Hvad kan A1008 serien mon?
Filosofi
Musical fidelity er skabt på et princip om at lave høj kvalitet til lav pris. Hvad mener Anthony Michaels så med høj kvalitet. Historisk set har han præsteret produkter med særligt fokus på lav forvrængning ved høje frekvenser, avancerede bufferkredsløb samt en hel del fokus på anvendelse af rør i indgangs buffere og transistor forstærkere med meget høj effekt. Herudover har han ofte anvendt eksterne strømforsyninger til effekttrin samt en ide om at nedbringe omkostningerne i produkterne ved at putte mange funktioner i den samme kabinet.
Produkterne der anmeldes denne gang benytter faktisk alle disse principper i en primæssigt svær klasse lige under egentligt highend, hvor mange producenter påstår at levere highend lyd til en billigere pris. Så selvom der stadig er tale om relativt dyre produkter er konkurrencen i dette mellemsegment ekstremt hård. De mest esoteriske producenters produkter starter prismæssigt heromkring de 30K hvor mindre ambitiøse eller mere realistiske producenters top-produkter også befinder sig.
Design/opbygning
A 1008 Integrated
Musical Fidelity A1008 Integrated er en integreret forstærker med seperat strømforsyning, 4 linie indgange, MM/MC RIAA indgang og DA konverter med både SP/DIF og USB indgang. Forstærkeren er bygget på erfaringerne fra KW550 med en rør baseret buffer til indgangene samt et transistor baseret udgangstrin på 2x250w i 8ohm. Hermed skriver mener MF man får fuldt ud samme lydkvalitet blot med 3 db lavere maksimal lydstyrke. Jeg kender ikke KW550 produktet, så jeg forholder mig til A1008.
Rent fysisk består A1008 af en halv-bredde strømforsyning samt en relativt høj og dyb fuld bredde forstæker modul. Strømforsyningen som driver forstærkeren har også mulighed for at drive CD1008 ved hjælp af et kabel. Selve forstærkeren forbindes til strømforsyningen med et sæt meget kraftige kabler på 1 meter med speakon stik. Det betyder at man f.eks. kan placere strømforsyningen på en hylde for sig samt placere forstærkeren ovenover. Herudover styres standby og tænd med et mindre kabel med XLR stik.
Forstærkeren er sort med en front i glasblæst alu look, med kraftige sorte beslag i hver side som flankere den store volumen kontrol i midten. Nederst er indgangs vælgerne placeret som blanke knapper med hver sin lille blå diode der indikere hvilken der er valgt. I alt indgyder designet robusthed og magt over tingere og ikke så meget finesse, men er enkelt at overskue og intuitivt at bruge.
Det sidste kan man desværre ikke sige om fjernbetjeningen som er en for en gang skyld komplet betjening af både cd og amp lavet i plastik noget jeg synes er en fordel frem for metal der den ikke er så tung og ikke er kold at røre ved.
Kvaliteten kan man ikke sige noget til, knapperne virker godt; man er ikke i tvivl om man har aktitiveret dem og går alligevel så trægt at man ikke kommer til at aktivere dem ved en fejl. Til gengæld kan det være svært at finde den rigtige knap. De mest almindelige funktioner som at skrue op og ned er placeret OK, men ellers havde jeg svært ved at finde rundt. Det må kunne gøres bedre.
A1008 Integrated rummer mange funktioner; her er både indbygget RIAA forstærker med indgang for MM og MC samt en indbygget DAC med ind og udgange. Forstærkeren er derfor udstyret med et hav af indgange, den har digital indgang og udgang for sp/dif på både optisk og coax forbindelse, en USB port, en MM/MC phono indgang, tape in/out, cd ind, tuner ind samt en pre-out udgang. Den dækker stort set alt hvad man kan forstille sig den skal kobles sammen med.
A1008 CD PRO
...er opbygget noget utraditionelt omkring et Philips CD-PRO drev.
Det er en top-loadet cd med synligt drev på toppen. Designet minder meget om A1008 Integrated, men på toppen er drevet monteret med en meget synlig bred arm som bruges lukke mekanisme og lukker ned over spindelen på drevet. Armen er udstyret med to blå-lilla dioder der lyser ned på cd'en og arbejder meget lækkert med hydraulisk dæmpning.
Modigt design giver altid anledning til diskussioner:
Nogen af gæsterne synes den ser vildt fed ud andre synes det er for macho.
Faktum er da også at MF har ændre designet og lanceret en PRO udgave så den nu er mere traditionelt udstyret med et blåt låg på toppen der lukker for adgangen til drevet. Ærgerligt eller ej er op til dig, men den anmeldte udgave skildte sig da ud fra mængden i mine øjne og er kvalitetsmæssigt bygget helt i orden.
Displayet er den efterhånden klassiske blå og cd'en besidder alle de betjeningsmæssige ønsker som sådan en nu engang skal, med diverse repeat, shuffle og programmerings funktioner.
Fjernbetjeningen er som til forstærkeren af plastik og virker godt og kraftigt, med gode knappe og håbløs placering af funktionerne. Men som ejer vender man sig nok ret hurtigt
til det.
A1008 CD er mere enkel end forstærkeren bagpå, men også her er der pænt udvalg af en cd at være. Ud over en digital udgang findes nemlig både et transistor-baseret samt et rør-baseret udgangstrin med hver sine udgange så man kan prøve hvad der lyder bedst i ens eget setup. Den kan i opsætninger med A1008 Integrated kobles på den eksterne strømforsyning der har et lille CD stik. Da det lød klart bedst har jeg brugt denne opsætning under det meste af testen.
Jeg har prøvet at koble dem sammen med både rør samt den transistor analoge udgang fra cd'en samt at køre digitalt over i forstærkeren og lade den stå konverteringen. Da jeg selv normalt benytter en forforstærker og DAC fra Musical Fidelity er den også prøvet i sammenligning. Den bedste lyd synes jeg var med A1008 CD som drev digitalt ud i min reference DAC og analogt over i A1008 integrated.
Lyd hver for sig
A1008 CD afspilleren har to udgange, en transistor-baseret og en rør-baseret. Jeg har prøvet dem begge samt at lade A1008 Integrated stå for DA koverteringen. Jeg må tilstå at jeg ikke kunne høre meget forskel på lyden fra de transistor-baserede output og fra A1008 Integrateds DA konverter. Jeg har på fornemmelsen de er stort set ens.
Lyden er meget velopløst, med flot nærvær og stemmer gengives relativt naturtro. Der er ingen tendens til for meget energi i t og s-lyde. De høje frekvenser er meget klare, men mangler måske lidt vægt i bækkenslag. Den virker dynamisk lidt afdæmpet i toppen med et lidt kunstigt bredt og fladt lydbillede hvor jeg især savner højde og rum-fornemmelse. På Canto Gregorianum som er en cd med en kor optagelse i et kloster synes jeg rummet og ekkoet af stemmerne drukner i dis og virker som indelukket. Man fornemmer ikke det store rum rigtigt.
Toppen på den rørbaserede udgang er noget mere luftig og rummelig i lydbilledet, men også med en varme i mellemtonen som ikke passer så godt til mine højttalere. Hvis man ellers gider skifte kan man jo tilpasse det den enkelte cd. Men i hverdagen ville jeg nok leve fint med den rør-baserede udgang.Jeg savner ikke noget i bassen i forholdt til referencen så det må være godkendt.
Lyden af forstærkeren på den analoge cd indgang fra reference d-afspilleren er meget åben og klar. De udøvende har god plads i lydbilledet og de akustiske begivenheder udspiller sig foran en i et ordnet og roligt lydbillede.
Den besiddet en umiddelbar og nemt tilgængelig præsentation med en friskhed der kommer fra en ret god dynamisk spændvidde og en fin evne til at vise rytme og intonationer.
Rent tonalt virker den neutral uden noget særlig tendens til at markere eller fremhæve et område frem for et andet. At den er konstrueret med en rør-buffer synes jeg ikke man lægger meget mærke til undtagen positivt for det gode lydbillede.
Det er ikke en forstærker der blotlægger de mindste detaljer og lyder katastrofalt med alt andet end reference indspilninger, men på den anden side er der hørbart forskel på gode og dårlige indspilninger.
Den vågner op og fanger ens opmærksomhed hvis den får et godt materiale og levere en frisk og vital lyd.
Med svage indspilninger kan man godt nyde indholdet uden præsentationen klasker helt sammen, men det kræver lidt mere indsats af lytteren. Der er en tendens til en tøven i bassen ved store dynamiske udladninger. Den kan godt halte lidt f.eks. i store orkesterværker som anden satsen til Mahlers 5. symfoni eller på hård rock med f.eks Metallica fra And justice for all. Jeg ved ikke om det skyldes den eksterne strømforsyning men den tøver med at komme med hele energien i bassen. Noget som igen kan skyldes kombinationen med højttalerne så tjek den ud derhjemme i forbindelse med købet.
