VI har testet Sennhesisers reference serie, 800, både inden for hovedtelefoner og hovedtelefonforstærkere
800 serien er Sennheisers topmodel, lavet i Tyskland og med alle de teknologiske fordele som kan presses ind i et sæt hovedtelefoner.
Hovedtelefon HD800
Kassen er pæn og giver en god “ejerfornemmelse”. Kopperne mod øret, og materialet der hviler mod hovedet, er håndlavet i et microfibermateriale, hvilket har den store fordel, at de aldrig bliver ubehagelige, heller ikke efter lang tids brug. Chassiset er lavet i rustfrit stål, og stikkene er teflonisolerede. Hver enhed har sit eget kabel, og kablet er fremstillet i en særdeles heftig kvalitet, selv for highend hovedtelefoner, og er endvidere forstærket med kevlar.
Enhederne er ret store: 56 mm ringradiator, som dermed dækker langt mere end bare øret. De ser enorme ud, i forhold til de 40mm som konkurrenterne normalt er på. 40mm er her størrelsen på spolen, mens magneten i systemet er minimalt større: 42mm. Der er tale om en klassisk åben konstruktion, med en impedans på 300 Ohm og en følsomhed på 102 dbSPL. Selvom de er store og tunge, så kunne de være langt sværere at drive.
Hovedtelefonerne vejer 330 gram, men føles ikke særligt tunge, og kopperne presser ind med 3.1N - 3.7N, hvilket er fint, uden at det bliver ubehageligt i længden.
At der er tale om en åben konstruktion, er man ikke i tvivl om. Det er helt klart den mindst støjreducerende hovedtelefon, der har besøgt eller som der er blevet afprøvet på matriklen. Seriøs lytning kræver desværre total ro i hjemmet. Det er dog nødvendigt uanset hvad, da de udstråler usædvanligt meget lyd som gør, at det ikke nødvendigvis er optimalt med to personer i samme rum, medmindre den anden part har et par lukkede hovedtelefoner på, eller kan sidde helt stille og i øvrigt er ligeglad med at skulle lytte med. Omend ikke trinløs, så indstilles hovedtelefonerne med meget små steps i indstillingen af bøjlen. De kunne godt sidde en smule mere stramt og komforten kunne godt være bedre med nogle større puder, men pga. den store enhed, der sidder i hovedtelefonen, er det svært at få dem til at sidde helt tæt til hovedet, sådan som man er vant til. Det har så til gengæld den fordel, at der er velventileret i området omkring øret. Men for nogen vil det muligvis gå ud over komforten.
Lytteindtryk
Detaljeniveauet på Rammsteins “Liebe ist für Alle da\" er mildest talt imponerende! Detaljegraden og opløsningen er i topklasse, lyden er afbalanceret og dynamisk, der er en meget luftig diskant og detaljeret gengivelse af Apocalypticas “Grace”. Der høres tydeligt udklingninger af lilletrommeskindet, der er bestykket tydeligt med zeidling, og på trods af den massive mur af lyd, er der på intet tidspunkt noget der bliver presset at høre på. De dobbelte celloer står ligeledes flot og adskilt i lydbilledet.
Ekko og rumeffekter er sublimt gengivet på Dire Straits-numrene “Money for Nothing” og “Sultans of Swing,” hvor guitaren også er ekstremt realistisk gengivet. Nummeret er stramt gengivet, meget velopløst og enhver detalje i bassen, uanset hvor subtil, er flot gengivet. Der er en meget svag lys tendens i toppen. Der er ingen slinger i valsen, når det kommer til lineariteten, holdes den i stram snor og intet stikker på noget tidspunkt af eller får lov at overdøve noget andet. Kvaliteten af optagelsen kan således skinne igennem (hvis den er der).
