“Stor lyd i små rum” - Tiger i fåreklæder, highend til studenterpriser, en på alle måder stor højttaler i en lille indpakning.
Scansonic er ikke et navn der siger ret mange hifientusiaster noget - og med god ret. Dantax Radio, der ikke ligefrem er kendt for at spytte ret meget andet end billig budget-fi ud, har Scansonic som sub-brand. Så logisk nok er Scansonic en billig Kina-plast højttaler til 1200,- kroner.
Men sådan forholder det sig bare ikke...
Dantax ejer flere mærker. Ét af dem de opkøbte for nogle år siden var den danske highend producent Raidho. Raidhos varemærke har i mange år været deres hvide keramiske enheder og deres helt egen bånddiskant udviklet af Michael Børresen. Den kvikke læser vil her notere sig, at MB er Michael Børresens initialer, og det er ikke uden grund.
Kigger man nærmere på Scansonic MB-1 har den nemlig en slående lighed med Raidhos design og valg af enheder.
Diskanten kaldes MB Ribbon Tweeter, og er, ikke overraskende, en lukket bånddiskant med en sandwichmembran af Kapton og aluminium, og en 4,5” bas/mellemtone med kulfibermembran uden støvhætte. Begge ligner deres dyrere søskende fra Raidho en del, og forskellen på MB bånddiskanten og Raidhos FTT75-30-8 ditto er 0.001 gram. Det ligner kraftigt, at man har taget eksisterende Raidho-teknologi, og brugt lidt billigere materialer, men brugt samme værktøjer og maskiner, for derigennem at kunne lave en højttaler der ligner, og lyder, som Raidhos store modeller uden at være en decideret konkurrent.
Bunden er i fræset aluminium, og toppladen synes at være i kulfiber. Højttaleren lader sig desværre ikke lige skille ad, så den har ikke kunne skilles ad for at verificere indmaden og opbygningen, der dog iflg. producenten inkluderer en del intern afstivning. Delefilteret er et 2. ordens med en delefrekvens på 3500 hz, og en basrefleksport der sidder på fronten. Den er meget diskret, og udviste under testen ingen tegn på turbulens og portstøj. Der forefindes desværre ingen oplysninger på producentens side omkring hvilke komponenter, der ellers indgår i konstruktionen eller nærmere omkring delefilterkomponenter.
Det testede eksemplar var i en flot sort finish. Byggekvaliteten er der intet at udsætte på. Kvaliteten af terminalerne og samlinger er høj. Der er dog plastickapper på skruerne så de ikke kan skilles ad. Terminalerne ligner meget WBT. Dette nævnes dog ikke direkte i specifikationerne.
Den er ikke voldsomt stor, og yderst diskret i matsort finish. De lidt over 6 kilo gør den desuden i stand til at fungere som skrivebordshøjttaler eller PC-højttalere, hvis man nu lige synes, at man skal bruge lige så mange penge på PC-lyd som selve PCen...
Lyden
Lydbilledet er meget præcist defineret i alle planer, men sætter dog krav til placering og toe-in. Med en basrefleksport foran giver det dog også visse fordele, og højttaleren kan stadig placeres overraskende tæt på bag- og sidevægge.
Apocalypticas ”Grace” giver et klippefast, men meget luftigt lydbillede. Især diskantens detaljeniveau og opløsning er imponerende. Bunden er der uden at dominere, og overgangen i lydbilledet er let og flydende.
2L udgaven af Mozarts violinkoncert i D dur, K 218 Allegro, med Marianne Thorsen som vokal, er en åbenbaring uden lige for dem med en DSD DAC, men også for folk med et sæt MB-1. Den åbenhed og opløsning der er i diskant og øvre mellemtone, realismeniveauet af violinerne er ikke tidligere hørt i denne prisklasse. Tager man og prøver igen med Englegårdkvartettens udgave af Haydns op 76, no. 5- Finale- Presto, så er det ikke overraskende den samme oplevelse. Den måde energien kommer ud af højttalerne på, kombineret med en enormt detaljeret og realistisk diskantoplevelse er imponerende. Ethvert anslag på bas og violin er gengivet med den rigtige nuancering af hårdhed og blødhed, og transientkvaliteten er i top, også i bassen.
Rammsteins ”Seeman” fremstår med en, for prisklassen, uhørt ren og detaljeret diskant. Opløsningen afslører hver en læbelyd eller efterringning på hihatten, og det fortsætter hele vejen ned i registret. Især diskanten er meget differentieret i sit udtryk. På Rage Against the Machines "Bulls on Parade" formår MB-1 tydeligt at lade denne indspilning komme til live med den meget specielle lyd der gennemsyrer pladen hvor guitaren er meget åben, mens sangstemmen er lavet meget indelukket. Et meget typisk træk for netop dette band. Sammenlagt er lyden meget sammenhængende og homogen, og man glemmer næsten at det er to meget forskellige typer enheder der er sat til at spille sammen.
Hifiklassikeren ”Money” fra Pink Floyd gengives med en rigtigt god fornemmelse af dybbas - og stramhed - i samme gengivelse, omend man naturligvis ikke får decideret dybbas fra så små enheder. Men illusionen er der. Bassen er desuden meget nuanceret, velafbalanceret og, ikke mindst, præcis.
Konklusion
MB-1 er en uhyggeligt svær højttaler at beskrive, for udover den helt fysiske begrænsning, grundet basenhedens lille størrelse, så er der ikke rigtigt noget den gør forkert eller afvigende. Basenehden stopper fint, der er ingen efterringninger; samspillet mellem enhederne er upåklageligt, frekvensgengivelsen rimeligt linær, diskant og mellemtone er åben og velopløst, og samtidigt fint dynamisk. I det hele taget er det rigtigt svært at sige noget negativt om denne højttaler...så det vil vi lade være med.
Scansonic MB-1 et af de få produkter der er uhyggeligt anbefalelsesværdigt, og stort set uden konkurrence i til prisen.
Pris: 11.999
Scansonic MB-1 specifikationer:
Size: (WxHxD) 178 x 312 x 286 mm
Weight: 6,1 kg
Freq. response: 50 Hz - 40 kHz
Impedance: > 6 ohm
Crossover: 3.5 kHz 2. order acoustic slope
Enclosure: Curved, heavily braced, ventilated box design with front loaded port
Drive units: 1 sealed ribbon tweeter with kapton/aluminum sandwich membrane!
1 carbon coned 4,5” bass/mid driver with overhung magnet system
Finish: Black-silk or White-silk
Amplification: We recommend high quality amplifiers >50W
For yderligere information, kontakt producenten
Dantax Radio
Bransagervej 15
9490 Pandrup
Denmark
Tel. +45 98 24 76 77
Sales@dantaxradio.dk
www.dantaxradio.dk