...og ud fra ovenstående beskrivelse er det jo tydeligt, at CD kompensationen ikke er et mellemtoneløft, men et diskantfald ( tomato-toma[h]to vil nogen måske sige). Hvad der samtidigt blev klart for mig ved yderligere læsning på bl.a. lansingheritage forummet, er at selvfølgelig skal der equalizes specifikt til det benyttede horn. Således blev der målt, og efterfølgende equalized specifikt til hvert enkelt horn på min 10-bånds grafiske eq.
P.Audio PH316 røvballehorn i måleopstillingP.Audio har som sagt en fantastisk spredning og man kan stå hvor som helst i stuen og de er der bare – begge kanaler. Beaming var meget meget lavt, og betydeligt lavere end StereoLab hornene som jeg har lyttet på i flere år. Ved at vende dem 90 grader var beamingen fuldstændig væk – et 100% sammenhængende stereobilllede uanset hvor på den horizontale akse man sidder, og også mens man flytter sig!
...de lyder sjovt nok endnu bedre vendt 90 graderMeeen dynamikken og umami’en ( kødfuldheden/konsistensen...hmm hvad ville High Fidelity mon kalde det?) var ikke nær så god som StereoLab. Måske netop fordi at lyden bliver spredt mere ud, og at umami’en opstår fordi at lyden bliver meget ’tæt’ på et lille område med et mere smalt strålende horn.
JBL 2352 - de er store, men daaaaammnn de lyder godt!JBL 2352 kom på, equalizeren justeret, niveauet på driverne justeret et par dB ned og nuuuuuuiii en sammenhængende lyd. Spredningen var ikke helt så exceptionel men helt okay og overraskende god – selv 60 grader væk var lyden komplet og ’bredspektret’ selv i den høje ende. Men spredningen helt ud til siden er egentlig ret ligegyldig for mig, til gengæld var beamingen helt på lavde med P.Audio PH316 i normal horisontal position. Dynamikken og umami’en var klasser over og lyden er både behagelig og organisk. Helt fantastisk, en skam at de er så store.
Pioneer hornet med hjemmesnedkereret adaptor, ovenpå de infinity Kappa 6.2i der blev brugt mellem 75-1600Hz i hele testen.Så kom jeg til det horn jeg har købt af en mand i Jylland, og som unægteligt ligner en mini-udgave af TAD TH4001, men som han ikke vidste helt hvor kom fra. Jeg synes det ligner meget at det kunne være fra Pioneer Exclusive S5 ( google it!) så jeg kalder det Pioneer hornet, og det er både flot og lækkert at røre ved. Jeg har selv måttet snedkerere en adaptor, og der er selvfølgelig risiko for at det fårcker lyden op, men jeg synes nu jeg har lykkedes meget godt med at lave rimeligt bløde overgange fra adaptor til horn. Lidt olie/bejse skal der nok også til.
BMS driverne blev monteret, og equalizeren indstillet.
Det er klart bedre end JBL hornet på dynamik og umami – måske igen fordi at åbningen er lidt smallere i hvert fald i det vertikale plan. Beamingen er på samme niveau, men der skal nok arbejdes en lille smule mere med equalizeren eller slibes lidt mere på adaptorerne fordi der en lille smule ’flare’ på de hidsigste stemmer.
Well well well – en slags konklusion:P.Audio PH316 – fantastisk til spredning, men slået af de andre på dynamik og umami.
JBL 2352: stort men dejligt.
Pioneer hornet, bedste kompromis af størrelse og performance, men der skal lige arbejdes på det. Det er dog ikke noget problem, så det er min foreløbige favorit. Nu mangler jeg at flytte mine TAD TD4002 over på Pioneer hornene og høre den kombination.
Og skulle man bestille sådan nogle JBL PT-H95HF???
Anyway – det er bare superfedt at hygge med, håber at I også får noget ud af det.