SES. skrev:Dagens citat: Debussy in a letter to Ernest Chausson, 3rd september 1892.
”And so the bell has tolled for my thirty-first year, and I'm still not very sure of my ideas as regards music, and there are things I still can't do!”.
De næste 10 år arbejdede han intenst på det han ikke kunne. Her er en CD der fint dækker disse 10 år, vejen hvor han stille og roligt er på vej til en revulution (af de stille -mange har ikke opdaget den endnu).
(...)
Og så mere end 10 år senere hvor han ”opfindelse” er færdig og stilfærdigt gør musikken på en ny måde. De 2 bind preludier og etuderne
(..)
Og hvad det han gjorde? Han ophævede den klassiske form hvor treklange, akkorder og andet giver musikken fremdrift og energi. Debussy frigør akkorder og treklange mm og giver dem selvstændigt liv. Nu binder de ikke længere sammen men stråler for sig selv. Og I får ikke en doktorafhandling om det, ovenstående er blot et lille pluk. ”Metoden” fik hurtigt indflydelse på næsten al musik komponeret herefter, også i jazz og symfonisk rock.
HANSI skrev:(..)
Og så oplægget fra Dreamz. Det er jo lidt tricky fordi vi, der ikke er nået så langt i erkendelserne, så skal bedømme dem er nået længere i deres musikverden. Kan vi det? Egentligt kan vi jo bare bruge ørene til at bedømme vores egen oplevelse af musik. Hvadenten den er almindelig eller avanceret.
Men jeg har et forslag der falder mig ind fordi jeg stadig har sidste torsdagskoncert med "Sacre"i ørene - og netop Stravinski er der hos de lærde i elfenbenstårnene (og mig osse) vel enighed om at Sacre aldrig blev overgået, selv om den blevet skrevet af en ung Stravinski.
Eller???
SES. skrev:(...)
Mozart? Hans klaverkoncert no. 9 overgik han vel næppe. Og jeg vil ikke undvære hans symfonier Linzer og Prag eller de andre. Og havde han levet længere ville det have været vildt spændende hvordan det havde påvirket Beethoven og Schubert, og ikke mindst påvirkningen tilbage til Mozart.
(...)
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster