Elektronikkøb på nettet faldt i 2010
Af: Nerds.dk - 16/5-2011
BFE's tal for 2010 viser, at danskerne nu køber mere forbrugerelektronik i butikkerne end i 2009.
Næsten 50% af Danmarks forbrugere køber deres fladskærme i egentlige forbrugerelektronikforretninger, hvilket vil sige radio- og tv-kæder, forbrugerelektronikmarkeder og andre radio- og tv-butikker.
Færre danskere har anskaffet sig fladskærme via internetbutikker i 2010 end i 2009, og iflg. BFE's skøn, skyldes det, at priserne i de fysiske forretninger er faldet til et niveau, hvor incitamentet til at få det billigt via nettet er faldet bort. Samtidig kan man forestille sig, at fysiske forretningers service og tilgængelighed også er en vigtig faktor for mange.
BFE's tal viser helt præcist følgende: 24% af forbrugerelektronikken købes i radio- og tv-kæder (Fona fx), 24% i varehuse (eksempelvis Bilka), 17% i forbrugerelektronikmarkeder (Det kunne være Elgiganten), 10% via nettet og små 3% i telebutikker. I 2009 var det 13% der købte via internettet.