Bryston Middle-T
Af: Kim Olsen - 15/10-2017
Bryston viser talent inden for højttalerkonstruktion
Canadiske Bryston er herhjemme nok mest kendt for deres elektronik, men de har en overraskende stor portefølge af højttalere i forskellige prisklasser. Middle T som vi her har testet ligger sig midt i sortimentet med en sætpris på Kr. 52.995,-
Rent æstetisk er det en meget diskret konstruktion med rene, lige linjer. Enhederne i sig selv har et meget rent og trimmet look, og det er en højttaler der bør kunne accepteres af enhver. Højttaleren findes som standard i fire træfinérudgaver, men findes også i et væld af lak-udgaver hvis man har lyst til det. Prisklassen taget i betragtning er det fint at køberen får et valg.
Selve kabinettet er ganske tykt, og frontbaffel tykkelsen er på halvanden tomme.
Enhederne er med undtagelse af diskanten i aluminium med keramikbelægning. Diskanten er i titanium, og de to 8” enheder går iflg. Brystons egne data ned til 33 Hz, dog ikke helt lineært som man kan se af den måling som Bryston har inkluderet i manualen. Det er ikke tit man ser det, men det er velkomment. Der er tale om en klassisk trevejs basreflekskonstruktion. Der er et ekstremt kraftigt gummiophæng, og der er tydeligt designet efter dynamik og højt vedvarende SPL.
Omend at det er et system med basport, så har man indsat nogle særdeles besynderlige, og kæmpestore flares der er tydeligt riflet for enden af disse, med det formål og eliminerer turbulens og portstøj af enhver art. Det giver samtidigt en god mulighed for at tage ordentligt fat i de 37 kg hver højttaler vejer. Der er nogle fine spikes på der kan indstilles i højde, og den kommer med små tynde jumper-bøjler.
På trods af at det ikke ligefrem er en lille højttaler, så virker den ikke så dominerende i rummet som frygtet.
Frekvensrespons er opgivet til 33 Hz – 22 kHz (+/- 3dB) ved en impedans på 4 Ohm nominelt. Med en følsomhed på 88 dB, og et max SPL på 112 dB kan man overveje om Brystons eget bud på “min. 10 watt forstærkerkraft” ikke er lige i underkanten.
Delefrekvensen er henholdsvist 160Hz og 2.3 kHz.
Højttaleren kan stilles forholdsvis tæt på bagvæggen inden for rimelighedens grænser. Lytterummet er ganske vist akustikreguleret i alle ender og kanter, men det var nu stadig muligt at stille højttaleren under en meter fra bagvæggen og opnå en imponerende dyb og stram bas.
Der er ikke så meget at sige, det ligner en højttaler, det lugter af højttaler, det er en højttaler.
Lyden
Der bliver spillet med en luftighed, eller rettere, et overskud i musikken der normalt skal betales rigtigt mange penge for. Gengivelsen er fast, præcis og enormt detaljeret, men uden at være kedelig og klinisk. Det gør det noget sjovere at anmelde sådan en højttaler, men det er næsten som om at gengivelsen slet ikke matcher det meget diskrete, næsten kedelige ydre.
Dizzy Mizz Lizzy’s “Forward in Reverse” album, navnligt numre som “Mindgasm” og “Phying Pharoh” er eminent godt gengivet, om det er med audiophile briller hvor man kigger på luftighed og metalkorrekthed i bækkengengivelsen, eller den lethed hvormed der bliver leget med tam-anslagene over den stenhårde men stadig nuancerede bas-linje, så er det en vinder.
Diskanten skal have ekstra plus for at være metalkorrekt uden at være decideret hård i sin gengivelse, der er smæk på i mellemtonen, og det man får serveret er særdeles åbent og livagtigt.
Michala Petris “Det var en lørdag aften” sammen med DR’s vokalensemble er enormt livagtigt, og meget fysisk i sit udtryk. Det handler ikke om lydtryk, men om energiomsætning i særligt diskant og øvre mellemtone, noget der for denne skribent er en af de ting der adskiller almindelige hifi og så highend-lyd.
Queens “I’m going slightly mad” byder på et lydbillede der er som mejslet i granit, og en bas der er hårdt som blikket hos en krigsveteran. Der er ingen slinger i valsen, om det er stortrommen og bassens dybe og faste rytmegang, eller de mange lag af små effekter der løber hen over lydbilledet, man føler at alt bliver orkestreret til perfektion af en pisk-svingende tysker. Dybden og transparensen i lydbilledet er generelt ganske imponerende.
Tam-anslagene er lidt et kapitel for sig selv på Dire Straits “Sultans of Swing”, de er enormt fysiske i deres udtryk, og vidner om den dynamik og slagkraft Middle T er i stand til at formidle. Stemmen står som den skal, og er nemt genkendelig, mens at instrument separationen igen er ganske finurlig, og det er en af få gengivelser hvor man kan høre en svag klangforskel på trommesættet og strengeinstrumenterne, som om at klangen ved trommesættet er svagt mere kølig end på de øvrige spor på nummeret.
ohnny Cash' “God is gonna cut you down” er enormt sammenhængende, med et meget bredt lydbillede, og en tilstedeværelse, ikke kun stemmen, men også i den gennemgående rytme der leveres af klappende hænder. Det er helt fysisk, og det giver en ekstra dimension på et i forvejen hårrejsende nummer.
Joja Wendst "Mit 88 Testen Um Die Welt” er en fornøjelse. En fornøjelse grundet dynamikken og detaljeniveauet, luftigheden, det overskud der spilles med, men også fordi at Middle T bare kan lidt ekstra, om det er mere bund på “Asturias” eller lige lidt flere detaljer på kontrabasanslagene når fingrene glider af strengen på “Cis-Moll Prelude”, så kan Middle T det.
Lumsk “Dunker” byder ikke kun på den for Middle T karakteristiske åbne mellemtone og faste, Marianergravsdybe bas, men også på en nænsom men korrekt stemmegengivelse hvor selv optagerummet får lov at komme til udtryk.
“Erik Oluf Andersen” fra John Mogensen er ligeledes en herlig gengivelsen, fast, homogen, på beatet, men med en stor åbenhed i hele frekvensspektret. Optagerummet er eksemplarisk med på alle instrumenter.
Alt i alt
Middle T er sådan en højttaler der kan spille det hele, Nils Lofgren, Rammstein, Rogrido Y Gabriela, Infected Mushroom, og gør det hele med samme indlevelse, realisme og fysiske tilstedeværelse hele vejen igennem.
Middle T gør ikke rigtigt noget forkert, et stort problem når man skal anmelde noget, så eh... Jo, skruerne til enhederne stikker vel rigeligt ud af fra kabinettet fordi… Nå ja, for at det er nemmere at skifte dem og servicere produktet.
Specifikationer:
Frequency Response: 33Hz to 22Khz (+/- 3dB)
Impedance: 4 Ohms (nominal)
Sensitivity: 88 dB SPL @ 1 meter @ 1 watt (anechoic)
Maximum SPL: 112 dB SPL @ 1 meter
Recommended Power: 10 watts to 250 watts RMS
Tweeter: Single 1.0"
Midrange: Single 5.25"
Woofer: Double 8.0"
Crossover: 160Hz and 2.3 kHz
Physical:
39.5” H x 10.5” W x 16.5” D
1000mm H x 267mm W x 410mm D
81 Ibs (37 kg)
Pris: 52.995,-
For yderligere information, kontakt importøren
HTP
www.htp.dk