Monitor Audio GOLD 300 højttaler

Engelsk lyd i topklase

Denne højttalerproducent er med en start i 1972 et af de nyere højttalerfirmaer fra England. Firmaet slog sig dog hurtigt fast som en markant højttalerleverandør, der i stil med landsmændene B&W, KEF, Wharfedale for blot at nævne nogle, valgte at producere det meste ”in-house”. Det betyder at Monitor Audios højttalere har egen udviklede og producerede højttalerenheder. Det giver en mængde udviklingsfordele, og åbner op for andre mindre gængse løsninger.

Gode, fornuftige tilslutningsterminaler. Der er ikke brugt penge på mere ligegyldige WBT lignende terminaler

Monitor Audio får i dag højttalerenheder og kabinetter produceret i Kina. Dette faktum bør ikke afholde nogen for at se og lytte nærmere på deres konstruktioner. Med den her testede model GOLD 300 har det løftet teknik, finish og lyd op til et ganske højt niveau, og det samtidigt med en særdeles fordelagtig prissætning. GOLD er betegnelsen for den næstøverste kvalitetsniveau, kun overgået af Platinum serien, og under GOLD serien findes billigere modeller i serien Radius, Bronze og Silver.

GOLD 300
Monitor Audio sender ikke konstant helt nye modeller på markedet, men vælger at forfine og forbedre deres konstruktioner. GOLD 300 er således 5. generation af deres GOLD 300 højttaler. Vær opmærksom på dette, når du sammenligner GOLD 300 med andre konstruktioner.

Fire meget lækkert udførte fødder, hvor der både kan anvendes spikes, og som i mit tilfælde gummibøsninger som underlag

Ser vi nærmere på den her nyeste udgave af GOLD 300, ser vi først og fremmest en betydelig mindre mellemtoneenhed, der nu er på kun 2,5”. Nogle vil sige, at dette er for lille en diameter, men som min lytte test vil afsløre, er måske netop denne topologi med til at give GOLD 300 nogle stærke lydmæssige kort på hånden.

Enhederne
To 8” enheder dækker de dybeste frekvenser op til 650 Hz -  en lidt højere delefrekvens end normalt i en tre-vejs konstruktion. Men det har givetvis været nødvendigt med denne lidt højere delefrekvens for at kunne give mellemtoneenheder, der med sine 2,5” er en af de mindste. Denne dækker området op til 3kHz. Denne enhed er nyudviklet til GOLD serien.
Alle tre enheder for bas og mellemtone er konstrueret med sandwich membraner. Monitor Audio kalder teknologien ”Rigid Diaphragm Technology” (RDT) og står for et miks af kulfiber og Nomex materialer. Det er en teknologi, Monitor Audio har anvendt i en del år.

Her ses de tre skruer, der gennem kabinettet fastholder højttalerenhederne. Kabinettet er i praksis ikke specielt modtagelig for fedtede fingre – men på billedet ses Deres Anmelders fingre tydeligt!

De øverste oktaver varetages af en ”Micro Pleated Diaphragm” eller MPD som Monitor Audio kalder det. Enheden er en afart af Heils ”Air Motion Transformer” (forkortet AMT) fra 1970. Det er en diskantenhed, som for tiden får voksende udbredelse gennem moderne konstruktioner. Og det ikke uden grund, for princippet for denne højttalerenhed sikrer en meget lille bevægelig masse med et forholdsvis stort membran areal, som begge kan give gode muligheder for en diskantgengivelse, der ikke er helt sammenlignelig med en almindelig dometweeter baseret konstruktion.

Top finish
Ret utraditionelt er de to bas- og mellemtoneenheder monteret gennem bolte, der er spændt til på bagsiden af højttalerkabinettet. Det giver højttalerfronterne et meget rent udseende. Finish på højttalerenheder og ikke mindst kabinet kan kun betegnes som værende absolut førsteklasses. Kabinettet har pænt rundede hjørner, hvilket efter min erfaring sikrer at kabinettet er mere robust overfor små knubs gennem tiden.

Fronterne fastsættes ganske enkelt og sikkert med magnetiske holdere

Overdelen af højttalerkabinettet er udført af et læder-lignende materiale. Det er ganske smart, da jeg desværre ofte på højttalere med nogle års brug på bagen, har mærker og spor efter kopper, glas eller endnu værre: Spor fra urtepotter. Med en læderoverflade sikrer Monitor Audio at overfladen sandsynligvis også ser pæn ud om 15 år.

Kabinet står i øvrigt på fire fødder, som også er bygget i første klasses finish. Som alle andre højttalerproducenter har Monitor Audio desværre ikke valgt en løsning baseret på tre fødder, der vil sikre en betydelig bedre stabilitet.
Jeg har ikke haft mulighed for at se delefilter, men jeg vil formode at der er valgt komponenter af ”tilstrækkelig” kvalitet.

Opstilling
Det er min erfaring, at den tid der bliver brugt på at finde en god højttalerplacering, fortæller temmelig meget om, hvordan en højttaler i den daglige brug vil lyde. Jo sværere det er at få perspektiv, dybde, bas osv. på plads, jo mere fortæller det mig at højttaleren har problemer.

2,5” mellemtoneeheden og den AMT-lignede diskantenhed

Monitor Audio GOLD 300 tilhører den gruppe af højttalere, hvor jeg nærmest blot har pakket den ud, stillet den op hvor andre højttalere ”plejer” at levere et godt resultat, og så har kunnet sætte mig ned og lytte.
Jeg har heldigvis været så heldig, at TapeConnection mkII i Aarhus har ladet mig have højttalerne stå i lang tid, (givetvis alt for længe….) hvilket også har givet tid til eksperimenter med andre opstillinger, grad af toe-in osv. Men i bund og grund ændrede ingen opstilling specielt meget ved højttalernes performance i mit godt 35 m2 store lytterum.

Lytteindtryk
Og så kommer vi til det mere spændende: Hvordan lyder denne smukke højttaler så? Er det blot en umådeligt smukt udseende højttaler med en utilstrækkelig lyd eller hvad? Lad mig straks afsløre: Lyden er ganske overvældende realistisk og fornem.

GOLD 300 er en højttaler, hvis bedste egenskaber nærmest springer ud af kabinetterne allerede ved de første toner. Først og fremmest klarlægges en nærmest overraskende stor gennemsigtighed i mellemtonen. Det er et karakteristika, der gennem min måneder med intens lytning blev mere og mere udtalt.

Efter opsætning lagde jeg ud med mit standard start nummer, nemlig FourPlays ”Still the One” fra albummet ”4”. Her oplever jeg en transparens, der næsten er på niveau med hvad jeg hører fra MartinLogan, og det siger i sig selv ikke så lidt, da denne højttaler i mine ører nok er et af verdens mest gennemsigtige højttaler.
Fourplay nummer viser også en unik evne til at få bassen til ligesom at ”svære” i soundstage. Højttaleren har ikke det største og vilde punch i bassen, selvom jeg vurderer niveau af basgengivelse som mere end tilfredsstillende – og det siger ikke så lidt, for jeg er selv lidt af en bas maniak. men de hdybeste toner gengives præcist. Men det er tydeligt, at er man basaffinoad er det ikke den rigtige højttaler.

Den romantiske trompet
Chris Bottis næsten lidt for romantiske album ”When I fall in Love”, kan nogle gange opleves som lettere støvet. Det er ikke tilfældet over GOLD 300. Her hører jeg detaljer, som jeg ikke anede fandtes. Fx i albummets første track, albumtitelnummeret, hvor ansats i trompettonen har et yderst lækkert snert på trompetstemmen, godt understøttet af en igen yderst præcis og dyb bas. Ja, jeg måtte lige endnu en gang sikre at min subwoofer ikke spillede med! Det er simpelthen bare en naturtro gengivelse af en trompet!

Finish i topklasse

Det naturtro går igennem i de mange 100 stykker musik jeg har lyttet til i test perioden. Naturtrohed plejer jeg normalt ikke at vurdere ud fra studieindspilninger, da disse ofte er manipuleret i alle retninger. Derfor bruger jeg til den endelige vurdering af ”voicing”, altså højttalerens grundlæggende klang, altid vokaloptagelser fra optagelokationer med god akustik, eller typiske guitar og violiner som instrumenter. Men især klaver/flygel er et godt instrument til denne analyse.

Mange, eller næsten alle, moderne højttalerkonstruktioner lider af at være født med en lidt for viril voicing, så mange instrumenter ofte lyder for lyst og desværre ofte med det resultat at det hele kan blive lidt aggressivt i lyden. Det kan give lytte træthed. Men GOLD 300 har over mit udstyr og i mit rum, den mest korrekte klang, jeg længe har oplevet. Så ingen lytte træthed at spore her.

Smuk og indbydende med de to 8” bas enheder

Jennifer Warners nye album ”Another Time, Another Place”, det første fra hendes hånd i 17 år, er generelt godt produceret, ikke mindst med Grundmand mesteren som matering engineer. Over GOLD 300 er det meget tydeligt, nærmest demonstrativt, at høre det lille ”mini-ekko” omkring hendes vokal. Og de akkompanerende guitater gengives yderst distinkt uden aggressivitet. Lyt især til det gamle DIre Straits nummer ”Why Worry”.

Klavermusikkens tjener
Er du til klassisk klavermusik kommer du hurtigt til at sætte pris på GOLD 300. Endda meget stor pris. Det store 280 cm store Steinway flygel eller måske italienske Fazioli gengives så yderst realistisk som jeg kan forvente det. Årsagen er simpelthen at anslag, klang og bund i instrumentet, og tones udklingning i den grad alt sammen hænger sammen til et stort klangunivers. En meget tilfredsstillende lyd.

Den produktive Benny Andersson fra ABBA har på Deutsche Gramophon udgivet en klaverplade, som er mere end et enkelt øre hver at lytte på. Det er en decideret studieproduktion, med udstrakt brug af nærmikrofoni. Men når jeg hører dette album går der ikke mange sekunder før jeg er dykket ned og nærmest fysisk fornemmer at hr. Andersson er kommet på besøg og spiller her i stuen på vores eget lækre Kawai flygel. Det er en flot præstation af Monitor Audio. Og det gælder ikke kun dette album, men en stribe klaverplader. Nogle yder ofte aggressive, andre lidt støvede. Men over GOLD 300 vågner disse indspilninger op som om de har fået hjælp af en hjertestarter.

På cafebesøg
Jeg starter et stream fra Tidal med albummet ”Chez Toots” med Toots Thielemans og lytter til nummeret ”Sous le Ciel de Paris” og pludseligt befinder jeg mig på en cafe i Paris. En sjov, spændende og næsten lidt kinky album – Toots på fransk er det vel nærmest. Her er gengivelse af ambience og rum i den grad så meget tilstede at jeg nærmest er tæt på at kalde på tjeneren for en cafe lait. Vel er det ikke en imponerende produktion, men en enestående live fornemmelse. Ganske vist runger bas lidt, men hvornår gør den ikke det ved forstærket bas i live-gengivelser?  Toots mundharmonika gengives aldeles uden aggressivitet og en skøn varm – en sjælden kombination ved reproduktion af dette instrument. En imponerende oplevelse. Får du lyst til at høre mere, så tag næste nummer ”La Vie en Rose” med. Her er vi pludseligt tilbage i studiet, bemærk den fornemme klaverintroduktion, og besøget af Diana Krall (jeg troede lige jeg slap for hende i denne test..).

Og nummeret ”Les Moulins de Mon Coeur” med sangeren Johnny Mathis. Her tydeligt at der er lagt et helt andet rum om hans vokal end på resten af instrumentariet. Det betyder mindre – men er absolut hørbart. Gengivelse af ambience, perspektiv og rum virker til at være Monitor Audio’s livret. Musikken ligger foran en, nærmest som et tag-selv.

Live-fornemmelser er der også masser af på Larry Carlton/Robben Ford Albummet ”Live in Tokyo” med nummeret ”Derrick’s Blues”. Her er der medrivende bund, attack i guitarerne og et perspektiv, der igen breder sig langt ud over højttalernes fysiske placering. Med det nummer over Gold 300 er det svært ikke at vippe med fødderne! Jeg er med GOLD 300 til koncert!

Big Band
Jeg kommer ikke udenom at høre det nye album ”We’ve just Begun” fra Sinne Eeg, hvor hun er frontfigur med DR Big Band. Denne forrygende produktion mikset af ingen mindre end Al Schmidt, der står bag sangere som bla. Diana Krall, og med fantastiske arrangementer af Jesper Riis, Peter Jensen og  Roger Neumann spilles så livagtigt over Gold 300 at jeg har svært ved at bede om mere.

Vokalmusik
Jeg kommer heller ikke udenom det i mine øre fantastisk album Eeg-Fonnesbæk navngivet efter de to musikere på albummet, Sinne Eeg, vokal og Thomas Fonnesbæk på bas. Dette album har givet genklang helt over til mine amerikanske kolleger på Stereophile, der med jævne mellemrum nævner dette album for ikke kun dets lydmæssige fortræffeligheder.

Monitor Audio GOLD 300 gengiver dette album med bas og vokal på en så overbevisende måde, at jeg nærmest må tage mig selv i ikke at gribe ud efter musikerne. Den i mange sammenhænge vanskelige bas, der ofte ikke står præcist og med det autentiske ”spark” står over GOLD 300 aldeles og præcist i lydbilledet. Sinne Eeg gengives med kød og blod så det bliver en temmelig realistisk lydreproduktion. Vel produceret af Boe Larsen og Lasse Nilsson, som fuldt blomstrer over GOLD 300.

Instrumentstørrelserne
Ofte bliver instrumenter forstørret, så en guitar pludseligt bliver næsten 3 meter lang. Det sker heldigvis ikke med GOLD 300, ad denne formår at genskabe hvad jeg vil opfatte som den korrekte størrelse af instrumenter. GOLD 300 gengiver i det aktuelle soundstage altid instrumenter i den korrekte størrelse. Soundstage er stort og bredt, og spreder sig ofte langt forbi højttalernes fysiske placering. Højttalerne er i øvrigt akustisk usynlige, dvs. på intet tidspunkt kan deres fysiske placering lokaliseres.

Højden
Umiddelbart har jeg indvending, at højttalerne i mit lytterum med mine stole er ca 8 cm for lave. Gold 300 klarer dog i den grad min ”sid-ned-stå halv op” test, for lydbilledet ændrer ikke væsentlig karakter selvom jeg lytter lidt under eller over diskant enhed. Og min ”klappe-test”, altså hvor jeg bevæger mig rundt foran højttalerne under publikums klappen, klarer højttalerne til bravur. Det tyder på at spredningen i denne højttaler er på plads.

Fronterne
Jeg har ikke omtalt fronterne før. Det er da også næsten synd at have fronterne monteret, men heldigvis er de nemme at tage af og på, fordi de bliver fæstet med stærke magneter. Inkarnerede hi-fi freaks kan måske ikke drømme om at spille med fronterne monteret. På mange måder vil det også være synd for GOLD 300 da højttalerne er ufatteligt flotte i design og finish. Men selvom fronterne er nærmest akustisk usynlige, oplever jeg lyden en streg mindre ”prikken” gengivelse, når fronterne er monteret. Muligvis skyldes det den visuelle effekt, jeg ved det ikke. Men fronterne var på under det meste af testen.

Orkestermusikken
Symfonier og dermed orkestermusik er altid min store stopprøve for en højttalerkonstruktion. Kan den levere et tilfredsstillende lydtryk, med fuld rumlighed fra koncertsalen, med det anslag i perkussion der gør musikken levende og med et mavetryk fra stortrommen?

