Stor lyd i små rum - vi ligger ud med den første af en lang række anmeldelser af produkter der gør sig godt i mindre rum - vi starter med den aktive LSR308 monitor fra JBL
JBL’s LSR 308 er rettet mod studiebrug, men kan den bruges i en almindelig dansk stue?
LSR 308 serien er en kompakt og aktiv studiehøjttaler. Vi har tidligere anmeldt dens lillebror, 305, som desktop/computerhøjttaler med et ganske hæderligt resultat.
3XX serien er baseret på en blanding af den store gulvhøjttaler M2, der er en fullsize og fullrange gulvhøjttaler til studiebrug og så den mere traditionelle LSR serie. 3XX serien er et forsøg på at bringe samme lydidealer ned i en aktiv og mere pladsvenlig udgave, der kan betales af folk med et begrænset budget, eller til dem som ikke ønsker at være bundet af lange kabeltræk.
Selve kabinettet er i MDF, og med en frontskal i ABS plast hvor den diskrete hvide LED er placeret der indikerer om den er tændt eller slukket. Der er en 1” softdome-diskant i vævet kompositmateriale med neodynium magnetsystem. Bassen er en 8” long throw i ukendt materiale. Selve enheden er dog i en type plastmateriale. Diskanten er udstyret med en lidt besynderligt udformet “image control” waveguide, der skulle hjælpe på stereoperspektiv og spredning. Hver enhed er udstyret med sin egen 56 watts klasse-D-forstærker. Da én af Harman-gruppens andre selskaber også laver klasse-D-forstærkere må det antages, at det er herfra at modulerne kommer. Højttaleren tillader dog ikke, at man kan skille den ad og få verificeret dette. Bagsiden er udstyret med en basport med to flares (den afrundning der forhindrer portstøj i en basrefleksport).
Bagsiden har et jackstik og en XLR-indgang. Indgangsfølsomheden kan reguleres til enten -10 dB eller +4dB via en kontakt. Herudover er der indgang til strømkabel, tænd/sluk, volumenkontrol og så diskant- og basregulering. Begge kan indstilles til -2,0dB eller +2dB.
Toe-in og spredning er ganske nem, selv med højeste indstilling af følsomhed er der ingen støj at spore i højttalerne, og reklamerne (der ellers er meget massive) virker umiddelbart til ikke at være helt løgn.
Som noget lidt usædvanligt kommer højttaleren præ-tilspillet, og har fået 100 timers spilletid for at sikre at man får elimineret eventuelle mandagsmodeller inden produktet lander hos slutbrugeren.
Yderst fornuftig. Lad os se noget mere af det!
Lyden.
Som et godt kvalitetstegn holder LSR308 opløsning og dynamik uanset niveau. Spredningen og stereoperspektivet er bredt og dybt, og er (med hifi-ører) på et ganske højt niveau, især når man tager i betragtning at LSR 308 koster kr. 4300,- for et sæt.
Buena Vista Social Clubs “Candela” har perspektivet hævet en smule horisontalt, men giver en fantastisk opløsning der ikke før er oplevet i prisklassen. Optagerummet omkring instrumenterne er virkelig godt gengivet og energien fra stemmegengivelsen gør det, sammen med opløsningen, til en meget realistisk gengivelse af denne cubanske klassiker.
“Like the 309” fra Johnny Cash er ligeledes enormt detaljeret og velopløst Selv den mindste smule luft der undslipper læberne opfanges af mikrofonen og gengives dynamisk og energisk. Men uanset hvor godt guitaren timer og hvor ægte ru, hæs og tør stemmen er, så kan det ikke skjules at der mangler den sidste smule metalklang på guitargengivelsen. Til prisen er der dog ikke noget at udsætte. Tværtimod. Det er langt over forventet niveau.
JoJa Wendts “Cis-moll prelude” har meget smæk på nedre mellemtone, er ekstremt velopløst, og ethvert fingeranslag på kontrabassen kan tydeligt høres. Klaveret svinger fantastisk med trommerne, og begge dele får lov at åbne op for herlighederne - igennem den velopløste diskant. Lydbilledet er stort og dybt, men det er scenen som der bliver spillet på i optagelsen også. Har man set koncert dvd'en som cd'en er baseret på, vil man blive imponeret over hvor præcist instrumenterne står ift. virkeligheden.
Mikrodynamikken og detaljeniveauet er ganske imponerende i diskanten på Agnes Obels “Riverside”, og ikke mindst hele nummerets opløsning og dynamik. Man oplever det samme på Dave Brubecks “Blue Rondo à la Turk” hvor opløsning, overtonegengivelse og realisme, i øvre mellemtone og diskant grundet sin højdetaljerede luftighed, er i særklasse. I særdeleshed med prisen på højttaleren in mente.
“Hanuman” fra Rodrigo y Gabriela er meget dynamisk. Der er godt med attack på mellemtonen, og dynamikken på de klap der er på guitarkassen der udgør basgrundrytmen, er rigtigt gode. Opløsningen er også ganske høj.
Der er fast bas med pump på Michael Jacksons “Beat it”. Mellemtonen er præcis og sidder lige i skabet, mens en luftig og meget velopløst diskant kendetegner hele foretagendet. Selv med en dyr Northstar DAC på kan LSR 308 også være med, og kan på dette nummer vise de dybdedifferentierede korstemmer som DAC'en er i stand til at trylle frem.
Infected Mushrooms “Albibeno” er massiv og hårdtslående i bassen, den er rigeligt fyldig og komplementerer den rene og klare mellemtone perfekt, samtidigt med at diskantens mange detaljer giver hjernen noget at arbejde med. Vidste man ikke bedre, kunne man godt blive i tvivl om hvorvidt der ikke lå en en 2x12" subwoofer gemt et sted...
Med Rammsteins ”Keine Lust” er gengivelsen fin nuanceret. Instrumentadskillelsen kan der heller ikke klages over, men skruer man for alvor op – ja, så mister LSR308 til sidst kontrollen i bunden, men så dybt som den tilsyneladende går, så er det også acceptabelt med så små basenheder. Uanset hvor godt og billigt man kan lave en højttaler, kan man dog ikke bøje naturlovene...
Lumsk “Dunker” er meget fyldig, men dog samtidig med en stram gengivelse med masser af dynamik og hul igennem i både mellemtone og med en transparent top. Bassen er særdeles nuanceret og detaljeret, men bevarer samtidigt en stenhård karakter.
Aat i alt
Selvom finishen kan virke en smule plasticagtig, får man ganske enkelt vanvittigt meget for pengene. LSR 308 leverer den fulde oplevelse til en brøkdel af prisen. Den er kompakt, aktiv og kan let tilpasses det rum den skal spille i. Til kr. 4200,- for et sæt tør jeg godt udråbe den til årets køb.
Pris: 4200,-
Importør:
Lydrommet
www.lydrommet.dk
Specifikationer
Frequency Range 37Hz - 24khz
Max Peak SPL 112 dB SPL C-Weighted
Max Peak Input +23 dBu
LF Driver Size 203 mm (8")
HF Driver Size 25 mm (1")
LF Driver Power Amp 56 W Class D
HF Driver Power Amp 56 W Class D
LF Trim Control +2 dB, 0, -2 dB
HF Trim Control +2 dB, 0, -2 dB
Input Types 1 x XLR, 1 x TRS Balanced
AC Input Voltage 100-240 VAC +/- 10% 50/60 Hz
Dimensions (H x W x D) 419 mm x 254 mm x 308 mm
(16.5 in x 10 in x 12.1 in)
Weight 8.6 kg (18.9 lbs)