Living Voice Auditorium Avatar OBX-R2

D’Apollito på Engelsk.

Living Voice er et lille firma med sine egne ideer. Det ses blandt på den meget innovative måde dagligdagens små problemer løses på med disse højttalere. Det første der stjal min opmærksomhed da jeg først åbnede kassen var nemlig den ekstra fod, en forlængelse af kabinettet som Avatar OBX-R2 er udstyret med. ”Det er så højttaleren ikke tager skade når støvsugeren ramler ind i den” fik jeg forklaret. Ret enkelt, og ret genialt… Selve højttaleren fremstår i en virkelig lækker, gennemført håndbygget finish og kvalitetsfaktoren er høj. Samtidigt er det dog på ingen måde et stykke møbel der tager mere opmærksomhed end højest nødvendigt, og for den ikke hifi interesserede vil højttaleren ”blot” fremstå som et flot møbel. Enhederne er en Scanspeak Revelator diskant og ditto bas/mellemtone. Komponenterne i indmaden består række dyre mærkevarekomponenter samt håndlavede spoler, alt sammen indstøbt i et HDF kabinet (High Density Fiberboard), der er beklædt med finer. Selve delefilteret er i en ekstern trækasse, og terminalerne er farvekoede og passer til bagsiden af højttaleren. Ude af kassen, blev den føromtalte fod justeret, og herefter blev højttaleren straks sat til. Der blev naturligvis eksperimenteret en del med placering og afkobling, for denne højttaler er følsom over for begge dele. Det mest markante der ændrede sig var ganske enkelt effektiviteten af bassen, og den rigtige placering er her altafgørende.

Delfilteret fremstår enkelt og anonymt, men gav faktisk anledning til det største praktiske problem; Kabelhelvede!

Selvom jeg normalt går ind for kun at have en enkelt variabel i systemet, så måtte jeg bøje mig og indføre to… Det skyldes at terminalerne på højttaleren og i særdeleshed delefilteret sidder så tæt, og er så små at der ikke er plads til kabler i ”mandetykkelse” og selv med bananstik er svært tilgængelige. Til Den pris burde der være nogle væsentlige kraftigere og mere optimalt placerede terminaler, der dog skal have ros for som før nævnt at være farvekodede. Der er i testen således indbygget en fejlkilde i form af det VDH Clearwater kabel der forbandt højttalere og delefilter, idet jeg opgav at benytte mit sædvanlige kabel såvel som Kimbers 8TC. Jeg har dog forsøgt at kompenserer ved et stykke tid at lege kabeltest med VDH kablet i mit sædvanlige setup såvel som i andre test sammenhænge, men jeg kan ikke nødvendigvis udelukke det som en fejlfaktor.

Og der lyttes. Mit førstehåndsindtryk bød på to ting, perspektiv og hurtighed. Perspektivet var virkeligt præcist, som fræset ud i af en massiv blok aluminium. Hver enkelt instrument er præcist placeret, man kan virkeligt hører meget specifikt hvor guitaristen er placeret i forhold til eksempelvis trommeslageren, som eksempel herpå er Paco de Lucia’s Cancion de Amor hvor perspektivet ellers normalt kan blive en smule beklemt. Den anden ting som glædede mig ved denne højttaler var hurtigheden i gengivelsen, en gengivelse der giver den fornemmelse af levende musik man tit kan føle mangler hjemme i stuen, sagt lidt simplificeret er der tale om at der ingen efternøglende toner er, der forstyrre når der lyttes. Tingene kommer så at sige hurtigt og kontant til lytteren. Selve lyden fra disse to tårne er i sig selv meget kontant og up front. Men alligevel sidder man med en fornemmelse af en smule tilbageholdenhed, det føles som om at der gemmer sig mere i denne konstruktion, men at det bare ikke er muligt at få det frem. Dette er vel og mærker fuldt uafhængigt af hvorvidt der benyttes kraftige forstærkere eller ej. Diskanten har en lettere lys afvigelse og er efter min overbevisning en smule for pæn i sin gengivelse af metal-lyde, uden at det dog ødelægger musikken fuldstændigt.. Prøver man at spille ”Out of limits” med The Marketts beviser OBX-R2 dog at den kan spille noget der minder om metal klang, så helt håbløst ser det skam ikke ud. Men lyden bliver dog tilbageholdt i de hårde toner med en behagelig gengivelse af metaltoner til følge. Højttaleren lader musikken klinge ud hele vejen, og det giver en fornemmelse af at lade samtlige toner komme i spil uden at noget af musikken halter efter. Dette skinner især igennem på optagelser med et meget klart defineret bækken. Overgangen fra mellemtone til diskant er yderst vellykket, og rent frekvensmæssigt opleves en yderst veldefineret, højopløst, ren, og sammenhængende gengivelse.

En ting som denne højttaler tilføjer, er en ganske fin fylde og krop i musikken, navnlig i mellemtone området, om det så er en fordel eller en mangel er op til den enkelte. Hvis man er typen der lytter efter dynamiske udslag, så vil man glædes over den meget dynamiske gengivelse af transienter i mellemtoneområdet, de er en smule mere markerede og favner bredere end i resten af frekvens området. Der serveres en helt igennem flot og ren gengivelse og klang af strengeinstrumenter. Her tænkes især på guitar musik som jeg har nydt ekstra meget på disse højttalere. Et af de numre hvor OBX-R2 kommer til sin ret er Rammsteins Benzin. Her er trommegengivelsen og især hihat gengivelsen faktisk usædvanligt hæderlig for en højttaler der ikke besidder store slagkraftige enheder og fylder en halv stue, samtidigt er samspillet med de øvrige instrumenter på nummeret virkeligt godt fanget, måske på grund af det høje tempo i sangen der er i forvejen er en force for OBX-R2. Overordnet set er bassen hurtig som resten af frekvensområdet, og fremstår slank men yderst præcis, om end manglende en smule detalje niveau. Den øvre bas fremstår en smule tilbagelænet, som om den mangler niveau mens den nedre mellemtone/øvre bas høres som komprimeret – og træder dermed en smule i baggrunden i forhold til det resterende frekvensområde. Det giver en lidt underlig fornemmelse af at der ”mangler noget” helt ned til det dybere basområde, og har desværre en tendens til at ødelægge stortrommegengivelsen lidt. Den slanke bas gør at der kan mangle noget gennemslagskraft og gengivelsen er lidt for hurtig i forhold til det helt dybe område, man sidder og synes at man ikke har fået det hele med. Når man så når det helt dybe frekvensområde forsøger højttaleren desværre at spille over evner, og det ødelægger lidt oplevelsen, Den helt dybe bas udviser desværre tendenser til en kraftig kompression som måske kunne have været undgået med andre basenheder uden at det ville forøge kostprisen væsentlig. Alt i alt… Den helt store force er den intense mikro dynamisk formåen, med en stor detalje rigdom, Min primære kritik går på at jeg i det store hele mangler jeg noget aggressivitet, jeg vil have en højttaler der bider mig når violinerne får frit spil, en højttaler der også formå at gengive den del af musikken der på trods af sin renhed stadigt opleves ubehageligt.

Denne højttaler udmærker sig ved en hurtig og luftig gengivelse, dog med sjov måde at gengive de forskellige frekvenser, men det på trods, så formå OBX-R2 at give et sammenhængende lydbillede. Hvis du gerne vil høre hvad denne højttaler kan, så er Ricky Nelsons ”Lonesome town” et nummer man absolut bør hører på denne højttaler. Højttaleren har en generelt luftig gengivelse, men det har også den ubehagelige side effekt at nogle optagelser, som eks. Buena vista Social Club simpelthen mister rumfornemmelsen, der bliver lidt groft sagt ”for meget” luft at gøre godt med. En ting som jeg virkeligt påskønner ved denne højttaler er den ro der skabes omkring det enkelte instrument, selvom selve instrumentet godt kunne defineres bedre så er det omgivende rum isoleret set krystalklart gengivet. Det jeg virkeligt mangler ved denne højttaler er at hører trommeslageren slå igennem, selve anslagskraften er essentiel hvis man forsøger at gengive lyden fra et trommesæt. Detaljerne omkring anslaget og fornemmelsen er til stede, men samtidigt mangler der rå slagkraft når et stykke træ hamres imod et hårdt udspændt trommeskind. Personligt synes prisen på 60.000 en smule i overkanten med tanke på at det blot er standard enheder der er brugt i konstruktionen af såvel delefilter som selve højttaleren, ligeledes har jeg lidt betænkeligheder ved den lidt specielle måde denne højttaler gengiver bassen på, men der vil sikkert være en del der gerne vil betale for det lydbillede og den hurtige gengivelse som OBX-R2 Kan præstere.

Følsomhed: 94 dB/watt/1 meter
Dimensioner: h x b x d 1040 x 220 x 280 mm
Frekvensområde: 35 - 22.500 Hz