Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Rabu Acoustics

Nyt RABU Acoustics byggesæt – 3 Vejs Vellyd

Producent

RABU Acoustics er et relativt nyt navn indenfor dansk HiFi. De laver højttaler byggesæt og sælger enheder og elektronik til entusiaster fra deres hjemmeside www.rabu-acoustics.dk. Bag firmaet står Kasper og Mads som med hver deres baggrund bridrager til firmaet. Kasper er ved at blive elektroingeniør og Mads er musiker og arbejder med derudover som bestyrer i en musikforretning. De har i fællesskab skabt en ny højttaler som jeg har haft glæden af at lytte til de sidste 3-4 måneder. Det er meningen at den skal sælges som byggesæt, men det bliver også muligt at få et samle selv kit med kabinet, enheder og delefilter.

Højttaleren er en 3 vejs konstruktion med ringstråler diskant, 5” mellemtone samt 2 stk. 6” basenheder. Alle enheder er fra SB-Acoustics som med knowhow fra Danmark får produceret til lavpris i Indonesien. Diskant enheden har fået rigtigt god kritik i de tyske fagblade og er hyldevarer, det samme med 6” basserne som er med coatet papir membran og støbt chassis. 5” mellemtonen er dog special tilpasset denne højttaler med en højere effektivitet til følge. Delefilteret er bygget med relativt gode komponenter der passer til byggesættets pris. 



Fysisk beskrivelse.

Med deres størrelse på H110B19D41 kan man ikke kalde det en lille højttaler. Test sættet som jeg har lånt er i hvid pianolak og det gør dem godt. De let bagud lænede højttalere ser ikke voldsomme ud og jeg synes de passer fint i min stue på lige under 30kvm. Fra gæster har jeg ikke fået nogen særligt kommentarer om udseendet og ingen om størrelsen.

Jeg endte med en placering hvor jeg spillede på tværs af stuen og havde langt (2-3½m) til sidevæggene og 2.40 mellem højttalerne. Med bagsiden 40cm til en halvmur og ca. 3m til lyttepositionen. Højttalerne er lavet til at afgive en jævn power response og er derfor ikke mest linære ret forfra og jeg har lyttet med bedste resultater omkring 10-15 graders vinkling.



Teknisk beskrivelse.

RABU Acoustics har valgt at have fokus på powerrespons og faseforhold under designet af byggesættet. Filosofien bag er at når vi sidder og lytter er summen af den lyd vi modtager både den lyd der kommer direkte fra højttaleren og den lyd der bliver reflekteret fra rummet. For at resultatet skal være bedst muligt tror RABU Acoustics på at den samlede energi fra højttaleren er balanceret, ikke at højttaleren måler linært forfra men f.eks. øser energi ud de forkerte steder ved 30 graders målingen. Byggesættet virker godt gennemarbejdet rent lydmæssigt og har tilmed været målt i det lyddøde rum på Århus Ingeniør Højskole.

Man har valgt at benytte enheder fra SB Acoustics fordi de lyder super godt og samtidigt er meget prisgunstige.

For at optimere fasen er der brugt 2. ordens filtre. Dette er også årsagen til det tilbagelænede kabinet. Mellemtonen er lidt forsinket i forhold til diskanten. Dette er også ekstremt tydeligt når man sætter højttaleren op, min lyttestol er nok lidt lavere end en gennemsnitlig og det betyder at jeg under opstillingen brugte god tid på at få højttalerens vertikale vinkel eller hældning helt på plads. Man kan simpelthen høre når fasen falder på plads. Man hæver sig lidt eller synker sammen og pludselig står højttalerens lyd helt klar og lydbilledet bliver skarpt, som hvis man stiller fokus på et kamera.

 

Impedeansen dykker til 4 Ohm ved ca 100hz men der ikke nogen særlige fasevinkler og man kan derfor ikke kalde dem får en hård belastning for forstærkeren.

Jeg vil ikke gå så meget ind på de enkelte enheder, men henviser til RABU Acoustics hjemmeside.

Diskanten hedder: SB29RDC-4

Mellemtonen hedder SB12MNRX25-4

Basserne hedder: SB17NRXC35-8

For SB enhederne er der dog nogle gennemgående karakteristika der er værd at nævne:


      
Lav tabs ophæng


      
Stærk motor


      
Stor svingspole


      
God ventilation


      
Lav kompression


      
Støbt aluminium chassis


      
Kobber kappe på polstykket

 

Lyttesektionen.
Allerede inden jeg havde fået sat disse højttalere rigtigt op kunne jeg høre at de kan noget særligt. Jeg skyndte mig derfor at lytte en masse mens jeg fik indstillet vinklingen mod lyttepositionen i begge planer og fandt en god placering med den rette afstand til bagvæggen. For det første er det lykkedes RABU Acoustics at få forbavsende meget god kvalitets bas ud af de 2 stk 6” basser. For det andet har SB acoustics efter min mening ramt noget af en homerun med deres diskant. Hvad så? tænker du måske – det vigtigste er jo mellemtonen. Jo RABU Acoustics har fået lavet en mellemtone der passer til diskantens følsomhed og har formået at lave et rigtigt fint 2. ordens filter til de 2 enheder. Det betyder at når jeg f.eks. lytter til Hans Theessink på albummet bridges er der super opløsning på stemmerne og en styrke i nedre mellemtone der giver en følelse af tilstedeværelse af stemmen i rummet. Byggesættet fra RABU Acoustics formår at gengive den nuance i stemmerne, med resonansen i brystet på sangeren som er så vanskeligt at gengive uden at puste nedre mellemtone op og gøre f.eks. guitaren unaturlig. Så gik som det som det går med gode højttalere, at den ene plade tog den anden og jeg fik en anderledes rundtur i min musiksamling. Det er nemlig sådan at byggesættet her med sin gode dynamik og brede powerrespons elsker at få lov at spille noget rock. Normalt er jeg mere til Jazz, Blues og klassisk, men en af mine venner var så venlig at låne mig en CD jeg ikke havde hørt i lang tid: Megadeaths Countdown to Extinction i en super god Mobile Fidelity genudgivelse som virkeligt kan anbefales. Det album startede sammen med byggesættet her et rock-trip jeg ikke er kommet af endnu.

 

 

Det som fangede mig ved gengivelse fra disse højttalere var at energien var intakt, der var drive. Den gode bas fra de 2 stk. 6” basser gør at baslinjerne og trommer er fulde af vigør og med lav forvrængning er det let skille trommer fra bas i det ellers ret pakkede basområde på track 3 fra førnævnte album. Bassen er ikke reduceret til boom boom, men bliver artikuleret med tekstur, vægt og nuancering. Stemmerne står klart og man kan høre meningen i de hårde rifs og ikke mindst lydbilledet er værd at nævne.

 

Når man har fået indstillet højttalernes hældning og man kan høre fasen falder i hak produceres et godt lydbillede med rigtig god separation mellem instrumenter og stemmer. Det rækker ud til højttalerne og lidt videre på rigtigt gode indspilninger. Fint koblet af højttaleren så man fornemmer det står i rummet selv og ikke kommer fra højttaleren direkte.

 

Diskanen er super luftig og velintegreret på den fede måde. Den er velopløst og har lav forvrængning og gør ikke et særligt væsen af sig den er der bare og gør jobbet enormt godt. Den ville efter min mening kunne klare langt dyrere og bedre delefilterkomponenter og bare blive endnu bedre. Super enhed og implementering.

 

Mellemtonen spiller fint op til diskanten og gengiver stemmer og instrumenter meget naturtro og kropsligt med fin grad af hul-i-gennem. Den har god power og giver masser med dynamisk smæk til lilletrommer og andre transiente instrumenter i det område. Her fornemmer jeg også at et større potentiale kunne realiseres med bedre og dyrere delefilterkomponenter, ikke fordi der er sparet noget i kittet fra RABU Acoustics, men fordi enhederne formår mere end der her åbnes for.

 

De spiller højt uden nogen synderlig dynamisk kompression. De er relativt effektive og kræver ikke meget power og byder på timevis af lytning uden anstrengelse.

 

 

Hvad kan de så ikke?

Den største anke jeg kan finde er at jeg har oplevet af der kan være en mindre usammenhæng mellem bas og resten af frekvensområdet på noget musik. Det er lidt svært at sætte ord på fordi der er ikke noget rent niveaumæssigt galt men enten dynamisk eller i detaljeniveau er basserne ikke helt på samme niveau som diskant og mellemtone. De kommer derned hvor de skal til langt det meste musik, men er du fan af dub reggae og orgel koncerter går de ikke afgrundsdybt nok i bassen, men  hvilken højttaler gør det som ikke fylder som et køleskab og koster en jetjager. 

Deres største aktiver er deres musikalitet og drive samt en fantastisk diskant og mellemtone gengivelse. Sammen med godkendt bas i en byg selv pakke til en attraktiv pris.

Konklusion.

Det er ikke en højttaler der ryger ind på toppen af min hvis jeg vinder i lotto, hvilke højttalere skal jeg have, liste. Men skal jeg anbefale nogen som har god plads at bygge noget eller som et samle selv kit til nogen med et rum større end 20 kvm tror jeg det er svært at finde noget der lyder bedre til samme pris. Specielt hvis man primært hører rock er det et hit.

 

De har vækket min sovende rock bjørn fra sit hi og han sidder med remoten og vil ikke gå i seng igen.

 

Tak til RABU Acoustics for lån og for tålmodigheden.


Test-udstyr:

Tuner:

CD/forforstærker:

 

Pladespiller:

Forstærker:

Kabler:

Sony SA5ES
Musical Fidelity CD-PRE 24 modificeret af Chris Johnson fra hedengangne Sonic Frontiers.
Dynavector D10x5 på Maplenoll luftleje plov med Clearaudio RIAA
Audia Flight 100
Audio Metalurgy, VdH og Monster Cables

 


Musik:

AC/DC – The Razors Edge

AC/DC  - Black Ice

Megadeth - Countdown to Extinction MFSL Super disk

Mudcrutch

Düné - We are in there, you are out here

Hans Theessink - Bridges

 


Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.