Musical Fidelity V90-DAC

Årets køb..

Musical Fidelity er nok mest kendt for forstærkere i mellemhifi segmentet, så det var lidt af en overraskelse da MF lancerede en serie af kompakte produkter med en meget konkurrencedygtig pris under navnet V90. Der er kommet en opdatering af disse, og det er V90-DAC vi har kigget nærmere på.

Kabinettet er lille, og ikke umiddelbart til at åbne uden at ødelægge det. Der er ikke meget information omkring indmaden, men efter lidt research tyder det på, at der på trods af en pris på kr. 1999,- er der en Burr Brown PCM 1795, der er mest kendt for at blive benyttet i mellem og highend DAC’s, og skulle have gode tolerance overfor jitter. Der skulle desuden være tale om et Texas Instruments TAS1020B USB interface. Der synes dog ikke at være enighed omkring specifikationerne, godt nok er 1795’eren en 32-bit DAC chip, men hos mange forhandlere opgives der kun 24 bit.

Inputs består af en 32/192 coaxial port, to 32/96 optiske indgange og en 24/96 USB-indgang. Selvom at specifikationerne siger 32-bit, og DAC’en understøtter dette, så tyder producenternes oplysninger dog på, at der kun understøttes op til 24 bit PCM stereolyd. Der er en enkelt stereoudgang (RCA), og fronten har to kontakter; én til tænd/sluk, og én til at vælge indgange.

Kvaliteten er ok til pengene uden at imponere. Den tilhørende 12V strømforsyning kan sikkert forbedres hvis man ønsker det. Testen er dog udført med standardforsyningen der hører med.

Installation og tilslutning foregår nemt og smertefrit.

Lyden...

Lad det være sagt med det samme: V90 overrasker positivt. Der spilles med hul igennem, åbenhed, opløsning og dynamik, der ellers ikke høres så langt ned i prisklasserne. Under testen var der rådighed over en lang række DAC’s på markedet i en del prisklasser over.

På Santanas ”Black Magic Woman” overraskes man over detaljeniveauet i guitaren, transparensen i diskanten, og ikke mindst lydbilledets bredde, dybde, og evnen til at spille ud af højttaleren.

Lumsk "Dunker" har et stort, velopløst og flot lydbillede; den smukke sangstemme står pænt centreret i midten, en lille smule tættere på lytteren end ellers, og er ellers en del af en god og større helhed. Skal man absolut være negativ, så kunne der være lidt mere metalklang på bækkenanslagene i baggrunden på overgangsstykkerne, og stemmen kunne godt have de sidste små mikrodetaljer med, men her er vi også nede og kigge efter den berømte nål i høstakken.

På AC/DC's "Let me put my love in to you” er der en god sammenhæng; guitaren er åben og letflydende, endda en smule mere end mellemtonen, der ikke er helt lige så åben. Bassen er fint detaljeret og nuanceret, og stortromme og lilletrommeanslagsekko høres fint, dog savnes den sidste metalklang på bækkenanslag og guitarsolo.

Det er millimeter der skiller V90 fra den mere end 3 gange så dyre Teac UD 501 med 1795 chippen i dobbeltkonfiguration. UD 501 er lidt mere klar i nedre mellemtone, og sangstemmen på Michael Jacksons ”Beat It” står en anelse mere ren og tydelig. Men det er ret små marginaler vi er ude i. På John Williams' klassiker ”The Imperial March” virker diskanten og blæserne som om, at der er en smule mere ro i gengivelsen på UD501. Dog er det konstant skiften frem og tilbage der afslører forskellen - ikke almindelig lytning. Og så absolut en god og bundsolid gengivelse. I mellemtonen er gengivelsen den samme historie; det er de bitte små detaljer der giver den dyrere 501 sejren. Eksempelvis den bedre og mere tydelige mandsstemmegengivelse på de bageste pladser i koret på Lumsk nummeret ”Trolltind”, eller den smule bedre dynamik på lilletrommeanslagene der er en smule bedre opløst og tydelige. Men igen - minimale detaljer.