Lyden fra phono-indgangen på forstærkeren er testet med en Dynavector D10x5 high output MC pickup, med forstærkeren sat til MM på kontakten bagpå. Lyden her er igen frisk og livlig selvom den også virker mere glat. D10X5 kan godt være lidt grovkornet i lyden på nogle plader, det kommer ikke helt igennem til højttalerne.
Teksturer på instrumenterne kan godt blive lidt udviskede. Guitaren på Bob Dylans klassiske Blood on the tracks LP mangler lidt sprødhed og guitar-krop lyd som denne pickup fint kan levere med min normale RIAA. Det kan være et bedre match af pickup er nødvendigt, men det har jeg ikke kunnet teste. Som begynder RIAA synes jeg den er fin at få med i kassen, men vil man spille seriøst mange LP'er et det oplagt at opgradere med en ekstern RIAA forstærker. Der er potentiale til mere i resten af kassen synes jeg.
Den indbyggede DAC lyder meget som transistorudgangen på CD'en.
Den har ikke samme klarhed og adskilte lyd-billede som referencen, bassen
er ikke så fint opløst. Det hjælper noget når man bruger USB indgangen.
Jeg har spillet lossless FLAC fra en IBM bærbar med XP uden problemer.
Bedst var den når den kørte fra batteriet og med et par timers spilletid i strømspare tilstand var det fuldt ud tilstrækkeligt. Lyden blev mere fast og kropslig, med mere hug i trommer og en mere klar top. Men den vigtigste forbedring synes jeg var en forbedring i evnen til at følge de melodiske og rytmiske forløb for de enkelte instrumenter.
Bedre adskillelse eller lavere støj niveau ved jeg ikke helt, men mere engagerende at lytte til. På Keb Mo's Peace – Back by popular demand
blev det mere tydeligt hvordan musikerne i rytme gruppen støttede hinanden.
Når de spiller sammen foretrækker jeg som nævnt A/D konvertering i A1008 CD på de rør-baserede udgange. Alt i alt en frisk og energisk præsentation med en varm mellemtone og velopløst klang, et rimeligt flot lydbillede. Hvad kan man forvente til prisen?
Konklusion
A1008 Integrated byder på utroligt mange indgange og funktioner i en avanceret pakke med ekstern strømforsyning. Lyden af selve for og effektforstærker delen samt USB indgangen er de stærkeste aktiver.
Som et simpelt godt setup med en computerbaseret kilde over USB og
evt. en pladespiller synes jeg den virker tiltalende også når man kigger på prisen.
A1008 CD Har et udfordrende design og er lækkert bygget. Designet, lyden og perspektivet fra rør-udgangen er dens bedste aktiver.
Den lyder bedst koblet på strømforsyningen fra A1008 Integrated. Der har været andre konstruktioner baseret på det lækre Philips CD-PRO drev der toppen lyden fra denne. Men betyder designet noget er det den perfekte partner til A1008 Integrated. Til prisen er der helt klart interessante alternativer fra andre producenter.
Specifikationer:
A1008I: 1008CDPRO:
•Effekt 4/8 Ohm: 2x250 watt / 2x400 watt • DAC:24 bit Delta-Sigma
•Indgange: 4 RCA, 2 optiske, 1 coaxial • Udgange: 1 optisk, 1 coaxial, 2 RCA
•RIAA: MM/MC • Finish: Sølv
•Pre out: Ja • Oversampling: 8x
•Tape Out: Ja • Upsampling: 192 kHz
•Mål: 44cmx13cmx40cm •Mål: 440 x 170 x 385 mm •Vægt: 13 kg •Vægt: 10,1 KG
Pris: 29.999,- Pris: 29.999,-
For nærmere information, kontakt:
Tapeconnection
Vesterbrogade 94
1620 København V.
Tlf.: 33240806
E-mail: kbh@tapeconnection.dk
Test-udstyr:
•Tuner: Sony SA5ES
•CD-afspiller og forforstærker: Musical Fidelity CD-PRE 24 modificeret af Chris Johnson fra hedengangne Sonic Frontiers.
•Pladepiller: Dynavector D10x5 på Maplenoll luftleje plov med Clearaudio RIAA
•Effektforstærker: Audia Flight 100
•Kabler: Audio Metalurgy, VdH og Göertz