Anmeldelse af Clearaudio Nano

Clearaudios mindste Riaa til test.

Tyske Clearaudio kan tilbyde næsten alt, hvad en vinylelsker måtte mangle fra pick up'er, pladespillere, riaaer til rensevæsker og pladestrammere. I Danmark bliver produkterne fra det tyske selskab importeret af Exclusive Hifi i Odense. Den nyeste lille riaa, Nano, fra Clearaudio har fået rigtig god omtale rundt omkring, og derfor synes jeg, det kunne være interessant at se, hvor meget riaa man får for 1500 kr.
En flot og fiks lille æske Nanoen fylder ikke mere end en pakke cigaretter og er flot udført i metal. Den virker solid og gedigent bygget og Nanoen er en riaa forklædt som en flot lille metal æske. For enden af Nanoen er der de ind- og udgange, der skal være. Vender man den om, er der dip switches, hvormed man kan bestemme, om riaaen skal have subsonisk filter sluttet til eller ej, og om man bruger en MC eller MM pick up. Til sidst er der ovenpå et drejehjul til at indstille, hvor meget gain man vil have. Jeg har lyttet til riaa'en på mit anlæg de sidste to måneder, så den skulle være spillet til. Det første indtryk Jeg startede som sagt med at lytte til riaa'en på mit eget set-up. Det første, jeg lagde mærke til, var, hvor mange detaljer i musikken, denne riaa hiver ud af vinylskiverne. Jeg hørte mange små nuancer af lyde, som jeg aldrig havde bemærket før. Samtidig med dette blev lydbilledet strammet op. Alting stod mere fast i lydbilledet. Dermed også en meget fastere bas. På 45 rpm udgaven af Radioheads nyeste plade "In Rainbows" kunne man meget tydeligere høre alle de små elektroniske lyde på det første nummer "15 steps". En lille anke er dog, at fordi riaa'en strammer lydbilledet så meget op, som den gør, så bliver lydbilledet måske en lille smule "smalt" ,og især stemmer havde ikke den samme varme og charme som med den indbyggede riaa i min Denon forstærker. Det er som om, der mangler lidt fylde i mellemtonen. Om det så er fordi, at Nano'en er mere 'neutral', skal jeg ikke kunne sige, men jeg foretrækker lidt fylde i mellemtonen. Denne mangel på mellemtone får også Nano'en til at fremstå en lille smule uhomogen, og musikken opnår ikke den samme charme som fra min interne riaa. Det er lidt som om, at den skiller tingene lidt for meget ad i stedet for at spille det som en samlet homogen mængde. Riaa'en i det daglige brug En lidt irriterende ting er gain-knappen ovenpå. Det er rart at kunne stille gain i forhold til pick up og riaa, men det er meget besværligt, når der ikke er nogle tal eller anden indikator på, hvor meget gain man har på! Derfor må man lytte sig frem til, hvad der lyder bedst. Jeg fandt frem til, at min pick up godt kunne lyde lidt skarp, hvis den fik max gain, så jeg endte på et par trin under max. Jeg så derfor meget gerne en indikator på den næste udgave af Nano'en. En anden irriterende ting er, at Nano'en er meget følsom overfor udefrakommende strøm, og hvis man f.eks. får en besked på sin mobil, går det i riaa'en. Det er aldrig noget jeg har oplevet med min egen eller andre riaa'er. Jeg fandt også hurtigt ud af, at Nano'en spiller bedst med det subsoniske filter slået fra. Det var lidt som om, at bassen blev holdt lidt igen med filteret på.
Nano fra neden.
Nanoen i finere selsskab Jeg fik også lejlighed til at prøve Nano'en på et noget dyrere/bedre anlæg. Dette bestod af Classé CAP-2100 forstærker, Rega P5 med Exact PU, B&W 804S og en Rega Phono. Kablerne var fra Kharma. Først lyttede vi til et nummer med A Perfect Circle fra pladen "Thirteenth Step". De indtryk, som jeg havde fået fra mit eget setup, gik igen. Der var også her lidt flere detaljer i forhold til referencen Rega Phono, men basgengivelsen var lidt mere fri og massiv på Rega'en i forhold til Nano'en. Bagefter hørte vi noget Johnny Cash. I forhold til Rega'en var stemmer en lille smule tilbagetrukne i lydbilledet med Nano'en på. Rega'en var mere en 'pleaser', og den spillede ikke med lige så mange detaljer som Nano'en. Til gengæld har den noget mere charme. Derudover var der noget mindre pladestøj med Rega'en. I Clearaudios brugsanvisning står der, at man skal prøve at dreje netstikket, indtil den lyder bedst. Det valgte vi naturligvis at gøre denne aften, og alle tre, der var til stede, var enige om, at den lød bedre, da vi prøvede at dreje stikket. Stemmer kom bl.a. lidt længere frem i lydbilledet. Så fasen har i høj grad noget at sige på Nano'en. En god riaa til prisen På trods af de små indvendninger er Nano'en en god riaa. Det handler bare om, hvilke præferencer man har. Er man til en lidt charmerende og varm spillestil, er det ikke sikkert, at dette er den riaa man skal gå efter. Men er man derimod til mange detaljer og et meget stramt lydbillede, der holder alt på plads, så burde man kigge på den lille fra Clearaudio. Faktisk viste den sig at være mere detaljeret end en Rega riaa, der koster 500; kr mere. Samtidig har Nano'en et fikst lille design, som man burde kunne finde plads til i de fleste hjem. Jeg vil gerne sige tak for lån af riaa'en til Kim fra Exclusivehifi.dk Forhandler: Exlusivhifi.dk Web: http://www.exclusivehifi.dk/ Mail: info@exclusivehifi.dk