Grundlæggende viden om akustik i dit lytterum , sakset herfra
http://lydcentrum.dk/FastAudio_fakta2.htm
God akustik er ikke kun befordrende for musikoplevelsen, men er også vigtig for menneskets velbefindende.
Du har investeret en del penge i dit musikanlæg, måske også i en rumkorrektionsenhed.Men lyden er stadig ikke optimal?
Rum akustikken mangler en tuning, og løsningen herpå er absorbenter fra Fastaudio.
Efterklangstid
Efterklangstiden er definitionen af, hvor lang tid der går, før lydtrykket er dæmpet mere end 60db i et rum.
Hvor stor efterklangstiden er i et rum afhænger absorbstionsevnen af væggene, gulvet og loftet, indretningen samt rumvolumen. Efterklangstiden er frekvensafhængig, da sten, træ, tæpper eller andre tekstiler, har forskellige frekvenser for absorbtion, og absorberingsevne.
For en velafbalanceret, levende og en ikke for tør rumakustik, skal det efterstræbes en efterklangstid på 0,3 til 0,4 sekunder.
Er efterklangstiden væsentlig længere ved dybe frekvenser, betyder det at rumresonanser er meget lidt dæmpet. Derigennem bliver basgengivelsen upræcis og buldrende. Det kan endda runge.
Er efterklangstiden i mellem og højtonen for lang, mister hele klangbilledet gennemsigtighed, og positioneringen af de enkelte instrumenter kan være svær at bestemme.
For det meste er efterklangstiden for lang i bassen, lidt mindre i mellemtonen, og som regel rimelig kort i diskantområdet. Dette fænomen er mere udpræget, jo mindre absorberende tekstiler der befinder sig i rummet, og specielt ved moderne indretning, med få møbler ingen gardiner, og ofte parketgulve.
Rumresonanser
Lydgengivelsen ved dybe frekvenser, bliver bestemt af egenresonansen af luftvolumenen, i et givent rum. Ved hvilken frekvens rumresonanserne optræder, og lydtryksfordelingen ser ud, afhænger bla. af formen og størrelsen af rummet.
For kvaliteten af musikgengivelsen, er det afgørende at få dæmpet resonanserne tilstrækkeligt, ellers vil enkelte tonelejer af basinstrumenter være for højt og upræcis.
Gennem optimal opstilling af højttalerne, kan denne effekt reduceres. Den bedste løsning af problemet, er brug af basabsobenter.
Refleksioner, ekkoer
Ved musikgengivelse over højttalere, er forholdet mellem direkte lyd og reflekteret lyd af stor betydning, da der ved overlapning af disse lydandele, kan forekomme forstyrrende farvninger af lyden. Disse er tydeligere jo stærkere refleksionerne er, og jo tidligere de indtræffer på lyttepositionen. Derfor er tidlige refleksioner fra væggene ved siden af højttalerne de kritiske. De lader sig undgå, ved brug af mellemhøjtone absorbenter.
Ekkoer optræder mere sjældent i beboelsesrum. Refleksioner er bemærkes først når de er kraftige nok, og indtræffer mindst 50 ms efter den direkte lyd.
Denne tid (50 ms), svarer til en distance på 17 m. Lyden skal altså kastes flere gange frem og tilbage mellem væggene. Problematisk er overfor liggende parallelle, og nøgne vægge. Også her afhjælpes der med mellemhøjtone absorbenter.
Bulgarien skrev:Jeg tør næsten ikke nævne det, da det ikke i Danmark er politisk korrekt at tale om EQ men prøv at søge på Behringer 8024eller læs denne fremragende anmeldelse,Jeg er sikker på at det vil løse langt de fleste problemer. Mange udenlanske (?)""hifi entusister har særdeles gode erfaringer med dette produkt, hvilket en søgning på google vil bekræfte til fulde.Med vores indretning af lytterummet vil en spektrumanalyse ligne et alpelandskab, og fordelen ved at rette op på dette, er mange, mange gange større end ved at undgå en ekstra led i signalkæden, som måske kan fornemmes,- måske ikke... flertallet af danske hifi entusiaster mener desværre at det er det sidste som skal være afgørende, synd for dem..., men ikke alle lever i en perfekt verden.
Bulgarien skrev:Intet værd!Sikken noget vrævl og ævl, hvor er det typisk dansk at påstå, selvom der findes den ene rosende omtale efter den anden.Har du prøvet den selv? Det har jeg! Behringer DSP8024 er noget argeligt skrammel!!!Den fungerer som eq., jovist.. Men, dens auto-eq er ikke noget som helst værd uanset software versionen (ja, jeg fik brændt en ekstra EPROM så jeg kunne skifte imellem dem).Brugt manuelt fungerer den som enhver anden eq., desværre er den alt andet end transparent i lyden. Selv i ren standby mode høres den som det berømte tæppe foran højttalerne, og det endda via de digitale ind og udgange. Brugt analogt lyder den bare decideret dårligt.Hvis man har et middelmådigt anlæg, så ja, så kan den bruges til at hive lidt i de nederste frekvenser (hvis man vel og mærke kører rent digitalt til/fra den). Har man et anlæg som er mere end bare middelmådigt så lyder den simpelthen for dårligt!Bulgarien skrev:Version 1,3 har iøvrigt optimere EQ i forbindelse med spektrumanalysen , så derfor vælg denne ( kan evt opdateres via en ny Eprom som kan bestilles billigst her http://mysite.verizon.net/resoamqr/swellsoundelectronics/id55.html ), ellers er det velbeskrevet at der altid vil være problemer ved de allerlaveste lave frekvenser. Det er beskrevet mange steder i forbindelse med alle former for EQ og ikke kun fra Behringer, men fordelen er stadig den samme, du får en frekvensgang ved lyttepositionen der er tættest på det optimale, dvs så flad som muligt
JJAZ skrev:Bulgarien skrev:Intet værd!Sikken noget vrævl og ævl, hvor er det typisk dansk at påstå, selvom der findes den ene rosende omtale efter den anden.Har du prøvet den selv? Det har jeg! Behringer DSP8024 er noget argeligt skrammel!!!Den fungerer som eq., jovist.. Men, dens auto-eq er ikke noget som helst værd uanset software versionen (ja, jeg fik brændt en ekstra EPROM så jeg kunne skifte imellem dem).Brugt manuelt fungerer den som enhver anden eq., desværre er den alt andet end transparent i lyden. Selv i ren standby mode høres den som det berømte tæppe foran højttalerne, og det endda via de digitale ind og udgange. Brugt analogt lyder den bare decideret dårligt.Hvis man har et middelmådigt anlæg, så ja, så kan den bruges til at hive lidt i de nederste frekvenser (hvis man vel og mærke kører rent digitalt til/fra den). Har man et anlæg som er mere end bare middelmådigt så lyder den simpelthen for dårligt!Bulgarien skrev:Version 1,3 har iøvrigt optimere EQ i forbindelse med spektrumanalysen , så derfor vælg denne ( kan evt opdateres via en ny Eprom som kan bestilles billigst her http://mysite.verizon.net/resoamqr/swellsoundelectronics/id55.html ), ellers er det velbeskrevet at der altid vil være problemer ved de allerlaveste lave frekvenser. Det er beskrevet mange steder i forbindelse med alle former for EQ og ikke kun fra Behringer, men fordelen er stadig den samme, du får en frekvensgang ved lyttepositionen der er tættest på det optimale, dvs så flad som muligtEn helt flad frekvensgang er nu ikke nødvendigvis ønskværdig, og faktisk ganske langt fra det de fleste foretrækker.Bulgarien: Hvor meget af det du skriver om har du reelt prøvet selv? Du udtaler dig utrolig skråsikkert, men tilsyneladende uden at have den nødvendige erfaring med emnet.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst