schlager skrev:...
Ja, denne weekend har jeg været hos MortenB i Jylland og hos mson på Fyn og lytte på deres setups. Mson kører nu med DRC filtre på hans system, hvilket han sikkert vil berette mere om på et tidspunkt.
Jeps, en DRC-beretning skal der til. De tekniske aspekter vil jeg lade Sebastian om at udrede i detaljer, men ""kort" fortalt blev højttaler-responsen udmålt i lyttepositionen (og i en variation af cirkulære bevægelser med udgangspunkt herfra) med sub'erne koblet i mono, og i kombination med disse målt over henholdsvis venstre og højre fronthøjttaler. Heraf blev der så lavet en summeret respons fra de to separat udmålte fronter (med begge subs i mono), og heldigvis var målingerne fra de to kanaler forbløffende ens. Målingerne så relativt pæne ud, også taget i betragtning af, og jeg på daværende ikke havde implementeret nogen PEQ overhovedet. Kurven havde det rette fald fra bunden og opefter, om end der var nogle gedigne peaks i bunden i særdeleshed på +10dB, særligt ved 30Hz, og også nogle dips hernede (der tilsammen nogle steder udgjorde en responsvariation på over eller ca. 20dB). Opefter fra ca. 500Hz så det straks pænere ud med en lidt dæmpet respons i de øverste oktaver. Ligeledes blev der lavet en impulsrespons.
Med disse målinger gik Sebastian så i gang med DRC-programmet for at lave korrektioner i både frekvens- og tidsdomænet ud fra en givet target-kurve. På en kurve viste fase-variationer delefrekvenserne i systemet som liggende ved knap 80Hz, 500Hz og 4,3kHz. Flere filtertyper blev brugt til korrektionerne, som vi så kunne eksperimentere videre med ved lyttetests og holde op mod hinanden. Pt. kører jeg med en såkaldt ERB-variant med "minimal" korrektion, og denne er så indlagt i mit JRiver MC25 afspilningsprogram i Convolution under DSP'en.
Lytteindtryk med og uden nævnte DRC-filter indsat (indledningsvist må jeg understrege, at dette er et udgangspunkt for brug af DRC-filtret, og at efterfølgende modifikationer på filter-kurven vil forekomme):
De første indtryk med filter indsat gjorde det klart, at jeg skulle kompensere med ekstra volumen (ca. 6dB). Med denne SPL-udligning skulle ørerne lige vænne sig til nogle ret væsentlige ændringer i lyden, såsom en ikke så center-tung præsentation, en mere tør, lidt slankere og mere distinkt (og afslappet) stemmereproduktion, og en mere "flad" og jævn gengivelse af bunden. Tillige stod det klart, at toppen havde fået mere energi. Efter lidt længere tids lytning (og mere tilvænning) var indtrykket, at lydbilledet med DRC-filtret indsat var mere stabilt/urokkeligt, kohærent, (igen) distinkt, mere "bredt ud" foran mig, og med en bedre, mere naturlig udklingning. Uden filter er lyden mere ulden/ude af fokus, mere center-fokuseret, let afrundet mod toppen, med lidt "mave" i den dybe region på stemmer, og en bund der on/off stikker af.
Tilbage står jeg nu med en ret klar overbevisning om, at DRC-korrektion er vejen frem. Der tilvejebringes en mere tør, ubetonet og velafbalanceret lyd, og man sidder med følelsen af på flere områder, at genopdage sin musik på ny. Pt. vil jeg gerne arbejde lidt videre på korrektionen af i særdeleshed basområdet, der stadig ikke er helt i vinkel, men dog ikke ubetydeligt forbedret i forhold til brugen uden filter.
Herfra skal i hvert fald lyde en varm anbefaling af DRC-implementeringen, også fordi der arbejdes i tidsdomænet (og med fuldt aktiv drift udnyttes det bedst), selvom jeg forestiller mange fra det audiofile segment først skal "ud over kanten" (lige som jeg skulle, og det her er endda kun starten) for at turde give sig i lag med digital korrektion. Det er egentlig forståeligt, fordi år tilbage var teknologien ikke nær så modnet, men som det ser ud nu er der ingen undskyldning; få taget tyren ved hornene, og vær beredt på en forbedring af lyden der sparker komponentdebat, forfængelighed og lign. typisk hifi-kæledække til hjørnet. Det her er afgjort makroaspekter ved tilegnelse af en mere naturlig, tør man sige neutral lyd.