliver jo ikke ringere af at man ikke kan hører det ene tromme slag fra det andet. men bliver bare endnu bedre af at man kan.
Jonas Bojer skrev:Forskelle gælder alle parametre.
f.eks er perspektiv en parameter som mange HIFIfolk går meget op i, derfor er det noget jeg tit demoer forskelle i fordi det for mange HIFI-folk er meget let at tage fat på.
Der findes nogle plader der heder DAS microfon som er nogle plader med forskelligt musik. En plade er der en trommespiller som først spiller i et lyddødt rum og bagefter spiller han i et stor rum. Dette kan man bruge til forskelslytning, for første nummer skal spilles med så lidt rum som muligt og andet nummer med større rum. Det anlæg som viser det mindste rum på første nummer og største på andet nummer er så det anlæg som viser størst forskelle på rumets størrelse.Kender det godt!.. har et par sådant DAT bånd og en skive,
Har man her i testen et anlæg som"pålægger" falsk rum er der en lille smugle rum på første nummer og stort rum på andet nummer. En anlæg der spiller med større forskelle spiller f.eks. med et ikke hørbart rum på første nummer og meget stort rum på andet nummer. Hvorfor det er sådanne er kun min spæde erfaring, men noget med at tilføjer man noget kunstigt så begrænses pladen i begge ender.Den "døde" indspilning eller rettere den rumløse er så rumløs som det kan gøres!.. knas tør uden det mindste reverb.... så DET! kan mit grej fint..
Jeg ville helst demo forskelle i musikalske faktore og her er Eminem fantastisk. Nonle numre rapper han lidt efter beatet hvilket giver en sådanne tung spille stil og lidt dyster stemning, andre numer rapper han sammen med hihatten foran beatet og det lyder til han sammen med instrumenterne speeder rappet op. Dette er fede rapeffekter og han er da også kendt for at være en eminemt rapper ham Eminem hihiDet er da nemt at høre, det kan jeg faktisk høre ganske tydeligt på min arbejdesplads LAB forstærkere, Ev højtalere, over Rodec mixer og Pioneer CDJ1000 cd.. (ik just hifi geear..) at det så er KRYSTAL klart hjemme er en anden ting....
En anden forskel er hvor højt og dybt et instrument spiller her er sidste nummer på den nyeste Josh Stone plade god der er en DYB bas men stor forskel på vibrator effekterne og senere 30 sekunderinde kommer et flygel/klaver og her kan man lytte hvor dybt det spilelr og hvor højt der kommer op i tonerne.Det har du ret i!... (iøvrigt en udemærket skive!)
Du påstår at mit grej ikke kan vise forskelle mm. (dette uden at have hørt det!... blot fordi du et og andet sted har hørt noget Lc grej og en 3560 der ikke lød godt!.... ) men det kan det altså ganske fornemt i henhold til de ting du her snakker om...
3DX skrev:i min verden er det detailer.
detailer der afsløre de enkelte anslag, de enkelt instrumenters placering osv.
men ok, forskelle kan man vel også kalde det.
Forskelle er en del af helheden og helheden er sammensat af detaljer!..
mvh.
miju skrev:Forskelle er en del af helheden og helheden er sammensat af detaljer!..
3DX skrev:ok
skal anlæget ikke være rigtigt ringe for ikke at spille den forskel?
kan ikke rigtigt huske jeg har hørt et hifi anlæg der ikke spillede den forskel.bliver det ikke lidt kedeligt i længden, hvis man sidder og lytter efter den slags ?
Den forskel SES beskriver kan rigtigt nok gengives og nydes på meget beskedne anlæg, eneste krav er at de forfindes på optagelsen.
På den anden side har jeg hørt anlæg i den sekscifrede ende der uden problemer kunne spolere enhver fornøjelse ved samme type optagelser.
Arsenix
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster