Spørgsmålet kan ikke som sådan besvares. I musikkens verdens ophæves mange eller måske alle vedtagne normer – af musikken selv. Hvad er bedst? Hvad er længst?. Hvad er ringest? Og hvad er ???
Musikken er musik. En livsnødvendighed tæt på mad, søvn, sex, altså i nødvendighed meget vigtigt for at kunne leve som menneske.
Og det næste er, at selvom det ikke kan besvares, så er det ikke ligegyldigt, det er faktisk vigtigt. Meget vigtigt - eller rettere – meget vigtigt for den enkelte – kun for den enkelte kan musikkens virkning virke på netop den enkeltes ønske.
Det er ikke som design verdenes gyselige slogan ”tidsløse” for kan noget være mindre attraktivt? Upersonligt om noget – det er ok med en sofa – men LvB femte er ikke lydtapet.
Så hvem har spillet Beethovens 5 symfoni bedst? Og hvem har har lavet den i bedste lydkvalitet? Et spørgsmål der ikke kan besvares ordenligt.
Hvem kan du lide dirigere Beethoven ?
Kan du lide amerikansk – tysk – østeuropæisk orkester dyder ?
Kan du lide analog lyd – eller moderne superteknik ?
Betyder det noget hvad ”guruerne” siger ?
Der er ret mange flere spørgsmål, men kan du svare entydigt på de første 3 – kan du ikke finde svaret (endnu) out there in space. Faktisk synes jeg at flere her inde prøver at indkredse mulighederne rigtig super.
Altså: Find noget du rigtig godt lide – og prøv så godt som muligt at forfølge dette spor.
Tilbage til LvB femte. Jeg var atten da den berygtede/berømmede/forfærdentlige/fantasiske dirigent Herbert von Karajan indspillede den plus alle de andre 8. God – dårlig – holder den??? Jeg kan kun svare for mig selv – jeg hører den endnu – og sætter den højere end Kleibers meget berømmede – som jeg også stadig hører. Jeg har fået en for mig fuldgyldig erstatning i Chaillys ret nye Gewandhaus indspilning. Sidstnævnte har i øvrigt en sound ”german” som jeg i sidste ende altså må sætte meget højt i LvB. Og den er 50 år nyere end Karajans og bedre allround optaget – men såmænd ikke vildt meget.
Glem alt om plademærker – Det er ikke Decca – DG – Telarc – HM – etc. der laver musikken, men ok. de laver den færdig. På godt og ondt – faktisk – lige i musikkens ånd. DU MÅ LYTTE – det er ikke nok at høre – næsten alle levende væsener kan høre.
Kan man finde en guru, der siger du skal købe den og den indspilning – så har du det bedste. Måske kan man finde en – og hvad skal man dog bruge ham/hende til? Det er jo den enkeltes musikliv det drejer sig om.
Hvis du venter på den ultimative – kommer du aldrig til høre LvB's femte -
Hvem kan spille og dirigere LvB's femte?
Det kan alle (næsten alle). Godt nok (næsten næsten alle). Genialt – tja nogle få rammer en aften hvor alt er stolpe ind – men det gør ikke koncerten langtidsholdbar – musik kan ikke tåle goalshow, så er det bare TV2.
Musik er ikke en forbrugsvare …........................ Skrevet af en gammel mand, der godt kan se at musikken reduceres og reduceres og nok er endt som en lørdagskylling i supermarkedet – jeg klarer det i nem stil pga. min alder – jeg har ingen trillioner musiknumre på min mobil – da jeg endnu ikke har haft brug for en mobil – har jeg heller ikke en.
Så mit svar er: Lyt – kan du lide det – gå videre – det er en livsrejse.
Da Slava også har bidraget i tråden vil jeg enormt gerne henvise til hans geniale Mahler tråd. Men uanset hvor mange inspirationer der er – så har Slava endnu ikke nået at skrive om en af nutidens genier på området – nemlig Manfred Honeck og hans meritter i Pittsburgh. Jeg er heller ikke nået til Honeck/Mahler endnu – men jeg MÅ høre Honeck dirigere Mahler, specielt efter denne Richardt Strauss plade der er en fryd for alle sanser. Selv anlægget som vel slet ikke sanser hvad det laver
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.