Diamagnetic skrev:Jeg skal bare lægge lyden lidt ned med nogle sløve modstande så har jeg den lyd Arsenix kan li.
Diamagnetic skrev:Hvorfor 40 uf. ?
3DX skrev:Diamagnetic skrev:Jeg skal bare lægge lyden lidt ned med nogle sløve modstande så har jeg den lyd Arsenix kan li.Øhhh, hvad skal vi liiiige med det indlæg ?
Har du aldig hørt om den filterteknik der går under navnet " 4. ordens sure rønnebær"
3DX skrev:Diamagnetic skrev:Hvorfor 40 uf. ?lav deling, lav imp. giver...desvære, en/flere stor(e) kon.men mit spørgsmål var mere om nogen kendte en smut vej (billig red.) til bedre lyd.men det er der nok heller ikke her...øv.
Lige præcis når det er seriekondensatoren til mellemtonen så kan du enten bruge metaliseret papir (MPA) eller som Modifix antyder glatfolie hvis det skal være ekstraodinært billigt.
Jeg har ikke så meget tilbage af Jensens gamle MPA (125VAC) tilbage og de nyfremstillede laves "kun" op til 25uF (ø45x65mm) som standard. I gamle dage var der også 20, 30, 40 og 50uF men blandingsimpregnering (voks/olie)
arsenix skrev:3DX skrev:Diamagnetic skrev:Jeg skal bare lægge lyden lidt ned med nogle sløve modstande så har jeg den lyd Arsenix kan li.Øhhh, hvad skal vi liiiige med det indlæg ?Har du aldig hørt om den filterteknik der går under navnet " 4. ordens sure rønnebær"
arsenix skrev:3DX skrev:Diamagnetic skrev:Hvorfor 40 uf. ?lav deling, lav imp. giver...desvære, en/flere stor(e) kon.men mit spørgsmål var mere om nogen kendte en smut vej (billig red.) til bedre lyd.men det er der nok heller ikke her...øv.Lige præcis når det er seriekondensatoren til mellemtonen så kan du enten bruge metaliseret papir (MPA) eller som Modifix antyder glatfolie hvis det skal være ekstraodinært billigt.
Jeg har ikke så meget tilbage af Jensens gamle MPA (125VAC) tilbage og de nyfremstillede laves "kun" op til 25uF (ø45x65mm) som standard. I gamle dage var der også 20, 30, 40 og 50uF men blandingsimpregnering (voks/olie)
Jeg har nu altid (næsten) måtte sætte flere sammen. der er jo ikke så mange der laver 42 eller 17uF f.eks.
og jeg vil altså hellere ende på den rigtige værdi, end kun med en, der er lige ved og næsten.
og det er jo bemærkelsesværdigt hvor mange købe ht'er der heeelt tilfældigt lød bedst med enkelte std. kons.
Gode standardkomponenter der kan klare nogle stryg.Skorpio skrev:Nu når i er igang:
Hvad er anbefalingerne til parallel komponenter i relation til dem i serie med enhederne?
Gode bipolare kond. gerne flere i parallel, der kan klare op til måske 100Volt. Wicon's ECI eller KCRI ville være passende.Eks en kondensator på 22uF i serie med 2R7 modstand, begge parallelt over bassen...
Og noget trådviklet 20W, banket af for cement, vær dog opmærksom på induktionen i modstandstråden. De såkaldt"induktionsfrie"NHS i aluhylster fra Danotherm bryder jeg mig ikke om.Og hvordan skal disse to komponenter vægtes indbyrden (cond+mods)?
3DX skrev:arsenix skrev:3DX skrev:Diamagnetic skrev:Hvorfor 40 uf. ?lav deling, lav imp. giver...desvære, en/flere stor(e) kon.men mit spørgsmål var mere om nogen kendte en smut vej (billig red.) til bedre lyd.men det er der nok heller ikke her...øv.Lige præcis når det er seriekondensatoren til mellemtonen så kan du enten bruge metaliseret papir (MPA) eller som Modifix antyder glatfolie hvis det skal være ekstraodinært billigt.
Jeg har ikke så meget tilbage af Jensens gamle MPA (125VAC) tilbage og de nyfremstillede laves "kun" op til 25uF (ø45x65mm) som standard. I gamle dage var der også 20, 30, 40 og 50uF men blandingsimpregnering (voks/olie)
Jeg har nu altid (næsten) måtte sætte flere sammen. der er jo ikke så mange der laver 42 eller 17uF f.eks.
og jeg vil altså hellere ende på den rigtige værdi, end kun med en, der er lige ved og næsten.
og det er jo bemærkelsesværdigt hvor mange købe ht'er der heeelt tilfældigt lød bedst med enkelte std. kons.
Både våde (olie eller voks) papirkondensatorer og elektrolytter (som eks. reversible glatfolie) har den fordel at de store tolerencer gør at man kan finde afvigende størrelser i flertal.
Tolerencen er ikke et tegn på dårlig kvalitet men afledt af at det ikke er muligt at beregne dem præcist, netop fordi de er våde/impregneret.
Modifix skrev:Gode standardkomponenter der kan klare nogle stryg.Skorpio skrev:Nu når i er igang:
Hvad er anbefalingerne til parallel komponenter i relation til dem i serie med enhederne?
Gode bipolare kond. gerne flere i parallel, der kan klare op til måske 100Volt. Wicon's ECI eller KCRI ville være passende.Eks en kondensator på 22uF i serie med 2R7 modstand, begge parallelt over bassen...
Og noget trådviklet 20W, banket af for cement, vær dog opmærksom på induktionen i modstandstråden. De såkaldt"induktionsfrie"NHS i aluhylster fra Danotherm bryder jeg mig ikke om.Og hvordan skal disse to komponenter vægtes indbyrden (cond+mods)?
Mvh. Jens/Modifix - nu i julefarve!
I princippet skal alle komponenter opfylde de samme krav, set fra forstærkeren. Hvad angår impedanskorrektionskredse så har jeg altid anvendt elektrolytter ved enhedens egenresonans (LCR kredsen) hvor kredsen kun er aktiv i et snævert frekvensområde (typisk er værdierne så store at alt andet er uhåndterligt både plads- og prismæssigt) men i CR kredsen der skal kompensere for impedansstigningen opefter bruger jeg samme type som til filterkondensatorerne (metaliseret papir eller folie/papir) metaliseret papir til bas og mellemtone og den "ægte" vare til diskanten. Det er både et spørgsmål om plads og økonomi. Modstande er trådviklede effekt til alt andet end serielle dæmpningsmodstande, her bruger jeg grafit (der sidder kun én enkelt af slagsen i mine højttalere, parallelt over seriekondensatoren/-spolen i båndpassektionen) Sugekredse bliver udført med folie/papir. Enheder der kræver sugekredse i det åbne ufiltrerede område bruger jeg helst ikke, det koster 6 stumper hvor de 3 sidder i serie med enheden, så hellere finde en bedre enhed eller løse problemet mekanisk hvis det er muligt. Det samme problem opstår med smalle bafler og 2 vejs systemer hvor det er nødvendigt at korrigere amplituden fra bas/mellem enheden.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster