Hurtig skrev:@ Hansen:
Hvad skal du bruge den høje spænding til??? Jeg har flere gange målt med et oscilloscope, og selv når jeg synes at spille ret højt, er det kun ganske få watt!
Husk på at dine ører hører logaritmisk. At springe fra 10 til 100 watt vil kun opleves som dobbelt så højt.
Hvis du vil vide hvor meget spændingssving du har behov for, så skru din forstærker op til det niveau hvor du synes at det er tilstrækkelig højt.
Skift så CD'en ud med en test-CD med en sinus der er fuldt udstyret og behold volumen i samme stilling som før, og mål hvor stort signalet er på udgangen af forstærkeren (du kan med fordel koble dine højtalere fra, da sinus er lidt træls at lytte til).
Jeg har faktisk lavet forsøget, og jeg erfarede, at ved 40 volt-peak-peak, var det ret voldsomt højt.
Ja, men musik er netop meget forskellig fra et sinus-signal. Der er stor forskel i amplitude paa peaks og gennemsnit. I snit bruger jeg nok ogsaa sjaeldent mere end maaske 10W, men peaks i musikken naar hoejere, meget endda hvis man giver den lidt gas
Ja det er sjovt er det ikke? Jeg er udmaerket klar over at det er gaengs hifi "visdom" at modkobling er af det onde. Men oererne fortaeller noget andet. Jeg kan ikke give noget forklaring paa det (det er du nok meget bedre til), men naar modkoblingen er lavet ordentligt, saa er fordelene i form af _meget_ bedre kontrol aabenbart saa store at de overskygger evt. ulemper.Hurtig skrev:Det er nogle fine data du oplyser på din forstærker:
20.000 @ 250Hz
3.000 @ 1kHz
35 @ 20kHz
Det er et mønstereksempel på en ULTRA hårdt modkoblet forstærker, der i bund og grund er noget tyndbenet (måske endda noget klasse-D/støjsender-baseret)!!
Jeg ved ikke hvor meget modkoblingsteori du kender til, men der er en del problemer forbundet med det.
Hurtig skrev:
Som service oplysning kan jeg fortælle dig, at min DOXA's udgangsimpedans er opgivet til 0.05 ohm fra DC til 20kHz. Det giver en dæmpningsfaktor på 80 gange ved 4 ohm og 160 gange ved 8 ohm. Vel at mærke KONSTANT i hele audioområdet.
Men det er stadig i bunden det meste energi traekkes. Saa givet valget: 1) OK daempning over hele spektret eller 2) superb daempning i bund og mellemtone paa bekostning af en smule i toppen. Hvad er saa det rigtige valg?
Grafen i min manual viser at den ca. 1.5dB nede ved 100kHz. Nogen egentlig baandbredde er ikke opgivet.Hurtig skrev:
Båndbredden er i øvrigt opgivet til 500kHz.
Hurtig skrev:
Tænk også lige over, at det er ret taknemmeligt at skulle holde styr på en bas, der trods alt bevæger sig ret langsomt. Men tror du ikke man i mindst lige så høj grad
Hvis det er saa taknemligt et job at holde styr paa bassen, hvorfor er der saa saa faa hifi amps der goer det ordentligt?
Hurtig skrev:
har behov for at forstærkeren har solidt fast i en diskant, der farer frem og tilbage 20.000 gange i sekundet???
von Auspuff skrev:
Global modkobling tæt på at være det klammeste der kan hældes ud over en forstærker.
Hurtig skrev:@ Hansen:
Du tager fejl!
Det er korrekt, at musik indeholder en del mere dynamik, end en sinus. Men du kan IKKE finde en CD der indeholder højere niveauer, end peak midt i en sinus, der er indspillet ved fuld udstyring. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, da denne sinus jo netop repræsenterer fuld udstyring.
Hurtig skrev:
Det undrer mig meget, at man kan lave en forstærker med 3kVA trafo og 24 metalhus-bolcher i udgangen, der stadig har så høj umodkoblet udgangsimpedans som denne. Det vidner i høj grad om, at man har været mere fokuseret på at opnå gode måledata og at det skal se voldsomt ud, end man har på rent faktisk at udnytte de mange kræfter til rent faktisk at skabe en forstærker med råstyrke. Sådan er det desværre blevet i forbindelse med storytellingens indtog. Det er vigtigere at kunne fortælle at trafoen er på 3kVA, end at forstærkeren rent faktisk har noget råstyrke.
Hurtig skrev:
Det med styr på bassen.... Grunden til at der er så mange forstærkere, der trodes enorm (modkoblet) dæmpningsfaktor, ikke formår noget så enkelt som at holde styr på en bas-enhed, er netop at dæmpningsfaktoren er opnået med modkobling.
Forstærkeren har ikke de kræfter der skal til, den bliver bare tvunget til at give sig fuld ud allerede ved minimal belastning, for at kompensere for sin egen svaghed. Så snart niveauet hæves lidt, er der simpelthen ikke mere at give af.
Derudover er modkoblingen i kombination med en kapacitiv belastning ikke så heldigt. Så længe man måler i en ohmsk modstand (som man pudsigt nok altid gør), får man fine måledate. Men så snart man benytter en højtaler (Jeg har endnu ikke set noget der opfører sig ohmsk), går det helt galt.
Hurtig skrev:
Grunden til at jeg nævnte klasse-D skyldes, at disse altid har et LC filter i udgangen. Det betyder at udgangsimpedansen stiger voldsomt ved høje frekvenser. Og det kan man jo også med ro i stemmen sige om den du opgav data på.
von Auspuff skrev:@hansen!
Forhåbentligt nogenlunde jævnt faldende mellem frekvenserne.
von Auspuff skrev:
En bas - mellemtone enhed, der dækker området op til blot 1 KHz, vil ved 1KHz have en dæmpningsfaktor der er 6,7 gange højere end ved 250 Hz.
Ved 100 Hz må forskellen være endnu større.
von Auspuff skrev:
Jeg kan desværre ikke se hvordan den slags kan fungere i praksis.
von Auspuff skrev:
Respekt for dit forsvar af dæmpningsfaktoren på amp X
hansen skrev:Hurtig skrev:@ Hansen:
Du tager fejl!
Det er korrekt, at musik indeholder en del m dynamik, end en sinus. Men du kan IKKE finde en CD der indeholder højere niveauer, end peak midt i en sinus, der er indspillet ved fuld udstyring. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, da denne sinus jo netop repræsenterer fuld udstyring.
Jeg har sgu da ikke skrevet at der er noget hoejere end 0dBFS. Jeg skrev at man er noedt til at dimensionere effekttrinet's spaending efter peaks og ikke efter gennemsnitsudslag. Det skulle undre mig meget, hvis jeg bruger mere end maaske 10W i snit til dagligt, men peaks kommer meget hojere op.
Det er ret uinteressant hvor hoejt en 40V sinus lyder, da det ikke overhovedet modsvarer det, man normalt vil lytte paa.
hansen skrev:Det er sgu' som at slaa i en dyne det her... Du ved aabenbart bedre end jeg hvordan den forstaerker lyder, helt uden af have hoert den endda!
Kan du ikke fortaelle mig lidt mere om hvordan den lyder? Specielt er jeg interesseret i hvad det er, der sker med lyden naar den bliver helt oedelagt af modkobling. Der er skrevet side op og ned om hvor skidt det er med modkobling, men det lyder for mig, som om det bare er mere story-telling. Altid er argumenterne forbundet med at det skal skjules at dette og hint er underdimensioneret, men har du nogen sinde hoert en forstaerker hvor dette ikke er tilfaeldet og hvor modkoblingen er lavet ordentligt?
Ud over Otala's snak, saa kan man formode at hovedaarsagen til at NFB ikke er "kosher" i hifi, netop er at det kan bruges til at lave gode maaledata billigt. En serioes vurdering er ikke muligt for den alm. forbruger, saa det kommer til at hede sig, at man endelig ikke maa ha' et kredsloeb med modkobling, og saa har vi den simple og let fordoejelige story-telling.
Uden NFB har man ingen styring, saa man er nok tvunget til at bruge bedre komponenter. Men man opgiver saa netop den styring. Hvad med dem der godt kan finde ud af baade at bruge gode komponenter og designe et styret kredsloeb?
hansen skrev:Uden at jeg skal goere mig klog paa det, vil jeg tro at det er ret normalt at have et LC filter eller lign. i udgangen paa en A/AB forstaerker for at begraense baandbredden. Men der er vel ingen grund til at filteret skal vaere naer saa stejlt som i kl. D forstaerkere.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst