Nurforce leverer blandt andet USB DAC's i den billigere ende af skalaen, Nerds havde tre generationer til test.
Nuforce uDac, er den første i rækken. uDac (my-DAC) er en mini DAC og hovedtelefonforstærker fra NuForce der er mest kendt for sine små klasse D monoblokke og for DAC’s og hovedtelefonforstærkere med et højt pris/ydelsesforhold. Herudover kan den bruges som forforstærker inden for rimelighedens grænser, der er trods alt kun et input, USB, men til gengæld både analog RCA udgang og SPDIF udgang. Med lidt god vilje får man altså en SPDIF konverter med i købet også. Forforstærker delen kan præstere 2 volt, hvilket burde være nok for de fleste, og strømmen kommer direkte fra USB stikket. Alt i alt en ret fleksibel og multifunktionel pakke man får for sine 700 kroner. Nå ja, så er der også 2x80mW i 16 Ohm på hovedtelefonudgangen hvilket kan drive de fleste gængse modeller.
uDAC’en er lille, meget lille, men det gør den samtidigt også praktisk da den nemt kan gemmes væk. Desværre betyder det også at den stort set intet vejer, og har man stive kabler vil man derfor opleve at DAC’en simpelthen er styret af kablet, og nemt kan hænge og svæve i luften med eks. TMC kabler.
Tilslutningerne er ret enkle. Hovedtelefon ud, volumenregulering. USB ind, stereo RCA ud samt Coax ud. Der er ikke de store muligheder for at gøre det forkert.
DAC’en er baseret på en ESS9022 Sabre DAC chip. Det er en 16 bit's DAC, så i teorien burde den kunne præstere som en cdafspiller.
Som ”forberedelse” til testen blev testsystemet benyttet nogle uger uden DAC, og kørte direkte fra computerens lydkort via den analoge udgang over til anlæg såvel som til hovedtelefon idet at det antages at målgruppen for uDAC er folk der går fra en ingenting/standard løsning og vil opgradere uden at bruge en formue.
Til 700 kroner er målgruppen næppe den hardcore audiophile, men mere beregnet til den der er på farten, eller bare skal have et meget fleksibelt produkt, men umiddelbart lader primær målgruppen til at være folk der bruger deres hovedtelefoner og får lyden igennem et USB kabel.
Lyden…
Det første man bider mærke i er at det er meget direkte i lyden, i ordets bogstaveligste forstand, det gør at lyden opfattes lige på, virker lidt kantet, men giver en stenhård bas og yderst kontant mellemtone. Den meget direkte lyd har dog også ulemper, for der mangler noget efterklang og overtone gengivelse, men jeg er lidt i tvivl om det er noget man reelt lægger mærke til medmindre man bevidst sidder og leder efter fejl. Jeg endte med at have produktet et længere stykke tid, og hvis man ellers tænker på prisen og målgruppen, så fejler produktet ikke noget. Der er en rimelig dybdebas, men uden at det imponerer, og så mangler der en lidt mere luftig gengivelse i diskanten.
På Apocalypticas, "Path" er der en del optagerum med på gengivelsen, måske endda lidt for meget, dynamisk dybdebas mangler der heller ikke, men underligt nok mangler der en lidt mere detaljeret og hård diskant- metal lyden mangler om man så må sige hvilket jeg ikke havde forventet af en DAC.
Rammsteins "Keine lust" har en tand for meget øvre bas, og det går ud over definitionen af nedre mellemtone.
Bjørn Berges fortolkning af "Ace of spades" byder på en rimelig god opløsning over hele linjen, den adskiller sig ved at være lidt varm i gengivelsen. Der er en ok soundstage, om end den virker lidt løftet i højden, og instrumenter har tendens til at stå lidt over, i stedet for imellem højttalerne.
På rocknumre som "Love me a little" med Dizzy Mizz Lizzy op lever man at mellemtonen og bassen timer godt.Der er virkelig punch i mellemtonegengivelsen, og en forbløffende realistisk gengivelse af lilletrommeanslag. En stram gengivelse der dog stadigt levner plads til at bækkenet kan høres.
Lisa Ekdahl, "Med kroppen mot jorden", byder på en instrumentgengivelse der opleves meget adskilt, hvor hvert instrument fremstår naturligt for sig selv og den svenske nymfe optræder med en centreret men fyldig stemme.
Hovedtelefondelen er ganske dynamisk, man kunne ønske sig lidt mere kant på metalstrenge på elguitar og en bedre markering af den enkelte streng. Michael Jacksons "Beat it" savner noget punch i mellemtonen, og måtte gerne have mere smæk på bassen, men en fin stemmegengivelse er der dog blevet plads til. Rent tonalt er vi i den lidt kolde og klinisk del af spektret.
Til prisen er der ikke rigtigt så meget at klage over, for der er mange anvendelsesmuligheder, og det er en klar forbedring ift. at skulle føre lyden direkte ud af computeren fra bundkortets direkte udgang, og det er absolut prisen værd.
Nuforce uDac 2 / SE
Hvor meget kan der være i en tændstikæske?
uDAC 2 / SE er mikroskopisk. Den er på størrelse med en tændstikæske, den kræver ingen ekstern strømforsyning, der er både USB og SPDIF(Coax) ind, stereo RCA ud og udgang til en hovedtelefon, der er DAC, med lidt god vilje forforstærker og produktet koster under en tusse. uDAC 2 / SE lyder med andre ord som det perfekte hifi produkt. I forhold til den første generation uDAC’s er der ingen forskel på funktionalitet og størrelse.
Hvor den oprindelige uDAC performede godt i sin pris men manglede i tonalitet og opløsning, så har man med uDac2 opgraderet og erstattet den oprindelige 16 bit DAC med en 24 bit ditto, stadigt fra Sabre og til ca 200 kroner mere. Lyden er stort set identisk og byder primært på lidt mere opløsning. Det gælder både som DAC, forforstærker og hovedtelefonforstærker og er hermed stadig et godt køb.
Med SE versionen er prisen steget ganske betragteligt til 1995,- fra de oprindelige 700,- (895,- for uDAC2) kroner men ellers er der kun små ændringer i de tekniske specifikationer.
Lyden er væsentligt mere velopløst, og har ikke samme et lige så koldt og klinisk præg som uDAC (2) om end der stadigt er spor af en kold egenlyd. Med en prisstigning der er næsten tredobbelt, så er vi nu også oppe i et prisniveau hvor der er væsentligt flere konkurrenter, ikke mindst i form af lydkort, både forbruger og semiprofessionelle til computeren.
I modsætning til de første versioner er uDac2 SE en såkaldt asynkron DAC, hvilket meget forsimplet betyder DAC'en selv styrer datastrømmen i stedet for at det indirekte er computeren der står for det - ekstremt forsimplet bruger man ikke computerens master clock frekvens, men bruger det kredsløb der er i forbindelse med DAC'en.
Lyden
Som forforstærker / USB DAC: Det første der opleves er at der er meget rum optagelserne, det høres meget tydeligt på optagelser der i forvejen har en snert af rum, eks. på eks Marcy Playground's "sex and candy". Gengivelsen som helhed, men især mellemtonen fremstår stram og ret dynamisk med en god opløsning på korsang når der spilles The Wall med Pink Floyd.Rent tonalt kan lyden dog godt virke lidt kold og klinisk, der er ikke meget rørglød her. Lyden er meget direkte og kan opfattes analytisk hvis man er vandt til varme og rør i sit eget anlæg. Det er lige på grænsen til at være en anelse for slank og nøgtern en gengivelse, især ved stemmer. Der er en god solid bund med noget punch og en rimelig stram og præcis gengivelsen.
De fleste moderne pop produktioner byder på et centreret og forholdsvist dybt perspektiv. Ved de mere rummelige gengivelser føler man at perspektivet er lidt smalt og forenklet.
SPDIF indgangen (COAX): virker ok, der er ingen tonal afvigelse ift. USB, men der ryger en del ”hul igennem”, både opløsning og dynamik synes at være formindsket.
Hovedtelefondelen blev testet med AKG’s Q701, der til uDAC’s forsvar nok er en tand for tunge. Generelt en fin gengivelse, men der synes at være en tendens til fnidder i – og en lidt rigeligt skarp diskant, det er primært ved skarpe lyde og sangere der er lægger lidt for meget tryk på s og t lyde at man hører det. Bassen er stram, nok også for meget, den er til tider en smule tynd i det, og mellemtonen gør ikke det store af sig og kunne godt tåle lidt mere smæk. Opløsningen er rimelig uden at imponerer. Udklingning og overtonereproduktion er bedre som forforstærker end som hovedtelefon forstærker af en eller anden grund.
Pris: 1995,- . En kraftig prisstigning ift. de første uDacs, og måske også lidt over hvad det burde koste. Ingen tvivl om at der er en forbedring fra uDAC til uDAC 2, men springet fra uDAC2 til uDAC2SE er ikke stort nok til at retfærdiggøre prisen selvom den uden tvivl er den bedste af de tre.
Markedet for multifunktionsDACs er mildest talt oversvømmet for tiden, og med en så forskellig tilgang til tingene, alt efter generation, får uDAC sværere ved at skille sig ud fra mængden jo yngre modellerne er. Det har været sjovt at følge evolutionen i uDAC serien, men prisen skal nok ikke stige yderligere hvis produktet fortsat skal være attraktivt.
For yderligere information, kontakt
Studiosound
Toftevej 10
DK-3250 Gilleleje
Web: www.studiosound.dk
mail: ke@studiosound.dk
Tlf. 44545401