Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

JMR Offrande – Franske fristelser

Jean-Marie Reynaud har en klar filosofi for sine konstruktioner. Hans højttalere skal gengive det indspillede så nøjagtigt som muligt.



JMR Offrande

De fleste forbinder franske højttalere med JM Labs og focal enheder. Der er andre højttalerproducenter i Frankrig og Jean-Marie Reynaud (JMR) er en af dem. Jean-Marie har udviklet højttalere siden 1967 og man må sige at der benyttes nogle teknologier som ikke er hyldevarer hos de fleste andre højttaler producenter. Man gør en ære i at gå egne veje og udvikle teknologi og produkter i eget laboratorium. Alle enhederne er eget design og produceres specielt til JMR. Jean-Marie Reynaud har en klar filosofi for sine konstruktioner. Hans højttalere skal gengive det indspillede så nøjagtigt som muligt. Det er højttalere der skal reproducere en musisk begivenhed. Det er derfor set på alle parametre i konstruktionen: linearitet, impulsgengivelse, fase, effektivitet og forvrængning. JMR opgiver forvrængning for deres produkter ikke noget man ser fra mange højttalerproducenter. Det kan være svært at bruge til noget da de andre producenter ikke opgiver forvrængningen for deres højttalere, ligesom man kan diskutere hvad man måler af signal eller hvilken værdi det har. Alligevel er det bemærkelsesværdigt.


Jeg har haft selskab af en standerhøjttaler fra JMR der hedder Offrande i en måned. De var ikke tilspillede og de første dage fik de 10+ timer blandet musik for at få dem hurtigt klar til seriøs lytning. Importøren gav udtryk for at de ændrede sig meget ved tilspilning et udsagn der skulle vise sig at holde stik. Den gode engelsksprogede manual indeholder JMR's holdning til hvordan man bør opstille sit system, blandt andet retningslinjer for afkobling og kabling. Manualen skriver også hvad man kan forvente af sine nye højttalere når de er stillet rigtigt op. Vigtigst indeholder manualen tips til hvordan man kan høre at højttalerne er stillet rigtigt op. Manualen siger at de skal spilles til i 100 til 200 timer.

Fysisk beskrivelse Offrande er en standerhøjttaler hvor foden følger med. De måler 107,5x21,5x40 (HxBxD i cm). Foden er åben så man kan se igennem og de giver den ikke lille standerhøjttaler et meget lettere udseende end tilsvarende gulvhøjttalere. De er bygget af stavlimet lyst bøgetræ og er meget massive når man banker på dem. Det betyder også at de ikke fås i anden finish. Træsorten og konstruktionen er valgt ud fra de akustiske egenskaber. Finishen er ok, men da højttalerne ikke er finerede som andre ikke massive konstruktioner er sammenlimningerne mere tydelige. Frontpladen er af metal og sammen med enhederne giver det et lidt hightech rumfartsagtigt udtryk. De kvindelige bekendte der har set dem har været utroligt uenige om hvorvidt de kunne lide dem eller ej. Flere mener de er “frække at se på“ og andre bryder sig ikke om dem og synes de er klodsede. Selve højttaleren spændes fast på foden omkring en form for neoprengummi som givetvis afkobler højttaler og fod. Foden leveres med spikes og skåneplader. Foden er lavet af det samme stavlimede bøgetræ. Jeg har brugt de medfølgende spikes og skåneplader og fået fine resultater. De ikke så teknisk interesserede læsere kan her skippe ned til lyttesektionen. Her følger en mere teknisk gennemgang af højttaleren. Teknisk beskrivelse Offrande er en 3 vejs transmissionline højttaler med 2 enheder. Hvordan det, jo man benytter en diskant og en bas-mellemtone denne med 2 svingspoler. En der deles som mellemtone og en der deles som bas. Der deles ved 600 og 3800 hz med 6db/oktav og 12db/oktav. Der anvendes en seriel filter topologi for de 2 svingspoler på bassen. Enhederne har altså et stort overlap. Ved at bruge 2. ordens filter mellem diskant og mellemtone sikres at fasen er ret mellem 2000Hz og 20kHz. Det at enhederne har et så stort overlap går også at der er grænser for hvor meget lydtryk Offrande kan levere. De er relativt effektive med en effektivitet på 89db ved 1 watt og på 1 meter. De er opgivet til 4ohm. Da de kan håndtere 90w kontinuerligt og 260w peak er det maksimale lydtryk opgivet til 107db. En transmissionline konstruktionen kræver at forstærkeren kan levere noget strøm noget der også er angivet i manualen. Højttaleren anbefales ikke sammen med små rørtrin. Kabinetkonstruktion For at undgå stående bølger er transmissionlinien inde i kabinettet udført trekantet med afrundede hjørner noget som er muligt at gøre ordentligt når man bygger kabinettet af stave som limes sammen. Linien af afstemt til enheden og den ønskede basgengivelse. Den resulterende pukkel, resonansen af luften i linjen ved 110hz fjernes ved at indsætte en mekanisk dæmpning i linjen der ved fintuning udligner puklen. Resultatet er at man har en kabinetkonstruktion der på trods af den relativt lille størrelse virker som omkring 200L på enheden. Da jeg ikke kan save kabinetterne op og se er disse informationer bare gengivet fra JMR's hjemmeside. Basenheden er flyttet frem fra baffelen med en plade og derved kommer enhederne til at have samme afstand til lytteren. Vigtig detalje da alt delefilter arbejdet med at få fasen til at stemme forudsætter af enhederne har samme afstand til lytteren.







