Hurtig skrev:
Jeg synes du skal henvise til det sted hvor jeg udtaler mig om hvordan din forstærker lyder. Hvis ikke du kan det, må du trække din "beskyldning" tilbage. Skal vi aftale at du lige får det på plads i dit næste indlæg.
Jeg er ikke meget for det, men godt saa, hvis du vil have det saadan, saa proever vi. Mudderkastning og pegen fingre kommer der ikke noget godt ud af, jeg proever bare at skabe en snak om at de gaengse "hifi-visdomme" ikke altid er den endegyldige eller eneste sandhed. Saa kom ikke og beskyld mig for at gribe noget ud af sammenhaengen bag efter, det er din egen retorik der tvinger mig til det.
Foerst nogle citater om modkoblede forstaerkere generelt (hvilken derfor ogsaa handler om min):
"Givetvis fordi Deres specifikations-trick nr 1, modkobling, lige netop IKKE hjælper ved høje frekvenser.Modkobling er godt til DC, men eleers har jeg meget svært ved at finde anvendelsesmuligheder indenfor audio.""Selve konstruktionen har jo reelt ingen muskler, men man filer på koblingen for at opveje det.""De gode data ved lavere frekvenser skyldes UDELUKKENDE, at man med modkobling tvinger forstærkeren til at kompensere for sine egne dårlige egenskaber.""Lige mine ord, og der er absolut INTET sundt fornuft over, at basere sin forstærker på en modkobling, der kun fungerer ved lave frekvenser.""Lidt som at høre nålen der falder på gulvet, imens man er omgivet af 120dB fra en jetmotor.""uduelig elektronik med masser af modkobling."Og saa lidt der konkret handler om min forstaerker:
"Det er et mønstereksempel på en ULTRA hårdt modkoblet forstærker, der i bund og grund er noget tyndbenet""Med andre ord ser højtaleren en fuldstændig forskellig forstærker ved forskellige frekvenser. Det samme er gældende for forvrængning osv, men det er næppe oplyst."(som svar paa ovenstaaende kan jeg sige at de opgiver THD baade ved 1kHz og ved 20Hz-20kHz samt at forstaerkeren har en advarselslampe der begynder at lyse naar THD naar over 0.05% uanset input, uanset niveau.)
"Det vidner i høj grad om, at man har været mere fokuseret på at opnå gode måledata og at det skal se voldsomt ud, end man har på rent faktisk at udnytte de mange kræfter til rent faktisk at skabe en forstærker med råstyrke.""Forstærkeren har ikke de kræfter der skal til, den bliver bare tvunget til at give sig fuld ud allerede ved minimal belastning, for at kompensere for sin egen svaghed. Så snart niveauet hæves lidt, er der simpelthen ikke mere at give af.Derudover er modkoblingen i kombination med en kapacitiv belastning ikke så heldigt. Så længe man måler i en ohmsk modstand (som man pudsigt nok altid gør), får man fine måledate. Men så snart man benytter en højtaler (Jeg har endnu ikke set noget der opfører sig ohmsk), går det helt galt."Desuden kan du laese din egen kommentar om plastik-horn i indlaegget jeg svarer paa her og taenke over om det ikke er ment som at forstaerkeren nok lyder ret ringe:
Hurtig skrev:
Tænk lige over, at dine basser givetvis holdes i et jerngreb, imens ALT
andet bare blafrer ukontrolleret rundt. Sikkert super godt til PA, men
næppe i min stue! Du skulle vel ikke også være helt pjattet med
diskanthorn af plastic?? Det ville nærmest fuldende
PA-opstillingen....
Der er selvf. ogsaa Kubikkens kommentarer som "
Global modkobling tæt på at være det klammeste der kan hældes ud over en forstærker"; men selv om jeg sgu' af og til kommer til at blande jer to sammen, er det selvf. ikke noget du skal klantres for.
Jeg kunne stadig godt taenke mig at vide hvad det er jeg konkret skal lytte efter for at bemaerke hvordan det er modkoblingen oedelaegger lyden. Det var oprindeligt spoergsmaalet, og det har jeg ikke faaet noget svar paa endnu.
Hurtig skrev:
Ja, jeg har udtalt mig om teknikken i din forstærker. Læg lige mærke til det ord "teknikken". IKKE om hvordan den lyder.
Og det står jeg 100% ved.
Teknikken er der alene med det formaal at forstaerkeren skal lyde, saa det kan du ikke skille ad paa den maade.
Hurtig skrev:
Nu hvor du oplyser, at der er tale om en PA forstærker, giver det hele pludselig meget mere mening for mig. Det er givetvis ikke muligt at lave en 2x800watt forstærker der er modkoblet, og hvor der stadig er modkobling nok til også at modkoble over nogle få kHz, hvis det samtidig også skal være stabilt.
Så ja... den forstærker er givetvis et stort kompromis, baseret på at man primært skal have en masse watt, og så kommer performance i 2. eller 3. række.
Min forstaerker er den lille model, "kun" 2x360W hvilket jeg finder meget passende til hjemmebrug. Den er kraftig nok til at jeg ikke behoever mere i min stue, men ikke saa kraftig at det er spild af Watt.
PA betyder for mig koncert-anlaeg, stadion-anlaeg, supermarkedsmuzak-anlaeg osv. Det her er et studie-vaerktoej hvor performance netop
ikke kommer i anden raekke.
Hurtig skrev:
Jeg kan se at StereoTimes har testet den.. har ikke læst hele testen igennem, men jeg kan fornemme at de synes det er en god subwoofer forstærker. Det kunne jeg faktisk også godt forestille mig. Men over et par hundrede Hz ville jeg næppe bryde mig om den.
Proev en gang at laese hvad han skriver om den:
"Aside from the gargantuan amounts of power the amp creates, it sounds just great as a full range device.
This came as a real surprise to me, especially since I used it that way before trying it as a subwoofer amp. It makes quite enjoyable music! The sound is neutral, fast, un-etched, and timbrally correct. On top of all that, the amp develops an astonishing soundstage with a very extended depth of field, width and stereo localization. I found the sonic performance to be sweet, uncolored and charming."
"I can go on and on about the range of positive attributes conveyed by this amplifier, but I think you can see that I really liked its performance abilities across the board."Saa vidt jeg kan se er der
kun rosende vendinger om lydkvaliteten, selv om han virkelig gerne vil finde noget den goer galt (for det kan jo ikke passe at den lyder godt vel? [:lol:] ). Han maa til sidst ty til at kritisere blaeseren, bare for at have noget.