University of Leicester, England, har just offentlig gjort en undersøgelse der viser at musikbrugere ikke på samme måde værdsætter musik der er downloaded, i forhold til musik købt på den ”normale” måde.
Den overraskende (og måske for nogle ikke så overraskende) konklusion kom efter at en gruppe på 346 personer var blevet fulgt i 2 uger, hvor man kortlagde deres musikforbrug og analyserede hvordan de relaterede til musikken når man tog hensyn til hvordan de fremskaffede den. Psykolog Adrian North udtaler: ”Letheden med at tilvejebringe musik, har betydet at musikken tages for givet, og ikke fordrer den dybe følelsesmæssige indlevelse, der tidligere blev forbundet med musik nydelse.” Undersøgelsen konkluderer at på grund af den langt størrere adgang til musik end tidligere (inklusiv legal og illegal download, internet radio og MP3 afspillere) får folk generelt en langt mere apatisk attitude overfor værdsættelse af musik. ”Graden af tilgængelighed og valg af musik, har ledt til en ganske passiv attitude overfor musik hørt i hverdagen. Kortfattet er vor relation til musik i hverdagen måske nok kompleks og sofistikeret, men den er ikke nødvendigvis karakteriseret ved dyb følelsesmæssig involvering”. Selvom konklusionerne i rapporten måske nok er præcise, er der stadig det gamle spørgsmål om hønen og ægget; var det den lettere tilgang til musik der skabte apatien, eller var det noget andet ? Undersøgelsen bebrejder tilgængelighed af musikken (specielt download og MP3) for at skabe en atmosfære hvor musik betragtes som en vare af forbrugerne. Imidlertid stiller undersøgelsen ikke det spørgsmål om dette miljø blev skabt af musik industrien selv. In 60erne da Beatles var på toppen, blev de spurgt hvad der var hemmeligheden bag deres succes, de svarede at det vidste de ikke, men vidste de det, ville de skabe en gruppe mere, og selv være managere. I firserne kom så de første ”fabrikerede” grupper, såsom New Kids On The Block, Milli Vanelli etc, og selv det var teeny pop, blev det hurtigt succesfuldt, og kombineret med ny teknologi der blandt andet fik sangerne til at synge i takt blev det muligt at vælge musikere ud fra andre kriterier end de rent kunstneriske. Tænk bare på pop-stars, hvor man pludseligt ikke byggede en gruppe op gennem en årrække af hårdt arbejde, men i stedet ved hjælp af hurtig marketing. Nogle vil hævde at dette startede allerede med Elvis, men der er ingen tvivl om at det er blevet systematiseret i en helt anden grad nu om dage, for selvom man i 60erne måske heller ikke behøvede at skrive sine sange selv, skulle man trods alt selv kunne synge dem. Nu har Britney Spears og lignende ændret musik fra en emotionel udtryksform, til et produkt. Download gør at hun og andre af den slags musik er blevet meget udbredt, men man kan stadig bruge download til noget helt andet, nemlig at finde de spændende obskure musikere man ikke finder i butikkerne.