Her kommer GOLD 300 ikke helt i mål – men det kan næppe overraske med den trods alt begrænsede kabinetstørrelsen taget i betragtning.  Hør fx ”Svanesøen” med Kirov Orchestra, dirigeret af Valery Gergiev. Her er al den rigdom af detajler, jeg før har omtalt til fulde til stede, den lidt tørre akustik i operasalen fornemmes tydeligt, og alle instrumentgrupper står tydelig, så det nærmest er muligt at række ud efter de enkelte instrumenter. I sandhed en imponerende oplevelse fra en så relativ økonomisk overkommelig højttaler.
De fleste musikproduktioner lader mig hurtigt dykke ned og begrave mig i selve musikken, i stedet for at tænke på teknikken og om hvordan det lyder. Det gælder både gamle og nye, moderne indspilninger. Der er dog på ingen måde tale om at GOLD 300 lægger et slør, eller lægger farvelade på, så alt lyder pænt. Gamle indspilninger lyder tydeligt som den tid de er, og det er over GOLD 300 nærmest demonstrativt tydeligt at høre forskelle i optagelokationer og anvendt mikrofonteknik.

Benchmark AHB2 effektforstærker
En ting er at en højttaler lyder godt over decideret highend forstærker udstyr, som jeg har anvendt under denne test. Men hvordan lyder Monitor Audio Gold 300 over en mere overkommelig forstærker? Jeg satte mig derfor for at sætte ABH2 til GOLD 300 i stedet for mine to Ayre monoblokke.
Resultatet blev positivt. Det er tydeligt at Gold 300 har en så højt kvalitet, at neddroslingen til billigere og mindre forstærker kan høres. Men mere væsentligt er, at kombinationen af Benchmark og Monitor Audio ikke på nogen måde fremprovokerer et for lyst lydbillede, hvad jeg flere gange har erfaret med netop Benchmark AHB2 og andre højttalere. Kombinationen af AHB2 og Gold 300 er kort sagt meget god.
Bach’s dobbeltkoncert med violinisterne Carmignola og Hirasaki på violin på Archiv er lidt af en udfordring på mange anlægskombinaitioner. Men her ser Benchmark og Monitor Audio stadig til at passe godt sammen. Vel er diskant stadig vel livlig, men det hælder på ingen måder til at være aggressivt elle anmassende.

Konklusion
Mit møde Monitor Audio GOLD 300 som deres 5. generations model har været yderst positivt. Det er tydeligt at der hele vejen igennem i denne konstruktion er taget fornuftige beslutninger om konstruktion, med god afvejning af teknik og produktion af højttaleren. Og ikke mindst områder, der sandsynligvis betyder at højttaleren også fremstår ganske pænt om mange år. Den er robust bygget.
Hertil kommer så selvfølgelig lyden, som kort sagt befinder sig på decideret high-end niveau. GOLD 300 spiller med en gennemsigtighed og transparens, som ligger på niveau med, hvad elektrostater kan levere. Monitor Audio har med deres GOLD 300 i 5. generations inkarnation præsteret at udvikle og producere en højttalerkonstruktion, som i nærmest alle områder leverer lyd i decideret high-end kvalitet. Detaljerigdom, stereoperspektiv og rum gengivelse er decideret på højeste niveau. Hertil kommer en evne til at håndtere anslag fra flygel og perkussion ganske overbevisende -  selv ved høje lydtryk.
Jeg slutter af med igen at spille et stykke fra Benny Anderssons solo klaver album, og hører ”Thanks for the Music” i HD MQA kvalitet streamet fra Tidal. Fornem klaverlyd fra denne nærmikrofon optagelse. Jeg kan kun tilføje:

Tak for musikken Monitor Audio! Det har været en fornøjelse at være i selskab med GOLD 300. Kan varmt anbefales!

Pris: 43.000,- for et sæt

Specifikationer