Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Ny effektforstærker

For-, effekt- og integreret.

Indlægaf Kim Olsen » søn dec 16, 2007 22:46

Hurtig
 
 
Doxa kender jeg meget lidt til, og har ikke testet den mod hverken mine egne eller den type hansen har.
 
LC er prøvet, adskillige gange, men lige uheldigt udfald hver gang.
 
3020 mod hansesn kender jeg kun fra andenhåndsudsagn, jeg vil ikke gengive det her, men det var ikke positive ord den fik med.
 
 
 
Kongurens, tråden blev vel afsporet i samme sekund man begyndte at diskutere forstærekre til 40k til at trække et sæt CV CLS-215?
 
Men ja, ideelt set burde de fleste af indlæggene flyttes til en ny tråd, eller en ny burde startes op på grundlag af denne,
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf Diamagnetic » søn dec 16, 2007 23:02

Tjaa det er ikke mig der har drukket af natpotten. Hurtig er med sikkerhed inviteret. I øvrigt så tak for den ualmindelige tilid du altid udviser for andres evner. Kan ikke se en eneste forklaring på hvorfor Gryphon skulle være bedre til at udnytte diagrammet.

Bliv bare med at skyde med skarpt det fortæller mere om dig selv end om os.
Diamagnetic
Diamagnetic
Profil Lukket
 
Indlæg: 1206
Tilmeldt: man jul 23, 2007 22:45

Indlægaf Hurtig » man dec 17, 2007 11:51

@ Diamagnetic:
Det der siger absolut mest, er når folk begynder med gloser som "drukket af natpotten" i denne sammenhæng.... Det viser at man ikke har mere at byde på, og derfor kaster sig over en knap så velunderbygget argumentationsform.
Brugeravatar
Hurtig
Seniormedlem
 
Indlæg: 960
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:23

Indlægaf hansen » man dec 17, 2007 12:32

Hurtig skrev:

@ Hansen:
Hvad skal du bruge den høje spænding til??? Jeg har flere gange målt med et oscilloscope, og selv når jeg synes at spille ret højt, er det kun ganske få watt!
Husk på at dine ører hører logaritmisk. At springe fra 10 til 100 watt vil kun opleves som dobbelt så højt.

Hvis du vil vide hvor meget spændingssving du har behov for, så skru din forstærker op til det niveau hvor du synes at det er tilstrækkelig højt.
Skift så CD'en ud med en test-CD med en sinus der er fuldt udstyret og behold volumen i samme stilling som før, og mål hvor stort signalet er på udgangen af forstærkeren (du kan med fordel koble dine højtalere fra, da sinus er lidt træls at lytte til).
Jeg har faktisk lavet forsøget, og jeg erfarede, at ved 40 volt-peak-peak, var det ret voldsomt højt.

Ja, men musik er netop meget forskellig fra et sinus-signal. Der er stor forskel i amplitude paa peaks og gennemsnit. I snit bruger jeg nok ogsaa sjaeldent mere end maaske 10W, men peaks i musikken naar hoejere, meget endda hvis man giver den lidt gas :)


Hurtig skrev:

Det er nogle fine data du oplyser på din forstærker:
20.000 @ 250Hz
3.000 @ 1kHz
35 @ 20kHz

Det er et mønstereksempel pÃ¥ en ULTRA hÃ¥rdt modkoblet forstærker, der i bund og grund er noget tyndbenet (mÃ¥ske endda noget klasse-D/støjsender-baseret)!!
Jeg ved ikke hvor meget modkoblingsteori du kender til, men der er en del problemer forbundet med det.

Ja det er sjovt er det ikke? Jeg er udmaerket klar over at det er gaengs hifi "visdom" at modkobling er af det onde. Men oererne fortaeller noget andet. Jeg kan ikke give noget forklaring paa det (det er du nok meget bedre til), men naar modkoblingen er lavet ordentligt, saa er fordelene i form af _meget_ bedre kontrol aabenbart saa store at de overskygger evt. ulemper.

Og hvorfor tror du egentlig den er tyndbenet og/eller PWM? Det er en alm. lineaer transistor amp med en godt 3kVA trafo og 24 store metalhustransistorer i udgangen. Det ser for mig ikke specielt tyndbenet ud, og lyden er det saa absolut heller ikke...



Hurtig skrev:

Som service oplysning kan jeg fortælle dig, at min DOXA's udgangsimpedans er opgivet til 0.05 ohm fra DC til 20kHz. Det giver en dæmpningsfaktor på 80 gange ved 4 ohm og 160 gange ved 8 ohm. Vel at mærke KONSTANT i hele audioområdet.

Men det er stadig i bunden det meste energi traekkes. Saa givet valget: 1) OK daempning over hele spektret eller 2) superb daempning i bund og mellemtone paa bekostning af en smule i toppen. Hvad er saa det rigtige valg?

Hurtig skrev:

Båndbredden er i øvrigt opgivet til 500kHz.

Grafen i min manual viser at den ca. 1.5dB nede ved 100kHz. Nogen egentlig baandbredde er ikke opgivet.


Hurtig skrev:

Tænk også lige over, at det er ret taknemmeligt at skulle holde styr på en bas, der trods alt bevæger sig ret langsomt. Men tror du ikke man i mindst lige så høj grad


Hvis det er saa taknemligt et job at holde styr paa bassen, hvorfor er der saa saa faa hifi amps der goer det ordentligt?

Hurtig skrev:


har behov for at forstærkeren har solidt fast i en diskant, der farer frem og tilbage 20.000 gange i sekundet???



Tja, i sidste ende handler det om valg og kompromiser. Hvis diskanten nu paa trods af at forstaerkeren goer alle de "forskerte ting", alligevel lyder rigtig godt, saa er det svaert at argumentere for at man skal opgive de klare fordele modkoblingen giver i bund og mellemtone, eller hvad?
hansen
Medlem
 
Indlæg: 53
Tilmeldt: ons maj 30, 2007 10:30
Geografisk sted: Odense

Indlægaf hansen » man dec 17, 2007 15:14

von Auspuff skrev:
Global modkobling tæt på at være det klammeste der kan hældes ud over en forstærker.


Den slags generaliseringer faar sgu' min bullshit-alert lampe til at lyse.

Hvis du har ret, saa burde min amp faktisk slet ikke kunne reproducere musik saa man kan hoere hvad det forestiller. Men det lykkes faktisk ret godt for den. Lyden er klar, dynamisk og uforvraenget, og S/N paa 118dB og 0.003% IMD (begge faktiske maalinger, ikke specs) understoetter lytteindtrykket.

Maaske man skal revidere sit en-oejede syn paa modkobling?
hansen
Medlem
 
Indlæg: 53
Tilmeldt: ons maj 30, 2007 10:30
Geografisk sted: Odense

Indlægaf von Auspuff » man dec 17, 2007 18:13

Se hvis det nu var sådan, du læste videre i det citerede indlæg og det der kom før, så ville du have hele forklaringen.

Det er jo ikke bare en udokumenteret påstand der flyver ud i det blå.

Faktisk mp jeg sige, at hvis man holder sig til overskrifter, så kommer aldrig i dybden med tingene.

Hvad du har målt er sikkert rigtigt.
De fleste modkoblede forstærkere måler bedre end deres umodkoblede modstykker.

Man skal så tænke lidt over hvad det er man måler.
von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf Hurtig » man dec 17, 2007 20:48

@ Hansen:
Du tager fejl!
Det er korrekt, at musik indeholder en del mere dynamik, end en sinus. Men du kan IKKE finde en CD der indeholder højere niveauer, end peak midt i en sinus, der er indspillet ved fuld udstyring. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, da denne sinus jo netop repræsenterer fuld udstyring.

Mit råd er derfor, at du prøver at skrue op til det normalt lytteniveau med almindelig musik. Herefter kobler du for en sikkerhedsskyld dine højtalere fra, og sætter du en CD med 0dB sinus på. Så kan du måle maks amplituden af denne i samme volumenstillng som dit normale lytteniveau. Og vupti, så har du det absolut højeste niveau din musik i denne volumenindstilling kan antage.
Jeg vil hellere end gerne sende en CD med sinus til dig, så du kan teste det. Et oscilloscope må du så selv opstøve, så du kan se resultatet.

For god ordens skyld vil jeg gerne høre, hvis du mener jeg rager fejl omkrong fuld udstyring med en sinus.
Men husk nu, at den dynamik der er i musik IKKE skyldes at den rager over fuld udstyring... Det skyldes i stedet, at langt det meste af musikken er ganske langt under fuld udstyring.

Det undrer mig meget, at man kan lave en forstærker med 3kVA trafo og 24 metalhus-bolcher i udgangen, der stadig har så høj umodkoblet udgangsimpedans som denne. Det vidner i høj grad om, at man har været mere fokuseret på at opnå gode måledata og at det skal se voldsomt ud, end man har på rent faktisk at udnytte de mange kræfter til rent faktisk at skabe en forstærker med råstyrke. Sådan er det desværre blevet i forbindelse med storytellingens indtog. Det er vigtigere at kunne fortælle at trafoen er på 3kVA, end at forstærkeren rent faktisk har noget råstyrke.
I bilernes verden ser man det samme... Kig på en Hummer... Super voldsom bil, der ser ud til at kunne køre igennem ild og vand... Men du skulle vide hvor mange gange jeg har trukket amerikanere fri i Deres store Hummere, hvor min deling kørte i Mercedes GD 240D med 4 gear og sikkert omkring 75HK...

Det med styr på bassen.... Grunden til at der er så mange forstærkere, der trodes enorm (modkoblet) dæmpningsfaktor, ikke formår noget så enkelt som at holde styr på en bas-enhed, er netop at dæmpningsfaktoren er opnået med modkobling.
Forstærkeren har ikke de kræfter der skal til, den bliver bare tvunget til at give sig fuld ud allerede ved minimal belastning, for at kompensere for sin egen svaghed. Så snart niveauet hæves lidt, er der simpelthen ikke mere at give af.
Derudover er modkoblingen i kombination med en kapacitiv belastning ikke sÃ¥ heldigt. SÃ¥ længe man mÃ¥ler i en ohmsk modstand (som man pudsigt nok altid gør), fÃ¥r man fine mÃ¥ledate. Men sÃ¥ snart man benytter en højtaler (Jeg har endnu ikke set noget der opfører sig ohmsk), gÃ¥r det helt galt. Og ofte ender det med, at forstærkeren end ikke fÃ¥r lov at bruge de fÃ¥ kræfter den har fuldt ud. Jeg har set mÃ¥linger pÃ¥ forstærkere med ekstremt gode mÃ¥ledata, og som er opgivet bÃ¥de i 8 og 4 ohm, som alligevel strømbegrænsede med en 8 ohms belastning. SÃ¥dan er modkobling desværre ogsÃ¥.... Modkobling ville være OK i en ideel verden... Men den har vi vist stadig til gode....  :lol:

Du har ret i, at det det kan være svært at argumentere imod modkobling, når man nogen gange ser modkoblede forstærkere der klarer sig godt.
Korrekt!!!
Der er ingen regler uden undtagelser, og jeg har faktisk også høre modkoblede forstærkere lyde ganske OK. En NAD 3020 er et fint eksempel.
Men tager du 10 modkoblede og 10 umodkoblede forstærkere, tror jeg du vil opleve enstørre andel af brugbare forstærkere blandt de umodkoblede.
Du skal huske på, at man IKKE modkobler for at opnå bedre lyd. Man modkobler for at opnå bedre måleresultater billigere.
Det er lidt ligesom klasse-D tandensen... Der blev ikke lagt så meget forskning i klasse-D, fordi man mente, at man kunne opnå bedre lyd end klasse-A forstærker, ved at hakke det meget fine audiosignal i firkanter med 4-500kHz, for derefter at sende det igennem et LC filter der skal glatte det ud igen... det var udelukkende fordi man kunne lave billigere forstærkere der fyldte mindre og afgav mindre varme på den måde. Og så har man formået at bilde kunderne ind, at det også lyder bedre... Se dig omkring... Hvor mange tror ikke ICEPower er guds gave til HiFi manden, fordi man kan få 1000watt med lav forvængning til ingen penge???

Grunden til at jeg nævnte klasse-D skyldes, at disse altid har et LC filter i udgangen. Det betyder at udgangsimpedansen stiger voldsomt ved høje frekvenser. Og det kan man jo også med ro i stemmen sige om den du opgav data på.
Brugeravatar
Hurtig
Seniormedlem
 
Indlæg: 960
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:23

Indlægaf hansen » tirs dec 18, 2007 23:56

Hurtig skrev:@ Hansen:
Du tager fejl!
Det er korrekt, at musik indeholder en del mere dynamik, end en sinus. Men du kan IKKE finde en CD der indeholder højere niveauer, end peak midt i en sinus, der er indspillet ved fuld udstyring. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, da denne sinus jo netop repræsenterer fuld udstyring.


Jeg har sgu da ikke skrevet at der er noget hoejere end 0dBFS. Jeg skrev at man er noedt til at dimensionere effekttrinet's spaending efter peaks og ikke efter gennemsnitsudslag. Det skulle undre mig meget, hvis jeg bruger mere end maaske 10W i snit til dagligt, men peaks kommer meget hojere op.

Det er ret uinteressant hvor hoejt en 40V sinus lyder, da det ikke overhovedet modsvarer det, man normalt vil lytte paa.


Hurtig skrev:
Det undrer mig meget, at man kan lave en forstærker med 3kVA trafo og 24 metalhus-bolcher i udgangen, der stadig har så høj umodkoblet udgangsimpedans som denne. Det vidner i høj grad om, at man har været mere fokuseret på at opnå gode måledata og at det skal se voldsomt ud, end man har på rent faktisk at udnytte de mange kræfter til rent faktisk at skabe en forstærker med råstyrke. Sådan er det desværre blevet i forbindelse med storytellingens indtog. Det er vigtigere at kunne fortælle at trafoen er på 3kVA, end at forstærkeren rent faktisk har noget råstyrke.


Story-telling? Der er i forbindelse med den her forstaerker _ingen_ storytelling. Maalgruppen har et alt for kynisk forhold til den slags. Brand'et generelt og modellen specielt har ry for at vaere noget af det ypperste, man skal bare lidt uden for nervoese hifi-kredse.


Hurtig skrev:
Det med styr på bassen.... Grunden til at der er så mange forstærkere, der trodes enorm (modkoblet) dæmpningsfaktor, ikke formår noget så enkelt som at holde styr på en bas-enhed, er netop at dæmpningsfaktoren er opnået med modkobling.
Forstærkeren har ikke de kræfter der skal til, den bliver bare tvunget til at give sig fuld ud allerede ved minimal belastning, for at kompensere for sin egen svaghed. Så snart niveauet hæves lidt, er der simpelthen ikke mere at give af.
Derudover er modkoblingen i kombination med en kapacitiv belastning ikke så heldigt. Så længe man måler i en ohmsk modstand (som man pudsigt nok altid gør), får man fine måledate. Men så snart man benytter en højtaler (Jeg har endnu ikke set noget der opfører sig ohmsk), går det helt galt.


Det er sgu' som at slaa i en dyne det her... Du ved aabenbart bedre end jeg hvordan den forstaerker lyder, helt uden af have hoert den endda! :(

Kan du ikke fortaelle mig lidt mere om hvordan den lyder? Specielt er jeg interesseret i hvad det er, der sker med lyden naar den bliver helt oedelagt af modkobling. Der er skrevet side op og ned om hvor skidt det er med modkobling, men det lyder for mig, som om det bare er mere story-telling. Altid er argumenterne forbundet med at det skal skjules at dette og hint er underdimensioneret, men har du nogen sinde hoert en forstaerker hvor dette ikke er tilfaeldet og hvor modkoblingen er lavet ordentligt?

Ud over Otala's snak, saa kan man formode at hovedaarsagen til at NFB ikke er "kosher" i hifi, netop er at det kan bruges til at lave gode maaledata billigt. En serioes vurdering er ikke muligt for den alm. forbruger, saa det kommer til at hede sig, at man endelig ikke maa ha' et kredsloeb med modkobling, og saa har vi den simple og let fordoejelige story-telling.

Uden NFB har man ingen styring, saa man er nok tvunget til at bruge bedre komponenter. Men man opgiver saa netop den styring. Hvad med dem der godt kan finde ud af baade at bruge gode komponenter og designe et styret kredsloeb?


Hurtig skrev:
Grunden til at jeg nævnte klasse-D skyldes, at disse altid har et LC filter i udgangen. Det betyder at udgangsimpedansen stiger voldsomt ved høje frekvenser. Og det kan man jo også med ro i stemmen sige om den du opgav data på.


Uden at jeg skal goere mig klog paa det, vil jeg tro at det er ret normalt at have et LC filter eller lign. i udgangen paa en A/AB forstaerker for at begraense baandbredden. Men der er vel ingen grund til at filteret skal vaere naer saa stejlt som i kl. D forstaerkere.

Mht. at udgangsimpedansen stiger _voldsomt_, saa er det jo ikke galt i absolute vaerdier (godt 0.2 Ohm) i forhold til mange andre forstaerkere. Det ser bare vildt ud fordi den er saa ekstremt lav ved lave frekvenser. Jeg tror det er lavet 100% med vilje. Der er to feedback-sloejfer netop for at give den haarde kontrol i bunden og uden at paavirke toppen, hvor det ikke er saa noedvendigt og hvor NFB ikke virker saa godt. Men igen, du kan maaske fortaelle mig hvordan lyden bliver oedelagt af 0.25Ohm udgangsimpedans (det betyder saa ogsaa at roer _slet_ ikke kan spille musik?...)
hansen
Medlem
 
Indlæg: 53
Tilmeldt: ons maj 30, 2007 10:30
Geografisk sted: Odense

Indlægaf von Auspuff » ons dec 19, 2007 00:46

@hansen!

Respekt for dit forsvar af dæmpningsfaktoren på amp X

20.000 @ 250 Hz
35 @ 20.000 Hz

Forhåbentligt nogenlunde jævnt faldende mellem frekvenserne.

Ved drift af mange rimeligt almindelige højttalere, vil samme enhed møde en dæmpning der ændres med en faktor 20 indenfor dens arbejdsområde.

Altså:
En bas - mellemtone enhed, der dækker området op til blot 1 KHz, vil ved 1KHz have en dæmpningsfaktor der er 6,7 gange højere end ved 250 Hz.

Ved 100 Hz må forskellen være endnu større.

Jeg kan desværre ikke se hvordan den slags kan fungere i praksis.
von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf hansen » ons dec 19, 2007 01:24

von Auspuff skrev:@hansen!
Forhåbentligt nogenlunde jævnt faldende mellem frekvenserne.

Ja, den er helt jaevnt faldende over de 250Hz.

von Auspuff skrev:
En bas - mellemtone enhed, der dækker området op til blot 1 KHz, vil ved 1KHz have en dæmpningsfaktor der er 6,7 gange højere end ved 250 Hz.

Ved 100 Hz må forskellen være endnu større.


Nej, det er det samme. Kurven er helt flad fra DC til ca. 250Hz.

von Auspuff skrev:

Jeg kan desværre ikke se hvordan den slags kan fungere i praksis.


Hvad er problemet med det? Mener du opbygningen af forstaerkeren eller at det er et problem at hoejttaleren er bedre daempet ved nogle frekvenser end andre?
hansen
Medlem
 
Indlæg: 53
Tilmeldt: ons maj 30, 2007 10:30
Geografisk sted: Odense

Indlægaf hansen » ons dec 19, 2007 01:54

von Auspuff skrev:
Respekt for dit forsvar af dæmpningsfaktoren på amp X


Jo tak. Hvorfor gider jeg? Det goer jeg fordi det er interessant at den forstaerker goer alle de "forkerte" ting i forhold til "hifi-visdom" og alligevel lyder indiskutabelt godt.

Det kan sagtens vaere at der er nogen der vil foretraekke en anden lyd -- smag er jo forskellig, men jeg er overbevist om at det vil vaere svaert at finde personer, der aerligt vil mene den ikke lyder ret godt.

Jeg fandt for resten en lille historie om den Otala inspirerede EC forstaerker fra 70'erne: http://home.online.no/~tsandstr/OtalaStory.htm . Bemaerk at den bruger 30dB feedback, og at den ikke loed godt foer de skruede den der op.
hansen
Medlem
 
Indlæg: 53
Tilmeldt: ons maj 30, 2007 10:30
Geografisk sted: Odense

Indlægaf vinylfreak » ons dec 19, 2007 04:22

Er DF ved diskant ikke fuldstændig ligegyldig? Massen der skal flyttes er jo forsvindende lille i forhold til eks. en stor basenhed?
vinylfreak
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: lør okt 22, 2005 19:53

Indlægaf Hurtig » ons dec 19, 2007 09:03

hansen skrev:
Hurtig skrev:@ Hansen:
Du tager fejl!
Det er korrekt, at musik indeholder en del m dynamik, end en sinus. Men du kan IKKE finde en CD der indeholder højere niveauer, end peak midt i en sinus, der er indspillet ved fuld udstyring. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, da denne sinus jo netop repræsenterer fuld udstyring.


Jeg har sgu da ikke skrevet at der er noget hoejere end 0dBFS. Jeg skrev at man er noedt til at dimensionere effekttrinet's spaending efter peaks og ikke efter gennemsnitsudslag. Det skulle undre mig meget, hvis jeg bruger mere end maaske 10W i snit til dagligt, men peaks kommer meget hojere op.

Det er ret uinteressant hvor hoejt en 40V sinus lyder, da det ikke overhovedet modsvarer det, man normalt vil lytte paa.


Du misforstår 100% min pointe!!
Pointen er, at hvis du vil vide hvor meget effekt du vitterligt bruger, så sæt en musik-CD på, og skruu op til det niveau som du synes er tilstrækkelig højt.
Skif herefter C-en ud med en sinus-test-CD indspillet ved 0dB (fuld udstyring) og med volumenkontrollen i samme position som før.
Nu kan du måle peak-spændingen i denne sinus, og så har du den ABSOLUT højeste signal-værdi nogen CD vil kunne give anledning til.

Det er ikke for at høre hvor højt 10watt sinus er, men for at kunne måle hvor meget effekt du rent faktisk bruger.
Min erfaring er, at folk bliver forbløffede når de ser hvor lidt effekt de rent faktisk bruger. Selv i musikkens peak, har man sjældent behov for ret meget power....

hansen skrev:Det er sgu' som at slaa i en dyne det her... Du ved aabenbart bedre end jeg hvordan den forstaerker lyder, helt uden af have hoert den endda! :(

Kan du ikke fortaelle mig lidt mere om hvordan den lyder? Specielt er jeg interesseret i hvad det er, der sker med lyden naar den bliver helt oedelagt af modkobling. Der er skrevet side op og ned om hvor skidt det er med modkobling, men det lyder for mig, som om det bare er mere story-telling. Altid er argumenterne forbundet med at det skal skjules at dette og hint er underdimensioneret, men har du nogen sinde hoert en forstaerker hvor dette ikke er tilfaeldet og hvor modkoblingen er lavet ordentligt?

Ud over Otala's snak, saa kan man formode at hovedaarsagen til at NFB ikke er "kosher" i hifi, netop er at det kan bruges til at lave gode maaledata billigt. En serioes vurdering er ikke muligt for den alm. forbruger, saa det kommer til at hede sig, at man endelig ikke maa ha' et kredsloeb med modkobling, og saa har vi den simple og let fordoejelige story-telling.

Uden NFB har man ingen styring, saa man er nok tvunget til at bruge bedre komponenter. Men man opgiver saa netop den styring. Hvad med dem der godt kan finde ud af baade at bruge gode komponenter og designe et styret kredsloeb?



Du må meget undskylde, men jeg mener ikke at have udtalt mig om hvordan den pågældende forstærker lyder. Kan du ikke lige vise mig et konkret tilfælde herpå, eller undlade at beskylde mig for det??
Jeg er til gengæld blevet spurgt direkte ad, hvilken forstærker der iflg min logik ville være bedre end den pågældende forstærker (alene vurderet ud fra de data du har opgivet om dæmpningsfaktoren). Hertil har jeg svaret, at en NAD3020 ville være bedre, og det står jeg 100% inde for!
Af gode grunde ved jeg ikke hvordan den pågældende forstærker lyder, idet du jo endnu ikke har afsløret dens identitet. Men min erfaring med ULTRA hårdt modkoblede forstærkere er ikke voldsom positiv.

Men kan vi ikke lige aftale, at du i dit næste indlæg enten henviser til hvor jeg udtaler mig om hvordan din forstærker lyder, eller melder ud at det var en lidt forhastet beskyldning.

hansen skrev:Uden at jeg skal goere mig klog paa det, vil jeg tro at det er ret normalt at have et LC filter eller lign. i udgangen paa en A/AB forstaerker for at begraense baandbredden. Men der er vel ingen grund til at filteret skal vaere naer saa stejlt som i kl. D forstaerkere.


He he he... Jeg fortalte vist, at modkobling og kapacitiv belastning er en nogenlunde lige så dårlig cocktail, som en junkie med abstinenser og en ostehøvl!
Netop derfor ser man ofte på MODKOBLEDE forstærkere, at der sidder en spole i ret betydelig udgangen, for at undgå total afbrænding som følge af selvsving!
Men det er IKKE valgt ud fra et lydmæssigt synspunkt... eller jo, måske alligevel, for uden spolen ville man kune høre lyd ganske kortvarigt, efterfulgt af en herlig lugt af brændt elektronik.
Brugeravatar
Hurtig
Seniormedlem
 
Indlæg: 960
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:23

Indlægaf Lydcentrum » ons dec 19, 2007 09:08

Se her er et eksempel på en forstærkers ydeevne.
Billede filnavn: 2k066f54a323.jpg
Som det ses er den absolut stabil ved alle belastninger, men dog med vigende ydelse ved lave effekter. Dæmpningsfaktor opgives til ca 25. Eksempel taget fra en Lua Alborada mkII.
Så dæmpningsfaktor siger ikke alt om en forstærker.
Tidligere Branchemedlem, nu fleksjobber.
Lydcentrum
Seniormedlem
 
Indlæg: 541
Tilmeldt: tors okt 12, 2006 16:39
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Lydcentrum » ons dec 19, 2007 09:11

Se her er et eksempel på en forstærkers ydeevne.
Billede filnavn: 2k066f54a323.jpg
Som det ses er den absolut stabil ved alle belastninger, men dog med vigende ydelse ved lave effekter. Dæmpningsfaktor opgives til ca 25. Eksempel taget fra en Lua Alborada mkII.
Så dæmpningsfaktor siger ikke alt om en forstærker.
Tidligere Branchemedlem, nu fleksjobber.
Lydcentrum
Seniormedlem
 
Indlæg: 541
Tilmeldt: tors okt 12, 2006 16:39
Geografisk sted: Kolding

ForegåendeNæste

Tilbage til Forstærkere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.