Fra dagens udgave af Børsen (tirsdag 22/1/13):
Gramex bejler til lydbranchen
Rettighedsorganisationen forsøger nu at samle de danske spidskompetencer inden for lydteknologi – og samtidig finde et nyt forretningsben til sig selv.
Hvor smart er det, at kunder til avancerede lydanlæg måske aldrig opdager, hvad anlæggene i virkeligheden kan præstere? Fordi forstærkere eller højttalere måske fodres med komprimeret lyd fra en cd – eller værre: med endnu hårdere komprimeret mp3-musik fra en smartphone? Bør lydanlæg ikke leveres med en stribe eksempler på musik i den absolut højeste kvalitet, så kunderne straks kan høre, hvad teknikken formår?
Sådan lyder bare et af en række forslag, som rettighedsorganisationen Gramex er på vej med. Efter en længere tur under tænkehatten har gramex nemlig udarbejdet en plan, som vil forsøge at samle danske virksomheder i en fælles indsats for at fremme den gode lyd.
Danmark skal simpelthen identificere og udnytte de spidskompetencer, som findes inden for lyd – uanset hvilken sektor, de befinder sig i. Og der er en del af slagsen, mener man hos gramex, der på forhånd nævner navne som B&O, Dali, Dantax, Oticon, Brüel & Kjær, Jabra og musikbranchen.
Gramex repræsenterer rettighedshavere blandt udøvende musikere og pladeselskaber, når det gælder indspillet musik. Og med ideen om at sælge musik i høj lydkvalitet til f.eks. højttalerproducenter går organisationen også efter at etablere et nyt ben i sin egen forretning, fortæller Thomas Maagaard Dyekjær, der er chef for forretningsudvikling hos gramex.
“I vores branche er vi blevet tudet ørerne fulde af, at vi skal finde nye forretningsmodeller. lige nu kæmper vi imod det, der lægges ud gratis. Derfor vil vi prøve at bringe noget værdi tilbage i branchen,” siger han. Bliver vi ved eksemplet med sampakningen af apparater og musik, så er udfordringen ikke så meget at skabe kontakter mellem dem, der laver hardware og dem, der laver musikken.
Her ligger problemet snarere i at få styr på diverse musikrettigheder, så en dansk elektronikproducent kan sælge sine produkter med musik til mange lande – uden at få problemer med ophavsretten.
Ud over ideen om at forsyne hardware med gode musikeksempler foreslår gramex også en række andre områder, som man mener kan have en fordel af at indgå i nye samarbejder.
I undervisningssektoren er det virksomheder, som kan levere tale til tekst- og tekst til tale-teknologi til gavn for ordblinde eller læsesvage. Inden for akustikken er det virksomheder, der beskæftiger sig med mikrofoner til telefoner, højttalere, koncerthuse etc.
Men i første række handler det altså om – helt overordnet – at få identificeret alle de danske virksomheder og organisationer, der har særlige kompetencer inden for lyd. Og det arbejde er så småt startet i samarbejde med Netværk for Dansk lydteknologi, oplyser Thomas Maagaard Dyekjær fra gramex, som i denne uge runder 50 år i musikkens tjeneste.
Point til Gramex for at sætte fokus på den gode lyd. Men havde organisationen forestillet sig, at eksempelvis Densen skulle købe rettighederne til musikken for at kunne gøre den tilgængelig på deres afspillere?