Enheder Den delefilter topologi man har valgt stiller store krav til enhederne da de skal opføre sig pænt uden opbrydninger og kompression over et stort område. Dette er fordi man benytter filtre med lav orden. Ved at benytte et anden-ordens filter til deling mellem mellemtone og diskant der forskyder fasen 180 grader og forbinde diskanten med modsat polaritet opnås at højttaleren er rimeligt faseret i området over 2000Hz. Det betyder blandt andet at transienter gengives mere rigtigt end med andre filter typer. Normalt er dette problemfyldt farvand for det betyder at diskantenheden skal arbejde dybt med store membranudsving. Dette problem håndtere JMR ved at have de to svingspoler på basenheden. Herved kan man dele diskanten tilpas højt til et 2. ordens filter; her ved 3800Hz. Ved at have en basenhed det uden opbrydninger kan gå så højt op som nødvendigt løser man problemet. Basenheden Selve kurven er støbt i et stykke af støbegods (eng. Zamac), der anvendes en ventileret spider for at sikre at luften bag membranen kan bevæge sig frit. De to koncentriske svingspoler er kantvundet på en kapton form forstærket med glasfiber. Magnetens polender er forzinkede for at lede varme væk fra svingspoler og polstykker. Der anvendes et dobbelt magnetsystem, der afsluttes med en ledende bagplade. Dette sikre angiveligt at krystallerne i magnetsystemet “vender” rigtigt og styrker magnetstyrken i svingspolegabet. Membranen er lavet af en kulfiber/glasfiber blanding hvor fibrenes retning er optimeret. Denne blanding er støbt ind i en acryl masse/gel der dæmper uønskede vibrationer. Herved opnås en stiv og resonansvag membran. Membranen er i tværsnit ikke lige, den buer svagt ind mod midten. Den er fæstnet til en dobbeltbølge af gummi som er optimeret til vægten af enheden og dennes mekaniske egenskaber. I midten af membranen ind imod faseplugen er der monteret en zink ring der hvor svingspolen formen sidder fast på membranen. Den specielt udseende faseplug er designet til at modvirke cirkulære luftbevægelse rundt langs membranen. Diskantenhed Diskantenheden er speciel på den måde at membranen som er kegleformet


fortsætter ned i svingspolegabet og svingspolen er viklet direkte på membranmaterialet. Derved undgås mekanisk centrering og energien fra spolen påvirker membranen direkte. Det er en polymer membran der er overflade behandlet for at fjerne udønskede resonanser og vibrationer i membranen. Der monteret en poleret messing faseplug, der er fæstnet på den centrale magnet med en afkoblende ring så der ikke forplanter sig vibrationer mellem magnet og faseplug. Endelig bruges også her et dobbeltmagnet system der øget styrken i svingspolegabet. Foran diskantenheden er der monteret en metalring på 3 flanger som skal sikre at fasen for enheden er korrekt, hvordan det virker ved jeg ikke. Rundt om enheden på baffelen er der monteren en 4 cm bred ring af filt der modvirker diffraktion fra baffelen og metalringen. Lyttesektionen Hvordan spiller disse Offrande så? Ja efter min mening er det en fremragende højttaler, lad mig prøve at uddybe det. For det første er det en af de højttalere der får dig til at nynne den musik du lige har hørt. Jeg har glemt tid sted med disse højttalere og ladet skive tage skive gang på gang. Selv de mest hærdede audiofiler jeg har haft på besøg har siddet og vippet med fødderne til musikken og glemt at lytte efter fejl ved højttalerne. Men hvilke egenskaber har de da, der gør dem så umiddelbart musikalske. Den første egenskab jeg vil fremhæve er deres evne til at gengive transienter. Tag en god optagelse med en lilletromme, den bliver præsenteret med krop og smæk i; bortset fra lydtrykket kunne det være live. Den lyd er svær at beskrive men man er ikke i tvivl når den er der, det er en højttaler med stor dynamisk spændevidde. Den anden egenskab er mangelen på opbrydninger eller forvrængning. Det er ikke lykkedes mig at provokere en eneste ubehagelig resonans eller irriterende forvrængning frem, som ikke skulle være der. Musikken fremstår klart og med tydeligt meget lav forvrængning, uden irriterende momenter. Det betyder ikke at de kamuflerer eller udelader noget, for de kan lyde grimt og skærende i musik med f.eks. horn der bevidst spilles skarpt. Der er flere eksempler på dette på Miles Davis udgave af Porgy and Bess hvor trompeten til tider bliver nærmest skrigende skinger.

Udover disse to hjørnestene er udklingningen af instrumenter i et rum en af de essentielle parametre for en højttaler der ønsker at reproducere en akustisk begivenhed. Dette er en af Offrande's virkeligt stærke sider. Hvis man f.eks. lytter til Muddy Walters – The Folk Singer der er optaget i et akustisk aktivt rum med lang efterklangstid er det helt klart at der er styr på udklingningen og rumklang faktisk har jeg aldrig hørt denne skive gengivet så troværdigt. Hvis man lytter til gode optagelser med flygel som f.eks. Rachmaninovs preluder med Nicolai Lungansky kan man høre hvordan resonanserne forplanter sig i instrumentet og der dannes interferens svingninger noget der i den grad er vanskeligt at gengive realistisk, men gør at man føler sig vidne til et rigtigt instrument i et rum. Højttalerne præsterer et meget specielt lydbillede. Det er ekstremt afhængigt af optagelsen. En studie optagelse som f.eks. Tina Dickovs stemme på “In the red” præsenteres meget fremme i lydbilledet og nærværende, men også tørt og uden luft omkring. Anderledes åben er lyden på typiske jazz optagelser fra 60'erne, mine favoritter her tæller blandt andet den fantastiske live optagelse fra The Sands i Las Vegas med Frank Sinatra og Count Basies orkester. Med Offrande bliver denne indspilning vakt til live. Perspektivet på denne optagelse er unik ligesom stemningen i rummet. Højttalernes evne til at formidle et enormt rum og deres gengivelse af livet blandt publikum har jeg ikke hørt tilsvarende fra nogen anden højttaler. Det er meget involverende. Det skyldes højttalernes transientgengivelse der sikre at bifald og klap er meget tydelig og realistisk placeret i lydbilledet samt deres dynamiske formåen hvor selv fine nuancer i anslag kommunikeres effektivt. Stemmer gengives med god krop især operasangere kan virkeligt få mine kuldegysninger frem. Den lave forvrængning mulighed for en intim og nærværende gengivelse af stemmer som dog også her er ekstremt afhængig af optagelsens beskaffenhed.


Et stemningsbillede fra lyttetesten.


Det er nemt at følge melodilinjen i de forskellige instrumenter, hermed kan man nemmere forstå hvad de forskellige musikere fortager sig uden at de virker løsrevet fra hinanden. Der er dog optagelser hvor det er tydeligt at musikerne er optaget enkeltvis eller i grupper og derefter mixet sammen, men generelt synes jeg at velproducerede studie optagelser ikke lider under disse højttaleres monitoragtige egenskaber. Det er en afslørende konstruktion og nogle få optagelser er for trælse og kedelige pga. dårlig optagelse eller mixning. Det er de gode liveoptagelser og velproducerede studiealbums der rigtigt lever med Offrande. Bassen fra disse højttalere kræver også et par ord med på vejen. De er opgivet til 30hz til 20kHz og jeg tvivler ikke på denne opgivelse. Jeg har lyttet til nogle sweeps i bassen og der er virkeligt subjektivt niveau helt ned omkring 30hz hvor den så falder tydeligt. Det virker urealistisk at disse godt nok store standerhøjttalere spiller så dybt. Der var flere af gæsterne der spurgte om jeg havde subwoofer slået til; det havde jeg ikke. Det skal dog siges at bassen var noget af det der udviklede sig mest under højttalernes tilspilning. Der er fint med nuancer, ganske dybt og bassen er tør og præcis. Højttalerne formår at præsentere stortromme slaget på Sibelius 1. symfoni med overbevisning og bassens rullen i koncertsalen kommer med til en vis grad. Igen gøres der opmærksom på at niveauet på forskellige indspilninger er forskelligt. På “Sange fra 1. Sal” spilles en kanon cover version af Pink Floyd nummeret Money, hvor bassen er fed og pumpet fra producerens side, hvorimod andre optagelser virker for slanke og hvor man savner bas. Hvad kan de så ikke, ja efter min mening har de ikke det der overskud eller headroom der skal til for at kunne præsentere et crescendo for fuldt symfoniorkester. Der er ikke power nok til at det bliver rigtigt realistisk, de har trods alt kun to 6,7” basenheder. Jeg savner ikke noget i rytmisk musik. I nogle andre konstruktioner har jeg oplevet finere opløsning i diskanten, men i sammenhængen savnes det ikke. Man skal kunne se værdien i at få fuld valuta i gode optagelser og måske skuffelser i dårlige fordi de pludselig afsløres som de er. Konklusion Den uovertrufne sammenhæng, og lave forvrængning giver sammen med transientgengivelsen en unik højttaler. De tekniske løsninger taler for sig selv når man hører højttaleren. Offrande giver et godt bud på hvordan en akustisk begivenhed kan genskabes hjemme hos dig selv. Ikke ved at skabe musik i dit rum, men ved at lade dig tage mikrofonens plads og se ind i optagelsen på godt og på ondt. Hvis du har råd kan jeg ikke anbefale at lytte til disse franske fristelser højt nok. Der er ikke mange stjerner på min hifi himmel der lyser så stærkt som disse Offrande. Deres musikalitet og spilleglæde gør dem til mit store juleønske. Leverandør: Medlyd Tlf.: 70 25 30 09 Web: www.medlyd.dk Pris: Kr. 35.000,- sættet, inkl. stands. For mere information og specifikationer på JMR's hjemmeside, ser her. Omgivelser ved anmeldelsen: Et veldæmpet rum på 4,75m x 6m, det blev spillet på tværs med 2,4m mellem højttalerne og samme afstand til lytte positionen med 0,4 til bagvæggen og mere end 1,2 m til sidevæggene. Udstyr
Tuner: Sony SA5ES
CD og forforstærker: Musical Fidelity CD-PRE 24 modificeret af Chris Johnson fra hedengangne Sonic Frontiers.
Effektforstærker: Audia Flight 100
Kabler fra Audio Metalurgy, VdH og Göertz Musik Det er klart at på en måned er man en masse musik igennem. Udover P2 og P3 er det lyttet til en massse forskellige skiver. Nedenfor har jeg nævnt nogle af dem som gentagne gange er kommet på mens jeg har haft Offrande hjemme. Jazz
Jazz at the pawnshop
Sinatra live at The Sands with Count Basies Orhcestra cond. by Quincy Jones.
Bags and Trane – Milt Jackson and John Coltrane.
Miles Davis – Porgy and Bess.
Carsten Dahl Trio – Blue Train. Klassisk:
Bo Holten and the BBC singers– The Marriage of heaven and hell.
Beethoven symf. 1-9 - Chamber orchestra of europe cond. Harnoncourt
Nicolai Lungansky – Rachmaninov Preludes, Moments musicaux. Rock/Blues
Keb' Mo' – The Door
Kashmir – No Balance Palace
Rammstein – Reise Reise
Muddy Waters – The folksinger
Diverse – Sange fra første sal

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.