Karsten Sømand skrev:Modifix skrev:Viner Special Corsa, muffeloddet stålstel, ren guf!

 
Don Sillesen bedes trykke på billedet af cyklen..
 
Mvh. Jens/Modifix
 
Ja, den slags bringer gode minder frem. Mindende mig ved første øjekast om en Benotto, som var et ret hot mærke i begyndelsen af firserne. 
At sådan en (bane)ramme skulle være rent guf er jo kun rent samlermæssigt. En stålramme er jo blød som smør at køre på i forhold til de bedste carbon- og alurammer. Meen, så har de til gengælde den fordel, at de ikke er så hårde og ukomfortable at køre på.
En af mine venner har for nylig smidt en gammel håndbygget Banani-racer ud med fuld Campagnolo 4000 på (!!!). Samlere vil græde her, selv om det var brugt og slidt (især pedalerne): Han blev Københavnsmester som junior på den, så han vidste godt hvilken vej pedalerne skulle trædes. Havde jeg vidst at denne komplette cykel (med lukkede ringe osv. - kender ved hvad jeg beskriver) skulle ud på de evige skrotmarker, så var den naturligvis blevet bjerget og leveret direkte til en god ven, som ville være blevet glad for at modtage sådan en fin sag.
Venlig hilsen 
Karsten - 
som selv nåede at lodde et par stålrammer sammen med specielle rør fremskaffet af Hans Henrik Ørsteds mekaniker Thorkild. 
 
 
Pjat Sømand.
 
Carbon og alurammer er opfundet fordi branchen havde brug for nye"interessante" materialer at komponere færdige cykler over. 
Det kvalitetscyklisthysteri der er tilbage, kan måske og med lidt held, findes i et par eller tre lidet kendte og delvis kælderbaserede cykelforretninger i hovedstadsområdet.
 
Alu er tungt på den dumme og storkalibrede måde og"carbon"er bla. mange procent bindemiddel samlet ved indstøbte"hovsaløsninger" i alu og staal såmænd..
 
Lidt ærgerligt at staal er på vej ud og at et større antal hovedrystende cykelhandlere blev observeret i forbindelse med min sidste(og eneste)forsikringssag, pga. stjaalet cykel. 
Men at skulle lægge 7K+ for et indisk(?)TIG-svejset staalstel i bare rimelig kvalitet - eller en polsk messingloddet"banan"- det er s'gu lige de par millimeter over min forstand.
 
Idag kører jeg så på noget alu.. En Raleigh Contour i str. 60" blev mit sært tvungne valg af arbejdshest, blandt mange forskellige"letvægtscykler" 
Den KAN bringes til at rasle rimeligt fornuftigt derudaf efter halve timers skruen og justéren på mange udvalgte steder i den let opbagte kina-mekanik..
 
Mvh. Jens/Modifix - der er vidende om at Lillebror tager minutløn i familiefirmaet..