R.P. skrev:karsten, på monacors side oplyser de mh, på fks sp200x fuldtonen 0,3 mh, men mener at den er meget lavere på fostex, men kan ik finde de sider hvor det var oplyst, men søger og søger.
vil prøve at måle det på coralerne i morgen, en nabo har lc meter, og det bekømrer mig egentligt lidt at de har så stor mh i svingspolen, da det jo i grunden er et filter!
men men fuldtoner bør være så lette som muligt, da de jo skal arbejde meget hurtigt
Hjertet i en fuldtone eller bredbåndsenhed er den korte svingspole (med dertil hørende lave induktion) , ikke den lave membranvægt der har sin oprindelse dengang en kraftig forstærker var 6-12W og 2-3W normalen
Hvad enten du bryder dig om det eller ej så holder den (linket fra Sømanden) i byretten om jeg så må sige. Den "dynamik" mange søger i traditionelle fundtoneenheder er i virkeligheden dårligt dæmpede resonanser, membranopbrydninger osv.
En enhed indeholder da "filterkomponenter", den kan beskrives som et netværk af spoler, kondensatorer og modstande ( med eller uden kabinet). Højttalerenheden er en båndpasfunktion af natur.
Der cirkulerer masser af "falske sandheder" i hifiuniverset, især om højttalere, og en af de der ofte bringes til torvs er at delefilteret sluger masser af effekt. Heldigvis er det ikke korrekt, eksempelvis bliver der slet ikke afsat effekt i en kondensator.
Hey,
Det eksempel med bilen er meget dårligt, og jeg har hørt det hver gang jeg nævner linket som sømanden har vist.
Hvis vi tager accelleration som hvor højt i frekvens en enhed kan gå (hurtigere svingninger) har vægt og magnetkraft ikke ret meget at skulle have sagt. Dog er Mms en spole i serie i ækvivavilent diagrammet, men ikke ret betydningsfuld iforhold til Le.
Det handler om hvormeget spolen holder på energien før den frigiver den. Jo størrere induktion, jo mere bremser den sig selv så at sige. membranvægt og magnetstørrelse er udelukket et spørgsmål om effektivitet.
Det du kan sammenligne biler og højttalere på er effektiviteten. Jo tungere bilen er, des mindre effektiv er den kraft motoren giver i sidste ende. Altså den accellerer langsomere som resultat. Det samme med højttalere. Jo tungere membran des mindre effektiv er den energi du har i motoren, og jo lavere vil den spille.
Det er spolen der bestemmer hvor langt op i frekvens/hurtig enheden er. Energien vil forplante sig (næsten) lige hurtig ud i membranen ligemeget hvad den vejer.
MEN, så vidt jeg ved skal man holde Le op imod impedansen. En 4ohms spole med Le på 0.5mH er langsommere end en spole på 8ohm med Le på 0.8mH. (bare et eksempel, er ikke regnet eller noget). Det kan også tydeligt ses på målinger i klang+tone med enheder med Le på 1.5mH med forskellige impedanser.
Problemmet er bare, at for at få en høj impedans, skal du bruge tynd tråd. Og så vokser Le somregel.
Men men men.... man kan så diskutere hvad det hele er værd, når man efterfølgende sætter en stor spole i serie for at dele den. En enhed med høj Le skal have en mindre spole for at dele samme sted som en med lav Le. Men kan man lave en enhed med lav impedans OG lav Le, ville det være smart. Lidt som XBL^2 som adireaudio laver, og andre lignende motorsystemer.
Janils skrev:Hvorfor er der ikke nogen som nævner Q?
Forøger du membranens vægt stiger dit Q. Men så længe du holder dig på et fornuftigt niveau, burde det heller ikke være et problem. Men Qt på 0,7 eller derover egner sig kun til IB eller åbne bafler.
Iøvrigt troede jeg at Duelunds filosofier omkring højttalerkonstruktioner gik på meget lave Q-værdier. Det taler ikke umiddelbart for 200 grams membraner på 12" enheder - med mindre altså man forøger magnetstyrken voldsomt, så der kompenseres elektrisk.
I førnævnte eksempel med Porshen svarer det altså til at man sætter en større motor i, giver den bedre vejgreb og styreegenskaber, hvorfor vi er tilbage til samme accelleration og bremseevne som før.
Q'et skal nok komme med men det er jo svært når de grundliggende fysiske mekanismer ikke bliver troet/taget alvorligt af alle eller blot flertallet.
Du har ganske ret, Q værdier over 0.5 hører ikke hjemme i det duelundske højttalerunivers. Membranvægten er/var jo heller ikke et mål i sig selv men et produkt af kravet til membranens opførsel/egenskaber
Hey,
Jeg vil dog lige sige, at jeg har hørt en GroundZero basenhed (bygget af TCSounds vil jeg tro) som lød rigtig godt.
Den bygger på TCSounds motorsystem der er BL liniær og har en meget høj Le. :S
se mere her
http://www.tcsounds.com/lms5400.htm
Den lød godt (ground zero udgaven jeg hørte). Den var stram og "tight". Dog sad den også i en bil i et lille lukket kabinet.
