Den lette løsning
Lua Con Espressione - Den lette løsning
Tyske Lua er mest kendt for deres rørforstærkere, men har også bedrevet en række forskellige højttalere. Om det er for at glæde hans italienske kone, at den tyske konstruktør har valgt italienstke navne til sine højtalere får vi nok ikke svar på, men smukt og eksklusivt lyder det.
Højttaleren fremstår anonym i sin træfinish, den er pæn uden at imponere, kontrasten mellem aluminiumsbaflen virker velvalgt til at matche kabinettet og sorte enheder. Konstruktionen er samlingsløs og fremstår derfor meget som et møbel fremfor en teknisk konstruktion. Rent estetisk er den som man kan forvente til omkring 50.000. Eneste stilmæssige brud er det blå klister-mærke på bagsiden, det kunne have været gjort noget mere diskret. Jeg er ikke det store mode-orakel, men blåt og lyst træ matcher nu engang ikke særligt godt
Bortset fra basenhed monteret i siden, er højtaleren en traditionel 3 vejs basreflekskonstruktion. Basporten er placeret for neden og peger fremad mod lytteren. Selve basporten gav ikke hørbare pust fra sig under testperioden. Enhederne er Luas egne, men bortset fra dette er det rimeligt sparsomt hvad der kan lokkes ud af informationer omkring disse.Denne totale mangel på information omkring enhederne sandsyneliggør at det er standart oem enheder. Var der tale om reel egen innovation virker det utænkeligt at det ikke bliver udnyttet i markedsføringen. Indtil fabrikanten kommer med flere oplysinger må det emne henligge i spekulation. Det er der som udgangspunkt ikke noget galt i, langt de fleste højtalere på markedet bruger oem basis enheder.
Til 50000 er det dog min holdning at man som forbruger bør kunne få oplyst precist hvad ens produkt indeholder. Var det en bil ville man ikke acceptere at motorhjelmen var forselget. Diskanten er en silkedome. Terminalerne virker ligeledes som værende i en fornuftig ”standard” kvalitet. Delfilteret er et 2. Ordens Butterworth, da det ikke som udgangspunkt er muligt at skille højttaleren ad, har det ikke været muligt at kontrollere indmaden nærmere.
Dette bringer mig videre til mit primære konstruktionsmæssige ankepunkt: hvordan pokker skiller man den ad ved en eventuel reparation?
På trods af en sidemonteret bas er højttalerne ganske nemme at placere i rummet, og selv med umulige placeringer gav Con Espressione en acceptabel lyd ud af sig.
Højttaleren er rimeligt let at drive, og under testen fik de en tur på en integreret 50 watts transistor forstærker der uden de mindste problemer kunne hive ganske imponerende lydtryk ud af dem.
De fornærmer ikke
Hvis der skal siges noget kort og generelt om lyden fra Con Espressione må det være at den ikke kan fornærme nogen. Gengivelsen fra violin, rockguitar, trommer, klaver, er hverken frygtindgydende eller realistisk. Gengivelsen forbliver behagelig, personlig smag vil afgøre om det er et plus eller minus.
En længere periode med hård tilspilning ændrede ikke på dette.
Der blev i perioden spillet en hel del klassisk; de tunge russere, men også mere eksperimenterende musik som Apocalyptica. Her udmærkede Con Espresione sig ved, selv med en mindre forstærker, at kunne give en relativt høj lydtryksmæssig gengivelse, uden lyttetræthed, men dog også uden at man følte det som en live tilstedeværelse.
Det blev klart at der selv ved lavt lytteniveau er konstant kompression/ manglende impulsvillighed i hele frekvensområdet, højttaleren er således ikke i stand til at bevare musikkens dynamik intakt. Der bydes til gengæld på et overraskende stort, bredt, og dybt soundstage.
Diskanten formår på rimelig vis at gengive tonerne, dog uden at give følelsen af at man reelt hører instrumenternes egen klang. Der er generelt en lettere overdæmpet og mørk farvning i diskant området der præger al gengivelse. Dette gør desværre også at man svært opnår den lyd og det drive som guitar og andre strengeinstrumenter, eks. cello, er i besiddelse af. På trods af farvningen formår de øvre toner stadig at blive gengivet forholdsvis nuanceret.
Det er dog ikke alt sammen skidt, farvningen og den lettere kompression giver en meget fyldig og udvidet rumfornemmelse, og hjælper til at lette placeringen af højttalerne.
Spiller man Michael Jacksons ”Rock with you”, er det første man lægger mærke til, den fremhævede stemme, på godt og ondt. Stemmen i sig selv er centreret flot, men samtidigt virker det som om at stemmen bliver presset unaturligt meget frem imod lytteren, i stedet for i dybdeperspektivet blot at stå imellem eller en smule foran instrumenterne.
Gennemspilles rock og pop plader vil man føle at der mangler noget kant/attack på bas/nedre mellemtone, ved klassisk musik kommer dette til udtryk som en manglende fylde på især de tungere instrumenter.
Mellemtonen gør generelt set ikke det store væsen ad sig, den lyder som om at man forsøger at få bassen til at tilføre mellemtonen fylde, hvilket dog sker på bekostning af bassens egne egenskaber.
De enkelte instrumenter står pænt og klart, men de mangler efter min mening en del liv for at kunne bevæge lytteren. Især på Michael Jakcson-numre bliver den lettere kliniske mellemtone uden særlig meget fylde særlig tydelig.
Den dybe bund er udmærket uden at højttaleren forsøger at spille over evne i bunden, men den omtalte kompression går ud over markeringen af de enkelte transienter. På trods af kompression, så giver bassen på eks. Dizzy Mizz Lizzys ”Love me a little” hvad man umiddelbart forventer, og den fungerer acceptabelt til pop og rock uden at imponere. Til klassisk, orkester musik samt musik med en høj grad af kompleksitet bør man nok kigge andetsteds.
På et blandingsnummer som ”Trolltind” med Lumsk, opleves en forceret og lidt tynd diskant. Bassen fremstår lettere slap og udefineret, men lilletromme anslagene er tydelige. Korsektionen lyder dog desværre som om halvdelen af koret mangler og bækkenanslagene lyder klemte. Det er også et krævende nummer.
Samlet set
Con Espressione har det bedst med mindre kompleks musik, dvs. almindelig rock og pop. Ellers lider højtaleren under begrænsende kompression. Den er altid behagelig, men behageligheden gør den samtidigt mindre korrekt at lytte til.
På den positive side, så fremkommer selv subtile tonale ændringer ubesværet.
Con Espressione er letdreven og med høj WAF, men lyden er alt for behagelig til at det er min kop the.
Specifikationer: | Udstyr benyttet ved testen: |
• Princip: 3- way Bassreflex • Delfrekvens: 180 Hz / 2.200 Hz. • Frekvensrespons: (-3 dB) 34 Hz - 27.000 Hz • Power handling: 120 Watt • Peak power handling: 180 Watt • Følsomhed: 90 dB/1Watt/1Metre • Dimensions:(W x H x D) 273 x 1076 x 457 mm • Net- wægt: 36,2 kg |
• Pre: Crown M28 • Effekt: Crown Studio Reference II/ CE4000 / CTS3000 • Integreret: SimMoon I-1 • CD afspiller/transport: Cayin Cd-252 • DAC: Creative X-fi Elite Pro I/O Konsol • Lydkort: Creative X-fi Elite Pro • Højttalere: JBL LSR 6332 • Subwoofer: 21” DIY |
Pris: kr. 45.600-56.280 alt efter finish (160+ forskellige)
Importør: | Forhandler: |
Lydcentrum Borchsmindevej 8 |
Audiocompagniet Skovhaven 115 |