Lille tung og helt sin egen
Audion er ikke det meste kendte Mærke herhjemme, men det lille firma der i Danmark
repræsenteres af importøren Blue Cat Audio har faktisk over over 30 år på bagen
som rørforstærkerudvikler og producent.
Audion er en udløber af Audio Innovations, og har en del år
på bagen,
Deres hjemmeside lugter som så mange andre mindre fabrikanters af at være lavet
lettere spartansk, omend at nyhedssektionen viser at den har været opdateret
for nogle måneder siden. Resten af siden mangler dog voldsomt meget, der er
både kosmetiske, brugermæssige og indholdsmæssige mangler, eksempelvis har man
ikke opdateret firmaets egen historie siden 2011.
Det er dog ganske normal for mindre firmaer, og bør faktisk ikke skræmme
potentielle købere væk, det er ofte folk der er virkeligt gode til teknik, men
absolut ikke evner IT og hjemmesidedesign, al energi lægges i elektronikken.
Navnet Audion er i øvrigt taget fra den første vidt udbredte trioderørtype som
kunne anvendes bredt til forstærkning.
Vi vil dog her forsøge at redegøre for firmaets lidt brogede historie som ikke
er helt konsistent på deres egen hjemmeside:
Audion International bliver grundlagt i 1986, og sender deres første forstærker
på gaden i 1987 af David Chessel og fik følgeskab af Erik Andersson 1990. Begge
havde tidligere havde været hos Audio Innovations. Produktfokus var highend til
mere spiselige priser. Primærproduktenre var trioderørforstærkere. Det var dog
først i 1992 at firmaet endelig slog igennemmed Silver Night monoblokke, og
Erik Andersson er stadig tilknyttet som udvikler.
Firmaet ejers dog i dag af Graeme Holland der har en IT baggrund, og skulle
ifølge dem selv har tilføjet teknologiske fremskridt i produkter der ellers er
mest kendt for at være teknologisk konservative.
Den første Silver Night bliver i øvrigt sendt på gaden i 1992, og det er derfor
ikke ligefrem et nyt design vi ser i dag.
Forstærkerens opbygning og økosystem er lidt mere kompliceret end som så.
Den testede udgave er “standard” udgaven til 28.599, dvs. at der ikke er
fjernbetjening, og der bydes på 2x7 watt klasse A fra to JJ300B rør.
Fjernbetjening kan i øvrigt tilkøbes. Den findes også i en ren effektudgave der
er 3000 kroner billigere. Forstækningen findes også som 2x25 Watt Push Pull,
eller 2x18 Watt Parrallel Single Ended, med og uden fjernbetjening, og hele tre
muligheder for opgradering: Insignia, Excelsior og Signature Reference. Prisen
ændrer sig drastisk, først til 50.899,-, så 61.399,- og så 255.399,-.
Importøren BlueCat Audio er noget bedre end Audion selv til at beskrive opgraderingerne:
Insignia:
Ved at upgradere til Insignia får du 100% komplet
sølvkabling gennem hele signalvejen, hvilket medføre en fantastisk
detaljeforskel i lyden og en behagelig og rolig lyd. Herudover bliver der også
brugt endnu bedre komponenter i signalvejen i form af SCR teflon/tin foil
signal kondensatorer og Tantalum modstande.”
Excelsior:
Med Excelsior får du præcis de samme egenskaber, som ved Insignia. Nu bare med
tilsætning af Teflon V-cap signal kondensatorer, 43 vejs trin dæmpere, sølvkablet
intern sammenkobling og Elna Cerafine kondensatorer til self-bias delen.”
Signature Reference:
Signature reference er en no compromise ultimativ upgrade! En upgrade, hvor det
simpelthen ikke kan gøres bedre. Det absolut bedste af det bedste! Her får du
fuldt ud sølv output transformere (primær og sekundær). 100% sølv hele vejen
gennem signalvejen (også jord). Sølv folie i olie signal kondensatorer, tunge
forsølvede RCA stik og bananstikstilslutning. Teflon/solid sølv rørbase. Alle
modstande er Tantalum og alle signalkabler er dobbelt isolerede i et 1mm og 6mm
konstant dielektrisk PTFE rør. Forbered dig på dit livs musikalske øjeblik!
Der er med andre ord rigeligt med muligheder hvis man gerne vil have samme
forstærker - men kraftigt opgraderet.
Designet er fra en svunden tid. Der er en stor volumenknap foran, og så en
række kontakter, disse synes dog at være forbundet i serie da man ikke kan
tænde for en indgang, uden at den foregående også er slået til. Kønt og moderne
er det ikke, men det er funktionelt.
Tændknappen er integreret med netbrønden og befinder sig bagpå, det er nok den
ringeste ide jeg længe har stødt på, særligt med en rørforstærker. Her kunne en
fjernbetjening være genial at købe med.
Det hele er lavet ret solidt, men det overrasker næppe. Der er fem indgange + tape, og så to sæt højttalerterminaler og en ground
lift-kontakt.
Lyden
Selvom at de standardrør der hører med ikke ligefrem er noget der sprænger
budgettet, så er lyden nu stadig særdeles hæderlig, og man kan med stor fordel
have dem liggende som reserve og så investere i nogle væsentligt bedre. Det er
300B rør fra slovakiske JJ Electronic der som standard sidder i.
Det er en forstærker der trods sit ophav ikke smider
så meget varme og afrunding på lyden at det farver indspilningerne alt for
meget og uden at prisen eksploderer. Dermed ikke sagt at der ikke er
farvning og “rørglød”, men lyden er ikke sovset ind i egenlyd som man ofte kan
opleve på helt billige rørforstærkere.
Der er overraskende stram bas
på Infected Mushrooms
“Albibeno”,
og mellemtonen er ligeledes ganske hård og præcis, men stadig med et stort og
luftigt lydbillede på dette formidable elektroniske nummer der skarpt
adskiller frekvensområderne. Der er en svag ekstra fylde i øvre mellemtone, men
det passer nummeret.
Amy Whinehouse’ “Back to Black” har en meget klar og veldefineret violinsektion, såvel som en tamburin der går ekstremt klart igennem. Lydbilledet er stort og voldsomt - men stadig sammenhængende. Bassens mange lag bliver fint og ganske nuanceret gengivet, omend den dybeste bas måske ganske naturligt - er noget komprimeret. Det er generelt et nummer der både udstiller de mangler en så kraftbegrænset forstærker har, men også samtidigt viser den diffrentieringsevne som Silver Night 300B formår.
Dave Brubcks Quartets “Blue Rondo a la Turk” fremstår gennemført flydende og sammenhængende, med en virkeligt god saxofongengivelse der er naturlig og tilstedeværende, samtidig med at de små diskantdetaljer og bækkenes udklingninger på trommesættet går klart og tydeligt igennem, med en ganske imponerende timbre.
Der er noget mere gang i den
på Buena Vist Social Clubs “Candela”. Her fremstår sangstemmerne med karakter, fylde og kraft. Der er endnu en gang enormt hul igennem i særligt
mellemtonen hvor de mange instrumenter og effekter for alvor kommer til deres
ret. Homogeniteten på nummeret er bevaret, og den svage varme i gengivelsen der
trods alt er, passer virkeligt godt til den caribiske stemning.
Stemmegengivelsen på Lisa Ekdahls “Vem Vet” er flot, der er nærvær og naturlighed, og måske et par kilo ekstra på kroppen, lydbilledet er større men også mere løst end på mange andre gengivelser, og bassen synes ikke at stoppe med samme transientkontrol som sædvanligt.
Dizzy Mizz Lizzys “Mindgasm” har en fantastisk diskantgengivelse, den leg med bækken, og ikke mindst de mange guitarfraseringer fremstår velopløst og som flydende nydelse. Der blev brugt en del forskellige højttalere under testen, og det var tydeligt at jo lavere driftseffekt, jo mere udtalt blev der mudder, hvilket måske ikke er den store overraskelse - der er ganske enkelt grænser for hvad man kan med 7 watt per kanal. Det er dog tydeligt uanset højttaler at der er noget farvning på guitaren, den lyder ganske vist af metal, men skarpheden er afrundet, og det er en mere varm end neutral lyd der er - især i den øverste diskant og overtonerne.
Johnny Cash udgaven af “Personal Jesus” er ganske detaljeret og transparent gengivet, særligt klaveret har fået lidt ekstra kærlighed,
og fremstår meget klart og tydeligt i ethvert anslag. Omend at smerten og
lidenskaben tydeligt går igen i Cash sanggengivelse - så mangler der den sidste
raspen og rå efterdønninger af en særdeles hård livsstil
i stemmen, men små optagedetaljer som en let pusten i vokalmikrofonen er
tilgengæl fint og fornemt gengivet.
Apocalypticas Worlds Collide blev ikke den kompressionsfest der var frygtet, dynamikken bevares, og selv stortrommeanslagnene bevare det meste af deres slagkraft. Optagerummet omkring den enkelte cello er større, men også lidt mere flydende end sædvanligt, men celloerne bevare det mest af deres skarphed, det gør hihatten til gengæld ikke.
Samlet set
Denne forstærker skal sættes
sammen med et par rimeligt effektive højttalere, eller alternativt skal den i
et system med aktiv deling og subwoofer - så fungerer det bedst. Gengivelsen er
ikke fuldt neutral, men der tilføjes en charmerende mængde varme,
afrunding og nærvær i musikken. Silver Night 300B Ann. Ed. er absolut værd at
kigge nærmere på - men husk at tilvælge fjernbetjening.
Pris: 25.599 - 305.499,-
Specifikationer:
Power: 2 x 7 Watts Class A into 8 Ohms at 240V AC
Load: 4 - 8 Ohm Nominal
Distortion @ 1Watt: <0.1% No Feedback
Frequency Response: 10 – 35 KHz ±3 db
Sensitivity: Variable >150mV Full output
Noise:< (CCIR) – 85 db
Consumption: 152 Watts
Tubes: 2 x 300B, 2 x 6H1N-EB/E88CC
Size: 42cmx23cmx19cm without tubes
Weight: 14kgs
For yderligere information, kontakt importøren
www.bluecataudio.dk