lydkaj skrev:
Måske er det den specielle måde Holm har sat enhederne på der er patenteret.
Andre´ Jensen skrev:Hvis man virkeligt kan tage patent på noget simpelt, er det for langt ude. Og det skulle undre mig om de er de første der har anvendt princippet.
MVH
Ja sådan er mange ideer simple men svære at komme på, Jeg tro ikke jeg har set det før lige på den måde.og har de fået et patent ja så er de nok de første.
lydkaj skrev:Andre´ Jensen skrev:Hvis man virkeligt kan tage patent på noget simpelt, er det for langt ude. Og det skulle undre mig om de er de første der har anvendt princippet.
MVHJa sådan er mange ideer simple men svære at komme på, Jeg tro ikke jeg har set det før lige på den måde.og har de fået et patent ja så er de nok de første.
JJAZ skrev:Uden iøvrigt at ville bedømme omtalte højttalers opfinderhøjde (jeg har ikke kigget nærmere på den), så kommer det tit bag på de fleste hvor lidt opfinderhøjde der skal til for at man kan udtage et patent.. Desværre...
Nu er det jo slet ikke sikkert der er som jeg beskrev, det var et bud efter et meget kort kig, måske har andre studeret det nærmere, og kan bidrage med oplysninger.
Til Andre' det lignede og lød som lukkede kabinetter , men jeg ved det ikke 100%.
JJAZ skrev:Uden iøvrigt at ville bedømme omtalte højttalers opfinderhøjde (jeg har ikke kigget nærmere på den), så kommer det tit bag på de fleste hvor lidt opfinderhøjde der skal til for at man kan udtage et patent.. Desværre...
I mange tilfælder er der jo også kun tale om "designpatent"
syncroniq skrev:Hey,
"Basehederne er rykket bagud og dermed akustisk i samme plan som mellemtonerne"
Øhm, burde de ikke være rykket fremad så? Taget det akustiske centrum og groupdelay med i betragtningen....
Enhederne sparker sandsynligvis mod hinanden, dermed vil trykbølgen udbrede sig fra sprækken imellem kabinetterne. Det kunne godt ende ud i virtuelt samme akustiske plan som mellemtonerne.
Hilsner,
Karsten
Janils skrev:Jeg talte med Lennart Jarde, som står bag højttalerne. Han forklarede kort deres bassystem. I prototypen er der tale om alm. lukkede kasser men senere bliver det 2 kompound systemer med totalt 4 enheder (isobaric) for at få Qs ned på 0,5.
Der er (så vidt jeg forstod) 3 ting i deres "designpatent"
1. Vibrationerne fra de 2 enheder går vertikalt og påvirker således ikke frontbaffel og dermed mellemtone og diskant.
2. Basehederne er rykket bagud og dermed akustisk i samme plan som mellemtonerne. Spredningsmæssigt skulle det også give noget.
3. Qs er det samme for bas og mellemtone, hvilket skulle sikre en bedre overgang mellem enhederne.
Der anvendes i øvrigt et 3-vejs digital delefilter, som giver mulighed for masser af tilpasninger.
Det at de filtrerede enheder har samme Qt kan ikke patenteres (du skriver vel Qs for Q "system")
Det samme gælder en palacering af enhederne der sikrer en ensartet afstand fra det akustisk center til et valgt fixpunkt.
Karsten@StudioSound skrev:Enhederne sparker sandsynligvis mod hinanden, dermed vil trykbølgen udbrede sig fra sprækken imellem kabinetterne. Det kunne godt ende ud i virtuelt samme akustiske plan som mellemtonerne.
Hilsner,
Karsten
Tilbage til HiFi-arrangementer
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst