Dét der er årsagen til at jeg offentliggør kommunikationen, er at Mikkel Gige har forsøgt at underminere troværdigheden af min person og de firmaer jeg repræsenterer, ved at få det til at fremstå som om jeg har sagt og gjort ting i private mails, der retfærdiggør dén behandling jeg har fået. Det her drejer sig om at jeg som potentiel kunde er blevet mødt med en behandling der er så ualmindeligt klodset og tåbelig, at jeg knapt selv kan tro det – og efterfølgende blevet hængt ud for at have opført mig på en problematisk facon i private mails.
Ifølge Mikkel Giges udsagn er jeg ikke smidt ud på grund af mine indlæg i forummet, men på grund af den private kommunikation. Når folk ikke kender denne kommunikation, siger det sig selv at nogle vil komme frem til nogle fejlagtige konklusioner om hvem der har været den urimelige i dén kommunikation. Jeg har pænt spurgt Mikkel Gige om lov til at offentliggøre kommunikationen, men ikke fået svar. Jeg vælger at betragte dét at der ikke er nedlagt protest mod offentliggørelsen, som en accept. Derudover er det Mikkel Gige selv der har startet med at benytte den private kommunikation som argument, og har selv citeret (med en kraftig omskrivelse) fra samme kommunikation. Derfor vælger jeg nu at gå imod et af mine egne meget håndfaste principper, om ikke at offentliggøre privat kommunikation. Jeg er ked af at det er nødvendigt, men jeg mener det er Mikkel Gige der har bragt den på bane og ikke mig, så jeg har ikke noget valg. Jeg vil herefter så vidt muligt overlade det til den enkelte at bedømme sagens indhold, og kun blande mig hvis jeg mener jeg bliver decideret urimeligt omtalt.
Forhistorien: Da tråden på Hifi4all.dk, som startede diskussionen, er blevet fjernet, må jeg nøjes med et lille resumé af handlingsforløbet. EDIT: Tråden er nu synlig igen, og kan ses her. Da Mikkel Gige begrunder min udelukkelse med mail-korrespondancen og ikke forum-tråden, må jeg antage at det er af mindre betydning.
I en tråd kritiserer en bruger funktionaliteten af Hifi4all.dk. Mikkel Gige forsvarer sig med at der mangler ressourcer, fordi der ikke er penge nok i branchen. Det undrer jeg mig over da jeg som meget aktiv bruger af siden i høj grad er potentiel annoncør, men trods dét at jeg før har påpeget den manglende indsats for at sælge nogle bannere, har jeg ikke fået en eneste henvendelse med en forespørgsel på om jeg er interesseret i at investere i et banner. Derfor skriver jeg i en meget hård, og givetvis FOR hård, tone et indlæg hvor jeg gør opmærksom på at hvis man vil have indtægter, så må man arbejde lidt for dem. Jeg mødes med besked om at jeg skal ”lægge mig i selen”, og gå foran med ”et godt eksempel”. Mikkel Gige beklager sig endvidere over at annoncesalg tager tid. Jeg bliver ret fortørnet over dén indstilling, og leverer et meget vredt indlæg, hvor jeg gør opmærksom på at hvis Mikkel Gige ønsker at jeg skal investere mine annonce-kroner på Hifi4all.dk frem for andre steder, så må han i det mindste gøre noget for at overbevise mig om at det er dér jeg får mest for pengene. Herunder gør jeg opmærksom på at hvis man ikke vil gøre noget for at få fat i annoncørernes kroner, så kan man vel heller ikke forvente at få dem. ”Ingen arme ingen kiks!” Herefter mener Mikkel Gige at jeg er utaknemmelig og bare rager til mig af de gratis ydelser, uden at yde noget, og at jeg ikke både kan nyde godt af gratis omtale, og samtidig stille krav. Jeg gør opmærksom på at dén omtale Hifi4all.dk giver mig, også er med til at skabe flere hits og dermed en potentielt større indtægtskilde, derfor er udlægningen om at jeg nyder uden at yde, stærkt urimelig. Desuden har jeg aldrig sagt nej til at annoncere på Hifi4all.dk, eftersom jeg aldrig er blevet mødt med et tilbud om at gøre det – hvilket jeg også gør opmærksom på i tråden. Derfor spørger jeg ind til hvilke urimelige krav det er Mikkel Gige mener jeg stiller – og hér slutter den offentlige debat.
Det nedenstående er den fulde mail-korrespondance mellem os. Da nogle mails har krydset hinanden, kan det måske være lidt svært at finde rundt i den fulde korrespondance, men da udelukkelsen kommer tidligt i forløbet, er det ikke så afgørende for argumentationen bag udelukkelsen. Men igen, essensen lige nu er ikke så meget udelukkelsen fra forummet, men dén behandling jeg som potentiel kunde bliver mødt med.
Efter at have reflekteret lidt over debatten i tråden, går det op for mig at jeg diskuterer værdien af et produkt jeg stadig ikke har fået prisen på. Derfor sender jeg den 17/8-2010 kl. 17.02 en forespørgsel til Hifi4all.dk, via kontaktformularen på internet-siden:
”Jeg vil gerne høre mere om priser og betingelser for annoncering på Hifi4all. ”
Efter at have gjort dette, læser jeg en mail jeg har modtaget kl. 16.35. Dette er altså den første kontakt udover debatten i forummet:
”Hej Otto!
Tak for dit input i forummet. Du har gjort mig en hel del klogere! Jeg har været så naiv.
Hør her, hvad jeg har lært:
Hvis du og din arbejdsgiver i fremtiden vil have bragt nyheder på vores side, så bedes I venligst investere lidt markedsføring i et banner på siden. Skide ærligt at det skal være sådan, men du kan jo forklare din arbejdsgiver hvorfor!
Jeg har set det som min mission, at hjælpe Tape Connection med lidt omtale. Det håbede jeg så kunne ende i et samarbejde med annoncering. Men jeg har været for godtroende og naiv. Men det har du så ændret. Det vil jeg gerne takke dig for!
Du og din arbejdsgiver kan komme med et godt tilbud, for hvad I synes omtale på Hifi4all er værd. Gang det så med 2, og læg så en sjat til! Kan du følge mig?
Med venlig hilsen,
Mikkel Gige
Redaktør, www.hifi4all.dk”
Mit svar, kl. 17.35:
”Det er det mest barnlige jeg nogensinde har set. Tro mig, det får jeg ikke svært ved at forklare nogen.”
Mikkels svar, kl. 17.48:
”Tja, tag det som du vil. Men Otto, mit liv er for kort til dit fis!
Jeg undværer gerne nyheder fra dig og din arbejdsgiver. Skide ærgerligt, at det skal være sådan. Og skulle det være Hifi4all’s undergang... ja, hellere det, end at skulle finde sig i hvad som helst.
Jeg synes selv, at jeg har været en rigtig flink fyr, og jeg har vist vilje til at hjælpe Tape Connection tilbage på fode med at give jer omtale. Men som du selv siger, så var vi ikke jeres første valg, og det ærgrer mig oprigtig at høre. Mest fordi jeg har været for dum, og troet på at der sad et fornuftigt menneske i den anden ende.
Otto, jeg synes helt oprigtig at du skal holde dig væk fra Hifi4all. Så vi har hermed en aftale om at du gerne vil have din adgang lukket. Det er hermed gjort!
Kan du ha’ det godt!
Mvh, Mikkel.”
Som det fremgår af mailen, så bliver min konto lukket hér.
Herefter læser jeg en mail jeg har modtaget kl. 17.18, svar på min pris-forespørgsel.
”Hej Otto!
Hvad er jeres marketingsbudget pr. måned? Så kan jeg finde den rigtig løsning til jer.
Vi har, som du selv kan se, masser af ledige bannerpladser. Forsiden, Nyheder og Debat Forum er de mest besøgt sider, og er derfor også dyrest. Andre sider er mindre besøgt, og bannere kan derfor erhverves billigere på disse sider.
Som jeg skrev i en anden mail, så er jeg fleksibel. Kom med et bud på, hvad omtale af jeres produkter er værd på Hifi4all.
For et ekstra beløb kan I også få adgang til Tilbudsavisen og Arrangementskalenderen. Her kan I annoncere med konkrete tilbud, demoprodukter og kampagnetilbud, samt annoncere med arrangementer for jeres kunder.
Banneret laver I selv som en .gif fil. Denne kan sagtens have levende grafik, men bør af praktiske årsager ikke fylde mere end 50 kB. I kan have op til 3 bannere i rotation på samme bannerplads, og dermed både have et generelt banner for jeres forretning, samt bannere til tilbud eller kampagner.
Så tager vi den derfra.
Med venlig hilsen,
Mikkel Gige
Redaktør, www.hifi4all.dk"
Tonen i mailen betragter jeg som sarkastisk, eftersom jeg lige har fået besked på at jeg skal gange prisen med 2. Under alle omstændigheder, så giver mailen per kl. 16.35 mig ikke ligefrem indtryk af at der er åbnet op for et frugtbart samarbejde. Jeg svarer kl. 17.50 (men før jeg har læst mailen af 17.48 hvor jeg er blevet udelukket):
”Tror du selv på det?
Jeg var faktisk klar til at være konstruktiv og arbejde for at mine arbejdsgivere (begge to) skulle købe banner-plads. Mest for at være flink overfor dig, når du nu ikke selv magter at gøre det kæmpe stykke opsøgende arbejde det ville være at sende nogle mails rundt til branchemedlemmerne med konkrete annoncerings-tilbud som er nemme at forholde sig til. For det er nemlig sådan at begge mine arbejdsgivere har givet udtryk for at de IKKE mener bannerne er pengene værd, derfor havde de ikke tænkt sig at annoncere hos dig. Af samme årsag får jeg som sagt ikke ret svært ved at forklare dem hvorfor du ikke vil bringe nyheder uden at vi betaler for dem. Det vil være noget sværere at få forklaret dem hvorfor de på NOGEN som helst måde, nyheder, bannere, whatever, skal støtte et foretagende der forskelsbehandler annoncørerne ud fra om de tilfældigvis er oppe og toppes i et debat-forum.
Du får det NÆSTEN til at lyde som om jeg mister mere end du gør, ved at du afskærer dig fra et samarbejde.”
Mikkel, kl. 18.05:
”Otto, du har virkelig ordet i din magt!
Jeg forskelsbehandler ikke, for resten af branchen kan nu takke dig for, at jeg ikke længere lægger spalteplads til gratis omtale. Det kommer til at koste fremover. Man kan ikke tjene penge på gratis ydelser.
Du har virkelig åbnet mine øjne. Jeg har simpelthen været så naiv. Jeg troede virkelig på sund fornuft, men jeg må indse at penge taler... i den grad!
Du nævner selv, at du ville arbejde for, at dine arbejdsgivere skulle vælge at købe bannerplads, men samtidig nævner du, at de allerede har droppet tanken, da de ikke mener, at det er pengene værd. En selvmodsigelse?! Otto, du HAVDE ordet i din magt, men lige nu fremstår du lidt desperat. Har du fået gjort alvorligt i bukserne nu? Tror du selv at dine arbejdsgivere bliver glade, når de ikke længere kan få omtalt produkter hos os? Du er vist på tynd is nu!
12-13.000 gratis læsere siger man ikke nej tak til, men nu er de jo heller ikke længere gratis!
Kan du hygge dig?
/Mikkel.”
Mit svar, kl. 18.13:
”Jeg skrev at jeg VAR klar til at arbejde for at bruge annoncekroner. Det er jeg ikke længere, så spar bare charmen.”
Mikkel, 18.37:
”Charme! Du fik et ”C” for meget med. Skulle der ikke stå harme?
Otto, du har aldrig været klar til en pind, og nu har du fået ørerne i maskinen.
Money talks!
/Mikkel.”
Mit svar, 22.51:
”Tro hvad du vil. Sagen er clearet med begge arbejdsgivere, og der er ingen problemer, men bliv du bare i dén tro at det er for at redde min egen røv at jeg rækker en hånd ud. Hånden er trukket tilbage igen, især efter at du får det til at fremstå som "en uheldig email dialog" - vi har ikke mere at snakke om. Held og lykke i fremtiden.”
Mikkel Gige har efterfølgende, den 19. august kl. 21.47, på hifi4all.dk bragt et dementi hvor han dementerer udsagnet om at det fremover kun vil være annoncører der kan få omtale.
Dét jeg står tilbage med nu, er: To meget hovedrystende arbejdsgivere, der har meget lidt lyst til at støtte Mikkel Gige efter den behandling han har udsat mig for. En lukket konto på en hjemmeside jeg har meget lidt lyst til at benytte mig af på grund af selvsamme behandling. Og stadig ingen anelse om hvad de bannere som jeg har fået skældud af Mikkel Gige for ikke at investere i, egentlig ville have kostet.