Andre´ Jensen skrev:Jeg er på igen måde efter scanspeak, men deres enheder er da ikke særligt dyre at fremstille.Jo naturligvis hvis du sammenliger med kina enheder.
Nu kender jeg ikke de enheder der er lavet af bølgepap, og genbrugskobber.
MVH
Og man kan jo ikke påstå at Scan Speaks magnetsystemer bærer præg af præcisionsarbejde, der er tale om ganske almindelige industriprodukter
Gabriele skrev:I gamle dage tog man (groft sagt) en bas/mellemtone og en diskant, en modstand, en spole og en kondensator og flettede det sammen og så havde man en velspillende højttaler.
I dag tager man en bas/mellemtone og en diskant, 14 spoler, 10 modstande og 12 kondensatorer.
Hvorfor skal nutidens enheder korrigeres så meget i forhold til de gamle ?
Er de gamle enheder egentlig bedre når det kommer til stykket ?
Er udviklingen gået baglæns ?
Jeg har snart lavet mange forsøg og hver gang kommer jeg frem til at de gamle enheder spiller mere musik, hvor de nye satser så meget på detaljeræset at det går ud over musikaliteten.
Kan det passe ? Eller har jeg bare være heldig/uheldig ?
Hvis målet er homogenitet og neutralitet så er det gået baglæns, og ja, jeg har målt på gamle enheder der havde en så godt som knastfri amplitude med en 2. ordens afrulning opefter og så er der jo ingen grund til yderligere filtrering eller man kan nøjes med en meget simpel "hjælp" til at styre afrulningen. Den type enheder er meget svære eller umulige at finde i dag
Mange af de "detaljer" moderne højttalere bryster sig af er ikke indeholdt i signalet men er noget der bliver "lagt til"
Det er lidt det samme som med musikindspilninger, i gamle dage kunne f.eks. sangere godt finde ud af at holde en passende afstand til mikrofonen men idag skal den helst helt ned i halsen så den hævning omkring 10kHz alle mikrofoner har i nærfelt sikrer nogle aparte mund-, hals- og læbelyde, men det er nærmikrofoni generelt, der skal suttes, smaskes og bankes til den store guldmedalje og så gerne en afsluttende komprimering / niveaujustering så sutteriet får samme gennmslagskraft som en trompet
Højttalere med en udpræget hængekøjeamplitude og gerne nogle velvalgte resonanser fremmer ovenstående, og så er det at nogle jubler over "mikrodetaljerne" mens andre fortrækker til mere frugtbare græsgange
hifihuset skrev:En ting er de enheder, der er lavet i Kina, som bærer samme navn som deres ditto danske enheder, er billigere. Det som er problemet ved det kommer for dem som skal høre på en højttaler med enheder fra Kina.De er produceret med noget større tolerancer end dem fra DK. Kvalitetskontrollen derude, er ikke helt den samme som herhjemme. Og der er forskel på de molds man bruger; man fragter jo ikke kobbertråd og pulp til membraner til Kina fra Europa. Nej, man laver det derude og uanset hvad, så bliver ingredienserne ikke helt de samme - og derfor kan lyden fra dem heller ikke blive den samme.
Og med det in mente kan man nok godt forestille sig hvor galt det går, når man, som det er moderne rent designmæssigt, har 4-5 små basenheder i række i en højttaler - hvor tolerancen måske er oppe på +- 1,5 db per enhed...!
Alt hvad der hedder præcision ifht impulsgengivelse og frekevensgang ryger sig en tur og de data fabrikanten opgiver holder dermed ikke længere.
Men hvorom alting er; der sker noget hele tiden. Stadigt bliver vi bedre til at styre produktionsgange og lave målinger. Og dygtigere til at forstå hvordan man frembringer naturlig lyd.
Hvis vi indkalder den årlige udstilling som vidne så er det jo netop ikke den naturlige lyd man søger at frembringe, og her tænker jeg ikke kun på udstyret men så sandelig også det kildemateriale man benytter. Men man behøver ikke gå længere end til de målinger der offenligøres i diverse tidsskrifter (trykte som digitale) for at konstatere at store dele af branchen intet har forstået
Gabriele skrev:Tak Arsenix
Det var præcis det jeg mente.
Vil du så give mig ret i følgende;
At kevlar er noget der aldrig skulle ha fundet vej til højttalerenheder ?
Og at alle hårde metaldomer aldrig skulle ha fundet vej til diskantbrug ?
At pap er det eneste rigtige til membraner i bas og mellemtoner ?
1) nej, det kan faktisk lade sig gøre at lave fremragende enheder med kevlar
2) ja, men det gælder alle metalmembraner
3) ikke nødvendigvis (retur til spørgsmål 1)
Tingene er ikke helt så sort/hvide.Termoplastiske materialer er langt værre end kevlar, glas- og kulfiber (klæde) til membraner
Hvis jeg kun måtte vælge et materiale til konusenheder så blev det nok papir/pap men det dækker jo over enheder der breder sig fra det fremragende til det fuldstændig ubrugelige, så der er ingen enkle sandheder.
arsenix skrev:Mange af de "detaljer" moderne højttalere bryster sig af er ikke indeholdt i signalet men er noget der bliver "lagt til"
Kan du nævne nogle oplagte eksempler (jeg betvivler ikke, jeg er nysgerrig)?
Det er et område hvor jeg ikke føler mig helt på sikker grund endnu. Jeg har hørt ekstremt detaljerede højttalere, hvor gengivelsen var meget klar og udstrakt, uden en masse "spektakel", det vil jeg tolke som neutralt.
Men der har også været situationer, hvor jeg har hørt en detaljeret højttaler og tænkt om den tillagde noget. Det har faktisk i begge tilfælde været meget involverende og engagerende at høre på, men det er klart at al eventuel spektakel helst skal begrænses, til det der er at finde på indspilningen.
arsenix skrev:Det er lidt det samme som med musikindspilninger, i gamle dage kunne f.eks. sangere godt finde ud af at holde en passende afstand til mikrofonen men idag skal den helst helt ned i halsen så den hævning omkring 10kHz alle mikrofoner har i nærfelt sikrer nogle aparte mund-, hals- og læbelyde, men det er nærmikrofoni generelt, der skal suttes, smaskes og bankes til den store guldmedalje og så gerne en afsluttende komprimering / niveaujustering så sutteriet får samme gennmslagskraft som en trompet
Det bliver man hurtigt træt af. Et af de værste eksempler jeg har er, desværre, Chris Rea, som jeg ellers nyder at høre. Men hans stemme er ofte meget komprimeret. Omvendt siger helt ukomprimerede stemmer mig ikke det store. Det afhænger dog af sangeren.
mr.superetik skrev:xo skrev
"Omvendt siger helt ukomprimerede stemmer mig ikke det store"
Jeg er målløs. Kan du liiiige begrunde det inden jeg får kaffen galt i halsen.Tak
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster