Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Shostophile

Alt om musikindspilninger.

Indlægaf kibri » fre feb 16, 2007 10:48

Al jeres Shosta-snak fik mig til at hive denne ud:



Ren Star Wars :shock:
 
.."The ballet has quite a history behind it, premiering in Leningrad in 1933. The Allegro is magnificent featuring the fine flute/bassoon duet as well as the senusal dances culminating in a rapturous waltz, sequenced thereafter by other dancers sung by soloist highlighted dancers, including one very nice sylophone. Very high spirited and charged piece and most enjoyable."..
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf kibri » fre feb 16, 2007 12:22

Fortsætter i rækken..



Der er power på her.

.."SLS 5177 Quiet, M- EMI Large Dog Label LP with powerful bass -- a very dynamic copy! TAS List of course. The strings are immediate, perhaps a little hot, but that's Shostakovich for you. It's probably in the scoring."..
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf SES. » fre feb 16, 2007 12:59

kibri skrev:Fortsætter i rækken..



Der er power på her.

.."SLS 5177 Quiet, M- EMI Large Dog Label LP with powerful bass -- a very dynamic copy! TAS List of course. The strings are immediate, perhaps a little hot, but that's Shostakovich for you. It's probably in the scoring."..
 
En pragtplade - man blir i tvivl om hvor satserne deles, basrillerne ligner en skæringsdeling. Du har vist "næse " for Dmtri.
 
og hver gang man ser en skive med Berglund og Bournemouth er det haps og watermouth!!!!!
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf kibri » fre feb 16, 2007 13:21

- en af scoringerne fra Jazz_Enke_samlingen.
Den er helt vild. Første sats fra 11´eren,  er slagtøj i macwerk-klassen  8)
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf SES. » søn feb 18, 2007 17:44

:lol:


så er den min. Nu kan jeg snart begynde at lede efter min næse :lol:
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf zaka » søn feb 18, 2007 18:11

SES. skrev::lol:


så er den min. Nu kan jeg snart begynde at lede efter min næse :lol:


prisen kan du vist ikke klage over .

Jeg har været igennem den 3 gange i dag - fantastisk stykke musik - tak macwerk!
--
Med venlig hilsen
zaka

Talking about music is like dancing about architecture.
~ Thelonious Monk

If you got the technique and I got a good sound, I'll beat you every time. You can play a thousand notes and I can play one note and wipe you out.
~Dewey Redman

Flere røverhistorier fra ZIG, tak!
Brugeravatar
zaka
Supermedlem
 
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs nov 08, 2005 22:22
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf macwerk » søn feb 18, 2007 20:32

Tillykke begge to  :twisted:

Nu må jeg vist hellere se at få fundet en 11'er (som jeg stadig har til gode)  :oops:
Brugeravatar
macwerk
Supermedlem
 
Indlæg: 1830
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 09:42

Indlægaf SES. » ons feb 27, 2008 12:07

Energizer  8)

SHOSTAKOVICH Symphony No. 4 BRITTEN Russian Funeral City of Birmingham SO / Simon Rattle EMI

Så er der vitaminer til vinduespuds og flytning af nullermænd.

Har lokaliseret 3 spændende udgaver af Aforismer (desværre er der ingen Richter), så nu ventes på økonomiske opgangstider. Kunne jo også smide dovenskaben ud og købe noderne. :o
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf macwerk » ons feb 27, 2008 12:21

Mht. Rostropovich programmet, så prøv lige at checke mit indlæg fra d. 5/11-06 på forige side i denne tråd  :wink:
- monster fjolset her sprang over snøft  :cry:
Brugeravatar
macwerk
Supermedlem
 
Indlæg: 1830
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 09:42

Indlægaf Slava » ons feb 27, 2008 12:55

I bør ikke snyde jer selv for Mravinsky, når det gælder Shotakovich' symfonier. Som Richter sagde i Monsaingeon-dokumentaren: "Mravinsky, dét var en dirigent"!

Mravinsky indspillede symfonierne mange gange, og jeg har en del optagelser, der går tilbage til 40'erne. Stort set alt er sublimt. Men for lidt bedre lyd bør man måske lytte til hans live-indspilning af 6. symfoni fra midt i 60'erne:



Den slutter med et så vildt festfyrværkeri af en finale, at det er svært ikke at klappe med! Og så er side 2 (Honeggers 3.) forresten lige så god.

Hans 1982-udgave af 8. symfoni er også legendarisk. Den har været udsendt på Philips, men var ude af katalogerne i mange år, og blev derfor forhandlet på brugtmarkederne til uhyrlige priser. Men den blev genudsendt af Regis for godt et år siden, og kan nu købes til en 50'er. Et must have!

Slava
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 279
Tilmeldt: tors jun 28, 2007 06:52

Indlægaf Boye » ons feb 27, 2008 16:40

kibri skrev:

Halløjsa - Den har jeg osse! Et af de kun 4 albums som overlevede den digitale revolution her i huset. Tør man næste spørge om den er udgivet på CD? - for jeg savner at høre den.

For resten vil jeg gerne rette en tak til Slava for at være med til at holde liv i musikdelen, Ses, Zig og Zak (a) har sammen med Macwerk, Vilmann og flere andre, hvis navne jeg ikke lige har present, skam også ydet deres. Tak til jer alle for stor inspiration.

Boye
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 408
Tilmeldt: tirs dec 06, 2005 09:45

Indlægaf Slava » ons feb 27, 2008 17:52

Boye skrev:Halløjsa - Den har jeg osse! Et af de kun 4 albums som overlevede den digitale revolution her i huset. Tør man næste spørge om den er udgivet på CD? - for jeg savner at høre den.

Jeg tror ikke, Berglunds indspilninger af 6. og 11. symfoni er udgivet på cd sammen. Men jeg har et cd-sæt med symfonierne 7 og 11 (11. symfoni er den samme version, som den LP i viser billeder af).
Slava
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 279
Tilmeldt: tors jun 28, 2007 06:52

Indlægaf SES. » tors feb 28, 2008 08:56

Er også den lykkelige ejer af Shosta 6 med Mrawinsky + perlen fra Berglund.

8'eren:
Denne 8er flytter sig længere og længere op på min hitliste. Så iaftes Rostro prøve den i Moskva, så lige nu spiller den på livet løs.

Pragtfulde Rostropovich.


SHOSTAKOVICH Symphony No. 8. London Symphony Orchestra / Mstislav Rostropovich. LSO Live

Lidt noter om opførelsen:

DMITRI SHOSTAKOVICH

Symphony No 8

London Symphony Orchestra/ Mstislav Rostropovich

Recorded live at the Barbican Centre on 3 and 4 November 2004 The LSO Live label's 31st release features a monumental performance of Shostakovich's Symphony No. 8 conducted by Mstislav Rostropovich. Following his acclaimed recordings of the Fifth and Eleventh symphonies, Slava demonstrates again that no other living conductor is able to interpret the music of his dear friend, Dmitri Shostakovich, with such insight and intensity. Although it was written at a time of great optimism in the Soviet Union, with the Nazis in retreat, the Eighth Symphony is imbued with a deep sense of sorrow and fear for the future. The authorities expected a victorious anthem but Shostakovich was shattered by the bloody cost of war.

Anyone present at Barbican Hall last November knows what a moving performance of this symphony Rostropovich and the LSO delivered. The Russian cellist-turned-maestro may not be the most gifted or technically accomplished conductor, but when he interprets the music of his friend and mentor Shostakovich, he is compelling. The C minor Symphony was written in the wake of the Red Army’s annihilation of the Germans at Stalingrad, yet it is far from triumphal. Indeed, this was Shostakovich’s most pessimistic symphony to date. Rostropovich and the LSO dig deep into its turbulent emotional world: they are expansive and brooding in the long adagio introduction to the first movement, the initial violin theme played in an almost stunned pianissimo. The cumulative power of the music is wonderfully sustained through the sardonic humour of the fast movements, the largo and the final slow allegretto. This is a great account of a great symphony, vividly recording an unforgettable occasion — and at LSO Live’s superbudget price, it’s an irresistible bargain, too.
Five Stars, Times

All the searing intensity, perceptiveness and magnificent playing that made this such a memorable performance last November survives on this recording of one of the LSO centenary highlights.
No one has a more intimate knowledge of Shostakovich's musical psyche than his long-time friend Rostropovich, and that insight exudes from every pore of his interpretation of this, arguably the composer's greatest and most personal, symphonic epic.
As in Rostropovich's companion account of the Fifth Symphony reviewed in the spring, this one of the Eighth is the result not so much of excessive emotional drive but of the way he gets his players to articulate the notes, with phrasing, placing of chords and subtleties of tone colouring - all drawn out of a sense of necessity. From this comes the expression of the tragedy behind the notes - the work is undeniably a paean to the victims of all forms of fascism -- especially in the way Rostropovich shapes the expanses of the long first movement and manoeuvres the oppressive juggernauts of the second and third movements. By the end of the finale, despite its moments of seeming cheerfulness, all passion is spent and the final, stuttering fade-out is rightly pale and bleak in outlook. For all the broader symphonic vision of Haitink (Decca) and authentic Russian colouring of Mravinsky (BBC Legends), this must surely now be the benchmark for this shattering work.
Matthew Rye, Telegraph
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf macwerk » tors feb 28, 2008 13:32

Så var der mail fra Nina igen:

Slava som lille  8)



Pressemeddelelse

SLAVA- SLAVA !!
Mindekoncert for cellisten, dirigenten og mennesket Mstislav Rostropovich.

Jeg har fået den ide at arrangere en mindekoncert for Mstislav Rostropovich – faktisk har ideen luret i min bevidsthed lige siden, han døde i april sidste år.
Ved flere lejligheder har jeg arbejdet tæt sammen med ham, og det har slået mig, hvordan han samtidig med, at han besad en stålsat kompromisløs professionalisme, alligevel mødte alle – livet, verden - med et stort medmenneskeligt nærvær.

Han er kendt for sit formidable, revolutionerende cellospil, sin enorme indsats for at udvide cellorepertoiret, men i de bredere lag også for sine politiske manifestationer: bl.a. spillede han i 1968 i London, som officiel udsendt sovjetisk kunstner, enormt følelsesladet Dvoraks cellokoncert, samtidig med at sovjetiske tanks rullede ind i Tjekkoslovakiet, i 1974 indlogerede han den af staten kompromitterede forfatter, Solsjenitsyn i sit sommerhus og da Muren faldt i Berlin, satte han sig på en stol foran den og spillede Bach suiter for at hylde ”en verden uden grænser”.
Selv sagde han: I don’t care about policy, I care about people !!
Han var et meget specielt menneske med nogle egenskaber, som jeg med dette initiativ gerne vil highlight’e, måske som inspiration i en ”what’s in it for me” tid.

Et stjernehold af skandinaviske musikere er nu samlet til en koncert til i anledningen af hans fødselsdag:
cellisterne Morten Zeuthen , John Ehde og Toke Møldrup, violinisten Mikkel Futtrup,  sopranen Nina Pavlovski , og pianisterne Ulrich Stærk og Niklas Sivelöv.
Fælles for dem er, at de enten er blevet undervist af, har arbejdet sammen med eller nærer stor beundring for musikeren Slava, som han kaldes i folkemunde over hele verden.
Slava betyder også ”til ære for” på russisk, så overskriften for koncerten er meget passende  (med en lille grammatisk tilsnigelse):

• SLAVA - SLAVA !!
• Arrangører: Dansk Selskab for Russisk Musik og Det Kgl.Danske Musikkonservatorium
• Sted: Konservatoriets festsal, 26.marts 08  kl. 20.
• Med: Morten Zeuthen, John Ehde, Toke Møldrup, Mikkel Futtrup, Nina Pavlovski, Ulrich Stærk og Niklas Sivelöv.
• Program: Prokofiev, Popper, Piazzolla, Shostakovich, Rachmaninov o.a.

Vi hylder et verdensmenneske og en af sidste århundredes største musikere, Mstislav Rostropovich, for hans talent, musikalitet, store engagement, inspiration, temperament, fantasi, mod, nærvær og medmenneskelighed.
Det er lykkedes at samle en gruppe musikere af samme ånd til en koncert, hvor alt kan ske !!

På vegne af arrangører og medvirkende
Nina Pavlovski

Fri Entré
_________________________________________________________

Medvirkende kunstnere
SLAVA SLAVA, mindekoncert for Mstislav Rostropovich.
26.marts 2008

Morten Zeuthen, cello
Morten Zeuthen er uddannet af  bl.a. Asger Lund Christiansen og Paul Tortelier. Han har optrådt over det meste af verden –  bl.a i sit samarbejde med pianisten Amalie Malling i Wigmoore Hall, London, Carnegie Hall, New York og Casals Hall, Tokyo - og med alle danske orkestre, både med ny dansk musik og i det ældre repertoire. Han har cd-indspillet cellokoncerter af Per Nørgård , Poul Ruders, Pelle Gudmundsen-Holmgreen og Bo Holten, hans dobbelt-cd med Bachs cellosuiter fik i 1994 en Grammy og hans cd ”L’Homme Armé” fra 2006 blev kåret som Årets Danske Soloudgivelse. Han har arbejdet med dirigenter som Kurt Sanderling, Norman del Mar, Esa-Pekka Salonen og Jorma Panula og krydset musikalske grænser med Chick Corea, Kenneth Knudsen og Palle Mikkelborg. Morten Zeuthen var medstifter og mangeårigt medlem af Kontra Kvartetten, han har været 1. cellist i Radiosymfoniorkestret og er siden 1996 professor ved Det kgl. danske Musikkonservatorium, hvor han har uddannet en række fremtrædende unge danske cellister.  Han har modtaget adskillige priser bl.a. Gade-Legatet og Musikforbundets Hæderspris.

John Ehde, cello
John Ehde er født i Stockholm, og uddannet  hos prof.Asger Lund Christiansen og i Wien hos professor Wolfgang Herzer. Han har ofte assisteret i Wiener Philharmonikerne og har spillet under bl.a. Herbert von Karajan og Lorin Maazel. Han var i 2 år solocellist i Gustav Mahlers Ungdomsorkester under Claudio Abbado og var solocellist i Helsingborg Symfoni Orkester i 10 år fra 89-99. Siden 1990 er han medlem af  LINensemble, som eksperimenterer med musikteater, alternative koncert-former, og andre kunstarter. Trioen, der har uropført mere end 40 værker skrevet specielt til dem, kombinerer udstrakt koncertvirksomhed i Danmark, med turneer i det meste af verden. John Ehde har et samarbejde med pianisten Carl-Axel Dominique med fokus på mindre kendte, men inspirerede komponister og han har opfundet sit eget børnekoncertkoncept, hvor han foruden at spille, også dirigerer og fortæller. Siden 2006 er han cellolærer ved Malmö Musikhögskola. John Ehde har med LINensemble indspillet en hel del cd’er for Kontrapunkt, Dacapo og Classico, ligesom han med C.A.Dominique har indspillet flere cd’er for Caprice.

Mikkel Futtrup,violin
Mikkel Futtrup er født i Stockholm og begyndte som 5-årig at spille violin hos Tove og Béla Detreköy.
Han er uddannet hos prof. Gerhard Schultz på Hochschule für Musik und Darstellende Kunst i Wien (Alban Berg Kvartetten) og på Oberlin Conservatory of Music, Ohio, hos prof. Almita og Roland Vamos.
Mikkel Futtrup har bl.a. været koncertmester i Radiosymfoniorkestret og er siden 2002 koncertmester i Det Kgl. Kapel. Han har optrådt som solist med alle danske orkestre samt en række udenlandske, heriblandt Wiener Kammer Orchester, Österreiches Rundfunk Orchester og Berliner Sinfonie Orchester.
Mikkel Futtrup har siden marts 2003 været primarius  i Paizo Kvartetten og har med den vundet 1. pris i kvartet sektionen og ”Grand Prize” i 4th Melbourne International Chamber Music Competition 2003, en af verdens mest prestigefylde kammermusikkonkurrencer. Han har bl.a. indspillet værker af Vagn Holmboe med RadioUnderholdningsOrkestret og har vundet flere priser ved konkurrencer, heriblandt 3. pris i Carl Nielsen International Violin Competition.

Nina Pavlovski, sopran
NP er uddannet hos prof. Kim Borg, hos Galina Vishnevskaya i Paris og hos Kirsten Buhl Møller. Hun har optrådt som solist i det meste af Europa, i Japan og Sydamerika, og har bl.a. arbejdet med dirigenterne Mstislav Rostropovich, Gennady Rozhdestvensky, Kent Nagano og Michail Jurowskij. Operadebut i 1993 i Francesco Christofolis Ringproduktion. I 1996 debut som Madama Butterfly på Det kgl.Teater, hvor hun i nogle år var fast solist. Hun har i Skt. Petersborg og Moskva sunget titelrollen i operaen Lady Macbeth fra Mtsensk i Rostropovich’ relancering af Shostakovich’s originale 1932 partitur. Hun sang i 2001 for første gang Tosca  på Den Jyske Opera, et parti hun senere har sunget flere steder i Europa, bla. på Opera North i England, hvor hun senere har sunget flere roller. I 2006 vendte hun som Rosalinde tilbage til Det kgl Teaters nyproduktion af Flagermusen. Hun har indspillet flere cd’er med bl.a. Radiosymfoniorkestret , Sjællands Symfoniorkester, Esbjerg-Ensemble for Chandos, Dacapo og Classico, i 2006 uddrag af Wagners Parsifal m Poul Elming og Odense Symfoni Orkester og i okt 2008 indspiller hun bl.a. uddrag af Tannhaüser med tenoren Stig Fogh Andersen. Hun er tildelt flere priser bl.a. Elisabeth Dons Mindelegat og Axel Schiøtz-prisen.


Ulrich Stærk
Ulrich Stærk er uddannet af bl.a. prof. Jose Ribera, og siden sin debut i København i 1989 har han manifesteret sig som en af Danmarks mest efterspurgte koncertpianister. Han har gæstet de fleste europæiske metropoler og har turneret bl.a. i Asien - både som solist og kammermusiker, ligesom han har været solist med en række førende symfoniorkestre i Skandinavien og Tyskland.
Han har arbejdet med kunstnere som Yo-Yo Ma, Barbara Frittoli, Inga Nielsen og Rubinstein Kvartetten og har udgivet en lang række cd-indspilninger for bl.a. Universal, PHILIPS, Classico, Kontrapunkt, Naxos, Dacapo og Marco Polo. Flere er blevet nominerede til priser bl.a. blev hans indspilning af musik af den amerikanske komponist Gottschalk  i 2003 nomineret i kategorien "bedste soloudgivelse i Danmark". Han er også en fremragende akkompagnatør og blev, ligeledes i 2003, fremhævet som "the model accompanist" i det kritiske internationale Magasin "Gramophone"´s valg af Carl Nielsen´s sange (med Inger Dam-Jensen og Morten Ernst Lassen) som verdens bedste klassiske cd.

Niklas Sivelöv, klaver
Niklas Sivelöv er født i Skellefteå, Västerbottten i Sverige og havde som barn stor succes med orgelspil. Senere skiftede interessen til klaver og han er uddannet ved Konservatoriet i Stockholm med debut i 1991. Han fortsatte studierne i Helsingfors, Bucharest og London og vandt flere priser bl.a. i 1994 den svenske Golden Apple Award. Var i 1995 Artist in Residence på den Svenske Radio. I juli 2000 spillede han sin første koncert i London, og blev straks genengageret.
Siden 1998 har han været docent og siden 2007 professor på Det Kgl danske Musikkonservatorium, ligesom han har givet masterclasses i Spanien, England, Portugal,  Finland og i USA.
Niklas har bl.a. skrevet 2 meget roste klaverkoncerter og arbejder i øjeblikket på flere bestillingsværker. Han samarbejder med musikere som Leonid Gorokhov og Martin Fröst og med dirigenter som Horia Andrescu,  Paavo Berglund, Janos Furst, Okko Kamu, Esa-Pekka Salonen og Markus Lehtinen. Repertoiret spænder fra Beethoven til Lutoslawski og Ligeti, og flere komponister har dedikeret værker til ham. Niklas har indspillet mange cd’er og vundet adskillige priser for Simax, Caprice, BIS og Phono Svecia bl.a. med skandinavisk musik (hans indspilning af Einar Englunds Første Klaverkoncert blev nomineret som Bedste Indspilning i det 20 århundrede i Cannes). Flere af hans egne værker er indspillet og udgivet på BIS og Caprice, med hvem Niklas har planer om flere nye projekter, bl.a. Das Wohltemperierte Klaver.
Brugeravatar
macwerk
Supermedlem
 
Indlæg: 1830
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 09:42

Indlægaf SES. » lør mar 01, 2008 21:11



Havde en dejlig oplevelse med 4'eren idag. Heftig Decca vinyl, London Philharmonicer i blændende form, Haitink har smidt lidt af seletøjet. Det er en dejlig plade - slutningen er rislende smuk, det fader væk - væk - væk. Der skal lidt af et orkester til slige sager - imponerende.  :wink:
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

ForegåendeNæste

Tilbage til Musik


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.