På Lumsks “Dunker” er hver en lille nuance og ændring i den smukke kvindestemme med på gengivelsen, der trods en studieoptagelse er pålagt en subtil men smuk ekkoeffekt. Optagelsen er så detaljeret, at man tydeligt hører, at der er en enslydende ekkoeffekt, der er pålagt samtlige instrumenter. Ligeledes er effekterne nøje afstemt og alt fremstår med imponerende meget hul igennem i hele frekvensområdet. Selvom det ikke er verdens mest dynamiske nummer, fremstår enhver mikrodynamisk ændring med klarhed uden at være kunstigt fremprovokeret.
Michael Jacksons ”Beat it” kommer til sin fulde ret, omend der anes en svag lys fremhævning i stemmen. Der er opløsning, dynamik og hul igennem for alle pengene på mellemtonen. Bassen er afmålt og konservativ. Den er der, er differentieret og lægger grundrytmen uden at overtage nummeret.
Rage Against the Machine præsenteres med en god fylde i mellemtonen, stortrommen er præcis og hårdtslående på samme måde som lilletrommeanslagene. Stemmen er vred og aggressiv med et svagt lyst hint på både “Take the Power Back” og “The Battle for Los Angeles”. Akustisk guitar er fremragende gengivet på Rodrigo y Gabrielas “Hanuman”. Ethvert lille fingeranslag er kommet med såvel som forskellen i anslagskraften og ekkoeffekten fra selve guitarkassen.
Dave Brubeck Quartets “Take Five” byder på et voldsomt velopløst og dynamisk brostykke, hvor hver en lille nuance, detalje og udringning fremstår klart og tydeligt. Lilletrommeanslagene og trommerundgangen er en fornøjelse uden lige at høre på. Saxofonen er letflydende og meget naturlig i sit udtryk, og der er voldsomt meget hul igennem i mellemtonen og saxofonen fremstår ekstremt naturtro.
Bassen er tung og massiv på Gus Gus nummeret ”Star Lovers.” Den føles fysisk, men aldrig overdreven og er stadig skarpt defineret, dynamisk og kombineret med lejlighedsvis drøje hug i mellemtonen. Generelt spilles selv techno meget frigjort og med særdeles meget smæk på.
HD800 er uden tvivl et stærkt bud på reference hovedtelefon, der stadig er til at betale.
Pris: 9350,-
Specifications
Wearing style: Headband
Color: silver
Frequency response (headphones): 14 – 44100 Hz (- 3 dB)
Frequency response: 6 – 51000 Hz (- 10 dB)
THD, total harmonic distortion: 0.02 % (1 kHz 1 Vrms)
Contact pressure: 3,4 N (+/- 0,3 N)
Ear coupling: circumaural
Jack plug: Jack stereo 1,4" (6,3 mm)
Cable length: 3 m
Transducer principle: dynamic, open
Weight: Without cable: 330 g
Nominal impedance: 300 Ohm
HDVD800
Forstærkeren, der passer til, er en fornuftig Head Amp/DAC kombi på lidt over to kilo. Designet er meget rent og industrielt, og ikke overraskende, produceret (og sikkert designet) i Tyskland. Der er et fint lille plexiglas- vindue ned til komponenterne, hvor man kan se HDVD800 i aktion med lys og det hele.
Lyset i, og på DVD800 er fint afdæmpet, og får sammen med ståloverflade-looket forstærkeren til at fremstå i et moderne industrielt men dog strømlinet design.
Der er fire udgange til hovedtelefoner; To klassiske jackstik, og to XLR-4 udgange, der alle fire kan drives samtidigt. Der er RCA, XLR, AES/EBU, SPDIF (både TOSLink og RCA) og USB indgang. Alt understøtter 24bit/192kHz. Herudover er der et sæt XLR udgange, hvis man vil bruge DACen for sig selv.
Det er desværre ikke specificeret, hvad udgangseffekten på udgangene er. Selv lidt tungere hovedtelefoner trækkes dog uden problemer. Indgangene synes ikke at have den store forskel bortset fra et svagt hævet støjgulv på RCA indgangen.
Der er en stor massiv volumenkontrol, der er tung med masser af modstand i, samt en omskifter der med solide relæ klik indikerer, at man har skiftet kilde. Der bydes på en enkel betjening, et solidt klik, når der skiftes kilde samt tændes og slukkes.
Rodrigo y Gabrielas “Hanuman” gengives meget sammenhængende og meget dynamisk. Der er hul igennem og smæk på for alle pengene, og så velopløst ,at det er lige før en guitar-entusiast ville kunne fortælle, hvilket mærke nylonstrenge der bruges.
Joja Wendts’ “Die Wanzenjagd” har overtoner på flyglets skønsang, som er smukt gengivet, og nummeret er en opvisning i, at detaljer, og især de små subtile af slagsen, kan gengives selv ved en liveindspilning. Lilletrommen står lidt tilbagetrukket i lydbilledet, og ejer man dvd’en vil man konstatere, at det gjorde den også på dagen for optagelsen. Lydbilledet kan altid høres klart og tydeligt, og stabilt, der er god gengivelse af anslagsenergien, når tangenterne angribes. Nummeret er letflydende og veltimet.
Lumsk nummeret “Dunker” har en klar og tydelig mellemtone med masser af hul igennem, hvilket er gennemgående for hele gengivelsen. På trods af at diskanten på selve indspilningen kan være lidt krads, gengives den hele vejen igennem uden at overstyre. Stemmen er velartikuleret og tydelig med en god opløsning. Optagerummet omkring lilletrommen høres tydeligt, og det samme gør anslagene, der ligesom resten af instrumenterne tydeligt kan adskilles. De står klare og velartikulerede i smukt sammenspil med den luftige diskant.
Michael Jacksons “Beat It” er meget dynamisk, der er smæk på især mellemtonen. Nummeret timer godt og alt lander samtidigt. Bassen, og i særdeleshed elbassen, er ekstremt velopløst og præcist gengivet. Stemmerne får samme optagerum, luft og frihed som på et par virkeligt gode højttalere, omend der er en svag lys farvning i mellemtonen.
Bassen på Apocalypticas “Farewell” er meget velopløst, og de forskellige lag af rytmebas høres tydeligt. På
“Worlds Collide” er mellemtonen meget detaljeret, fingeranslag høres tydeligt, og nummeret timer generelt godt. Bækkenerne ringer flot ud og der er godt med optagerum uden at det bliver for meget.
Grundbeatet sidder spot on på Dire Striats “Sultans of Swing”, sangstemmen bliver gengivet med ro. Og selvom diskanten på bækkenerne har en tydelig og korrekt metalklang, så bliver det aldrig irriterende at høre på. Dynamikken er der ikke så meget at udsætte på.
Som både forstærker og DAC er HDVD800 ganske god. Det gælder også HD800, omend der ved kritisk lytning viser sig en svag lys tendens på begge. Prisen er langt over 20.000,- for hele sættet, men så har man også en solid pakke. Så må man tage snakken med konen om det er penge, der er godt givet ud...
Pris: 13.900,-
Specifications
Dimensions
(W x H x D): approx. 216 mm x 55 mm x 324 mm
Frequency response: 0.3 Hz to 100 kHz (-3 dB)
THD, total harmonic distortion: < -110 dB (1 kHz / maximum gain)
Weight: 2,2 Kg
Audio input
Analogue input XLR-3 : Max. input voltage 20 dBV / Input impedance 10 kOhm
Analogue input RCA: Max. input voltage (eff) 14 dBV / Input impedance 10 kOhm
Digital SPDIF (RCA): Max. sampling frequency 192 kHz /AES3-compatible) / Max. resolution 24 bit
Digital SPDIF (TosLink): Max. sampling frequency: 192 kHz (AES3-compatible) Max. resolution: 24 bit
Digital AES/EBU (XLR-3): Max. sampling frequency: 192 kHz (AES3-compatible) / Max. resolution: 24 bit
USB (USB-B) USB standard: USB 2.0 / USB 3.0 USB audio class: USB Audio 2.0
Power consumption: 9 W
Input voltage range: 100-240 V AC / 50-60 Hz
For yderligere information, kontakt
Sennheiser Danmark
http://da-dk.sennheiser.com/