sorthvid skrev:Tænker å de mange som har lavet buede sider på ders DIY-HTere. De har gerne lavet nogle udskårede "rygsøjle" stykker som sidetræet skal udenom. Og så spændes der med snore og træk, så plywooden og andre materialer presses ned i kontakt med søjlerne. Fino tænker de, men det er her jeg siger at det duer ikke. Spændt træ forbliver spændt og får dermed en alt for høj egenresonnans.
Derfor skal træsider, der skal bøjes, ridses op, så det ikke kommer i spænd.
Er der nogle som har haft lignende overvejelser?
kongen skrev:sorthvid skrev:Tænker å de mange som har lavet buede sider på ders DIY-HTere. De har gerne lavet nogle udskårede "rygsøjle" stykker som sidetræet skal udenom. Og så spændes der med snore og træk, så plywooden og andre materialer presses ned i kontakt med søjlerne. Fino tænker de, men det er her jeg siger at det duer ikke. Spændt træ forbliver spændt og får dermed en alt for høj egenresonnans.
Derfor skal træsider, der skal bøjes, ridses op, så det ikke kommer i spænd.
Er der nogle som har haft lignende overvejelser?
Kan godt se fornuften. MEN er det ikke en god ide at skubbe resonansen op og så dæmpe disse? er det ikke nemmere at komme af med de højre resonanser end de lave? giver den spænding der er og ikke mindst lamieringen af flere lag en højere styrke ovenikøbet?
mvh
Det har ingen betydning!
Det er kun en fordel at rykke resonanser op efter, her er det nemmere at undertrykke og fjerne med afstivninger (matrix der reducere resonerende fladers areal, og flytter resonanser ydderligere opefter, samt dæmpematerialer eks. bitumen, hvor i disse dør ud, (omdannse til varme og eller ganske enkelt forhindres) det er derfor faktisk netop en af de smarteste ting at gøre..
1) Design og konstrurer så resonanser flyttes opefter og undertrykkes generelt.
2) Afstiv så resonanser flyttes opefter og undertrykkes generelt.
3) Dæmp så resonanser kvæles og dør ud.
PROBLEMET LØST!...
Resonanser kan ikke undertrykkes helt uanset hvad man gør!..
De kan reduceres via kraftige materialer/ kabinet tykkelse samt materialernes absorbtion / densitet mm.
Her af MDF's generelle overlegenhed og udbredte anvendelse, over eks spånplade, krydsfiner og ægte træ som er langt mere resonant da det er hårder og samtidig har mindre densitet.
Det er blandtandet densiteten der er med til at virke dæmpende, jo højre densitet jo tungere materiale jo mindre resonant, dette dog til en grænse, eks. HDF. der har så stort lim indhold og er så hård presset at det faktisk bliver lidt mere resonant end MDF. der faktisk har den optimale balance.
Men uanset hvad så vil der opstå resonanser fra de lavere frekvenser, disse kan flyttes via form af kabinet samt reduktion af fladerne de opstår i (jo mindre flader jo højre resonans frekvens) så afstivning der røre alle indvendige sider og deler fladerne op i mindre "kvadrater" flytter resonanser opefter i frekvens.
De det er velkendt at lave resonans frekvenser er nærmest umulige af dæmpe eller kvæle er det en fordel at resonanserene der uundgåligt kommer ligger så højt at de netop KAN dæmpes og eller fjernes.
At fjerne dem gøres med dæmpematerialer, gummi eller bitumen er her en fordel, samt viskoseelastiske lim typer mm. her i omsættes resonanserne til varme og forsvinder eller reduceres til det ubetydelige..
Om kabinetterne er i "hvile" eller spændt op er derfor ligemeget..
(Vel og mærke hvis der er afstivet og dæmpet ordentligt.)
Den bedste måde at undgå, undertrykke resonanser på er klart at anvende en sanwitch af meterialer, eks. 6mm. krydsfiner, 6mm. HDF. 4mm. bitumen, 6mm. Spånplade & 6mm. MDF. limet sammen til en ialt 28mm.plade.
Her har man en kraftig og ganske dæmpende konstruktion, og med en matrix internt og lidt ydderligere 4 mm. bitumen mellem matrixens berørings flader, garantere jeg at det bliver ganske dødt!.. (sådan laver jeg mine nyere kabinetter.)
mvh.
sorthvid skrev:Tænker å de mange som har lavet buede sider på ders DIY-HTere. De har gerne lavet nogle udskårede "rygsøjle" stykker som sidetræet skal udenom. Og så spændes der med snore og træk, så plywooden og andre materialer presses ned i kontakt med søjlerne. Fino tænker de, men det er her jeg siger at det duer ikke. Spændt træ forbliver spændt og får dermed en alt for høj egenresonnans.
Derfor skal træsider, der skal bøjes, ridses op, så det ikke kommer i spænd.
Er der nogle som har haft lignende overvejelser?
Bingo ;O) 1 point til dig
Jeg har lige nu et dumt rack, hvor den plade som min cdafspiller står på "synger" med på et vist frekvens område og når holder jeg fingeren på pladen kan jeg mærke vibrationeren når frekvensen rammer.
Jonas Bojer skrev:sorthvid skrev:Tænker å de mange som har lavet buede sider på ders DIY-HTere. De har gerne lavet nogle udskårede "rygsøjle" stykker som sidetræet skal udenom. Og så spændes der med snore og træk, så plywooden og andre materialer presses ned i kontakt med søjlerne. Fino tænker de, men det er her jeg siger at det duer ikke. Spændt træ forbliver spændt og får dermed en alt for høj egenresonnans.
Derfor skal træsider, der skal bøjes, ridses op, så det ikke kommer i spænd.
Er der nogle som har haft lignende overvejelser?
Bingo ;O) 1 point til dig
Jeg har lige nu et dumt rack, hvor den plade som min cdafspiller står på "synger" med på et vist frekvens område og når holder jeg fingeren på pladen kan jeg mærke vibrationeren når frekvensen rammer.
Samme gælder højtalere. Noget undre mig er at alle vil lave kabinetter i MDF adder det synger sku helt af sig selv. Så hellere spåndplade som er gjort luft tæt.Hilsen Jonas Bojer
Groove skrev:
Men der er undtagelser, Kibri er vist i gammmeldags krysfinér og spån anvendes vel stadig?
sorthvid skrev:Jeg synes det du laver lyder som klart over-kill. Man skal ikke forsøge at kvæle alle resonanser, man ender bare op med en total lam lyd.Det eneste der skal bevæge sig er ENHEDERNE! (idielt set) det er da simpel logik!?.. enhederne laver musik udfra de ekeltriske signaler de får tilført, og som er DET man skal høre, IKKE ANDET!
Derfor skal enhederne selvfølgelig have en så død og stabil "platform" som muligt der lader dem uforstyret gøre deres "arbejde"
Alt andet må anses som uønskede farvninger!..
At lyden skulle blive død eller lam af døde (lydløse / resonans frie ) kabinetter er det værste vrøvl nogensinde påstået!.. lyden er precis så levende eller død som enhederne og delefilter funktion gør det / tillader det!...
Spiller enhederne godt og levende mm. og filtret får dem til at spille optimalt sammen, har man i et "dødt" kabinet precis så levende og god lyd som opnåligt og som der er på mediet. (og er de liniære og optimerede så har man det som det er og skal være hverken mere eller mindre!)
I stedet skal man udnytte/benytte de resonanser kabinettet afgiver og inkorporere dem i designet.
Det SKAL! man ikke nej.. (man kan!... meeeen.. helt ærligt det bliver aldrig godt, korrekt og brugbart men noget "sjask"!..)
Det er noget delefilteret kan tage sig af, altså hvis man har avanceret måleudstyr.
Delefiltrets opgave er udelukkende at DELE mellem enhederne og gerne så simpelt og lidt som muligt da dette må anses som et nødvendigt onde! til nød i nogle tilfælde kan enhederne ydderliger "kontroleres med filtret" samt impedansen lige så.. MEN! du kan ikke fjerne kabinet resonanser / farvninger i delefiltret, det er noget sludder!..
Jeg har aldrig hørt en højtaler (og jeg har efterhånden hørt det meste) der har mange og markante kabinet resonanser (det værende tilsigtede og ønskede eller uønskede) spille noget brugbart og korrekt!..
Det er ren farvelade og makværk!...
Har hørt at SA og Gamut bruger denne teknik når de designer deres dyre højttalere.Læs overstående!!
mvh.
Groove skrev:Der er også forskel på om der er problemer og så mulighed for forbedringer....
Har du hørt dem i et alternativt kabinet?
Der er mange gode højttalere lavet i MDF, men hvem ved om de ikke var endnu bedre i andre materialer?
MDF blev på kort tid (som bi-wiring og non-induktions modstande) et must hvis man ville vise "seriøsitet". Noget som i stedet burde komme fra selve ydelsen/lyden. Men smagsdommerne slår takten og sætter dagsordenen....
Men der er undtagelser, Kibri er vist i gammmeldags krysfinér og spån anvendes vel stadig?
Jeg har eksperimenteret en del med kabinet materialer.
Spån plade, MDF. & HDF. forskellig krydsfineer ja sågar gips plader, masonit og "rigtig" træ.
Ægte / ren træ er klart det der "ringer" mest!.. næst efter kommer spån plade og her efter krydsfiner.
Det dødeste er kraftig blød masonit ( men ikke særligt praktisk )
Gips har nogle gode dæmpende egenskaber men også nogle resonanser / ringninger der gør det uegnet i sig selv, (foruden dets skrøblighed)
MDF. er klart det mest anvendelige, og har de bedste egenskaber, det er ikke perfekt! men det bedste og mest praktiske af de her nævnte typer.
(og det er intet "mode" fenomen eller andet fra nogen "smags dommere" grunden til det kom ind og overtog fra spån, er ganske enkelt af denne grund og at man på det tidspunkt bare blev klogere)
Jeg har prøvet at sammenligne direkte, både ved lytning og målinger og dette understøtter klart hvad jeg siger her!...
Spån vs. MDF. uden afstivninger og andre tiltag, giver klart fordel til MDF.
Intern afstivning og dæmpning kan dog gøre materiale valg mindre kritisk, og gøre både krydsfineer og spånplade samt endda ren ægte træ anvendeligt uden problemer.
Det bedste er klart en kombi af forskellige typer materiale.
Og gode interne afstivninger og dæmpning er et must uanset hvad....
mvh.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster