Den hollandske DAC producent har begået en klasse A hovedtelefonforstærker, leverer på samme niveau som firmaets DAC's?
Hollandske Metrum Acoustics er mest kendt for NOS DAC’s som vi også har haft testet og som vi var rigtigt glade for. De er nu kommet med en hovedtelefonforstærker, og den skulle naturligvis prøves.
Metrum er ikke de store tilhængere af komplicerede moderniteter. Forstærkeren er derfor i samme halv-størrelse kabinet som deres Octave mk II DAC. Der er hovedtelefonudgang og volumenkontrol samt indgangsvælger. Bagsiden byder på en følsomhedsvælger, to inputs, og (ganske genialt) også et sæt udgangsterminaler der tillader signalet at gå videre til et andet anlæg. Enkelt men effektivt.
Det oplyses, at forstærkeren kører i ren klasse A uden negativ feedback. Der benyttes to FET-transistorer og en step-up transformer. Der kan benyttes op til 600 Ohms hovedtelefoner. Forvrængningen svinger fra 0,01 % THD ved 600 Ohm (6 volt udgangsspænding), og op til 0,5% THD ved 33 Ohm (op til 2 volts udgangsspænding). Signal/støjforhold ligger på ganske acceptable 120 dB. Beskyttelseskredsløbet giver en mindre forsinkelse når der tændes, men intet der er unormalt.
Tilslutning foregår så enkelt som det nu kan lade sig gøre, og produktet er både anonymt og samtidigt i et diskret industrielt design. Volumenkontrollen giver en god fysisk modstand der gør det muligt at indstille volumen ganske nøjagtigt. Forstærkningen opleves som særdeles kraftig.
Der var desværre ikke adgang til den rigtige størrelse værktøj under testen og dermed adgang til at skille Aurix ad, men internettet er fyldt op med billeder der kraftigt indikerer at producenten taler sandt omkring opbygning og komponentvalget.
Der blev benyttet en lang række forskellige typer af hovedtelefoner fra forskellige producenter, herunder både on-over- og inears fra ADL, Sennheiser, AKG, Audio Technica og B&O.
Ved relativt letdrevne hovedtelefoner som Grados RS2, skal man ikke skrue mere end op til kl. 9 position for at spille meget højt, mens man næsten skal op på en kl. 1 position med et sæt AKG Q701 for at opnå samme effekt. Forstærkeren løb dog på intet tidspunkt tør for kræfter.
Aurix forstærkeren er afprøvet sammen med flere DAC’s, dog primært Metrums egen Octave Mk II.
Rent æstetisk er Aurix meget diskret, men giver stadig en god kvalitetsfornemmelse grundet sin solide konstruktion - men den vinder ingen priser for moderne og smart design. Og sådan kan vi lide det.
Lyd...
Noget af det første der bemærkes er den gode 3D-effekt, og en god fyldig lyd med transparens, dog uden at blive mørk eller ulden.
På Albertes ”Du elsker bedre” er bassen er tydelig men uden at blive mørk. Og Albertes stemme har sin genkendelige lyse klang. Spillestilen er åben og detaljeret og ganske dynamisk.
Der er god dynamik og punch på Lulu's ”The Man with the Golden Gun”. Guitaren har sin rigtige metalklang. Blæserne står pænt og har en autentisk "horngjalden". Instrumenterne er fint separeret, og diskanten i stemmen har sit eget selvstændige optagerum, som den slags nu kan have på en studieoptagelse. Optagelsen er dog en lille smule tyk i bunden, og får en fyldig og lidt mørk karakter.
Aurix spiller med stort overskud og ro, på samme måde som en kraftig effektforstærker.
Det er en enormt detaljeret stortromme med fin udklingning af bassen på Dave Brubecks ”Take Five”. Bækkenlyden får ligeledes lov at stå i fuldt flor hele nummeret igennem. Diskanten er transparent, overgangen til mellemtonen flydende naturlig, og selv den dybeste bas ligger solidt, men sammenhængende, med resten og holder grundbeatet. Opløsningen og detaljeringsgraden er meget høj, og man kan med lidt held høre nogle af de svage efternølende lilletrommeanslag, som normalt ikke kommer med ved en uheldig forstærker/DAC combo.
Aurix'en er gennemført liniær og meget velopløst på 24bit udgaven af Metallicas ”Ride the Lightning” album. Her kan Aurix fremtrylle små detaljer, små anslag, som ellers ikke høres. Spillestilen er en lille smule distancerende.
Michael Jacksons ”Beat It” er fint opløst og fint dynamisk, detaljerne og stemmerne og det intakte optagerum på hver af korstemmerne, der stadig formår at blive som en del af helheden, er ganske imponerende.
Der er hug på i Valery Gergievs udgave af Verdis Requiem i Dies Irae. Det hele synes at komme flot med, og især diskant-differentieringen lykkes til fulde. Paukere, og andet godt, bliver nu også ganske tilfredsstillende gengivet som det skal.
Aurix har en god evne til at træde i baggrunden. Hovedtelefonenes egen karakteristik træder ekstra meget i kraft, uanset om det er en ekstra direkte, åben eller tonal signatur.
Pink Floyds ”Marooned” er både meget ren og dynamisk, og især metalklang på bækken og guitar er ganske imponerende.
På Buena Vista Social Clubs ”Chan Chan” gengives bassen meget nuanceret. Optagerummet ligeledes. Og basgangen får lov at være fysisk og underliggende som en integreret og bærende part af musikken. Den indgår med sin opløsning og detaljering smukt i helheden med en gennemført dynamisk og mikrodynamisk gengivelse. Især de ekstra markerede anslag, lidt over 2 minutter henne i nummeret, er virkeligt troværdigt og realistisk gengivet med den fylde og anslagsenergi de fortjener.
Toppen er en anelse mere åben end mellemtonen og bassen; hvilket gør, at man nemt kan tro, at Aurix spiller lyst, men bruger man mange forskellige hovedtelefoner vil man kunne høre at differencen er et spørgsmål om hvor meget eller lidt åbenhed der er i hvert frekvensområde, og ikke så meget et spørgsmål om decideret tonal ændring.
Samlet karakter...
En god hovedtelefonforstærker som Aurix laver ikke om på din hovedtelefon, den tilføjer det sidste og sørger for at du hører alle detaljer. Og det gør Aurix til UG.
Specifikationer:
Working principle: Class A amplifier by using step-up transformer.
Applicable headphones: 16 Ohms impedance or higher.
Power supply: Max 30 VA . Standby less than 3 VA
Voltage rating: 110/115V AC or 220/230 V AC 60/50Hz
Inputs: 2x line level inputs
Outputs: 1x loop back function on back panel.
1x headphone connection on front panel.
Output voltage: 2 Volts RMS to 16 Ohms
2,5 Volts RMS to 30 Ohms
6,5 Volt RMS to 600 Ohms
Frequency range: 5Hz to 60 kHz -3 dB.
Distortion: 0,01 % THD using 600 Ohm load max. output
0,5% THD using 16 Ohm load max. output
Noise: -120 dB related to 2 Volt RMS output
Output impedance: 3 Ohms
Size: WxHxD 190 x 60 x 245 mm
Weight: 2500 gram.
Subject to change without notice.
Pris: 7995,-
Importør: Mindtech A/S
For ydrligere information, kontakt
Mindtech
www.mindtech.dk
tlf: 23 88 80 95
email: mail@mindtech.dk