Dire Straits ”Sultans of Swing” er bækkenanslagene fine og velopløste. Stemmen mangler lige at blive strammet det sidste op, men ellers en eksemplarisk gengivelse der timer fremragende, og viser en stor evne til mikrodynamik og instrumentadskillelse. Bassen er stram og præcis, men dog en smule mere end mellemtonen der ikke leverer helt samme niveau. Igen vanvittigt imponerende for et produkt til 2000 kroner.

Joja Wendts Cis-Moll Prelude har en imponerende detaljering og opløsning, dog aner man at de højere toner på kontrabassen ikke er så lige godt defineret som de dybe. Klaveranslagene går rent og åbent igennem, dog med mere åbenhed i diskanten end i nedre mellmetone, men vi er stadig ude i noget de fleste næppe vil bide mærke i eller bekymre sig som, for nummeret fremstår som det er; utroligt sammenhængende, og med en masse groove og swing.

Mobb Deeps "Shook Ones part II" går igennem med en uhyggelig realisme. De overstyrede stemmekontroller står i skærende kontrast til backingbeatet, og livstrætheden hos de unge mennesker går rent igennem! Usikkerheden og den sociale arv nærmest drypper ned af væggen, mens nummeret spiller med en imponerende rumgengivelse og nærhed. Vokalen står næsten helt oppe i ansigtet på lytteren, og det bliver det tætteste man kommer det amerikanske bandemiljø uden at skulle gå bevæbnet rundt i Queens' gader.

Micahel Jacksons “Beat It” er lidt fersk og med stemmen skubbet lidt ekstra foran, men nummeret timer godt. Der er smæk på i mellemtonen og bassen, og lydbilledet er stort og bredt. Den sidste transperans og opløsning udebliver dog.
Police’ “Roxanne” i SACD-udgave har en meget velartikuleret bas, stemmen kommer skarpt igennem, og alle de små detaljer er med; bækkenanslag, lilletromme, fingrene på basstrengen, og naturligvis det meget karakteristiske guitarriff.

Lisa Ekdahls “Papillas Samba” er en lidt fersk, men utrolig detaljerig og velopløst omgang. Den lille sangalf står lidt for langt fremme i lydbilledet og lyder næsten om at læberne er lige ved at røre mikrofonen, men guitaroptagelsen er fantastisk. Alle små mikrodetaljer, efterringningerne af ekkoet fra guitaren kommer med, og er med til at give en fuldendt illusion af, at der er en guitarspiller til stede i stuen.

Den virkeligt gode, letflydende og velopløste gengivelse af Buena Vista Social Clubs “Chan Chan” kulminerer på B-stykket hvor blæserne, og den efterfølgende guitarsolo, gengives med en ganske imponerende naturlighed, dynamik og realisme, uden at noget instrument overstyrer eller stjæler fokus.

“Hanuman” fra Rodrigo y Gabriela giver den fuldendte illusion. Ekko og efterklang på guitarkasseanslag er realistiske, oplsøningen og dynamikken, og ikke mindst anslagsenergien, er i top, og lydbilledet er stort og bredt men samtidigt urokkeligt.

Dave Brubecks “Blue Rondo à la Turk” er et rent overflødighedshorn af over- og undertoner, smukke udklingnigner, mikrodtaljer og en realisme i lydbilledet man desværre ikke altid får med. Hvert instrument får plads og høres tydeligt, men samtidigt er timingen og samspillet suverænt.

Samlet set...
Og hvad mangler der så for at lammetæve alle highend-DAC's? Der mangler noget ro i gengivelsen. Dette påstås, af kendere, at kunne forbedres med en liniær strømforsyning. Vi nåede desværre ikke at få en sådan lavet færdig inden produktet skulle sendes tilbage. Bas og nedre mellemtone kunne godt bruge den sidste definition, og den øvre mellemtone kunne godt bruge den sidste skarphed og præcision,  og diskanten måtte gerne have det sidste niveau af korrekt udklingning og metal-gengivelse. Når det er sagt, så spillede V90 næsten lige op med produkter til det tredobbelte i testperioden. Og til en pris på kun 2000 kroner er vi dybt imponerede over, hvor langt man kan komme. Det er sjældent at man kommer forbi et produkt der leverer så meget ydelse per krone - V90 får derfor den absolut sol-varmeste anbefaling herfra.

Pris: 1999,-

Jitter: <12 picoseconds peak to peak
 THD(+ noise): <0.004% 20Hz to 20 kHz