Stor lyd i små rum - Vi har prøvet japansk forstærker med DAC og CD-drev i miniformat og til minipris.
Olasonic laves af Towa Electronics, og er hjertebarn af Yoshinori Yamamoto, der tidligere har siddet som chef for Sonys Home Audio-afdeling. Alle produkter er i støbt aluminiumshus, og fylder ikke mere end en håndfuld stakkede CD’er. Produkterne er alle minimale i størrelse; efter Olasonics udsagn miljøvenligt fremstillet, og er bevidst sat i et prissegment hvor de gerne skulle kunne give konkurrenterne baghjul. Produkterne markedsføres primært i USA og Japan.
Priserne på de testede komponenter ligger på kr. 3925,- for UA1, mens at CD1 står til kr 3750,-.
Der er også en DAC, og snart stereo og monoeffektforstærkere i serien. De vil dog blive en anelse billigere iflg. importøren.
Nano CD-1
Til brug sammen med transporten stillede importøren et ganske passende kabel, Oyaide DST-75R coaxialkabel, til rådighed til den enorme pris af 490,- kroner for 0,7 meter. Kablet er ganske neutralt i både udseende og lyd, og fungerede ganske fremragende til formålet.
Der er tale om en helt klassisk CD transport. Der er således spole-, pause- og startknapper på fronten, og to digitale udgange bagpå, hhv. coaxialt og optisk. Lidt usædvanligt understøttes der også SACD skiver. Der benyttes en ekstern strømforsyning og en lille knap bagpå giver mulighed for at opkonvertere signalet til 88.2 kHz eller 96kHz. Herudover er der et lille diskret, men let læsbart display, og ikke mindst fire meget solide gummifødder under kabinettet. Der medfølger en fiks lille fjernbetjening til at betjene det hele med.
Selve kabinettet er 15 cm på hver led, og ca 4 cm i højden. Vægten er ikke meget over et kilo. Kompakt er vist det rette ord. Kvaliteten er overraskende høj for et produkt i denne prisklasse. Det er lækkert lavet, og det ligger langt over den plasticfinish man normalt ville forvente af et produkt til under 4000 kroner og i en så kompakt form.
Og hvordan lyder sådan en transport så? Svaret er ret enkelt - ret fornuftigt. En CD transport skulle jo helst ikke lyde af noget, eller farve lyden, men der kan stadig være en forskel, primært resulterende i hvor meget støj og uro, eller fravær af samme der kan høres. Herudover vil der også være en hørbar fordel eller ulempe i drevets evne til at sikre en overførsel af det digitale signal til udgangsterminalerne.
Nano CD-1 virker upåklageligt på alle måder, der er stort set ingen ekstra støj at spore, og eneste klage...der ikke er helt samme lave støjgulv, også kendt som “sort baggrund”, som på dyre highend drev. Men til prisen er der ikke rigtigt noget at klage over. De ekstra spolefunktioner fungerer fint, drevet er ganske støjfrit, og opkonvertering giver også en lille smule forbedring i lyden.
Specifikationer:
Nano CD1
Pris: kr. 3750,-
Specifikationer
Supported media CD layer CD, CD-R, CD-RW, SACD Hybrid
Audio format CD-DA
Digital output terminal COAXIAL (RCA), OPTICAL (square)
Output sampling rate 44.1kHz / 88.2kHz / 96kHz
Power AC100V - 240V (AC power adapter used)
Power consumption About 5W CD playback
External dimensions 5.87" (W) × 1.30" (H) × 5.87" (D) (not including protrusions)
5.87" (W) × 1.54" (H) × 6.30" (D)
Weight 2.65 lbs (body only)
Warranty period 1 year
Accessories Wireless remote controller, AC power adapter, RCA coaxial digital cable
Nano UA-1
Forstærkeren har indbygget USB DAC, der fungerer uden driver eller anden fikumdik. Der er stereolinjeindgang, coaxial, optisk og USB indgang samt højttalerterminaler på bagsiden. Der kan gengives 24/192 på coaxial og optisk, samt 24/96 på USB. Højttalerterminalerne er ikke nævnt med navn, men det ligner noget ganske fornuftigt, rent kvalitetsmæssigt, og føles ganske solidt. Som med CD-1 er kabinettet lavet temmelig lækkert. Rent kvalitetsmæssigt bliver man ikke skuffet. Designet og formerne holder sig stringent til de samme 15x15 cencimeter og 4 cm i højden.
Fronten byder på tænd/slukknap, indgangsvælger og en volumenregulering til hovedtelefonudgangen. Kvaliteten af volumenkontrollen er i samme forholdsvis høje standard som højttalerterminalerne.
Der er automatisk upsampling af alle signaler til 24bit/192kHz via en SRC-4392 fra Burr-Brown, og samme firma har leveret en PCM1792 DAC-chip.
Udgangstrinnet er en TPA3118 klasse D forstærker fra Texas Instruments der switcher ved 1.2 Mhz. Hovedtelefonudgangen får kraft fra Burr-Brown’s OPA2132 opamp i dobbeltkonfiguration.
Dette er koblet sammen med et såkaldt “SCDS" (Super Charged Drive System), hvor overskydende strøm fra USB porten bruges til at agere strømreserve for udgangstrinnet når der virkeligt skal trækkes igennem på de 2x13 watt i 8 Ohm.
Hele vejen igennem må oplysningsniveauet for så billigt et produkt siges at være ganske imponerende, og man har efter bedste evne forsøgt at fortælle detaljeret hvad man har puttet i kassen. Det kunne andre lære af.
Lyden af minimalisme
Der er forbavsende god dynamik ved lavt niveau. Lyden er dog lidt kold i signaturen. Det er ikke voldsomt, men nok til at man lægger mærke til det.
Lydbilledet er bredt, luftigt og let-til-bens, især hørbart på Lisa Ekdahls “Vem Vet” som også byder lytteren på en stemmegengivelse der er en smule fersk, og bassen savner noget definition i bunden. Mellemtonen måtte gerne være lidt mere fremtrædende.
Dire Straits “Sultans of Swing” har en fin og detaljeret gengivelse. Diskanten mangler den sidste luftighed og fintmaskethed der ikke er lige så god som hos den svenske alfeprinsesse. Den lidt ferske gengivelse gør at stemmen mangler den sidste pondus, men musikken flyder hurtigt og frit. Mellemtonen mangler i det hele taget noget slagkraft, og overtonerne mangler at hænge ved et kort øjeblik endnu. Men med tanke på forstærkerens pris er ydelsen mere end godkendt. For ikke-audiofile kan man dog sætte spørgsmålstegn ved, om det er noget man vil bemærke i hverdagen. Nuanceringerne ved guitarstrengene er dog fint med, og får lov til at leve deres eget liv da instrumentseparationen fremstår fint og fornøjeligt. Transientgengivelsen er slet ikke værst.
Apocalypticas “Worlds Collide” er dog en mere blandet oplevelse. Metalgengivelsen er der, hvis der ikke skrues for højt op. Detaljerne i diskanten og mellemtonen er der i de stille passager, men forsvinder igen når alle instrumenter kommer på. Og trods en rigtigt fint transientkontrol på stortrommen i de stille passager, så er det som om, at denne kontrol bliver væsentligt mindre jo flere instrumenter der kommer på. Lydbilledet mister ligeledes sin transparens i de mere krævende stykker. Det skal dog siges, at testhøjttalerne nok er lige tunge nok at drive for 2x13 watt.
Michael Jacksons “Beat It” er stadig en småkold fornøjelse med en mellemtone der lever et noget tilbagetrukket liv. Der er dog god timing, og bassen hænger på ingen måde bagud, men forstærkerne ligger på dette nummer klart og yder sit maksimale hele tiden. Separationen af stemmer, instrumenter og effekter er nu ganske fin.
Motorheads “Louie, Louie” har en god dyb stotrtrommegengivelse, og en dejlig beskidt vokal. Nummeret er meget enkelt og timer godt. Guitarstrengene kunne godt have haft lidt mere metallyd og den dybe del af guitargengivelsen kunne godt have været lidt mere fremtrædende.
Lumsk “Dunker” giver som på de andre numre en fin luftig diskant og en bas med god transient- gengivelse, men dog lidt mangler på det rent nuanceringsmæssige plan. Mellemtonen måtte gerne have haft noget mere slagkraft. Stemmen er fin og sprød, men en smule fersk.
Hovedtelefonudgangen har overraskende meget pondus og der er faktisk hul igennem. Gengivelsen er en smule fersk i lyden, og har ikke helt hestekræfter til at trække tungere hovedtelefoner, men hvis man ikke har tunge hifihovedtelefoner, er det intet problem..
Til under 4000 kroner pr. del kan man ikke forvente audiofil gengivelse, men man bliver nu alligevel positivt overrasket. Der er væsentligt mere pondus i, og forstærkeren er væsentligt mere detaljeret og velopløst end man umiddelbart skulle tro med den størrelse og til den pris - og så fylder det ikke mere end tre cd’er der er stablet.
Specifikationer
Nano UA1
Pris: 3925,-
Audio input USB (Type B), OPT (optical digital), COAX (coaxial digital), LINE (analog / 3.5mm stereo mini)
Audio format USB: 96kHz/24bit (linear PCM)
OPT, COAX: 192kHz/24bit (linear PCM)
USB connection environment OS9.1 / OS X10.1 or later Mac
Windows XP / Vista / 7/8
Speaker output 26W +26 W (4 Ohm) (dynamic power)
13W +13 W (8 Ohm) (dynamic power)
Headphone output 54mW +54 mW (300 Ohm), 3.5mm stereo mini-jack
Amplifier system SCDS (Super Charged Drive System) system
Frequency characteristic 5Hz - 80,000 Hz (1W output)
Power AC100V - 240V (AC power adapter used)
Power consumption About 5W silent state, about 20W at maximum output
External dimensions 5.87" (W) × 1.30" (H) × 5.87" (D) (not including protrusions)
5.87" (W) × 1.54" (H) × 6.89" (D)
Weight 1.96 lbs (body only amplifier)
Warranty period 1 year
Accessories Remote control, AC power adapter, USB cable
For yderligere information, kontakt importøren
Exotic Audio
Willemoesgade 14
2100 København Ø
www.exoticaudio.dk
info@exoticaudio.dk
TLF: 35112770