Kaj. skrev:Med neutral og uforfalsket lydgengivelse som mål. Interesserede kan læse resultatet af endnu et af mine - i al beskedenhed - målrettede forsøg på at omgå kablernes lydforringende egenskaber.
Low Impedance Drive. http://www.kajmogensen.dk/Low%20Impedance%20Drive.pdf
Understøttet af denne http://whirlwindusa.com/support/tech-articles/high-and-low-impedance-signals/
Bevensee skrev:Kaj. skrev:Med neutral og uforfalsket lydgengivelse som mål. Interesserede kan læse resultatet af endnu et af mine - i al beskedenhed - målrettede forsøg på at omgå kablernes lydforringende egenskaber.
Low Impedance Drive. http://www.kajmogensen.dk/Low%20Impedance%20Drive.pdf
Understøttet af denne http://whirlwindusa.com/support/tech-articles/high-and-low-impedance-signals/
Øhh, måske er der noget jeg har misforstået (det er der givetvis), men laver du ikke bare dit kabel om til et lavpas RC filter?
I øvrigt kører man vel normalt ikke impedanstilpasset ved analoge signalkabler. Normalt kører man "bridget", hvor udgangsimpedansen af senderen er mindst 10 gange lavere end indgangsimpedansen af modtageren. For digitale signaler overført via coax, er impedanstilpasing standard. Derved undgåes reflektioner. Og hér vil din 2.2 kOhm modtand ødelægge impedanstilpasningen (hvilket jeg antager, at du er enig i - hvis jeg forstår dif korrekt, er det ikke digitalkabler du skriver om).
remote skrev:Er det ikke lidt a la "Det tabsfrie kabel" som LC audio engang havde i high fidelity ?
Med en senderdel og en modtagerdel der skulle gøre at der ingen forskel på kabler ville være ?
remote skrev:Holfi´s apparater havde/har jo indgange på 800 ohm som stort set alle synes lød bedre end indgangene med mere almindelig impedans (Hvis kilden altså kunne trække den impedans)
Jeg har selv 1,6 Kohm parallelt i stikkene i hver ende af kablerne og synes det giver noget ro i lydbilledet.
Jeg har prøvet 470 ohm i hver ende men det kvalte signalet alt for meget og luftigheden var helt væk.
grausam skrev:Det kabel LC audio engang beskrev i High Fidelity, var efter samme princip som Krells CAST kabler.
CAST = Current Audio Signal Transmission.
Princippet går ud på, at man sætter en meget stor modstand i serie med signalet i afsenderenden; I modtagerenden skal der sidde en I/V konverter, som typisk er en op-amp; Den skal have en Z-IN på så tæt på 0 Ohm som muligt, og så skal signalet forstærkes meget kraftigt.
På den måde overføres der kun strøm mellem apparaterne, og derved undgår man de skadelige virkninger af reaktans.
Men nok om det.
Neutral lyd kompromiteres IMHO mere af samtlige andre led i audiokæden end lige netop kabler; I hvert tilfælde hvis ind - og udgange er konstrueret fornuftigt, og at man anvender kabler der tager udgangspunkt i kendt LF transmissionslinie teori, og ikke i pseudovidenskab med det formål, at løse problemer som er selvopfundne i audio.
Kaj. skrev:
Tak for info. Søgning med udgangspunkt i dine oplysninger bekræfter rigtigheden af mine iagttagelser. At anvende Krells metode fuldt ud er ikke i mine tanker, men kompromisset, som jeg har beskrevet på min hjemmeside, viser med al ønskelig tydelighed det Krell og du har bekræftet omkring reaktansernes skadelige virkning på signaloverførslen mellem apparaterne.
Som led i mit igangværende effektforstærkerprojekt vil jeg anvende "Low Impedance Drive" som jeg har valgt at kalde ideen. Forforstærkeren skal samtidig ændres, for at føre planen ud i livet. Jeg vender tilbage med en detaljeret beskrivelse sidst på sommeren. Der skal jo også være tid til grillen.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster