Hurtig skrev:Nu kan du måle peak-spændingen i denne sinus, og så har du den ABSOLUT højeste signal-værdi nogen CD vil kunne give anledning til.
Hurtig skrev:
Du må meget undskylde, men jeg mener ikke at have udtalt mig om hvordan den pågældende forstærker lyder. Kan du ikke lige vise mig et konkret tilfælde herpå, eller undlade at beskylde mig for det??
(...)
Men kan vi ikke lige aftale, at du i dit næste indlæg enten henviser
til hvor jeg udtaler mig om hvordan din forstærker lyder, eller melder
ud at det var en lidt forhastet beskyldning.
Hurtig skrev:
Jeg er til gengæld blevet spurgt direkte ad, hvilken forstærker der iflg min logik ville være bedre end den pågældende forstærker (alene vurderet ud fra de data du har opgivet om dæmpningsfaktoren). Hertil har jeg svaret, at en NAD3020 ville være bedre, og det står jeg 100% inde for!
Af gode grunde ved jeg ikke hvordan den pågældende forstærker lyder, idet du jo endnu ikke har afsløret dens identitet. Men min erfaring med ULTRA hårdt modkoblede forstærkere er ikke voldsom positiv.
Hurtig skrev:
He he he... Jeg fortalte vist, at modkobling og kapacitiv belastning er en nogenlunde lige så dårlig cocktail, som en junkie med abstinenser og en ostehøvl!
Netop derfor ser man ofte på MODKOBLEDE forstærkere, at der sidder en spole i ret betydelig udgangen, for at undgå total afbrænding som følge af selvsving!
Men det er IKKE valgt ud fra et lydmæssigt synspunkt... eller jo, måske alligevel, for uden spolen ville man kune høre lyd ganske kortvarigt, efterfulgt af en herlig lugt af brændt elektronik.
vinylfreak skrev:Er DF ved diskant ikke fuldstændig ligegyldig? Massen der skal flyttes er jo forsvindende lille i forhold til eks. en stor basenhed?
Hurtig skrev:Er denne graf repræsentativ for den omtalte forstærker???
Man ka i princippet ikke se om forstærkeren er ubetinget stabil ud fra denne måling. Hvis du sætter 10uF over udgangen, kunne den sagtens finde på at brænde af alligevel.
Til gengæld viser grafen netop det jeg har antydet. Nemlig at forstærkeren er decideret tyndbenet.
Hvis ikke jeg tager meget fejl, så falder maks udgangsspændingen fra 40volt ved 8ohm, til 20volt ved 2ohm. Det svarer faktisk til, at den IKKE afgiver mere effekt i 2ohm end i 8ohm, og det er der vel forholdsvis enighed om, at det ikke signalerer råstyrke.
Regner man lidt på det, får man faktisk at den samlede udgangsimpedans igennem forstærkeren og strømforsyningen er 4ohm!! Og så var det jeg kom til at se, at det er en rørforstærker... No surprice!! Så sker der næppe noget ved en kapacitiv belastning, da udgangen er så tilpas afkoblet fra højtalerudgangen... I samme omgang ryger enhver form for kontrol givetvis.
Hurtig skrev:
Jeg synes du skal henvise til det sted hvor jeg udtaler mig om hvordan din forstærker lyder. Hvis ikke du kan det, må du trække din "beskyldning" tilbage. Skal vi aftale at du lige får det på plads i dit næste indlæg.
Hurtig skrev:
Tænk lige over, at dine basser givetvis holdes i et jerngreb, imens ALT
andet bare blafrer ukontrolleret rundt. Sikkert super godt til PA, men
næppe i min stue! Du skulle vel ikke også være helt pjattet med
diskanthorn af plastic?? Det ville nærmest fuldende
PA-opstillingen....
Hurtig skrev:
Ja, jeg har udtalt mig om teknikken i din forstærker. Læg lige mærke til det ord "teknikken". IKKE om hvordan den lyder.
Og det står jeg 100% ved.
Hurtig skrev:
Nu hvor du oplyser, at der er tale om en PA forstærker, giver det hele pludselig meget mere mening for mig. Det er givetvis ikke muligt at lave en 2x800watt forstærker der er modkoblet, og hvor der stadig er modkobling nok til også at modkoble over nogle få kHz, hvis det samtidig også skal være stabilt.
Så ja... den forstærker er givetvis et stort kompromis, baseret på at man primært skal have en masse watt, og så kommer performance i 2. eller 3. række.
Hurtig skrev:
Jeg kan se at StereoTimes har testet den.. har ikke læst hele testen igennem, men jeg kan fornemme at de synes det er en god subwoofer forstærker. Det kunne jeg faktisk også godt forestille mig. Men over et par hundrede Hz ville jeg næppe bryde mig om den.
von Auspuff skrev:@hansen!
Nu vil jeg lige tilføje, at ud over det klamme jeg skrev, så var der en forklaring med.
Det er ikke pænt at sakse ting ud af en sammenhæng.
von Auspuff skrev:
Nu vil jeg lige tilføje, at ud over det klamme jeg skrev, så var der en forklaring med.
Det er ikke pænt at sakse ting ud af en sammenhæng.
von Auspuff skrev:
Jeg har forklaret, at modkobling dæmper signalet ned til noget der ligner et antennesignal eller et signal fra en MC pick-up. Jeg har også forklaret, at dette
(... snip, forklaring afkortet ...)
von Auspuff skrev:
Der findes naturligvis aldrig regler uden undtagelser, men som oftest ville en sådan forstærker også fungere fint uden modkobling.
Lydcentrum skrev:Se her er et eksempel på en forstærkers ydeevne.Som det ses er den absolut stabil ved alle belastninger, men dog med vigende ydelse ved lave effekter. Dæmpningsfaktor opgives til ca 25. Eksempel taget fra en Lua Alborada mkII.Så dæmpningsfaktor siger ikke alt om en forstærker.
hansen skrev:Desuden kan du laese din egen kommentar om plastik-horn i indlaegget jeg svarer paa her og taenke over om det ikke er ment som at forstaerkeren nok lyder ret ringe
Thomas Bagge skrev:von Auspuff skrev:@hansen!
Nu vil jeg lige tilføje, at ud over det klamme jeg skrev, så var der en forklaring med.
Det er ikke pænt at sakse ting ud af en sammenhæng.Du skrev helt præcist:"Global modkobling tæt på at være det klammeste der kan hældes ud over en forstærker."Det stod som et selvstændigt afsnit. Hansen citerede derfor fuldstændigt korrekt.
lydkaj skrev:Jeg har hørt Crown studio reference 1, jeg vil helst ikke udtale mig om hvordan den lyder, men jeg er da bestemt glad for at jeg kun har hørt den 1 gang. Og ja det kunne godt være den kraftige modkobling der er skyld i at jeg ikke ønsker at hører den igen.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst