Halvårsregnskab fra B&O
Af: pressemeddelelse - 11/1-2006
Så er der nyt fra B&O, se de mest interessante uddrag fra fondsbørsmeddelelsen.
Bang & Olufsen a/s har netop offentliggjort regnskabet for det første halvår 2005/06.
Det ordinære resultat før skat blev på 185 millioner DKK mod 136 millioner DKK i samme periode sidste år, en resultatfremgang
på 49 millioner DKK.
- Koncernens omsætning blev i regnskabsårets første halvår på 1.924 millioner DKK
mod 1.722 millioner DKK i samme periode sidste år, en fremgang på 202 millioner
DKK eller 12 procent.
- Det ordinære resultat før skat blev på 185 millioner DKK mod 136 millioner DKK i
samme periode sidste år, en resultatfremgang på 49 millioner DKK.
- Koncernen har i halvåret haft pæn fremgang på alle vigtige markeder bortset fra
Storbritannien og USA, hvor omsætningen ikke nåede niveauet for sidste år.
- 2. kvartals omsætning blev på 1.126 millioner DKK mod 996 millioner DKK året før
svarende til en fremgang på 130 millioner DKK eller 13 procent. Kvartalsresultatet
af ordinær drift før skat blev et overskud på 135 millioner DKK mod 126 millioner
DKK en forbedring i forhold til sidste år på 9 millioner DKK.
- Indenfor den brand-uafhængige forretning har der været såvel omsætnings- som
resultatfremgang hos både Bang & Olufsen Medicom a/s og Bang & Olufsen ICEpower
a/s.
- Koncernen lancerede som planlagt en række nye produkter i andet kvartal,
heriblandt et nyt 40 tommers LCD TV, BeoVision 7-40, tre nye højttalere og Beo-
Media, der integrerer PC-teknologi i Bang & Olufsens audio- og videosystemer.
- Første halvår er afviklet tilfredsstillende. Koncernen forventer for helåret en
omsætningsstigning på 8 procent, og fastholder forventningerne om et resultat før
skat i intervallet 400-430 millioner DKK (opgjort efter IFRS).
Kommentarer til udviklingen i første halvår Bang & Olufsen a/s
Omsætningen i Bang & Olufsen a/s koncernen blev i første halvår på 1.924 millioner
DKK mod 1.722 millioner DKK i samme periode sidste år. Der er tale om en
omsætningsfremgang på 202 millioner DKK eller 12 procent.
Den brand-understøttede forretning havde i halvåret en omsætningsfremgang på
147 millioner DKK i forhold til samme periode sidste år. Den brand-uafhængige
forretning omfattende Bang & Olufsen Medicom a/s og Bang & Olufsen ICEpower
a/s viste en omsætningsfremgang på 55 millioner DKK.
Koncernens bruttoavance steg i perioden til 47,7 procent mod 46,5 procent i
samme periode sidste år. Forbedringen af bruttoavancen er realiseret trods en
forskydning i produktmikset mod TV-produkter, der traditionelt har en lavere
bruttoavance. Når bruttoavancen stiger, skyldes det forbedringer på indkøbssiden
og det forhold, at de faste omkostninger i produktionsområdet, som følge af de
gennemførte strukturændringer, har været omtrent uændrede i forhold til sidste
år, selv om der er sket en omsætningsfremgang i perioden.
Koncernen har som annonceret i årsrapporten 2004/05 øget det samlede ressourceforbrug
til produkt- og markedsudviklingen.
Der er fortsat fastholdt et højt aktivitetsniveau indenfor udviklingsområdet, hvor
der er anvendt 237 millioner DKK mod 185 millioner DKK i første halvår sidste år.
Nettoeffekten af aktiveringen af udviklingsomkostningerne er positiv i halvåret
med 39 millioner DKK mod 8 millioner DKK i samme periode sidste år.
Distributions - og marketingomkostningerne er i perioden steget med 37 millioner
DKK fra 407 millioner DKK til 442 millioner DKK. Stigningen skyldes øgede
markedsføringsaktiviteter samt overtagelsen af salgsaktiviteterne på det australske
marked inklusive driften af 15 butikker i oktober 2005. Overtagelsen af det
australske marked har øget markedsomkostningerne med 16 millioner DKK,
hvoraf 7 millioner DKK er engangs-omkostninger.
Der er i første halvår afholdt omkostninger vedrørende udstedelse af medarbejderaktier
på 11,5 millioner DKK mod 7,5 millioner DKK sidste år.
Det ordinære resultat før skat blev et overskud på 185 millioner DKK mod 136
millioner DKK i samme periode sidste år, hvilket er en forbedring på 49 millioner
DKK. Resultatet efter skat blev et overskud på 126 millioner DKK mod 91 millioner
DKK året før.
Periodens cash flow for halvåret var negativt med 475 millioner DKK. Der er i
perioden anvendt 246 millioner DKK til udbytte og køb af egne aktier. Det forøgede
aktivitetsniveau har øget pengebindingen i debitorer og varelagre med
418 millioner DKK mod 204 millioner DKK i samme periode sidste år. Endvidere
er investeringsniveauet forøget med 81 millioner DKK til i alt 171 millioner DKK,
hvoraf 29 millioner DKK vedrører opførelsen af den nye fabrik i Tjekkiet.
Brand-understøttet forretning
I den brand-understøttede forretning steg omsætningen i forhold til samme periode
sidste år med 9 procent til 1.797 millioner DKK mod 1.650 millioner DKK
sidste år.
Resultatet før skat blev på 166 millioner DKK mod 141 millioner DKK i samme
periode sidste år. Det er en fremgang på 25 millioner DKK.
Udviklingen på markederne
Den procentuelle ændring er beregnet i lokal valuta
Koncernen har haft omsætningsfremgang på alle vigtige markeder bortset fra
Storbritannien og USA.
Den positive udvikling på det danske marked fortsætter. Omsætningen i
halvåret lå på 252 millioner DKK mod 236 millioner DKK i samme periode
sidste år svarende til en omsætningsfremgang på 16 millioner eller 7
procent. En positiv udvikling ses også i Norge og Sverige, der har haft en
fremgang på henholdsvis 3 og 9 procent. En meget stor del af den samlede
omsætning kommer fra B1 butikker. I Sverige sker 81 procent af
omsætningen via B1 butikker, i Norge ligger dette tal på 76 procent og i
Danmark er tallet 61 procent.
Den positive omsætningsfremgang, der sporedes i Tyskland og resten af
Centraleuropa i første kvartal 2005/06, er fortsat i andet kvartal. Tyskland
har på halvåret haft en omsætningsfremgang på 21 procent, mens
omsætningsfremgangen på det schweiziske marked var på 26 procent
og i Østrig på 21 procent. Omsætningsfremgangen skyldes dels den underliggende
forbedring af distributionen og dels et øget indsalg som følge
af nye afsætningstiltag.
I Storbritannien var den realiserede omsætning på 260 millioner DKK i
første halvår mod 270 millioner DKK året før, svarende til en tilbagegang
på knap 5 procent i lokal valuta. Markedet har fortsat været præget af
en generel afmatning.
Latin Europa har fortsat den positive udvikling fra første kvartal. Både
Frankrig, Spanien og Italien har vist fremgang, hvilket blandt andet kan
føres tilbage på det højnede aktivitetsniveau i distributionen og et stigende
salg af fladskærms-TV.
Omsætningen i USA var i regnskabsårets første seks måneder på 121
millioner DKK mod 140 millioner DKK i samme periode sidste år, et fald i
lokal valuta på 17 procent. Faldet skyldes blandt andet den gennemførte
reduktion i antallet af egne detailhandelsbutikker og et lavere omfang af
projektsalg i perioden. Udviklingen i den underliggende wholesaleforretning
faldt med knap 4 procent. Der udestår stadigvæk opgaver
med forbedring af driften og kvaliteten i USA-forretningen. Udvidelsen
af videoporteføljen på dette marked vil som planlagt ske i løbet af det
næste regnskabsår.
I Australien har Bang & Olufsen i andet kvartal overtaget landets 15 B1
butikker, og den asiatiske region arbejder nu med at effektivisere og
kvalitetsforbedre detailleddet og markedsføringen på dette marked for
herigennem atter at sikre vækst. Salget i Australien er på niveau med tidligere
år. Samlet viste Asien et varieret billede med tilbagegang i Japan
og med en positiv udvikling i Kina og Indien.
Produktlanceringer
I andet kvartal lancerede Bang & Olufsen en ”storebror” til det meget populære
fladskærms-TV, BeoVision 7-32. Det nye 40 tommer LCD-TV BeoVision 7-40 kan
kombineres med de to nylancerede højttalere, BeoLab 7-2 og BeoLab 7-4. Beo-
Lab 7-2 er en kraftfuld stereohøjttaler, og BeoLab 7-4 er en centerhøjttaler med
stor ydeevne og unik linseteknologi, og som derfor naturligt kan indgå perfekt i
et surround sound set-up - også for BeoVision 7-32. Begge nye højttalerløsninger
kan selvfølgelig også kombineres med plasmafjernsynene i BeoVision 4 familien
og med avancerede projektions-løsninger i BeoLiving konceptet.
Lanceringen af BeoLab 4 i november kompletterer det brede udbud af Bang &
Olufsen højttalere. BeoLab 4 er en lille men meget kraftfuld højttaler i den lavere
ende af prisskalaen. Højttaleren vil dels indgå i Bang & Olufsen audio/video- system
løsninger blandt andet sammen den nye BeoSound 4 master, som lanceres i
tredje kvartal, og dels vil BeoLab 4 kunne finde anvendelse som den perfekte PChøjttaler.
I andet kvartal lanceredes også det revolutionerende BeoMedia, som integrerer
PC-teknologi i Bang & Olufsen audio- og videosystemer, og som gør det muligt
at afspille MP3 filer, vise billeder eller surfe på Internettet ved hjælp af fjernbetjeningen,
Beo 4.
Distributionsudvikling
I regnskabsårets første halvår er der i alt åbnet eller opgraderet 35 B1 butikker,
samtidig med at 22 butikker er blevet lukket eller omdannet til shop in shop butikker.
Ved udgangen af første halvår er der således 685 B1 butikker verden over mod
672 ved udgangen af regnskabsåret 2004/05 og 640 ved udgangen af november
sidste år. Koncernen udbygger fortsat den globale distribution med vægt på kvalitet,
og målet for året er en nettotilgang på 50 B1 butikker. Omsætningsandelen
i B1 butikkerne udgør 72 procent.
Antallet af shop in shop butikker er på 619 mod 637 ved udgangen af det seneste
regnskabsår.
Ny forretningsudvikling
Automotive
I slutningen af halvåret påbegyndtes som planlagt produktionen af Bang & Olufsens
avancerede lydsystem til Audi A8. Systemet er blevet meget vel modtaget af
den internationale fagpresse, Audi’s forhandlere og kunder. De første Audi
A8’ere med indbygget lydsystem blev leveret til kunder i Europa i december.
Salgs- og udviklingsarbejdet inden for Automotive fortsætter og er rettet mod
yderligere modeller inden for Audi mærket og mod enkelte andre ledende bilmærker.
Produktionsudvikling
Opførelsen af et nyt fabriksanlæg i Tjekkiet forløber som planlagt, og med udgangen
af halvåret var 114 medarbejdere beskæftiget i Koprivnice, Tjekkiet. Med
udgangen af november var bygningen opført, og al det indvendige installationsarbejde
var påbegyndt. Fabrikken forventes som planlagt klar til ibrugtagning
medio februar 2006, hvorefter flytning af produktion fra lejede lokaler til den nye
fabrik vil finde sted.
Brand-uafhængig forretning
Bang & Olufsen Medicom a/s
Bang & Olufsen Medicom a/s havde i regnskabsårets første halvår en omsætning
på 107 millioner DKK. Det er en fremgang på 35 millioner DKK i forhold til samme
periode året før, hvor omsætningen lå på 72 millioner DKK.
Resultatet før skat viste en forbedring på 12 millioner DKK, idet resultatet for
halvåret udviste et overskud på 10 millioner DKK mod et underskud på 2 millioner
DKK i samme periode sidste år.
Udviklingen i andet kvartal fortsatte således den positive tendens fra første kvartal
og det forgangne regnskabsår og er en følge af allerede indgåede kontrakter
og en række nye udviklings- og produktionsopgaver for farmaceutiske kunder.
Aktivitetsniveauet har været ekstraordinært højt i første halvår. Det forventes at
ligge lidt lavere i andet halvår.
Bang & Olufsen Medicom a/s har netop vundet den danske Design og Innovations
Pris for et nyt elektronisk stetoskop, E 3000. Stetoskopet er udviklet i tæt
samarbejde med 3M Health og vil blive markedsført globalt under 3M Littmann
brandet.
Den elektroniske tabletdispenser "The Helping Hand" har netop vundet en af
USAs mest ansete design priser: "The Good Design" pris 2005 i kategorien for
medicinsk udstyr. ”The Helping Hand” er en nyskabende elektronisk tabletdispenser,
som hjælper patienter med at huske at tage den medicin, som de har
fået ordineret.
Bang & Olufsen ICEpower a/s
Bang & Olufsen ICEpower a/s har haft en positiv udvikling i andet kvartal. Omsætningen
blev i første halvår på 41 millioner DKK mod 21 millioner DKK i samme
periode året før. Af de 41 millioner DKK kommer 86 procent fra eksterne
partnere, mens Bang & Olufsen a/s står for resten.
Omsætningen kommer fra et stigende salg af standard ICEpower moduler, samt
fra et stigende salg af ICEpower teknologi til blandt andet Samsung TN mobildivision.
Bang & Olufsen ICEpower a/s havde i perioden et positivt resultat på 10 millioner
DKK mod et underskud i samme periode sidste år på 3 millioner.
Forventninger til regnskabsåret
Omsætning og resultat
Ved afslutningen af årsregnskabet 2004/05 udtrykte koncernen forventningerne
til indeværende regnskabsår således:
En omsætningsstigning på 6-8 procent og et resultat i intervallet 400-430 millioner
DKK.
Første halvår er afviklet tilfredsstillende.
I andet halvår vil en række nye produkter, som er omtalt i tidligere meddelelser,
blive lanceret. Således lanceres mobiltelefonen, Serene, der er udviklet i samarbejde
med Samsung Electronics. Desuden lanceres musiksystemerne, BeoSound 3
og BeoSound 4 og en ny global TV-platform, BeoSystem 3. Endelig lanceres et
nyt system, BeoLink Wireless 1, der gør det muligt at overføre lyd trådløst i hele
hjemmet.
Koncernen forventer, at stigningstakten i omsætningen i andet halvår vil være
lavere end den realiserede i første halvår, idet omsætningen i forårskvartalerne
sidste år var specielt høj. Koncernen forventer endvidere, at den relativt større
vægt på TV-produkter i produktmikset betyder, at bruttoavancen i andet halvår
vil være lavere end den i første halvår realiserede. Det høje aktivitetsniveau inden
for produktudvikling og salgs- og distributionsområdet fastholdes.
Samlet forventer koncernen en omsætningsstigning på 8 procent og fastholder
resultatet på 400-430 millioner DKK.