Wood skrev:@ lytten: Kunne godt tænke mig at se det spredningsmønster du vil benytte i forbindelse med "bred" mellemtone? Jeg går ud fra du mener at både spredningskarakteristik og frekvens skal følges ad, ellers kan det jo ikke være hifi?
I forbindelse med spredning er bi-radiale CD horn langt overlegne på det område, da en rund membran ikke kan bibeholde konstant spredning. Et 2360 horn kan faktisk gå fra 300Hz - >10000Hz med stort set +/- 45grader hele vejen. Det må da være mere rigtigt ?
Samtidig nævner du ikke noget om forvrængning, hvorfor ikke?
Ved ikke hvad du skal bruge al den spredning til , problemet er snarer at minimerer/begrænse spredningen.
Stereo er kun for en, lyden skal udspringe fra et tilnærmet punkt, højttalerne skal vinkles mod ørene således at man få så meget direkte lyd i ørene som muligt , og så lidt reflekteret og uvedkommende lyd ,således at hjernen kan lave perspektivet ud fra det som er på kilden og ikke ud fra hvad højtaler og rum laver af unoder og konstanter.
Det kræver ikke mere eller bedre spredning end hvad de fleste standart højtaler kan
En meget tynd kontrolleret beam som rammer ørene direkte er ønskeligt, det er relativt nemt at få ved diskant noget vanskeligere ved bas, på grund af den rundstrålende natur . og specielt da hvis man placerer en mur af 15” eller en masse sub rundt omkring .
Har hørt en del af sådanne systemer, der lyder typisk frygteligt og er helt unødvendigt hvis man ikke skal have en masse fløde i retten/lydbilledet +10 db i bunden for at få musikken til at glide nemmere ned. 2 *12” eller 15” er rigeligt til langt de fleste stuer.
Musik er i sin natur mellemtone baseret. Men jeg ved at mange synes det er fedt at få masseret mellemgulvet, men det er altså ikke en del af hi-fi.
Et instrument og et perspektiv er ikke en tone, men en sammensætning af toner fra top til bund. toner som helst skulle komme fra et (to) punkter og kun ramme ørene og ikke andet.
En hovedtelefon er et billede på dette, det er også forklaringen på at små tovejs eller computer højtalere er så relativt gode til disciplinen perspektiv og til at forsvinde selv om man sidder tæt på , de nærmer sig simpelhen de nævnte ideal tilstande i forhold til lytteren.
Men griber man det rigtigt an kan det samme gøres med større højttalere.
Men ikke med en mur eller PA lignede system.
Beolab90 forsøge at gøre det jeg prøver at sige med DSP , de kalde det Beam control , de begrænse spredningen fra diskanten mekanisk, og i nedre område laver de beam kontrol med en DSP baseret LEDE (live end Dead end), . En LEDE som også kan laves akustisk.
Beolab 90 har De har narrow mode som giver optimalt perspektiv i forhold til kilden ,her begrænser man diskant spredningen og de kører med fuld LEDE ved de lave toner, man kan så forringe perspektivets kvalitet ved at sætte Beolab90 i (normal højtaler mode) hvor man sikkert slækker på LEDE og øger spredningen på diskanten, og yderligere forringelse af perspektivet kan gøres ved at vælge rundstråle mode, som vil give det perspektiv som er absolut længst fra det som er på kilden, højtaleren laver selv perspektivet.
Kører selv med LEDE tilføjet simuleret uendelig baffel, bruger en ESS AMT 1 diskant lukket på bagsiden så den har en relativ veldefineret begrænset spredning.
Forvrængning fra højttalere er typisk af den type som let accepteres lidt som med vinyl . Skulle jeg øge lydtryk og mindske THD ville jeg bruge mange enheder på en buet linesouce. Men jeg har ikke brug for det.
Mangler på det jeg har talt om i det ovenstående plus dårlig ikke optimal elektronik og kabler giver 100 fold mere hørbar forvrængning end det som komme fra selve højtaler enheden , meget er ikke direkte målbart , men så hørbart at det fuldstændig kan ødelægge målet hi-fi for et anlæg , selv om højtalere måske har lav THD, forstærkeren har lav THD osv
Igen det er så nemt at måle men endelig temmelig ligegyldigt.
Har da modificeret mine enheder coated dem med en blanding af shellak og grafit ,bedre vandfalds plot og klang , kabinetter er lavet af plader med 2* tynd birkekrydsfiner med 25mm sand imellem, indvendig og yderst et tykt lag filt , de enkelte plader er isoleret fra hinanden med gummilister , det hele er spændt samme med bagage-stropper og højtaleren står i en sandkasse , princippet er akustisk ventil , alt er gjort for at bringe den forvrængning som er svær at sætte mål på, men nem at høre ned på minimum.