Jean-Marie Reynaud har en klar filosofi for sine konstruktioner. Hans højttalere skal gengive det indspillede så nøjagtigt som muligt.
De fleste forbinder franske højttalere med JM Labs og focal enheder. Der er andre højttalerproducenter i Frankrig og Jean-Marie Reynaud (JMR) er en af dem. Jean-Marie har udviklet højttalere siden 1967 og man må sige at der benyttes nogle teknologier som ikke er hyldevarer hos de fleste andre højttaler producenter. Man gør en ære i at gå egne veje og udvikle teknologi og produkter i eget laboratorium. Alle enhederne er eget design og produceres specielt til JMR. Jean-Marie Reynaud har en klar filosofi for sine konstruktioner. Hans højttalere skal gengive det indspillede så nøjagtigt som muligt. Det er højttalere der skal reproducere en musisk begivenhed. Det er derfor set på alle parametre i konstruktionen: linearitet, impulsgengivelse, fase, effektivitet og forvrængning. JMR opgiver forvrængning for deres produkter ikke noget man ser fra mange højttalerproducenter. Det kan være svært at bruge til noget da de andre producenter ikke opgiver forvrængningen for deres højttalere, ligesom man kan diskutere hvad man måler af signal eller hvilken værdi det har. Alligevel er det bemærkelsesværdigt.
Fysisk beskrivelse Offrande er en standerhøjttaler hvor foden følger med. De måler 107,5x21,5x40 (HxBxD i cm). Foden er åben så man kan se igennem og de giver den ikke lille standerhøjttaler et meget lettere udseende end tilsvarende gulvhøjttalere. De er bygget af stavlimet lyst bøgetræ og er meget massive når man banker på dem. Det betyder også at de ikke fås i anden finish. Træsorten og konstruktionen er valgt ud fra de akustiske egenskaber. Finishen er ok, men da højttalerne ikke er finerede som andre ikke massive konstruktioner er sammenlimningerne mere tydelige. Frontpladen er af metal og sammen med enhederne giver det et lidt hightech rumfartsagtigt udtryk. De kvindelige bekendte der har set dem har været utroligt uenige om hvorvidt de kunne lide dem eller ej. Flere mener de er “frække at se på“ og andre bryder sig ikke om dem og synes de er klodsede. Selve højttaleren spændes fast på foden omkring en form for neoprengummi som givetvis afkobler højttaler og fod. Foden leveres med spikes og skåneplader. Foden er lavet af det samme stavlimede bøgetræ. Jeg har brugt de medfølgende spikes og skåneplader og fået fine resultater. De ikke så teknisk interesserede læsere kan her skippe ned til lyttesektionen. Her følger en mere teknisk gennemgang af højttaleren. Teknisk beskrivelse Offrande er en 3 vejs transmissionline højttaler med 2 enheder. Hvordan det, jo man benytter en diskant og en bas-mellemtone denne med 2 svingspoler. En der deles som mellemtone og en der deles som bas. Der deles ved 600 og 3800 hz med 6db/oktav og 12db/oktav. Der anvendes en seriel filter topologi for de 2 svingspoler på bassen. Enhederne har altså et stort overlap. Ved at bruge 2. ordens filter mellem diskant og mellemtone sikres at fasen er ret mellem 2000Hz og 20kHz. Det at enhederne har et så stort overlap går også at der er grænser for hvor meget lydtryk Offrande kan levere. De er relativt effektive med en effektivitet på 89db ved 1 watt og på 1 meter. De er opgivet til 4ohm. Da de kan håndtere 90w kontinuerligt og 260w peak er det maksimale lydtryk opgivet til 107db. En transmissionline konstruktionen kræver at forstærkeren kan levere noget strøm noget der også er angivet i manualen. Højttaleren anbefales ikke sammen med små rørtrin. Kabinetkonstruktion For at undgå stående bølger er transmissionlinien inde i kabinettet udført trekantet med afrundede hjørner noget som er muligt at gøre ordentligt når man bygger kabinettet af stave som limes sammen. Linien af afstemt til enheden og den ønskede basgengivelse. Den resulterende pukkel, resonansen af luften i linjen ved 110hz fjernes ved at indsætte en mekanisk dæmpning i linjen der ved fintuning udligner puklen. Resultatet er at man har en kabinetkonstruktion der på trods af den relativt lille størrelse virker som omkring 200L på enheden. Da jeg ikke kan save kabinetterne op og se er disse informationer bare gengivet fra JMR's hjemmeside. Basenheden er flyttet frem fra baffelen med en plade og derved kommer enhederne til at have samme afstand til lytteren. Vigtig detalje da alt delefilter arbejdet med at få fasen til at stemme forudsætter af enhederne har samme afstand til lytteren.
Enheder Den delefilter topologi man har valgt stiller store krav til enhederne da de skal opføre sig pænt uden opbrydninger og kompression over et stort område. Dette er fordi man benytter filtre med lav orden. Ved at benytte et anden-ordens filter til deling mellem mellemtone og diskant der forskyder fasen 180 grader og forbinde diskanten med modsat polaritet opnås at højttaleren er rimeligt faseret i området over 2000Hz. Det betyder blandt andet at transienter gengives mere rigtigt end med andre filter typer. Normalt er dette problemfyldt farvand for det betyder at diskantenheden skal arbejde dybt med store membranudsving. Dette problem håndtere JMR ved at have de to svingspoler på basenheden. Herved kan man dele diskanten tilpas højt til et 2. ordens filter; her ved 3800Hz. Ved at have en basenhed det uden opbrydninger kan gå så højt op som nødvendigt løser man problemet. Basenheden Selve kurven er støbt i et stykke af støbegods (eng. Zamac), der anvendes en ventileret spider for at sikre at luften bag membranen kan bevæge sig frit. De to koncentriske svingspoler er kantvundet på en kapton form forstærket med glasfiber. Magnetens polender er forzinkede for at lede varme væk fra svingspoler og polstykker. Der anvendes et dobbelt magnetsystem, der afsluttes med en ledende bagplade. Dette sikre angiveligt at krystallerne i magnetsystemet “vender” rigtigt og styrker magnetstyrken i svingspolegabet. Membranen er lavet af en kulfiber/glasfiber blanding hvor fibrenes retning er optimeret. Denne blanding er støbt ind i en acryl masse/gel der dæmper uønskede vibrationer. Herved opnås en stiv og resonansvag membran. Membranen er i tværsnit ikke lige, den buer svagt ind mod midten. Den er fæstnet til en dobbeltbølge af gummi som er optimeret til vægten af enheden og dennes mekaniske egenskaber. I midten af membranen ind imod faseplugen er der monteret en zink ring der hvor svingspolen formen sidder fast på membranen. Den specielt udseende faseplug er designet til at modvirke cirkulære luftbevægelse rundt langs membranen. Diskantenhed Diskantenheden er speciel på den måde at membranen som er kegleformet
Udover disse to hjørnestene er udklingningen af instrumenter i et rum en af de essentielle parametre for en højttaler der ønsker at reproducere en akustisk begivenhed. Dette er en af Offrande's virkeligt stærke sider. Hvis man f.eks. lytter til Muddy Walters – The Folk Singer der er optaget i et akustisk aktivt rum med lang efterklangstid er det helt klart at der er styr på udklingningen og rumklang faktisk har jeg aldrig hørt denne skive gengivet så troværdigt. Hvis man lytter til gode optagelser med flygel som f.eks. Rachmaninovs preluder med Nicolai Lungansky kan man høre hvordan resonanserne forplanter sig i instrumentet og der dannes interferens svingninger noget der i den grad er vanskeligt at gengive realistisk, men gør at man føler sig vidne til et rigtigt instrument i et rum. Højttalerne præsterer et meget specielt lydbillede. Det er ekstremt afhængigt af optagelsen. En studie optagelse som f.eks. Tina Dickovs stemme på “In the red” præsenteres meget fremme i lydbilledet og nærværende, men også tørt og uden luft omkring. Anderledes åben er lyden på typiske jazz optagelser fra 60'erne, mine favoritter her tæller blandt andet den fantastiske live optagelse fra The Sands i Las Vegas med Frank Sinatra og Count Basies orkester. Med Offrande bliver denne indspilning vakt til live. Perspektivet på denne optagelse er unik ligesom stemningen i rummet. Højttalernes evne til at formidle et enormt rum og deres gengivelse af livet blandt publikum har jeg ikke hørt tilsvarende fra nogen anden højttaler. Det er meget involverende. Det skyldes højttalernes transientgengivelse der sikre at bifald og klap er meget tydelig og realistisk placeret i lydbilledet samt deres dynamiske formåen hvor selv fine nuancer i anslag kommunikeres effektivt. Stemmer gengives med god krop især operasangere kan virkeligt få mine kuldegysninger frem. Den lave forvrængning mulighed for en intim og nærværende gengivelse af stemmer som dog også her er ekstremt afhængig af optagelsens beskaffenhed.