Wood skrev: Det du kalder flutter echo, er det ikke bare hidrørende fra meget tidlig reflektioner dvs at vi ikke som sådan kan skelne det som et ekko.
Wood skrev: Der er skal meget længere mellem væggene end der er i standard stuer for at ekko kan opleves. Det er et problem i store rum som bio/idræts haller.
Wood skrev: Den meget tidlige reflektion skelnes ikke fra lydgiveren men opfattes som efterklang og der har du ret i at der mellem de hårde flader er en god ide at sætte frekvens lineært dæmpning op. Er det ikke lineært ændre du i din opfattelse på dine klang fra dine sikkert dyrt indkøbte ht'er.
Den tidlige refkletion er nødvendig for at vi kan "opfatte" rum osv og i samarbejde med det mellem ørene laver vi en signatur. Det er her vigtigt at spredningen fra højttalerne er lineær dvs at frekvenskarakteristikken er den samme i forskellige vinkler. Det er den ikke for "normale" ht'er med 1" dome el. lign. da frekvens faldet er stigende som funktion af vinklen off center. Så afh. af den dæmpning skabes en signatur for en given ht'er.
Wood skrev:
En voldsom og ulineær dæmpning omkring højttaleren kan være meget uhensigtsmæssig da rum opfattelsen helt kan kvæles ELLER kunstigt forøges grundet ujævn dæmpning i frekvensindholdet af reflektionen.
Otto J skrev:thor1: Jeg ved ikke om det bare handler om formuleringer, og forskellige opfattelse af hvad en "normal stue" er, men jeg har svært ved at finde hoved og hale i hvad du egentlig mener. På den ene side taler du om at akustikken ikke er vigtig, og at stort set alle almindelige stuer er ganske fine til formålet, og kalder akustik-regulering for "støjdæmpning". På den anden side taler du om "bare lige" at installere en dead-end/live-end konstruktion, hvilket jeg vil se som en ret invasiv ændring af en stues akustik.
Otto J skrev:Jeg tror bare vi stopper dér, vi taler vist ikke samme sprog.
Wood skrev:Når jeg mener tidlig reflektion er det inde for de første 20 - 30 ms. Hvis jeg skal prøve at beskrive det med det billed sprog Otto J ind imellem benytter sig af med held, kan vi tage en smalfilm der løber med 18 billeder i sekundet. Det er lige netop nok til at vi "opfatter" det som flydende bevægelser, dog lidt slow agtige. Kommer vi op på de 24 billeder i sekundet, går det godt.
Det samme kan overføres til lyd, ved frekvenser fra 1 til 15 - 18 Hz kan man lige følge med til at tælle slagene. 18 Hz har periode tid på 56ms. I en stue (min f.eks.) er den længste side 6.8m som i ren tid svare til 19ms. Klapper jeg i hænderne vil lyden klinge ud afhængig af hårdheden i fladerne og om ikke andet så pga det store akustiske tab der er i transportvejen.
Groft sagt vil strækningen være 2x19ms svare rundt regnet til 25Hz. Otto, jeg tror altså ikke du kan skelne lydende som enkeltstående, dertil er rummet for lille. Så længe vi ikke kan skelne lyden som ekko vil lyden være en form for tidlig reflektion og vil ligge sig ovenpå på den direkte lyd. Piller du så ved de reflekterende flader med et absorberende material der ikke ikke har en frekvens lineær dæmpning kan du yderligere "forpurre" gode egenskaber ved din yndlings højttalere.
Otto J skrev:1.Jeg kan godt lide princippet i din analogi, men jeg mener du rammer forkert med den. Under alle omstændigheder, så har jeg i praksis bestemt hørt decideret ekko mellem flader med væsentligt mindre end 7 meters afstand. Så allerede dér er teorien skudt ned.
2.Men jeg mener også din analog er forkert - hvis den skal holde, så handler det ikke om hvor højt op i frekvens du skal for at kunne høre de enkelte slag. Du skal nærmere sammenligne det med en række "bip" ved en given frekvens - lad os antage at flutter-echo'et er hørbart ved 1000 Hz.
3.Hvor mange 1000 Hz "bip" skal du så lave per sekund, før du ikke længere kan høre det som "en række bip", men som én sammenhængende sinus-tone? Uden at jeg har prøvet, så vil jeg påstå at der skal væsentligt flere end 25 til.
allanowich skrev:Der er jo stor forskel på en typisk stue med vægbeklædning og bart gulv og så en opgang med hårde beton/sten flader.I stuen kan man dog åbne et vindue/altandør, så bliver der ro.Hmm det tror jeg de fleste er klar overBliver der ro når man åbner et vindue ?
Wood skrev:
1. Jeg er stærkt imponeret over din evne til at adskille signaler med høj repetitions frekvens.
Hvis du står midt i rummet, klapper, sender du signalet mod væggen. Det reflektere kommer tilbage til dine øre, nu dæmpet, efter t=tf+tr (hvis der er 3.44m til væggen er tf=tr=10ms). Signalet fortsætter mod den anden væg efter samme princip. Hvis ellers signalet var udæmpet vil du nu høre dit klappe-hænderne-sammen signal repeteret med 20ms (50 gange i sekundet). Jeg vil mene at du kun kan høre klappe signalet dø ud efter en given tid. Rummet er simpelthen for lille til at skabe ekko vi kan adskille som enkeltstående signaler.
Stod du nu midt i en hal med 34m til hver endevæg vil dit klappe signal komme forbi dine øre 5 gange i sekundet (hvis vi ser bort fra dæmpning i luft og væg). Det vil du tydeligt høre som et "ægte" ekko.
Har dit klappe-hænderne-sammen signal nu en tidsmæssig udstrækning der er længere end afstanden til væggene, når det reflekterede signal tilbage og "modificere" det udsendte med en form for kam filter effekt til følge. Det betyder signalet wobler op og ned i styrke (mens det fader ud). Den op/nedgang i styrken kan forveksles med et ekko.
Wood skrev:2. Frekvens indholdet er ikke vigtigt.
3. Nej, du vil høre de 1000Hz "hakket" op med i eksemplet her 20ms, altså 20 1kHz svingninger efterfulgt af 20ms pause og så fremdeles (de 50Hz moduleres på).
Jeg er enig i at en højttaler ikke i sig selv ændre klang men med dæmpning placeret forskellige steder er det muligt at påvirke dens klang, via rummet, i den retning der måtte behage den pågældende entusiast.
Min egen erfaring med dæmpning lige omkring mellemtone og diskant (højttalerne står i hjørnet), på væggene faldt ikke heldigt ud da jeg syntes at noget rummelighed og drive forsvandt. I stedet har jeg fokuseret på de rumresonanser der er under 200Hz ved hjælp af PEQ i delefilteret. Det har, for mit vedkommende, givet en stor detail rigdom ikke at skulle have sin musik forstyrret af 10dB kraftige peaks her og der...
allanowich skrev:Der er jo stor forskel på en typisk stue med vægbeklædning og bart gulv og så en opgang med hårde beton/sten flader. I begge tilfælde er der så meget efterklang, at det er nærmest umuligt at forstå det talte ord. I stuen kan man dog åbne et vindue/altandør, så bliver der ro.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster