Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Delefrekvenser

Alt om "gør-det-selv" højttalerkonstruktion.

Re: Delefrekvenser

Indlægaf Bastian.B » ons jan 01, 2014 13:56

ekko skrev:
Bastian.B skrev:
ekko skrev:
Håber på en mere sober debat i det nye år , en debat hvor der gås efter bolden istedet for manden.


Sober debat kommer helt af sig selv når hver især kan acceptere at ikke alle har samme mål, tilgang og måde at høre musik på.

Kan man ikke acceptere at andre ikke gør som en selv, sÃ¥ bliver en debat aldrig sober  :wink:


Måske du skulle prøve og vende den om, og er du uenig i noget af det jeg skriver så er du i din fylde ret til at augmenterer imod, og så er en sober debat i gang .

Men det er naturligvis vanskeligt for en type som dig hvor 90-95 procent af dine indlæg går ud på at svine dem til som du ikke bryder dig om, og resten gå med at fedte for dem du synes om, eller få løst nogen problemer med alt det gamle lort du har samlet sammen igennem tiden.

Og skal vi  endelig sætte det pÃ¥ spidsen sÃ¥ er jeg næsten sikker pÃ¥ at dit mÃ¥l er det samme som mit, at musikken kommer lyslevende og troværdigt ind i stuen.


Hvordan vil du få en sober debat ved at skrive som du gør nu ?

Jeg er ikke ude på at svine nogle til og jeg fedter bestemt ikke for nogle.

Nogle folk kan lide lyden fra basreflex og allerede i det øjeblik du ved at det er en basreflexhøjttaler, mener du jo at vedkommende er helt gal på den.
Du mener også at dipole højttalere nu er forkerte.

Faktisk mener du at alt andet end dit eget og gryphon poseidon er forkert (måske lige med undtagelse af Klubbens anlæg)

Jeg spiller på dipole linesource og er fuldt ud tilfredse med dem og behøver ikke modargumentere dig for at være glad for min lyd.

Iøvrigt så er det ikke noget "gammel lort" jeg har fået samlet sammen.

Faktisk er delefilter, korrektion, Dac, pre, og dvd/cd forholdsvis nyt
Mine effektforstærkere (analoge A/B) har dog nogle år på bagen og det har mine højttalere også, da det har taget en del år at få lavet dem.

Jeg godtager fint hvad andre laver og har og er de glade for den lyd de har derhjemme, så synes jeg det er et fint mål i sig selv.
Også selvom det ikke er 100% korrekt gengivelse, men behager personens ører.

Det burde vel være muligt for folk at fortælle om deres anlæg på et forum uden at skulle irrettesættes fordi der er en port i højttaleren, eller bruger et andet filter end et duelundfilter.

Godt nytÃ¥r  :D
Senest rettet af Bastian.B ons jan 01, 2014 17:41, rettet i alt 1 gang.
Bastian.B
Dobbelt Profil: "Cujo" Profil Lukket
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: tors sep 05, 2013 11:22

Re: Delefrekvenser

Indlægaf WymaxReborn » ons jan 01, 2014 22:18

LASSENCAD skrev:Enig Med ovenstående :P


Ditto herfra. Der skal være plads til alle, og krav om en sober debat og at gå efter bolden og ikke manden efterfulgt af en sviner på manden giver ikke respekt herfra.
Alle de påståede dobbeltprofiler på Trustpilot, men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Det er i sandhed svært at begå sig på de sociale medier når man ikke kan tilrette andres mening til sin egen. Magtens vilje er stor!!!!!!
Brugeravatar
WymaxReborn
Supermedlem
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons nov 10, 2010 22:11

Re: Delefrekvenser

Indlægaf Nrik » tors jan 02, 2014 13:33

En venlig oplysning:

Man kan slå email-notificering fra på denne tråd på følgende måde:
- Kontrolpanel
- Oversigt
- Overvågede fora og emner

Det fik jeg pludselig behov for, og afmelding via email-notificeringen virkede ikke, så jeg tænker at andre kunne have behov for det samme.
Nrik
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: tors dec 01, 2005 23:29
Geografisk sted: København S

Re: Delefrekvenser

Indlægaf sigma6 » tors jan 02, 2014 14:20

ekko skrev:Bliver noget skuffet og nÃ¥et urolig for Danske fora fremtid  nÃ¥r argumentationen nÃ¥r dette niveau.

jeg reagerer pÃ¥ at der bliver sagt at man vil bruge en linje kilde for at fÃ¥ et brede perspektiv, jeg prøver sÃ¥ at sparke mere holdbare fakta og holdninger ind i debatten , blandt andet at tale vi om hi-fi sÃ¥ er det ikke højtaleren som skal lave perspektivet , højtaleren skal kun  formidle det perspektiv som er optaget pÃ¥ CD'en, og i første omgang er det elektronikken som formidler dette.

Det er eksakt det modsatte af PA opgaven hvor linjekilder  normalt har deres hovedopgave og store udbredelse, der hvor et  større publikums skal dækkes med rimelig lyd, og her er  punktkilden  simpelthen tit ikke den optimale løsning.


Men taler vi om Hi-Fi er  det min erfaring ogsÃ¥ teoretisk at hvis det optagede perspektiv pÃ¥ CD'en skal formidles  sÃ¥  gøres det bedst med en punktkilde som udspringe fra et "sort hul/dead-end" og ikke ved at placerer en masse højtalerenheder i rummet, selv om jeg vedkender at skal der opnÃ¥s meget høje lydtryk og 2-3 enheder ikke kan opfylde disse krav sÃ¥ er det bedste kompromis nok en form for linjekilde, men det rør ikke ved at det ikke er det optimale hvad angÃ¥r nøjagtig gengivelse af perspektiv.

Jeg er meget enig med Linkwitz her som skiver " I would encourage more investigation of line sources for use in very large venues, as for public address or entertainment speakers. For typical domestic environments they are unnecessarily large. Today, the same low distortion sound pressure levels can be obtained from far fewer drivers and without the image distortion. "   Taget herfra: http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm#E

I dette link  ses at Linkwitz angriber smÃ¥ lukkede bokse for manglende perspektiv egenskaber, det er bl.a. andet en af hans begrundelse for at lave dipoler som i sig selv producerer et perspektiv som mange finder interesant.
Men hvad han ikke ved er at han hører det perspektiv som hans eller andres elektronik nu engang er i stand til at formidle.


Hvis Linkwitz undersøgte dette her nærmere og prøvede at sammenholde det med hvordan stereo virker, sÃ¥ vil han komme frem til at det drejer sig om at den perfekte  lyd skabt af elektronikken!!! Skal ankomme til højtaleren  som bør være to punkter som er placeret pÃ¥ en uendelig baffel som i sig selv ikke pÃ¥virker lyden, lyden fra disse to punkter skal forlade "rampen" sÃ¥ perfekt som muligt og nÃ¥r ørerne sÃ¥ upÃ¥virket af rummet som muligt , alt i alt sÃ¥ tæt pÃ¥ en "hovedtelefon" som muligt.

Den uendelige baffel vil  af praktiske hensyn tit være udskiftet med en lukket baffel (lukket kabinet eller akustisk ventil) med to eller tre enheder.

Trods ovenstÃ¥ende kompromis , sÃ¥ vil der hvis elektronikken  er iorden være højde dybde og brede  i perspektivet som matcher det bedste inden for alle højtalerprincipper, og  perspektivet vil være varierende fra lille til kæmpe stort afhængig af CD'ens indhold.

Proportioner vil være rigtige, perspektivet vil passe til det som spilles eller det vil fremstår som kunstigt hvis det er det som er optaget på cd'en.
Jeg har selv opnået samme perspektiv fra forskellige CD på både to vejs og større trevejs systemer.

Man kan sammenfatte det pÃ¥ følgende mÃ¥de jo nøjagtige det signal  som rammer vores ører er i forhold til kilden , jo mindre vil selve højtaleren og rummet høres , den oprindelige optagende begivenheds lyd og perspektiv  træder frem løsrevet fra højtaler og rum fordi vi for det samme lydsignal i ørerne som blev fanget af mikrofonerne, eller som hvis vi havde siddet foran begivenheden, vores hjerne bliver simpelthen snydt, som nÃ¥r man har lavet en vellignende kunstigt smagsstof , og det er eksakt det jeg forstÃ¥r som hi-fi.


Men det  ret symptomatisk for hi-fi at man tit kompenserer i stedet for fokuserer og rette det endelige problem,  mangler man højde pÃ¥ perspektivet sÃ¥ laver man en højtaler som giver et højt perspektiv eks.v. en linjekilde , mangler man dybde laver man en højtaler som giver dette eks.v. en dipol.  
Mangler man bas sÃ¥ laver man en resonansport (basreflex)  til at give ekstra bas,  og derefter kan man sælge en masse rumtunings udstyr som rette pÃ¥ de ulykker som reflex højtalere og ikke mindst dÃ¥rlig elektronik forÃ¥rsager.

Kan man ikke opnÃ¥r den rette forvrængnings struktur fra de forvrængnings fattige morderne apparater sÃ¥ tyr man til gammel rør-teknik og grammofoner,  som helt automatisk giver den rigtige struktur for THD mønsteret plus den meget vigtige egenskab,  jo højre lydtryk jo mere THD men desværre er det i mængder som udelukker hi-fi efter min mening , det bliver mere til en sound end endelig hi-fi.

Der er intet galt i alt dette, andet end der kompenseres fremfor at løse det grundlæggende  problem, og man bør efter min mening ikke udrÃ¥be en kompenserende løsning som det bedste og mest optimale i jagten pÃ¥ hi-fi. Dermed er ogsÃ¥ sagt at jeg mener der er principper som løser hi-fi opgaven bedre end andre.

Som sagt jeg mener mange af de grundlæggende fejl tit lægger i elektronikken , og det kan virke som et paradoks at relativt smÃ¥ ændringer slÃ¥ sÃ¥ kraftigt igennem som lydændringer nÃ¥r man tænker pÃ¥ hvor stor forvrængningen der er  i selve højtaleren set i forhold til  den i elektronikken.

Men måske er det ikke så mærkeligt alligevel, fordi hvis højtaleren er harmonisk , intet stikker ud så som skrigende diskant eller mellemtone eller booom boom bas fra en basreflex.

SÃ¥ vil en harmonisk højtaler grundlæggende have den rigtige fejl-stuktur som vores hjerne accepterer som naturlig, bl.a. det rigtige THD mønster, og ikke mindst at THD  stiger med lydtrykket.

Det er essensen af  det jeg mener hi-fi drejer sig om, den  rigtige fejl-struktur i lyden plus højst mulig præcision, men med korrekt fejl-stuktur som det vigtigste, og frem for alt mÃ¥ der erkendes at "nul-fejl teorien" ikke er en mulighed, desværre.

Håber på en mere sober debat i det nye år , en debat hvor der gås efter bolden i stedet for manden.


Hej.

Har du brugt dette forum før, men under et andet navn?
sigma6
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 185
Tilmeldt: man nov 14, 2005 22:09

Re: Delefrekvenser

Indlægaf drossel » søn jan 05, 2014 18:48

Som en bekendt sagde til mig i gÃ¥r aftes.  Det kan ikke svare sig for ekko at prøve at forklare noget pÃ¥ dette forum. Vil svare til en videnskabsmand prøver pÃ¥ at overbevise en skolelærer om nogle helt nye teorier. Der fattes ikke en meter. Desuden er der ikke mere interesse fra normalt hifi interesserede for korrekt lyd. Det skal bare lyde feedt. High Fidelity som betyder høj troværdighed er en sagablot nu om dage.
drossel
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors aug 08, 2013 06:15

Foregående

Tilbage til DIY-højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.