Skorpio skrev:Angåede tætheden af kabinettet, så har jeg set begrebet "kontrolleret utæthed" nævnt. Hvordan er det udført i praksis? Er det ikke reelt en akustisk ventil så?
Der er jo altid utætheder omkring enheder, men er det vigtigt at tætne her med pakringe?
Jeg kan huske en gammel tæthedsprøve på lukkede kabinetter hvor basenheden trykkes ind og den skal så langsomt vandre tilbage til hvileposition hvis kabinettet er tæt....
Den "kontrollerede utærhed" har til formål at sænke både Fs og Qt men uden at tilføre et akustisk bidrag til signalet.
I praksis kan det være en utæthed omkring kabelgennemføringen (i bund eller på bagside) eller som i tilfældet køkkenhøjttaleren samlingen mellem sideplader og resten af kabinettet. hvor den er etableret ved hjælp af en filtpakning. En aftagelig bagplade eller bundplade giver også mulighed for at indføre en træg utæthed ved samlingen.
Kontrollen forgår ved T/S data og en impedansmåling. Slutproduktet skal være en flad symmetrisk impedanspukkel (som tillige er let at korrigere)
I tilfældet mine højttalere er kabelgennemføring i bunden brugt. To huller i overstørrelse med lidt filt viklet om kablet.
Principielt er der stadig tale om et lukket kabinet
Jeg har fundet denne her sag:
http://www.monacor.dk/produkter//vnr/110110/
http://www.hifi-selbstbau.de/images/Lautsprecher/take7/DT300_2_2WG_SPL0.png
Den kunne være interessant på flere måder, spørgsmålet er om den kan monteres på en Scanspeak 9300 dome?
[quote="syncroniq"]Hey,
Læs mere her :
http://www.zaphaudio.com/hornconversion.html[/quote]
Tak for det, der er spændende læsning....giver nye muligheder også for filtrering.....spørgsmålet er om måleudstyr er påkrævet?
Skorpio skrev:Hvis den waveguide benyttes, vil afstanden mellem enhedernes centre blive mindst 20cm. Da delefrekvensen er ca. 2kHz er afstanden så for stor?
20cm svarer til ca 1,7kHz, vil det give problemer?
Nej, til gengæld er udformningen alt andet end heldig. Som selvbygger kan du lige så godt gøre det selv, du skal jo ikke lave et helt læs
Skorpio skrev:Jeg tror nu jeg prøver den, til prisen er der ikke meget der taler imod....hvad er det uheldige i den?
Karsten Sømand skrev:Skorpio skrev:Jeg tror nu jeg prøver den, til prisen er der ikke meget der taler imod....hvad er det uheldige i den?Jeg tror Arsenix mener, at den er for "horn-præget" - altså at væggene er for "stejle" lige omkring domen. Det er kendt, at horn er med til at farve lyden, så man skal være varsom med kritikløst at sætte horn foran diverse enheder. Ydermere, så influerer en WG temmeligt meget på frekvensgangen og udstrålingsmønsteret fra enheden, så her bliver man nødt til at måle sig frem.Uanset hvem der skriver hvad om den nævnte wave guide, så lader det til at du ikke har lyst til at forlade ideen - især pga. prisen. Derfor vil jeg heller ikke prøve på at overtale dig til andet (jeg ville dog personligt lave min egen wave guide) - dog vil jeg anbefale dig at få kløerne i Klang & Ton 05/2006. Heri er der en konstruktion med omtalte wave guide, hvor wave guide begrebet bliver gennemgået.Her vil du f. eks. se hvordan WG´en løfter følsomheden i diskantens nedre arbejdsområde betragteligt. En pukkel på ca. 6 db over et "rimeligt bredt" frekvensområde. Denne "pukkel" bliver lagt til en frekvensgang som (i dette tilfælde!) er rimeligt lige. Måske ender det ligefrem med at du får et løft fra WG´en som du bag efter skal bruge kræfter, penge og komponenter for at filtrere helt - eller delvist - fra igen.Bibberen vil være dig behjælpelig med at skaffe ovennævnte eksemplar.Held og lykke med dit projekt.Venlig hilsenKarsten
Som sædvanligt gætter Sømanden bedre en 20 landkrabber.
Jeg gætter på at den omhandlede sovseskålslignende tingest gerne vil sige "honk" og det er jo ikke meningen.
Den har kun et formål og det er at anbringe diskanten i en fasemæssig korrekt afstand relativt til mellemtonen/bassen uden at påvirke frekvensgangen negativt.Det kræver en specifik tilpasning til både baffeldimnesioner og den nødvendige tilbagerykning af selve diskanten.
Jo større "mundingsareal" jo bedre så det afgrænses af baflen, og det behøver absolut ikke at være cirkulært. Dybden giver sig selv, det er der hvor diskantens akustiske center har samme afstand til lyttspos. som de andre enheders.
"Trutten" skal ikke være konisk men følge en funktion der medfører den mindst mulige overflade. Sømanden har sikkert flere ideer til hvordan man med husmandsmidler klarer den lille sag ellers ved jeg at han har den matematiske formel
Min er bygget op i noget plastisk materiale og tilpasset ved hjælp af målinger og det er fuldt ud muligt at fjerne/korrigere mindre unoder med lidt tålmodighed.Værktøjet må man lave selv
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst