Kan man få en ordentlig pladespiller for under 20.000?
Acoustic Signature er tysk. Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal sige om dem og deres design, for det skriger til himlen at det er solide enkle løsninger der kommer fra den anden side af grænsen. Det første syn der mødte mine øjne efter at have åbnet den store papkasse var det sædvanlige, et øvre lag med alle småtingene for først herefter at fremvise selve produktet. Skuffet blev jeg heller ikke, for godt nok havde kassen haft lidt vægt, men jeg undredes stadigt da jeg gennem de forskellige lag kunne konstatere: Det er i aluminium, massiv aluminium, det hele.. selv motorsystemet og styringen er fræset ud af en massiv aluminiums blok, og gør ikke ligefrem konstellationen mindre diskret eller let.
Herudover blev pladespilleren udstyre med en Ortofon Rhondo Red justeret med en elektronisk pickup vægt af standardtypen som leveres af blandt andet Higend-sound.com. Pickuppen holder den samlede pris under de 20.000 samtidigt med at Ortofon kan fås i de fleste forretninger og dermed er rimeligt nemme at få fat i. Et alternativt jeg desværre ikke fik afprøvet kunne være Sumikos Blue Point der ville få den samlede pakke til at lande på 20.000 præcist. Men…Det tynde standard phonokabel skæmmer virkeligt udseendet og kvalitetsfølelsen når alt andet er så solidt og gennemført at se på, her kunne jeg levende forestille mig at der var forbedringer at hente lydmæssigt, og en udskiftning fra fabrikkens side vil virkeligt hæve finishen op på det sidste niveau samtidigt med at det næppe koster mange kroner set fra producentens side. Godt nok skal stel forbindelsen så også føres i det nye kabel, men så kompliceret kan det næppe være for tysken. På samme måde
havde det været passende hvis man havde fået en klump matchende aluminium i form af en pladestrammer eller lignende til at fiksere pladerne med. Jeg har valgt at teste både tonearm, pickup og pladespiller i et som en pakke. Dels grundet at det i mange tilfælde er en færdig pakke man ender med at købe, og dels så er en pladespiller jo summen af de enkelte dele, og er man heldig så også lidt til.
Der hvor Challenger virkeligt kommer til live er dynamikken, den evner i den grad at få lp mediet til at leve, og jeg varmede mig inderst inde over at det ikke er nødvendigt med en pladespiller i den dyre ende for at kunne udnytte det dynamiske potentiale på sine medier. Normalt er manglende dynamik min helt store kæphest, men jeg har svært ved for alvor at sætte min finger på hvor den skulle mangle eller direkte komprimere. Det gør også at Challenger er i stand til at gengive det punch i bassen som mange indspilninger indeholder, men så få komponenter for alvor magter. Der er et massivt og solidt greb i musikken, lyden bliver serveret kontant uden at man sidder med en fornemmelse af at halvdelen af tonerne halter efter. Diskanten er luftig og sprød, men dog stadigt med attack uden at den bliver for hidsig eller mudre, den forstår endda at gengive de grimme lyde som instrumenter nu engang indeholder, men som ofte forsvinder i en pløret sovs. Selvom diskanten hverken bliver for skinger eller kammer over, så kan der dog på enkelte indspilninger optræde svag tendens til lidt for lys metal klang ved bækken anslag, hvor lyden blive lidt for "fuzzy"/ulden selvom det er i det lyse område. Mellemtone åbner fint op for anslagene og bibeholder den dynamik som systemer er kendetegnet ved, således bliver selv lilletromme anslag gengivet på et niveau de fortjener. Jeg må indrømme at der ikke lige er noget specifikt jeg kan sige at mellemtonen gør rigtigt eller forkert, den er som jeg mener den skal være. Den er relativt ufarvet og gør hvad den skal, hvis man ellers kan snakke om at dele frekvenser op så bombastisk. Rummet omkring instrumenterne såval som efterklangen er nydeligt gengivet uden at det kammer fuldstændigt over. Bassen er stram, fast og fuldt ud dynamisk selv i de laveste frekvenser. Dog kan man opleve at nogle basanslag kan være en tand for markerede, de bliver med andre ord hængende i luften lidt for længe. Samtidigt har man formået at klemme alle detaljerne ud uden at det lyder påtaget, og bassen spiller dejligt frit uden at den som sådan stikker af fra resten af frekvensområdet. Det skal ikke være en hemmelighed at de dyder Challenger byder på gør at jeg spillede en del mere rå og beskidt rock end jeg normalt gør. Metallicas ”Frayed ends of Sanity” fra ”… ”And justice for all” albummet byder på en hidtil uset dynamisk formåen i det dybe register, og demonstrere en virkelig gennemført transient gengivelse som jeg savner en del på den almindelige cd version. Eneste ting som Challenger ikke kunne ændre på var den yderst beskidte og øreblødende Mötorhead plade ”Ace of Spades” der sædvanligvis lød af.. ja, Mötorhead. Denne lp blev gengivet som den er, elendig og komprimeret, men pokkers underholdende.
Specifikationer:
Drivværk: Synkron Motor, elektronisk reguleret, justerbar, smallALPHA netdel.
Ophæng: Højpræcist TIDORFOLON ophæng i et stykke.
Chassis: Resonansoptimeret, 3 højdejusterbare fødder, blød legering for lav resonans.
Tallerken: Højpræcision, aluminium, 5 cm tyk, 9 kg tung.
Omdrejningstal: 33 1/3 og 45 o/min.
Vægt: 21-25 kg
Arm: Rega RB-250
Pris:
Acoustic Signature Challenger: kr. 16.000,- inkl. Rega arm.
Ortofon Rhondo Red: kr. 2.800,-