Læs mere om LMS (Tcsounds motorsystem) her :
http://www.tcsounds.com/lms.htm
På denne side kan man læse om sammenligninger af 3 motorsystemer (XBL^2, LMS og SplitCoil):
http://forum.carstereos.org/difference-between-xbl-t56398.html
SplitCoil var desværre patenteret i 70'erne (altså gratis idag) men jeg fik faktisk ideen med præcis den motor som jeg var ved tymphany og vise frem. Den er også BL liniær, har små spoler og lav Le. Den ville jeg gerne prøve og lave engang. Tror det var Manger der fandt på det i sin tid.
syncroniq skrev:Hey,
Det eksempel med bilen er meget dårligt, og jeg har hørt det hver gang jeg nævner linket som sømanden har vist.
Hvis vi tager accelleration som hvor højt i frekvens en enhed kan gå (hurtigere svingninger) har vægt og magnetkraft ikke ret meget at skulle have sagt. Dog er Mms en spole i serie i ækvivavilent diagrammet, men ikke ret betydningsfuld iforhold til Le.
Det handler om hvormeget spolen holder på energien før den frigiver den. Jo størrere induktion, jo mere bremser den sig selv så at sige. membranvægt og magnetstørrelse er udelukket et spørgsmål om effektivitet.
Det du kan sammenligne biler og højttalere på er effektiviteten. Jo tungere bilen er, des mindre effektiv er den kraft motoren giver i sidste ende. Altså den accellerer langsomere som resultat. Det samme med højttalere. Jo tungere membran des mindre effektiv er den energi du har i motoren, og jo lavere vil den spille.
Det er spolen der bestemmer hvor langt op i frekvens/hurtig enheden er. Energien vil forplante sig (næsten) lige hurtig ud i membranen ligemeget hvad den vejer.
MEN, så vidt jeg ved skal man holde Le op imod impedansen. En 4ohms spole med Le på 0.5mH er langsommere end en spole på 8ohm med Le på 0.8mH. (bare et eksempel, er ikke regnet eller noget). Det kan også tydeligt ses på målinger i klang+tone med enheder med Le på 1.5mH med forskellige impedanser.Problemmet er bare, at for at få en høj impedans, skal du bruge tynd tråd. Og så vokser Le somregel.
Men men men.... man kan så diskutere hvad det hele er værd, når man efterfølgende sætter en stor spole i serie for at dele den. En enhed med høj Le skal have en mindre spole for at dele samme sted som en med lav Le. Men kan man lave en enhed med lav impedans OG lav Le, ville det være smart. Lidt som XBL^2 som adireaudio laver, og andre lignende motorsystemer.
Btw, dynamik har intet med hastighed at gøre. Dynamik er forskellen på det laveste og højeste. Jo større den forskel er, jo mere dynamisk. Så jo højere end højttaler kan spille, jo mere dynamisk er den, ligemeget hvor godt det lyder.
Filterspolens negative bivirkninger burde netop få alle til at dimensionere kabinetter, benytte enheder med en naturlig afrulning opefter samt korrigere med sugekredse etc. om nødvendigt alene for at holde spolens værdi nede, men nej
TCaudiostyle skrev:Når man laver trådophæng, er det så ikke ligeså godt eller bedre at skære så meget af spideren væk at der sidder et antal tråde af spideren tilbage.
Den kan jo gi sig en smule, hvor tråden ikke kan gi sig.
Nej trådophæng er klart bedre. Der hvor du tager fejl, er at en spider vil kunne give sig for meget. Også i retninger hvor den ikke skal give sig, hvis man skærer en stor del væk. Vælger du en tråd som mohair, vil den kunne give sig tilstækkeligt. Hele problematiken, er at spideren spiller med. Her afhjæper udluftninger ikke problemmet. Det sænker kun kompresionen.
Andre´
Andre´ Jensen skrev:TCaudiostyle skrev:Når man laver trådophæng, er det så ikke ligeså godt eller bedre at skære så meget af spideren væk at der sidder et antal tråde af spideren tilbage.
Den kan jo gi sig en smule, hvor tråden ikke kan gi sig.Nej trådophæng er klart bedre. Der hvor du tager fejl, er at en spider vil kunne give sig for meget. Også i retninger hvor den ikke skal give sig, hvis man skærer en stor del væk. Vælger du en tråd som mohair, vil den kunne give sig tilstækkeligt. Hele problematiken, er at spideren spiller med. Her afhjæper udluftninger ikke problemmet. Det sænker kun kompresionen.
Andre´
syncroniq skrev:Hey,
Det eksempel med bilen er meget dårligt, og jeg har hørt det hver gang jeg nævner linket som sømanden har vist.
Hvis vi tager accelleration som hvor højt i frekvens en enhed kan gå (hurtigere svingninger) har vægt og magnetkraft ikke ret meget at skulle have sagt. Dog er Mms en spole i serie i ækvivavilent diagrammet, men ikke ret betydningsfuld iforhold til Le.
Det handler om hvormeget spolen holder på energien før den frigiver den. Jo størrere induktion, jo mere bremser den sig selv så at sige. membranvægt og magnetstørrelse er udelukket et spørgsmål om effektivitet.
Det du kan sammenligne biler og højttalere på er effektiviteten. Jo tungere bilen er, des mindre effektiv er den kraft motoren giver i sidste ende. Altså den accellerer langsomere som resultat. Det samme med højttalere. Jo tungere membran des mindre effektiv er den energi du har i motoren, og jo lavere vil den spille.
Det er spolen der bestemmer hvor langt op i frekvens/hurtig enheden er. Energien vil forplante sig (næsten) lige hurtig ud i membranen ligemeget hvad den vejer.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster