25 års vellyd fra Audio Physics.
Producent
I anledningen af Audio Physics 25 års jubilæum har firmaet lanceret 2 special modeller der skal fejre jubilæet med masser at lytteglæde til kunderne. Den anmeldte Tempo 25 og Virgo 25 der er større og rækker dybere i bassen. Audio Physics er nok mest kendt for at lancere koncepterne omkring placering af basenheder i højttalerens sider. Denne metode er anvendt i Tempo 25 der udover 2 sidemonterede basser har lånt diskant og mellemtone fra topmodellen Cardeas.
Fysisk beskrivelse.
Da jeg havde fået bakset med kasserne og pakket Tempo 25 ud var jeg forbavset over størrelsen. De er faktisk små i mine øjne. Deres bagudlænede stil og det ret smalle kun 1 meter høje kabinet gør at de ser endnu mindre ud. De er kun 18 cm brede og 33cm dybe og set ret kompakte ud når de er placeret i stuen. Jeg synes kabinetterne med deres buede afslutning bagude og de hightech udseende enheder er flotte. Fineren og lak finish er på de testede sæt også virkeligt flot udført og til min glæde har de seneste års fokus på glossy overflader viget pladsen for en dyb mat og fed lakering der fanger lyset og får fineren til at funkle.
Teknisk beskrivelse.
Hver Tempo 25 har 4 enheder. Diskanten og mellemtonen fra Cardeas topmodellen samt 2 stk. 7” basenheder monteret overfor hinanden i hver sin side af kabinettet. Det er altså en 3-vejs konstruktion med en delefilter topologi der også deles med topmodellen Cardeas. Her benyttes stejle 18db filtre i delefiltret hvor nogle komponenter er monteret på et print som er monteret med vibrationsdæmpere og andre komponenter er kommet helt ud til enheden at sidde. Der deles med diskant og mellemtone ved 2800hz. Basserne kobles ind ved 150hz.
At basserne er monteret som de er, er ikke noget tilfælde. Audio Physics Manfred Diestertich har lavet en afhandling om fordelene ved sidemonterede basser og har gennem de sidste mange år forfinet denne konstruktion. Det giver også nogle åbentlyse fordele ved at man f.eks. reducere vibrationerne som kabinettet skal håndtere da basserne sidder modsat rette udligner deres energi og vibrationer hinanden.
Diskant og mellemtone er konstrueret med alu membraner og i modsætning til mange andre enheder med disse materialer er det lykkedes Audio Physics at tæmme den ringning som resonansen i aluminium kan give. Det er meget mere læsestof om enhederne på Audio Physics hjemmeside.
Der er single wire terminaler fra WBT af Nextgen typen og alupladen terminalerne er monteret på er dæmpet med neopren.
Impedeans forløbet er uden overraskelser og med en målt følsomhed på omkring 87db/2,83v/1m er Tempo 25 ikke vanskelig at trække.
Lyttesektionen.
Udpakket og på plads fik Tempoerne et par ugers musik før jeg startede med at lytte til dem for alvor. De var endnu længere tid om at åbne op i bassen som først efter måske 400 timers musik åbnede helt op med niveau og dynamik. De tilspillede højttaleres karakter vil jeg sige er udpræget neutrale. De er måske en tendens over mod det analyserende og afslører nemt anlæggets karakteristika. Deres karakter kommer først frem når man får skruet op. Ved lave lydstyrke lyder de mere tilbageholdende og lidt umiddelbart lidt afdæmpede, de vågner klædeligt op når lydstyrken kommer lidt op og liver stuen op med liv og energi.
Til at starte med så vi et par film hvor vi benyttede Tempoerne i et 4.0 setup med et par mission gulvhøjttalere som baghøjttalere. Det var her jeg først bemærkede den fyldige og dynamiske bas der virkeligt kan klare at levere chok effekter effektivt uden kompression og andre unoder.
For at fortsætte med bassen synes jeg der er store kvaliteter specielt fordi højttalerne formår at placere bas, trommer, pauker og orgel de rette steder i lydbilledet. De rækker ikke afgrundsdybt og har ikke alle nuancer med hvad angår instrumenternes tekstur – Hvis man f.eks. lytter til NHØP er bassen fyldig, veldefineret og tonernes start og slut er klart defineret. Der mangler kun lige det sidste af selve instrumentets karakter, af overfladen på tonerne.
Hvor man rigtigt kan høre kvaliteterne i bassen er f.eks. et nummer som Massive Attacks – Angel fra Mezzanine albummet. Her startes ud med en baslinje og en klart hårdt beat fra trommen. Fint artikuleret baslinje og dynamisk tryk på trommen. Klart adskilt og distinkt uden rod. Her lyder Tempo 25 som en væsentligt større højttaler end den faktisk fysisk er.
Rent dynamisk synes jeg ikke de er fuldstændigt helstøbte. Bassen virker mere dynamisk og fri end mellemtone og top. Det er ikke et problem, nærmere et karakteristika, men det trækker igen lidt ned i forhold til egentlig highend.
Hvis vi fokusere på den anden ende af frekvensområdet i diskanten synes jeg alle de teknologiske forklaringer Audio Physics leverer om diskantenheden og delefilteret lader enheden tale for sig selv; Intergrationen til mellemtonen og diskanten i sig selv er utroligt høj klasse. Det er når man f.eks. sidder og lytter til Kashmirs album The Good Life og åbningsnummeret ”Mom in love, Daddy in space” og bemærker at der under introens opbygning er en flot krop og opløsning på bækkenslag og at bækkenets efterklang ikke bare er et hiizzz, men mere et shimm med klar metallisk klang. Ikke at detaljen er trykket frem men en naturlig del at et lydbillede man kan fortabe sig i.
Den tydeligt neutrale gengivelse kommer også til gavn i mellemtone området hvor der er godt hul i gennem. Både mandlige og kvinde stemmer klare højttalerne godt. En favorit i perioden med Tempo 25 på besøg var Madeleine Peyroux's album Bare Bones. Hendes bløde stemme med de fine entonationer og rytmisk super timede backing ville simpelthen ikke forlade CD skuffen. Det har virkeligt kunne hejse humøret op. Man hører mere helheden og ikke hvert frekvensområde og det er et væsentligt plus.
Lydbillede er et andet sted hvor disse Tempo 25 har sat tempoet for prisklassen. Fint sammenhængene og bredt lydbillede der rækker en halv meters penge ud fra højttalerne og virkeligt kan placere stemmer og instrumenter i rummet frakoblet hvor højttaleren faktisk står. At de så formår at have en god dybde definition, hvis man rykker dem godt ud fra bagvæggen kan få dybde og definition klart placeret også for bassen. Det er ganske godt gået, igen et område hvor Tempo 25 lyder større end bestykningen antyder.
Konklusion.
Jeg har haft nogle rigtigt gode musikalske oplevelser med Tempo 25. De besidder rigtigt mange kvaliteter som jeg kan lide. De er ret neutrale og indlevende med godt opløsning og detaljering i diskant og mellemtone uden det fjerner fokus fra det musikalske budskab. De kan præsentere et flot
dybt lydbillede hvor også bassen er velplaceret. De har en energifyldt og dynamisk bas der gør sig super på rock, film og pop produktioner og som giver klassisk en levende og fyldig bund. Der er negativer også, men de begænser mere Tempo 25 fra at nå highend end de forstyrrer i det daglige.
Alt i alt synes jeg de lyder af mere end prisen antyder. Men prøv selv, det kan være Audio Physics til sin fødselsdag har lavet en højttaler der kan få din puls op i Tempo.
Musik:
Diverse Julemusik
Megadeth - Countdown to Extinction MFSL Super disk
Kashmir – The Good life
Düné - We are in there, you are out here
Hans Theessink - Bridges
Madeleine Peyroux – Bare Bones
Specifikationer:
Højde: 1000 mm / 39.4"
Bredde: 187 mm / 7.4"
Dybde: 320 mm / 12.6"
Vægt: 20 kg
Anbefalet forstærker effekt: 20-150 W
Impedans 4 Ohm
Frekvensområde: 32 Hz - 40 kHz
Følsomhed: 89 dB
Pris: 29.995,- kr for et sæt
Importør/ forhandler:
Nordic Audio
Østermarken 215
9320 Hjallerup
tlf. 60 88 83 62
Web: www.nordicaudio.dk
Mail: info@nordicaudio.dk
Link til anmeldelseskommentar: http://nerds.dk/?page=viewtopic&mode=reply&t=5755