Tag skrev:Ok der er vel set værre højtale, ikke Bojer, så som Linn
Tag skrev:Ok der er vel set værre højtale, ikke Bojer, så som Linn
SES. skrev:von Auspuff skrev:Hvorfor er det her forum i øvrigt så dødt?
der er jo ikke en sjæl her
Well, well, well. Hvem var det der balsamerede SES? Af en mumie at være kan jeg ikke gøre det bedre
Winther skrev:
Kurt det bliver du lige nødt til at uddybe. Er det du prøver at sige at lytning ikke kan bruges til at sige noget som helst om et apparat hvis ikke du ved hvad de enkelte dele bidrager med - herunder lytterummet ?
Dit postulat om at tingene basalt set skal være i orden inden man begynder at lytte giver ikke mening for mig ellers.
Og ligeledes giver det næste heller ikke mening om at lytning i sig selv kan føre i en gal retning. Det er vel kun tilfældet hvis nogle "skjulte" faktorer spiller ind som du ikke har kendskab til og derfor drager forkerte konklusioner ud fra lytningen. Men selve lytningen er der vel ikke noget galt med? Kan du ikke give nogle konkrete eksempler på at lytning alene peger i en forkert retning frem for et konstrueret eksempel? Det er vel netop fordi lytningen ikke bliver korrekt vurderet at den leder frem til "forkert" videnskab?
Iøvrigt har jeg forstået det sådan at mange klasse AB forstærkere lyder bedre hvis man skruer op for bias. Har du oplevet det modsatte?
Enhver videnskab bygger på empiri og konstruktionsvidenskaben bygger på den empiri der indsamles via lytteindtryk. Så lytning og teori må vel gå hånd i hånd. Men at opbygge valid teori på baggrund af lytning og få isoleret de forskellige dele af lytteindtrykkene til gangbar og dækkende teori ja det er de færreste der magter det. Det er vel i sig selv en ganske interessant diskussion og det kunne være interessant at høre fra nogen som magter det hvordan pokker man knækker denne nød i praksis. for mig virker det ihvertfald som en langt mere interessant diskussion end om Densen opgiver forkerte data og hvor meget eller lidt de bruger klasse A.
von Auspuff skrev:mr.superetik skrev:See..det er helt forkert. Hvad du hører, det hører du. Så længe man ikke tror egne sanseindtryk har man pr. def. et problem. Et praksisproblem.
Kun lytningen bør være afgørende. At høre popstulater om forbehold heroverfor , bekræfter, at mange tilhører 3éren, der med al vold og magt vil lave om på det, de hører, fordi det anvendte princip tilsiger dem, at det fe.ks. ikke burde være muligt, at en AB konstruktion kan lyde godt.
En ommer.
Og her tager du fejl, idet man køber dit lytterum med i den handel.
Tingene SKAL basalt være i orden før man begynder at lytte.
Konstruktion er en videnskab, som man skal have respekt for. Håndværket der følger efter er en særdeles delikat affære, som desværre har det meget skidt uden videnskaben og vise versa.
Videnskaben giver et ret godt gæt om, hvad det hele ender med, men det er et gæt.Modsat peger lytning alene, ind imellem helt forkerte retninger.
Tænk det eksempel, at du skruer bias op på en forstærker, og resultatet bliver dårligere lyd - konklusion: Klasse A sucks.
Det er faktisk det man vil opleve, hvis ikke forstærkeren helt fra bunden er konstrueret til det store strømtræk der er i klasse A.
Man kan f.eks ikke have uregulerede spændingsforsyninger til indgangstrin sammen med et klasse A udgangstrin. det ender helt sikkert galt.
Men er det så klasse a det er galt med?
Hvis du tænder natlampen og ser at din kone ikke ligner Claudia Schiffer, er det så natlampen det er galt med?
mr.superetik skrev:Jeg har ikke talt om det ene eller andet lytterum, men derimod om, om det er rimeligt at tvivle på egne ørers evner.Det er således et symptom på et praksisproblem, at man hævder, at "tingene basalt skal være iorden", inden man overhovedet gider lytte. For hvad betyder dette i denne her forbindelse?Jo, det betyder sådan set , at man lytter igennem præferencer formet af tekniske specs og ikke igennem præferencer, der baserer sig på enten den samlede evne til at formidle (og reporducere) koncertsalen eller på en klar evne til at vide og formidle/graduere de forskellige parametres betydninger for den samlede lyd.At stirre sig blind på eet eneste parameter vidner, i min forståelse af kompleksiteten i sammensætningen og tilpasningen af de forskelige komponenter, om, at dette ikke er tilstede i nødvendigt omfang hos den, der med nærmest religiøst tilsnit udelukkende kan "se" verden igennem specifikationernes fattige verden.For det er da om noget fattigt.
von Auspuff skrev:mr.superetik skrev:Jeg har ikke talt om det ene eller andet lytterum, men derimod om, om det er rimeligt at tvivle på egne ørers evner.Det er således et symptom på et praksisproblem, at man hævder, at "tingene basalt skal være iorden", inden man overhovedet gider lytte. For hvad betyder dette i denne her forbindelse?Jo, det betyder sådan set , at man lytter igennem præferencer formet af tekniske specs og ikke igennem præferencer, der baserer sig på enten den samlede evne til at formidle (og reporducere) koncertsalen eller på en klar evne til at vide og formidle/graduere de forskellige parametres betydninger for den samlede lyd.At stirre sig blind på eet eneste parameter vidner, i min forståelse af kompleksiteten i sammensætningen og tilpasningen af de forskelige komponenter, om, at dette ikke er tilstede i nødvendigt omfang hos den, der med nærmest religiøst tilsnit udelukkende kan "se" verden igennem specifikationernes fattige verden.For det er da om noget fattigt.
Man skal ikke stirre sig blind på en enkelt parameter.
Netop ikke!
Man skal vha sund fornuft kæmpe sig vej igennem hele konstruktionen.
Og selvfølgelig skal man lytte.
Det er da et symptom på noget skævt, at du mere ller mindre konstant alene nævner lytning i bisætninger.
Jeg tror du trænger til at få ægte indsigt i, hvad ægte træning af lytteegenskaberne kan gøre for dig.Blot et godt råd
mr.superetik skrev:Det er da et symptom på noget skævt, at du mere ller mindre konstant alene nævner lytning i bisætninger.
Jeg tror du trænger til at få ægte indsigt i, hvad ægte træning af lytteegenskaberne kan gøre for dig.Blot et godt råd
Kurt Von Kubik skrev:Bååt der!!
Hvem er det der udgiver sig for at være mig?
Jeg vil ikke skrive meget her på sillemands hjemmebane, man må vel ikke sige at Densen ikke yder som lovet!
Jeg vil blot gøre folket opmærksom på, at auspuff ikke er mig, men at jeg er mig.
Min bortvisning fra h4a er ikke fair og mere er der ikke at sige til den sag!
Tag skrev:HVAD, er von Auspuff en der giver sig ud for Kurt Von Kubik, så står verden ikke længe, for hvad skal man tro, vi har nu haft en debat på falsk grundlag
Tag skrev:HVAD, er von Auspuff en der giver sig ud for Kurt Von Kubik, så står verden ikke længe, for hvad skal man tro, vi har nu haft en debat på falsk grundlag
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster