Paradokser er måske ikke så paradokse. De er måske snarere naturlige konsekvenser af en virkelig uvirkelig virkelighed.
Samtidig med at Carl Nielsen skrev sange som vi alle kan huske og Fynsk Forår som er det mest idylleriske stykke musik der findes. Så skrev han samtidig med Foråret sin 5 symfoni, der er det stik modsatte. Mage til organiseret støj findes vel kun i Sacre.
Men netop de 2 poler holder ham engageret og som Stravinsky bevæger han sig ubesværet mellem genrer, udtryk og metoder. Hverken Nielsen eller Stravinsky kunne med deres intuition som muse danne ”skole” som f.eks, en Schönberg der målrettet gik efter udtryksmulighederne i sit 12 tone univers.
Andre som f.eks. Ives, led under at skulle komponere for musikere og deres begrænsninger (f.eks. kun 5 fingre på hver hånd) og endnu flere begrænsningerne i instrumenterne (min musik skal opstå igennem kattetarmeIII). Hvorfor byggede man ikke klaverer med 1/4 toner eller andre afstande?. Alligevel lyder hans musik med normale mennesker og normale instrumenter ganske godt. Når man nu må nøjes.....
Havde han og mange krudtugler eller mavericks som de kaldes over there, haft computer og dagens digitale medier til rådighed, så var de da først blevet vilde i varmen. Men fornyende og forfriskende var de alligevel.
Når jeg snupper Charles Ives igen er det pga et andet paradoks. Der findes mange små vokal grupper eller kor om man vil på bare 5-10-15 medlemmer. Hver sanger er så dygtig og med så god stemme at alt kan lade sig gøre, eller er det måske næsten alt. Som eks. korsanger har jeg været fan af mange af disse grupper i tidens løb, og hører dem da også endnu. Men slangen i dette vokael paradis er ”steriliteten” det lyder ganske enkelt for perfekt og tit for ensartet. Charles Ives ville have kastet op. Han ville straks have ansat en sanger med mere energi og brøl, musik skal trænge igennem med adrenalin. Han har givet elsket at høre nationalsangene til idrætsstævner, hvor 40-50.000 utrænede sanger giver deres nummer til bedste.
Mit yndlingsparadoks: Fjernsyn bliver større og større, billedkvaliteten bliver bedre og bedre. Men til hvad ????? 99% af programmerne er så ringe at jeg end ikke mod betaling ville se dem. Men et flot akvarie uden vand kan jeg egentlig godt bruge.
Og så skal vi da alligevel have noget smukt kormusik, paradoks eller intuition? Det sidste ophæver det første..
Accentus koret er meget spændende, de har genoptaget en tradition som desværre har været ikke politisk korrekt i mange år. Nemlig at plukke i de mange smukke melodier for klaver, orkester etc. Fået skrevet nogle gode tekster til melodierne, og fået lavet nogle eminemte korbearbejdelser. Mahler, Chopin, lyder stadig som Mahler og Chopin bare med et andet resultat. Barber, Bach, Ravel, Wolf, Berg, Debussy har også fået en tur - skønt.

Chanticleer er et de kor der kan være sterilt dygtige, men denne jule CD er de sluppet godt fra. Sammen med Dawn Upshaw er udgaven af ”Es ist Ein Ros entsprungen” den smukkeste jeg kender. De leger også lidt fin gospel, dem kunne der så godt have været lidt flere af. Men en cremet jule CD, der får 4 Caroline frikadeller som karakter, og det er ikke hverdagskost.

Den næste CD er lige ved at være ensformig til trods for at musikken jo er med forskellige danske komponister, men også kun ligeved, så den er god. 3 1/2 delle med sødt og surt.

Dyr med tøj på. Det har de ikke mere, en and skal slagtes før vinteren sætter ind, ellers begynder den naturlig nok at tære på ressourcerne. Så til jul skal det være en frostand. Eller er det gæs, det er det vist.
http://www.caroline-online.dk/cm-webpic/gaes.jpgSå lige et eksempel på lidt for meget. Total kontrol
http://www.youtube.com/watch?v=Dw5zl-FTNXIDeres CD med Comedian Harmonist udgaver er dog genial, det var CH nemlig også.
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.