Otto J skrev:thor1: Jeg ved ikke om det bare handler om formuleringer, og forskellige opfattelse af hvad en "normal stue" er, men jeg har svært ved at finde hoved og hale i hvad du egentlig mener. På den ene side taler du om at akustikken ikke er vigtig, og at stort set alle almindelige stuer er ganske fine til formålet, og kalder akustik-regulering for "støjdæmpning". På den anden side taler du om "bare lige" at installere en dead-end/live-end konstruktion, hvilket jeg vil se som en ret invasiv ændring af en stues akustik.
Jeg mener det jeg hele tiden har gjort og givet udtryk for i tidligere indlæg:
"
Ja der er jo en del som har så dårlige højtaler og anlæg at man bliver nødt til at plasta hele rummet til med støjdæmpning for at kunne holde ud at høre på det.
Er rummet normalt at være i og er anlægget i orden er den slags naturligvis ikke nødvendigt.
Man kan eventuelt arbejde med at få lidt mere præcision i lyden hvis det ønskes ved at sikre at man for mere direkte lyd, det kan eventuelt gøres ved at lave dead end/live end
Hvordan skulle man kunne ændre en fejlagtig gengivelse fra et stereoanlæg ved at sætte det i en anden akustik, nej der skal nok lidt andre midler til , end et håbløst forsøg på kamuflering af fejl ved hjælp af støjdæmning"
Og i mit andet indlæg prøver jeg at definerer hvad stereo gå ud på og hvad det drejer sig om, og hvad der skal til for at få give optimale betingelse for hi-fi gengivelse.
Det indlæg var et svar på Woods link til Toole's tågesnak som kun overgås af hans kollega total tumpen Sean Oliver, de to har ganske simpelt ikke forstået hvad hi-fi og stereo gå ud på og hvordan det virker efter min mening.
Jeg kan tilføje at jeg har selv bruger dead end /live end, og i live enden på lyttepostionen kan man klappe og hører masser af flutter echo uden at lyden lider under det. Ps. jeg bor i 60'er byggeri med hårde vægge og ikke mindst lofter.
Men som sagt korrekt og direkte lyd undertrykker uvedkommende lyd , dette gør hjerne helt automatisk.
Men er lyden en stor rodebunker som det er ved det meste kommercielle udstyr, så bliver de to "lydkilder" vægtet stort set lige af hjernen , begge dele er "støj" og så har man et problem.
Som kan afhjælpes lidt ved at prøve at fjerne den ene støjkilde, eller ved at forsøge at ud-kompensere fejl gengivelse, eksempelvis de såkaldte "stående bølger" som generes af fejlagtig gengivelse fra basreflex højtaler, måske ovenikøbet understøttet af en underdimensioneret udgangsforstærker.
Jeg kan sagtens pille min dead-end ned, og systemmet spiller fint , jeg for så bare en mere klangrig gengivelse som ikke har helt den samme præcision som med dead-end , og det er der faktisk nogen som foretrækker.
Lige som nogen foretrække sale med en mere klangrig lyd, end den tørre akustik som DR's nye koncertsal har, eller det omvendte .
Men som jeg også skriver er man nærmest optimal hi-fi med en dead-end.