Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Delårsrapport fra B&O

Highlights fra B&O's Delårsrapport.

Bang & Olufsen har netop offentliggjort regnskabet for de første tre kvartaler i regnskabsåret 2005/06. Overordnet kan man sige, at de første tre kvartaler er afviklet tilfredsstillende, og koncernen forventer for helåret en omsætningsstigning på 9-10 procent, og dermed et resultat før skat i intervallet 420-440 millioner DKK. Delårsrapport for perioden 1. juni 2005 – 28. februar 2006 for Bang & Olufsen a/s Ÿ Koncernens omsætning blev i regnskabsårets første tre kvartaler på 3.117 millioner DKK mod 2.770 millioner DKK i samme periode sidste år. Det er en fremgang på 347 millioner DKK eller 13 procent. Ÿ Det ordinære resultat før skat blev på 367 millioner DKK mod 271 millioner DKK i samme periode sidste år, en resultatfremgang på 96 millioner DKK eller 35 procent. Ÿ Koncernen har i de første tre kvartaler haft en tilfredsstillende udvikling på alle markeder bortset fra Storbritannien og Japan. Ÿ 3. kvartals omsætning blev på 1.193 millioner DKK mod 1.048 millioner DKK året før svarende til en omsætningsfremgang på 145 millioner DKK eller 14 procent. Kvartalsresultatet af ordinær drift før skat blev et overskud på 182 millioner DKK mod 135 millioner DKK sidste år, en forbedring på 47 millioner DKK. Ÿ Den brand-uafhængige forretning har såvel omsætnings- som resultatmæssigt bidraget til koncernens fremgang. Bang & Olufsen ICEpower a/s øgede omsætningen fra 33 millioner DKK til 64 millioner DKK, mens Bang & Olufsen Medicom a/s forbedrede omsætningen med 41 millioner DKK fra 124 millioner DKK til 165 millioner DKK. Ÿ I tredje kvartal lancerede koncernen mobiltelefonen Serene. Der er netop lanceret to nye musiksystemer, BeoSound 3 og BeoSound 4, samt et nyt system til trådløs overførsel af lyd i højeste kvalitet, BeoLink Wireless 1. Ÿ Den nye produktionsenhed i Tjekkiet er taget i brug som planlagt. Ÿ De første tre kvartaler er afviklet tilfredsstillende. Koncernen forventer for helåret en omsætningsstigning på 9-10 procent og forventer et resultat før skat i intervallet 420 - 440 millioner DKK (opgjort efter IFRS). Kommentarer til udviklingen i de første tre kvartaler Bang & Olufsen a/s Omsætningen i Bang & Olufsen a/s koncernen blev i de første tre kvartaler på 3.117 millioner DKK mod 2.770 millioner DKK i samme periode sidste år. Der er tale om en omsætningsfremgang på 347 millioner DKK eller 13 procent. Den brand-understøttede forretning havde i de første tre kvartaler en omsætningsfremgang på 272 millioner DKK i forhold til samme periode sidste år, hvilket svarer til en stigning på 10 procent. Den brand-uafhængige forretning omfattende Bang & Olufsen Medicom a/s og Bang & Olufsen ICEpower a/s viste en omsætningsfremgang på 72 millioner DKK svarende til en stigning på 46 procent. Bruttoavancen for 3. kvartal isoleret var på 47,2 procent, hvilket i forhold til andet kvartals bruttoavance på 48,7 procent er et fald på 1,5 procent. Dette fald skyldes forskydningen i produktmikset mod mere tv-salg. I forhold til samme periode sidste år steg bruttoavancen fra 46,7 procent til 47,5 procent. Forbedringen af bruttoavancen for de tre kvartaler er realiseret på trods af en relativt større vækst i produktsegmenterne TV og telefoner, som har en lavere bruttoavance. Forbedringen skyldes gunstig prisudvikling på indkøbssiden og det forhold, at de faste omkostninger i produktionsområdet, som følge af de gennemførte strukturændringer, ikke stiger med samme takt som omsætningen. Der er fastholdt et højt aktivitetsniveau indenfor udviklingsområdet, hvor der er anvendt 317 millioner DKK mod 282 millioner DKK i samme periode sidste år. Nettoeffekten af aktiveringen af udviklingsomkostningerne er positiv i perioden med 45 millioner DKK mod 5 millioner DKK i samme periode sidste år (se bilag 4). Distributions - og marketingomkostningerne er i perioden steget med 52 millioner DKK fra 626 millioner DKK til 678 millioner DKK. Stigningen skyldes dels øgede markedsføringsaktiviteter og dels overtagelsen af det australske marked. Sidstnævnte har øget markedsomkostningerne med 30 millioner DKK, hvoraf 9 millioner DKK er engangs-omkostninger. Der er i de første tre kvartaler afholdt omkostninger vedrørende udstedelse af medarbejderaktier på 11,5 millioner DKK mod 7,5 millioner DKK sidste år. Det ordinære resultat før skat blev et overskud på 367 millioner DKK mod 271 millioner DKK i samme periode sidste år, hvilket er en forbedring på 96 millioner DKK. Resultatet efter skat blev et overskud på 256 millioner DKK mod 181 millioner DKK året før. Periodens cash flow for de første tre kvartaler var negativt med 289 millioner DKK. Der er i de første tre kvartaler anvendt 296 millioner DKK til udbytte og køb af egne aktier. Det forøgede aktivitetsniveau har øget pengebindingen i varelagre og debitorer med 330 millioner DKK mod 71 millioner DKK i samme periode sidste år. Endvidere er investeringsniveauet forøget med 129 millioner DKK til i alt 282 millioner DKK. Koncernen har frem til den 28. februar 2006 investeret 59 millioner DKK i den tjekkiske fabrik i Koprivinice. Udviklingen på markederne Den procentuelle ændring er beregnet i lokal valuta Koncernens omsætning har været tilfredsstillende på alle markeder bortset fra Storbritannien og Japan. · Den positive udvikling på det danske marked fortsætter, og Danmark er nu koncernens største marked. Omsætningen lå de første tre kvartaler på 418 millioner DKK mod 381 millioner DKK i samme periode sidste år svarende til en omsætningsfremgang på 37 millioner eller 10 procent. En positiv udvikling ses også i Sverige, der har haft en fremgang på 9 procent, mens niveauet i Norge er uændret i forhold til samme periode sidste år. · I Storbritannien var den realiserede omsætning på 402 millioner DKK i de første tre kvartaler mod 416 millioner DKK året før svarende til en tilbagegang på godt 4 procent i lokal valuta. Markedet er fortsat præget af en vis afmatning. · Benelux har haft pæn fremgang med en vækst på 18 procent i Belgien og en vækst på 19 procent i Holland sammenlignet med de tre første kvartaler året før. · Centraleuropa fortsætter den positive omsætningsfremgang, som har præget markederne siden første kvartal 2005/06. Tyskland har i perioden haft en omsætningsfremgang på 13 procent, mens omsætningsfremgangen på det schweiziske marked var på 18 procent, og Østrig voksede med 10 procent. · Latin Europa har også fortsat den positive udvikling fra halvåret. Både Frankrig og Spanien kan således fremvise en vækstrate på over 20 procent, mens Italien har haft en fremgang på 7 procent sammenlignet med året før. · I USA udviste wholesale-forretningen for de første tre kvartaler en omsætning på niveau med sidste år, mens 3. kvartal voksede med 6,5 procent. Den samlede omsætning i USA, medregnet salget i egne detailhandelsbutikker, var i regnskabsårets første tre kvartaler på 192 millioner DKK mod 207 millioner DKK i samme periode sidste år. Faldet på 15 millioner er primært forårsaget af den ønskede reduktion i antallet af egne butikker fra 19 til 10 butikker. Koncernen arbejder fortsat med at forbedre driften og kvaliteten af USA-forretningen. Ligeledes fortsætter frasalget af egne detailhandelsbutikker. · På nær Japan har Asien også haft fremgang i årets første tre kvartaler. Sammenlagt havde Asien med undtagelse af Japan en vækst på 25 millioner DKK, mens omsætningen i Japan, hvor der først i fjerde kvartal sker nylanceringer, faldt med 16 procent sammenlignet med samme periode året før. I Australien overtog Bang & Olufsen i andet kvartal landets 15 B1 butikker, og der arbejdes forsat med en effektivisering og kvalitetsforbedring af detailleddet og markedsføringen. udvalgte områder: Bang & Olufsen ICEpower a/s Bang & Olufsen ICEpower a/s har haft en meget positiv udvikling i perioden. Omsætningen blev i de første tre kvartaler på 64 millioner DKK mod 33 millioner DKK i samme periode året før. Af de 64 millioner DKK kommer 89 procent fra eksterne partnere, mens Bang & Olufsen koncernen står for resten. Omsætningen stammer fra et stigende salg af standard ICEpower moduler og special-udviklede systemløsninger til kendte mærker inden for Audio-branchen i USA og Asien samt fra stigende royalty-indtægter knyttet til salg af ICEpower teknologi til partnere som blandt andre Sanyo og Samsung TN. Bang & Olufsen ICEpower a/s havde i perioden et positivt resultat på 15 millioner DKK mod et underskud i samme periode sidste år på 2 millioner. Automotive Lanceringen og udrulningen af Bang & Olufsens Advanced Sound System til Audi A8 går som planlagt. De første modeller af denne bil med indbygget Bang & Olufsen lydsystem blev leveret til kunder i Europa i december. Bang & Olufsen har med lanceringen af Advanced Sound System i Audi A8 sat en ny standard for verdens absolut bedste lyd i high-end segmentet. Audi A8 vil blive introduceret i USA, Japan og Kina i løbet af sommeren 2006. Salgs- og udviklingsarbejdet inden for Automotive fortsætter og er rettet mod yderligere modeller inden for Audi-mærket og mod enkelte andre udvalgte bilmærker.

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: