3DX skrev:2000: Coldplay!
hvad med U2... de dækker over en del efterhånden.
de kan blive Rock musikens svar på 30 årskrigen
det er jo monster svært.
skal de med på sådan en liste fordi de er gode til deres håndværk. eller gode til at bliver markedsført?
de sidste er nok dem der huskes bedst, specielt med MTV, osv.
men det er jo ikke det samme som at de er gode musikere.
Det er ikke så let at skulle nominere nye navne til den liste af navne, som trådens ophavsmand selv lægger ud med ( i øvrigt er jeg rygende uenig i nogle af de navne, der nævnes som fyldestgørende eksponenter for et årtis rockmusik, men lad det ligge).
Problemet er til dels, at vi ikke er på afstand af musikkens indflydelse og indvirkning på tidsånden til at kunne se den; vi sidder midt i den i 2006.
Hvis man da overhovedet kan tale om, at nutidens populærkunstnere spiller en større samfundsmæssig, fælleskulturel rolle overhovedet? I mine ører er stort set al populærmusik overeksponeret til en grad, så det ikke længere handler om, at man som individ tager musikken til sig; i stedet væltes den ind over vi forbrugere fra alle vegne og fronter.
I radioen, i det offentlige rum, på TV, i reklamer begge nævnte steder, i biografen o.s.v.. Populærmusikken er i dén grad blevet gjort til den vare, den egentlig altid har været. Forskellen på i dag og tidligere er blot dén, at AL populærmusik promoveres gennem disse kanaler. ALT! Der er derfor heller ikke længere så meget tale om, at man identificerer sig med denne eller hin kunstner; jo, i det omfang "the flavour of the month" appelerer til denne eller hin selvfølelse eller selvopfattelse, måske.
Jeg mener også mange tidligere skarpt definerede genrer er blevet fornyet til ukendelighed. "Fornyelse" er så diplomatisk et ord, men der er så meget neo-punk, neo-heavy, nu-metal musik derude, som måske nok skylder deres muikalske forlæg et og andet, men som musikalske udtryk alle som én står i populærmusikkens midte og nyder en popularitet, som punken, heavyen og metal´en IKKE havde i sit arketypiske udtryk.
Green Day, Linkin Park og Nickelback m.fl. har alle stor succes - men de definerer, repræsenterer eller udvikler ikke en musikalsk bønne! Dog kan de da godt ende med at blive de navne, der tegner det nye årtusindes rock på sigt. I al fald hvis vi insisterer på, at det skal være de store navne (= stort pladesalg), der skal gøre det.
Jeg tror ikke vi skal vente for længe på, at "Metallica, vs. II" graver sig gennem den fedtede hinde af nødvendig markedsføring, træder de segmenterede, polerede og stylede navne under fode, plaffer MTV´s play list ned og definerer hvad rock skal lyde som i det nye årtusinde.
- men musikken er der, alle vegne, alle andre steder end i radio, tv og reklamer. Den drukner bare i den mur af propaganda, vi bliver kørt over af, hvis vi ikke vælger den til.
MVH